Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Jøss, en sykkel som heter "Stavanger"

Jøss, en sykkel som heter "Stavanger" #2679361 06/09/2021 07:57
S
sun flyer Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Overrasket nå når det viser seg at en Finsk(!) sykkelprodusent lager en modell som heter Stavanger. Jeg er jo fra Rogaland; er det en sånn jeg bør ha? Ganske pen sykkel, faktisk.

Re: Jøss, en sykkel som heter "Stavanger" [Re: sun flyer] #2679389 06/09/2021 09:27
gare Offline
More than words
More than words
Jeg bor jo i Stavanger ... ehh, nei, det gjør jeg jo ikke, men har sett på denne før, og den ser knallbra ut! Heldigvis har jeg ikke behov for en sånn en ICON_LAUGH

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Jøss, en sykkel som heter "Stavanger" [Re: sun flyer] #2679909 08/09/2021 19:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
[Linket bilde]

Ja, den var fin.

Og gøyalt at den er finsk, da.

Undres hvordan de valgte navn. Som det ble kommentert på Bikerumor om forgjengeren: They should have named it Sandnes or Randaberg ICON_SMILE

På kjølige turer kan du forresten trekke på deg 45NRTH Stavanger.

Og for folk fra andre deler av landet, har du alltid Risør og Gravdal.

Karmic Oslo skal jeg forbigå i stillhet. Selv om den også har en underlig sjarm.

Re: Jøss, en sykkel som heter "Stavanger" [Re: sun flyer] #2682744 28/09/2021 09:23
H
hvordetgaar Offline
Medlem
Medlem
H
Kan noen som har peil på slikt si noen ord om geometrien på denne? Altså ikke stack og reach som handler om hva man foretrekker, men mer hvordan den antageligvis oppleves å sykle på.

Re: Jøss, en sykkel som heter "Stavanger" [Re: sun flyer] #2682758 28/09/2021 10:20
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
RIP

Re: Jøss, en sykkel som heter "Stavanger" [Re: sun flyer] #2682762 28/09/2021 10:47
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: hvordetgaar
Kan noen som har peil på slikt si noen ord om geometrien på denne? Altså ikke stack og reach som handler om hva man foretrekker, men mer hvordan den antageligvis oppleves å sykle på.

De har tatt den forrige generasjonen(som jeg tror var uendret fra 2014 eller enda lenger tilbake) og gjort den lengre og slopet overrøret. Den gamle var en tradisjonell tur/randosykkel. Nå ser det mere ut som et trendy #gravel beist. 1016 mm akselavstand på mini-størrelsen og hele 1112 mm på den største er voldsomt mye. Ganske mye fremløp på gaffelen også så det blir vel en slags mid-trail geometri.

Re: Jøss, en sykkel som heter "Stavanger" [Re: hvordetgaar] #2683405 02/10/2021 09:12
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Kan prøve å si noe om geometrien.

[Linket bilde]

Om vi sammenlikner forrige og siste versjon av Pelago Stavanger, får vi et godt inntrykk av hvordan tenkingen om allsidige tur- og brukssykler har endret seg de siste ti årene. (Jeg registerer at skubisan er skeptisk. Han har ofte rett, men i dette tilfellet er jeg nok mer entusiastisk ICON_SMILE )

[Linket bilde]

Se alle mål på Bike Insight: Pelago Stavanger 2018 versus 2021

De to generasjonene har ikke felles størrelser, og det gjør det vanskeligere å sammenlikne. Unntaket er størrelse 48, men i den vesle størrelsen er ikke forskjellene så tydelige. Jeg har derfor for klarhets skyld valgt størrelse 56 i forrige versjon versus 54 i ny versjon. Eller kanskje har jeg valgt dem fordi jeg tror det er min størrelse, også ut fra Pelagos egne anbefalinger ICON_SMILE Men uansett, i de fleste størrelser man sammenlikner, ser man de samme trekkene.

De mest iøynefallende forskjellene hos ny versjon versus forrige er: Kortere kjedestag, noe slakkere styrerørsvinkel, kortere fremløp/rake og lengre slep/trail. Men styrerørsvinkel er fortsatt krappere og slep/trail betydelig kortere enn du finner på de fleste grussykler, så vi snakker rimelig rask styring og ikke noe slakt gravel-beist.

Dette er parret med lavere forholdstall mellom rammehøyde (stack) og rammelengde (reach) som i utgangspunktet gir en mer aggressiv/fremoverlent sittestilling. Forskjellen kan dog utlignes med kortere styrefremspring/stem, slik den er satt opp i originaloppsett og synes designet for.

Som du ser av visualiseringen, er forenklet sagt sykkelens bakdel blitt kortere og fremdel lengre, noe som er helt i tråd med dagens tenking. Ny versjon har i de fleste størrelsene noe lengre akselavstand enn forrige generasjon, men f.eks. i den eneste felles størrelsen 48 er ny versjon faktisk kortere enn den forrige.

Samlet burde de nevnte forskjellene gi en sykkel som er mer responsiv i tråkket, tryggere på røft underlag, og mer stabil i styringen uten at den mister rask styrerespons. Samtidig har den lengre senter-front, noe som reduserer faren for tåoverlapp. Den har forholdsvis aggressive kjøreegenskaper og egnet for en rimelig sporty sittestilling. Jeg liker det, alt sammen.

Og Pelago kaller den All-Road, ikke Gravel. Det synes helt riktig.

Om du ikke er spesielt interessert i geometri, behøver du ikke lese mer. Men uansett skal jeg prøve å være kort og heller vise til gode kilder.

Kjedestagslengde

Kortere kjedestag (428 mm) hos ny versjon skifter rytterens tyngdepunkt bakover/nærmere bakhjulet, som er egnet for å balansere en mer aggressiv sittestilling. Men fremfor alt gjør den sykkelen mer responsiv i tråkket og dermed gjerne kjappere å akselerere.

Lengre kjedestag (440 mm) hos den forrige versjonen skiftet rytterens tyngdepunkt forover/lengre fra bakhjulet for en mer oppreist sittestilling. Lengden bidro også til stabilitet, men sykkelen føltes gjerne ikke like responsiv i tråkket. Lengden avspeilte også praktiske hensyn: Den reduserte faren for overlapp mellom rytterens hæl og store sidevesker.

For mer om kjedestagslengde, se Bike Insights' Chainstay Length og Russ Rocas gode video Long vs Short Chainstays.

Styrerørsvinkel, fremløp/rake og slep/trail

Noe slakkere styrerørsvinkel og lengre slep/trail hos ny versjon bør gi større stabilitet i høy fart og tryggere forsering av røft underlag. Dette er trekk vi finner hos de fleste av dagens blandeveissykler, også gravel-rittsykler. Og krossykler og til dels landeveis-rittsykler. Men som nevnt, er også nye Stavanger krappere og dermed med aggressiv i styreegenskapene enn mange grovere gravel-sykler som har hentet mer inspirasjon fra terrenggeometri.

Men slakkere styrerørsvinkel kombineres gjerne med en gaffel med lengre fremløp/rake. Det bidrar til å redusere det ellers lange slep/trail som slakkere styrerørsvinkel gir. F.eks. Cannondales OutFront Steering. Men: Hos nye Stavanger finner vi overraskende nok kortere fremløp/rake enn hos den forrige versjonen. Det er uvanlig hos nye blandeveissykler. Hva skyldes det?

Årsaken ligger nettopp hos den forrige versjonen av Stavanger. Den hadde ikke bare krappere styrerørsvinkel, men også lengre fremløp/rake, noe som samlet gav meget kort slep/trail. Såkalt low trail.

Kort slep/trail burde tilsi mindre grad av stabilitet i høy fart. Så hvorfor valgte Pelagio opprinnelig så kort slep/trail? Jeg antar at det ligger i tanken om manøvrerbarhet i lav fart, som vi finner på en del bysykler, og ikke minst at low trail tradisjonelt er ansett å gi bedre styreegenskaper når styre og gaffel er lastet med bagasje. Den samme tanken finner vi dag f.eks. hos siste GT Grade, der man ved hjelp av vendbart akselfeste/chip kan endre lengden på fremløp/rake, og dermed få meget lavt slep/trail når du har bagasje foran. Men low trail på allsidige tur- og brukssykler, uansett hva du kaller dem på engelsk, synes å være på vei ut. Mange erfarer at lengre slep/trail fungere godt også med bagasje, noe som ikke minst de fleste som bedriver bikepacking i dag vil underskrive på.

Lengre slep/trail enn forrige versjon, men fortsatt rimelig kort, synes som et godt valg for nye Stavanger.

For mer om disse målene, se Bike Insights' Head Tube Angle, Fork Offset og Trail. Og Russ Rocas Bicycle Trail Demystified.

Og så må vi ha med introduksjonsvideoen.

Moderator  support, Valentino