Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

NM enduro, noen rittrapportører der ute?

NM enduro, noen rittrapportører der ute? #2679348 06/09/2021 07:09
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Angrer på at jeg ikke satte av helgen til å dra på NM enduro, må ha vært gøy. Men nå er jeg aller mest sulten på en race-report fra noen som var der? Hvordan var løypene? Var det bratt, mye tråkking, hvordan funket det med 10 min lang stage osv osv????
Please ICON_SMILE

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679518 06/09/2021 19:49
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Du gikk glipp av noe ICON_WINK

Første stage var langt, og inkluderte i tillegg til teknisk sykling og high speed seksjon et klassisk flatt parti der jeg tror de fleste hadde det vondt. Men godfølelse å ha unnagjort den smerten når man gikk videre.

FE2 og FE3 er tidligere klassikere med lite tråkking og bratt, rask teknisk sykling. Litt løst og hårete på deler av FE3, men innafor.

Digg med tid til lunch i sentrum før shuttel nesten til toppen av FE 4/5. FE4 hadde et grovt første parti med litt linjevalg, litt tråkking og litt høy fart mot slutten. Begynte å kjenne at det hadde vært en lang dag her ICON_SMILE

FE5 var BRATT i et helt sinnsykt løst sandaktig underlag med masse oppbygde svinger før den ble high speed mot slutten. Veldig gøy, men krevende å kjøre uten å gjøre feil. Vil tilbake til den stien ved en senere anledning!

Alt i alt veldig veldig bra syntes jeg. ICON_LAUGH

Det eneste jeg vil sette fingeren på er at NCF krever at man må ha "utvidet lisens" for å få lov til å delta i NM-klassen. Hvis man som meg kun kjører dette ene rittet denne sesongen betyr det 450 kr for arrangementet (som jeg syntes er helt innafor) og over 900 kr(!!!) for lisens for å kjøre NM. Det ble jo idiotisk dyrt og jeg og mange andre endte derfor opp med å kjøre sportsklassen i stedet der man kun trengte vanlig engangslisens, selv om man egentlig hadde lyst til å delta i NM. Syntes det blir for dumt og usosialt at det er så dyrt å delta i norgesmesterskapet. En annen sideeffekt av dette var også at en del syklister som egentlig hadde hørt hjemme i en seniorklasse kjørte i sportsklassen, så nivået var litt ujevnt og de som da endte opp med å bli forbikjørt til stadighet fikk en dårligere opplevelse (man hadde riktignok mulighet til å be om større luke til ryttere foran eller bak dersom man ønsket det).
Det er uklart for meg om NCF bidrar med noe rundt rittet utover å gi det "offisiell" status eller om de bare bruker det som melkeku, men der kan det hende jeg tar feil. Redigert, skjønner jeg tok feil.

Redigert av lubb1; 07/09/2021 06:46.

-----------------------------
lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679538 07/09/2021 05:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
NM er jo for de som vil satse! Og de er medlem av en klubb. Og de kjører med klubbtrøye i NC og NM. Dette står i reglene. Hvis du vil være med i NM og NC, melder du deg inn i en klubb, løser utvidet lisens, kjøper deg klubbtrøye og lever godt med at du på alle sykkelturer er forsikret gjennom lisensen. NM og NC er aktive ritt, og da kommer det (minst) en kommisær, som koster penger. Disse sjekker at reglene og sikkerhet er ivaretatt.

Det er altfor mange jålebukker i enduro som ikke skjønner at klubb er viktigere enn team og gjør alt de kan for å "slippe unna" klubbtøy. Hvorfor? Reglene er jo klare! I aktive ritt skal man ha klubbtøy, i turritt skal man følge klubbens draktregler. Du løser lisens gjennom klubben og representerer klubben. Null sympati for å ikke ville løse lisens.

Redigert av baronKanon; 07/09/2021 05:23.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: lubb1] #2679540 07/09/2021 06:33
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Takk for super rapport!
Nesbyen er jo sjukt moro å sykle generelt. Artig å sykle litt annet terreng enn man er vant til også, hvor man (tyr til engelsk) må "manage speed" minst like ofte som man må generere farten".

Så vidt jeg vet så har NCF bidratt med tidtakersystemet og offisiell status.

..Megatower v2..
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679543 07/09/2021 06:44
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig

Jeg er egentlig litt forundret over at man ikke har hatt NM i enduro før man ble medlem av NCF egentlig? BMX street trengte ikke noe forbund for å ha NM selv om det var et forbundarrangement i BMX racing. EWS var world-cup før de ble medlem i forbund. Og dødsing arrangeres som VM, så alt er jo bare hva man selv vil kalle det. Dog, kan være noen sanksjonsmuligheter rundt forsikringen som ikke jeg vet om?

Blander meg ikke i sånne ting lenger, men jobbet en del i Norges snowboardforbund i gamle dager. Var hoveddommer og involvert i NC og NM, samt internasjonale konkurranser. Vi var da et særforbund og ikke medlem av skiforbundet, selv om det var FIS som hadde fått tildelt OL-kvallik (det ble det mye bråk av).

