Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige?

Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige? #2678689 01/09/2021 12:20
M
magnusc Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
På Birken så røk jeg en eike på bakhjulet. Eller, det var ikke eiken som røk, men hodet på nippelen hadde røket tvers av. Når jeg nå erstattet denne med ny eike og nippel (Sapim) og rettet opp hjulet så røk det enda en i det jeg satte Squorx-verktøyet inn i nippelen. Jeg hadde ikke en gang begynt å vri på nippelen før den røk. Hjulet har hatt samme tubeless teip siden det var nytt og aldri hatt noe lekkasje mot niplene. Ellers virker hjulet å ha eiker med helt jevnt spenn. Er det noen andre som har hatt denne type brekkasje på Squorx?

Slik det ser ut har jeg lyst til å bytte alle niplene til noen Sapim-nipler jeg har liggende.

[Linket bilde]

Redigert av magnusc; 01/09/2021 12:21.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige? [Re: magnusc] #2678690 01/09/2021 12:39
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har bygget rundt 5 sett med squorx og aldri opplevd at de har sviktet. Er det alu nipler? Karbonfelg? Hvem bygde? Jeg nerda en god del på nett om eiker og nipler og kan ikke huske at Dt fikk annet en topp score.

Re: Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige? [Re: magnusc] #2678691 01/09/2021 12:46
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Bildet ser ut som det viser noe annet enn DT Squorx? Squorx har jo speilvendt Torx på enden, mens bildet ser ut som det er vanlig utvendig 6-kant?

Det ser også ut som du har for korte eiker, eiken bør gå helt igjennom hodet, og gjerne et par mm inn i det utvendige verktøysporet også. Da hadde ikke nippelen knekt av slik du har opplevd nå.

Når det er sagt så er min erfaring at DT lager sine Squorx-nipler av gips. De er ekstremt sprø, og tåler null og niks. Har flere ganger vridd av det utvendige verktøysporet, og når det skjer er det bare å glemme å skru på den vanlige firkantdelen, den kollapser totalt. De korroderer også ekstremt raskt. Da gått over til Sapim DoubleSquare SecureLock så langt det lar seg gjøre. Unntaket er veldig lette karbonfelger som ikke har riktig fasong for å kunne bruke nippelskiver, da gir DT bedre anleggsflate mot felgen, og jeg beskytter niplene så godt det lar seg gjøre med kokt linolje.

Re: Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige? [Re: magnusc] #2678692 01/09/2021 12:49
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ser ut som for korte eiker. Gode hjul er bygget så eiken går inn i hodet. Med alunipler og karbonfelger kan man få litt galvanisk korrosjon (aldri opplevd selv), men det viktigste er at eikene går inn i hodet, så du får skikkelig støtte.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige? [Re: magnusc] #2678707 01/09/2021 13:19
M
magnusc Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Det er Squorx-nipler med torx, men kanskje litt vanskelig å se på bildet.
Hjulsettet er et orginalt DT Swiss ER 1400 SPLINE db 21 hjulsett uten noen modifikasjoner fra meg.
Hvor langt eiken går inn i nippelen kan dere se på bildet av nippelen som røk i rittet. Akkurat litt forbi der hodet begynner.

Jeg synes teorien om at eikene er for kortet høres plausibel ut, men at DT Swiss har gjort dette på sine egenproduserte hjul må vel isåfall være en gedigen blemme, som jeg umulig kan være den eneste som har opplevd?

[Linket bilde]

Re: Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige? [Re: magnusc] #2679058 03/09/2021 08:47
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg bruker konsekvent nippler av messing for å unngå dette. Jeg har hatt flere maskinproduserte hjul med alu nippler inne på verkstedet til reparasjon.
Den vektbesparelsen man får med alu nippler kontra messing er ikke mye verdt..

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige? [Re: magnusc] #2679063 03/09/2021 09:01
S
Siri W. Offline
Fersking
Fersking
S
Har ikke hatt problem med alu squorx enda,(kun testet 6mnd) men skulle bygge et ex511 hjul med sapim messingnipler her for et par dager siden og tror ikke de liker skivene du må bruke i ex511 felgene. ble mye spon da jeg strammet de, og jeg brukte rikelig med smørning mellom nipler og skiver.
Endte opp å bygge hjulet med de medfølgende alu squorx niplene i stedet, så vi får se om det overlever bruken av den 110kg tunge gorillaen som som skal ha det :/

edit: bilde av sapim nipler
[img]https://imgur.com/a/hncxOxh[/img]
Har bygd samme felg med messingnipler før og hadde ikke dette problemet da, virker som disse bare er veldig myke

Redigert av Siri W.; 03/09/2021 09:18.
Re: Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige? [Re: magnusc] #2680574 13/09/2021 07:27
EcoRacer Offline
Fersking
Fersking
Det er nok, som andre også har sagt, for korte eiker. Ikke et problem med selve Squorx nipler. Har aldri opplevd det på DT Swiss hjul (men kjenner noen andre merker som har gjort denne feilen ofte), så her har noen i fabrikken rett å slett brukt feil eikelengde under bygging.

Ta kontakt med butikken der du kjøpte sykkelen/hjulsettet og be dem å sende de inn til distributøren for ombygging med korrekt eikelengde. De burde gå under garanti fra DT Swiss.

Re: Er DT Swiss Squorx nipler ubrukelige? [Re: magnusc] #2680710 13/09/2021 13:20
M
magnusc Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
M
Bike24 lurte først på om jeg kunne få en lokal butikk til å fikse hjulet (jeg antar at Bike24 tenkte å ta kostnaden for dette). Da jeg informerte om at hjulbygger trolig vil bytte alle eikene (pga feil lengde) med den kostnaden det vil gi, så vil de at jeg skal returnere hjulet istedenfor.

De sender det trolig videre til importør eller dt swiss så får vi se hva fiksen deres blir. Jeg frykter at jeg får det tilbake og at det eneste som er gjort er at de har byttet ut de to eikene og niplene som røk.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå