Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bakaksling lar seg ikke fjerne (sekskantnøkkel)

Bakaksling lar seg ikke fjerne (sekskantnøkkel) #2679229 04/09/2021 19:48
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Hei!

Jeg har akkurat kjøpt brukt sykkel som jeg skal fikse litt på (Rocky Mountain Altitude A30). Bakakslingen fjernes med firkantnøkkel. Det som skjer når jeg prøver, er at den skrur noen runder, før det sier "klikk" og akslingen "hopper" inn igjen - dette gjentar seg hva enn jeg prøver. Jeg har for eksempel løsnet baktriangelet og stått igjen kun med hjul og triangel, i tilfelle det var noe skjevhet i monteringen av ramma som gjorde at akslingen skrus ut med noe vinkel, og dermed ikke vil løse.

Noen som har forslag til løsning, eller hva det kan være?

Jeg filma en liten snutt som viser problemet: Google photos - shared album

Jeg setter stor pris på innspill ICON_SMILE

Redigert av PerA; 04/09/2021 23:01.
Re: Bakaksling lar seg ikke fjerne (sekskantnøkkel) [Re: PerA] #2679234 05/09/2021 04:42
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Har akslingen "grodd" litt fast i hjulet? Er den skrudd helt ut av gjengene på høyre side, og kneppet du hører er når siste gjenge glipper over første gjenge på høyresiden? Prøvd å banke litt forsiktig med noe tynt på akslingen?

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Bakaksling lar seg ikke fjerne (sekskantnøkkel) [Re: Morten DMR] #2679253 05/09/2021 10:05
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Morten DMR
Har akslingen "grodd" litt fast i hjulet? Er den skrudd helt ut av gjengene på høyre side, og kneppet du hører er når siste gjenge glipper over første gjenge på høyresiden? Prøvd å banke litt forsiktig med noe tynt på akslingen?

Eventuelt bruk en stropp eller noe for å holde baktrianglet samlet.

- Stefan
Re: Bakaksling lar seg ikke fjerne (sekskantnøkkel) [Re: Stefan77] #2679267 05/09/2021 12:19
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P

Sitat: Stefan77

Ja, om ikke siste gjenge så av de siste. Det er litt utilgjengelig for banking der, men skal prøve å finne et passende emne. Jeg skal prøve det sammen med en lett stramma laststrammer eller spennbånd. Takk for tips så lenge! ICON_SMILE

Re: Bakaksling lar seg ikke fjerne (sekskantnøkkel) [Re: PerA] #2679313 05/09/2021 19:52
P
PerA Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
P
Sitat: PerA

Sitat: Stefan77

Ja, om ikke siste gjenge så av de siste. Det er litt utilgjengelig for banking der, men skal prøve å finne et passende emne. Jeg skal prøve det sammen med en lett stramma laststrammer eller spennbånd. Takk for tips så lenge! ICON_SMILE

En dag til med ulike knep førte heller ikke fram, så da tror jeg sykkelen får ta seg en tur til et verksted ICON_SMILE Men takk for innspill og tips!

Re: Bakaksling lar seg ikke fjerne (sekskantnøkkel) [Re: PerA] #2679324 05/09/2021 22:08
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Ser ut til at "konus-ring" på innsida der du skrur også går rundt. Altså følger aksling i navet med bolten.

Prøv å holde igjen den blanke som går rundt på innsida i videoen. Ser ut til at du får innimellom ein konusnøkkel eller ein smal fastnøkkel. Sikkert rusta eller masse dritt inni.

Re: Bakaksling lar seg ikke fjerne (sekskantnøkkel) [Re: PerA] #2679335 06/09/2021 06:04
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Akslingen er for tørr og har festet seg i navet og lagrene. Denne må nok dunkes ut, eller som nevnt ovenfor å stramme stropp rundt rammen og skru bolten ut igjen.
Når du får bolten ut igjen så sørg for å rense den og smøre den igjen

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no

Moderator  support