Bare veldig takknemlig at noen har drivet til å arrangere ritt til oss andre, så får det bli som det blir ICON_SMILE

Men ja, så at de raskeste i sportsklassen var sykt raske!

..Megatower v2..
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679549 07/09/2021 07:03
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Du som kjenner dette bedre enn meg har helt sikkert rett, Kristian. Men fra perspektivet fra amatører som ikke kjører mye ritt, og som syntes det virket kult å delta i NM, ble det litt skuffende at man måtte betale så mye for å være med i NM-klassen. Men godt mulig det er en naiv tankegang.

Klubbtøydiskusjonen kan jeg ingenting om, så det skal jeg ikke involvere meg i, men det hadde i grunnen vært kjekt om klubb ble notert i resultatlisten fra rittet.

Det viktigste her er uansett at det var et helt rått arrangement, og VELDIG god stemning. ICON_LAUGH Liker veldig godt samarbeidet mellom arrangør og oppstartsbedrifter i Nesbyen, de var virkelig med på å løfte stemningen med lunch og digg pasta etter rittet. Gleder meg til neste gang, Nesbyen er helt suveren.

lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679554 07/09/2021 07:31
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: vids

Jeg er egentlig litt forundret over at man ikke har hatt NM i enduro før man ble medlem av NCF egentlig? BMX street trengte ikke noe forbund for å ha NM selv om det var et forbundarrangement i BMX racing. EWS var world-cup før de ble medlem i forbund. Og dødsing arrangeres som VM, så alt er jo bare hva man selv vil kalle det. Dog, kan være noen sanksjonsmuligheter rundt forsikringen som ikke jeg vet om?

Blander meg ikke i sånne ting lenger, men jobbet en del i Norges snowboardforbund i gamle dager. Var hoveddommer og involvert i NC og NM, samt internasjonale konkurranser. Vi var da et særforbund og ikke medlem av skiforbundet, selv om det var FIS som hadde fått tildelt OL-kvallik (det ble det mye bråk av).

Bare veldig takknemlig at noen har drivet til å arrangere ritt til oss andre, så får det bli som det blir ICON_SMILE

Men ja, så at de raskeste i sportsklassen var sykt raske!

Skal NM være offisielt i sykkel må NCF være innblandet slik jeg har skjønt det. EWS var vel heller aldri ett offisielt World Cup før de ble med i UCI. Mener det er det samme der. For å være offisielt World Cup i sykkel må UCI være innblandet. Ganske sikker på at EWS gutta aldri blandet inn ved å kalle det det World Cup heller, derfor navnet ble World Series. Alt dette er tatt etter husk da noen forklarte meg dette for noen år siden.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679556 07/09/2021 07:32
olechr Offline
More than words
More than words
Veldig kult at det blir arrangert. Nå som tiden til trening blir mye mindre fremover satser jeg på å kunne bli med mer på Enduro neste år. Håper NM fortsetter. :-)

Ambassadør for Scott.
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679562 07/09/2021 07:49
vids Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg håper bare mest at det dukker opp en master50+ klassse i løpet av de neste årene. Sånn at jeg har noe å glede meg til når jeg etter hvert bikker den store five-o ICON_SMILE
Enduro tenker jeg er noe man kan holde på med ganske lenge, selve om risikovilligheten går jevnt nedover med årene?

Redigert av vids; 07/09/2021 07:50.

..Megatower v2..
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679563 07/09/2021 07:54
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg håper bare mest at det dukker opp en master50+ klassse i løpet av de neste årene. Sånn at jeg har noe å glede meg til når jeg etter hvert bikker den store five-o ICON_SMILE
Enduro tenker jeg er noe man kan holde på med ganske lenge, selve om risikovilligheten går jevnt nedover med årene?

He he. Jepp det kan man holde på med lenge. Eneste problemet er å klare å matche farten med ferdighetene/kroppen. :-P

Ambassadør for Scott.
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: lubb1] #2679565 07/09/2021 08:00
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: lubb1

Det viktigste her er uansett at det var et helt rått arrangement, og VELDIG god stemning. ICON_LAUGH Liker veldig godt samarbeidet mellom arrangør og oppstartsbedrifter i Nesbyen, de var virkelig med på å løfte stemningen med lunch og digg pasta etter rittet. Gleder meg til neste gang, Nesbyen er helt suveren.

Tipp topp! Har hatt veldig lyst til å være med i NM (selv om jeg ikke ville hevdet meg overhodet), men måtte dessverre prioritere familie og at samboer skulle sykle for en gangs skyld (har hatt to ritthelger på rappen for kort tid siden).

Håper det blir NC og NM neste år, og jeg stiller som vanlig i klubbtrøye! Den lisensen betaler jeg gladelig, da det er en utrolig billig forsikring hvis noe skulle gått galt. Utvidet lisens gir såvidt jeg skjønner også bedre dekning på forsikringen enn vanlig lisens.

I enduro har vi hatt det ganske læx med bare turritt hele tiden siden 2012, og når det først blir aktivt ritt, så skjønner jeg at en del blir forbauset. Sportsklassen er turritt, NM/NC er aktivt. Vet om mange som har meldt seg ut av klubb fordi de ikke liker trøya til klubben, og heller vil sykle med teamets trøye med alle "sponsorene" (dvs. team kompispris etc). Synes ikke trøya til min klubb er spesielt jævlig eller fin, men den er ikke så digg som mine vanlige trøyer i ull. Det er uansett en liten pris å betale for å kunne sykle mye og hardt og vite at man er forsikret hvis uhellet skulle være ute på alle stiturer. For det er jo trening! ICON_WINK Tipper mesteparten av lisensen er forsikring uansett. Og den er god, sies det!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679584 07/09/2021 09:18
K
knuthaug Offline
Ivrig
Ivrig
K

Så vidt jeg vet så har NCF bidratt med tidtakersystemet og offisiell status.

Vil overraske meg litt om NCF står for tidtagingen. Trailhead Nesbyen har eget tidtager-system fra noen år tilbake (MyLaps) og jeg så i hvert fall ett bilde før rittet av en timing-chip som var fra det systemet.

Så jeg mistenker det er "offisiell status" de bringer til bordet.

Norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679599 07/09/2021 09:50
panorama Offline
Veteran
Veteran
Klubbdrakt bør være obligatorisk så sant man ikke kjører på et registrert profflag spør du meg. (følge reglene som XC)
Fint om klubbnavn kommer på resultatlistene som nevnt.
Virker som arrangørene fikk til et veldig bra arrangement, og veldig gøy med NM-status (inkl trøye)
Spennende å se hva som skjer med serie og NM neste sesong....Noen som vet?

Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: panorama] #2679602 07/09/2021 10:01
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: panorama
Klubbdrakt bør være obligatorisk så sant man ikke kjører på et registrert profflag spør du meg.
Det er det i henhold til rittreglementet til NCF for aktive ritt. ICON_SMILE I turritt gjelder "klubbens draktinstruks".

Kan være greit å vite om regler. Kjørte mitt første mullet-oppsett i Nesbyen 2014, og gjorde det kun etter å ha forsikret meg om at det var turritt, der utstyrskravene ikke er likt som i aktive ritt. Det var før man i terrengsykling fikk lov til å bruke forskjellig str på for- og bakhjul, fordi det hadde av UCI blitt innført en generell regel for alle disipliner at for- og bakhjul skulle ha samme størrelse. Grunnen til det var at mange i tempo og bane brukte mindre forhjul for å få mindre luftmotstand bl.a. fordi man kunne komme enda tettere i ræva på mannen/damen foran og mindre primærflate mot luften. Dette ble med rette ansett som en sikkerhetsrisiko, p.g.a. tett sykling og vinglete sykler ved stor hastighet. Til slutt skjønte de at dette ikke var en sikkerhetsrisk i terrengsykling, og dermed ble det åpnet for MX/Mullet/Hybrid-oppsett.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2679713 07/09/2021 15:30
N
nesegrus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Forresten en som har lagt ut gopro pov av alle etappene her ser det ut som https://youtu.be/HRZg9iojvXE osv.

FE5 er det en relativt ny fiksa sti? Ser ut som den starter oppe ved og kommer inn på Påskestien.

Redigert av nesegrus; 07/09/2021 15:39.
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: nesegrus] #2679725 07/09/2021 17:31
lubb1 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: nesegrus
Forresten en som har lagt ut gopro pov av alle etappene her ser det ut som https://youtu.be/HRZg9iojvXE osv.

FE5 er det en relativt ny fiksa sti? Ser ut som den starter oppe ved og kommer inn på Påskestien.

Jepp, den var helt ny, og helt kanon. Fikk en følelse av å surfe nedover på sanden i svingene i begynnelsen.

lubbduro
www.ibiscyclesnorge.no
Ibis <3
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: vids] #2683554 03/10/2021 18:18
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Det jeg syntes er rart og uheldig er at vi i Norge nå ikke kjører de samme aldersinndelingene som EWS og også f.eks. Sverige. U18-19 er jo en sær klasse med veldig få deltakere. U21 og master 50 som etterlyses i et annet innlegg her vil jo samsvare med EWS. 80-20 serien hadde vil u21, me østafjelds kjører jo u18-19. noen sa til meg at dette var pga NCF?

Når det gjelder utvider lisens får man med en del ekstra for de 450 in kronene. Sønnen min knakk kravebenet på EWS i La Thuile og da er man dekket gjennom forsikringen til lisensen med full fysorehab i ettertid. To behandlinger med dette fra egen lomme koster vel mer en lisensen.

Stokk og stein sykkelklubb
Re: NM enduro, noen rittrapportører der ute? [Re: neistein] #2683574 03/10/2021 21:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: neistein
Når det gjelder utvider lisens får man med en del ekstra for de 450 in kronene. Sønnen min knakk kravebenet på EWS i La Thuile og da er man dekket gjennom forsikringen til lisensen med full fysorehab i ettertid. To behandlinger med dette fra egen lomme koster vel mer en lisensen.

Dette er grunnen til at jeg har lisens og representerer klubben!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support