Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fox 40 får ikke full vandring

Fox 40 får ikke full vandring #2679329 06/09/2021 05:19
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Leide Scott Gambler i XL med Fox 40 Elite-gaffel i Hafjell i går. Uansett hvor hardt vi kjørte fikk vi ikke mer enn rundt halv vandring. Var helt nede i 30 psi, og bånna ikke da engang! Mener 60 psi var det vi egentlig skulle ha, så vi kjørte med det selv om det betydde halv vandring.

Åpnet ikke gaffelen, men i følge gutta på verkstedet var det ikke spacere i gaffelen og det ble sjekka at den fungerte ok. Er det andre begrensninger i gafler montert på rammer i stor str der man forventer tunge ryttere, eller kjørte vi bare for pinglete? Eller skal det ikke være sånn?

Andre som kjørte mindre str sykkel virket å få mer vandring generelt.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Fox 40 får ikke full vandring [Re: simenf] #2679374 06/09/2021 08:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hvordan satte du opp kompresjonen?

Har hatt en leiesykkel i Hafjell (med BoXXer) for 11 år siden, der foringene hadde slått seg, så jeg hadde knapt vandring. Fikk bytta sykkel. Det var ren friksjon. Kan fort være at sykkelen får for lite service av ytterbeina kombinert med brutal spyling av pakninger av leietakere og uflaks?

Ellers kan det jo du kjørte som en superpingle.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fox 40 får ikke full vandring [Re: simenf] #2679384 06/09/2021 09:16
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hadde skrudd GRIP-en helt åpen, og returen nesten åpen. Jeg tror det kanskje var litt uflaks, men også litt usikker på om det var noe med fabrikkoppsettet av gafler for tyngre ryttere.

Verkstedet klaget over dårlig tilgang på deler, så mulig den trengte service. Men den kjentes grei ut når vi testa den stillestående, og vi spraya litt silikonspray på gaffelbeina i tillegg som førstehjelp for utleiesykler som trenger litt TLC. Vaskingen er foresten med børste koblet til slange, så ikke noe høytrykk.

Jeg er pinglete i parken, men jeg hopper litt og er ikke redd over steinete partier, så den burde fått kjørt seg mer enn halvveis. En kompis som er tyngre og kjører mye råere enn meg hadde samme opplevelse på sykkelen også.

Re: Fox 40 får ikke full vandring [Re: simenf] #2679445 06/09/2021 11:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
definitivt en gaffel som trengte smøring. Spesielt siden det var én av flere sykler. Var det performance eller Performance Elite? Sistnevnte har jo GRIP2, som nok er noe plushere enn GRIP (har GRIP selv).

Silikonspray på gaffelbeina er som å pisse i svømmebassenget for å få litt varmere vann. Ikke får du resultatet du vil ha, og det blir litt mer urent.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Fox 40 får ikke full vandring [Re: simenf] #2679446 06/09/2021 11:40
simenf Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Performance Elite.

Vet det, men det virket noe bedre med silikonspray enn uten.

Moderator  support