|
Hva er riktig akseptfrist ved bud på hytte
|
Hva er riktig akseptfrist ved bud på hytte
31/08/2021 20:19
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Vi har seriøse tanker om å by på en hytte. Det er lenge siden visning og vi er ikke bundet av noe mtp dette. I og med at hytta ikke er solgt ønsker vi såklart å by noe under prisantydning. Planlegger ikke skambud. Hva er en fornuftig akseptfrist? Bud inn kl 0900 og akseptfrist samme dag kl 1200? kl 1600? Neste dag kl 1200?
- Stefan
|
|
|
Re: Hva er riktig akseptfrist ved bud på hytte
[Re: Stefan77]
31/08/2021 21:04
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Så kort som mulig, og i alle fall innen samme dag som du legger inn bud. Du har alt å tape på lange frister, og du risikerer å engasjere andre potensielle budgivere. Du må kunne forvente at selger har gjort seg opp noen tanker om hva de vil selge for etter en tid på markedet.
|
|
|
01/09/2021 07:05
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Heller nok mot Bud på morgenen, akseptfrist 1200 samme dag, så ta det derfra
- Stefan
|
|
|
01/09/2021 07:22
|
Bøygen
Entusiast
|
Entusiast
Heller nok mot Bud på morgenen, akseptfrist 1200 samme dag, så ta det derfra Jeg synes det høres fornuftig ut. Du har ingen krav på deg, men det er heller ingen grunn til å gi kort budfrist hvis det kommer overraskende og utenfor ordinær budrunde. En annen variant er å varsle selger dagen i forveien om at du kommer med et bud. Da kan man gi en kortere akseptfrist, men jeg vet ikke om det egentlig har noe for seg.
|
|
|
01/09/2021 07:31
|
Dexter
Ivrig
|
Ivrig
Er det ikke slik at første bud må stå i 24 timer?
|
|
|
01/09/2021 07:38
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Det er vel slik at ingen bud kan ha kortere akseptfrist enn klokken 12 første virkedag etter siste visning.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: ]
01/09/2021 07:59
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Ser ut til at du ønsker å "ta kontroll" over salgsprosessen. Greit nok det, men det er nok selger mindre tjent med, vil jeg anta. Det er vel opp til selger å sette premissene for budenes gyldighetstid. Noe annet ville være for dumt.
Dumt? Hvorfor skal ikke kjøper ta kontroll og sette premissene for å sette seg i en best mulig posisjon til å få objektet til en lavest mulig pris? Selger / megler har hatt sin sjanse uten å få napp, og da er det helt ok at man legger press på dem i runde nr to.
|
|
|
[Re: eOpseth]
01/09/2021 08:13
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det er vel slik at ingen bud kan ha kortere akseptfrist enn klokken 12 første virkedag etter siste visning. Etter siste (opprinnelige) annonserte visning ja. Som jeg skrev i første post så er ikke dette noen begrensing for meg. Jeg var bare ute etter hva som er smart å gjøre, samtidig som det er fair mtp selger. Brusdalens kommentar fikk meg til å innse at det å gi noen lengre akseptfrist på første bud enn det som ville vært normalt ved starten av en konvensjonell kl12-etter-siste-visning-budrunde er unødvendig.
- Stefan
|
|
|
[Re: Brusdalen]
01/09/2021 08:13
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Slettet
Redigert av Stefan77; 01/09/2021 08:17. Rediger grunn: Jeg var litt for kjapp.....
- Stefan
|
|
|
01/09/2021 09:32
|
gutt45kg
Avhengig
|
Avhengig
Solgte hytte privat nylig, og det var skikkelig trøkk på budrunden så det er nok lett å selge hytte for tiden. Legg inn en god del høyere enn forrige med frist neste dag er mitt råd. Privat er det "ingen" regler.
|
|
|
03/09/2021 07:27
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Litt budstrategi er gøyalt, la du inn bud forresten, uansett lykke til ! ! ! Det er en avveining mellom å irritere selger og å slippe for mange konkurrenter inn i en prosess. Jeg ville lagt inn et bud på formiddagen og latt det stå ut dagen, dvs kl 1600. Da har megler tid til å få tak i selger, som må snakke med kona (eller mannen), de rekker å lure på om det er skummelt å si nei samt at de som evt mangler finansieringsbevis ikke rekker å komme seg inn i kampen (joda jeg jobber i en bank og selvsagt greier teamet hos oss som driver med slikt å hoste opp et lynraskt finansieringsbevis til en god kunde som har det meste på stell). Men det tar litt tid fra en potensiell konkurrent rekker å snu seg, snakke med mannen (kona), taste inn detaljene i en lånesøknad og få en aksept i banken. De som har alt klart må også få en telefon av megler, snakke med kona (eller mannen) og vurdere hva de skal gjøre..... Det er fortsatt stor interesse for boliger og fritidseiendommer selv om prisene på bolig i Oslo har falt hver mnd i et halvt år, vi mest sannsynlig får en renteøkning allerede denne måneden samt at markedet forventer minst en prosent opp i løpet av et års tid. Attraktive hytter går unna men det er mange hyllevarmere som ligger lenge. Jeg som er gammel og negativ grinebiter tror at vi nå er ved toppen av vekstkurven og at prisene flater ut og faller noe fremover. Ved et mulig veiskille som nå er det gjerne litt forskjell på luxusmarkedet som har kjøpere som er avhengige av (eller opptatt av) aksjemarkedet etc fremfor hytter som kjøpes av normale familier med lønnsinntekter og gjeld på huset. Men å spå hva som vil skje fremover er rett og slett umulig. Som sagt, lykke til ! Litt mer om bud her... https://www.nef.no/regler-for-budgivning/
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: gutt45kg]
03/09/2021 07:31
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Solgte hytte privat nylig, og det var skikkelig trøkk på budrunden så det er nok lett å selge hytte for tiden.. Vi har seriøse tanker om å by på en hytte. Det er lenge siden visning og vi er ikke bundet av noe mtp dette. I og med at hytta ikke er solgt.........
|
|
|
[Re: EmilZipp]
10/09/2021 11:29
|
Stefan77
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Litt budstrategi er gøyalt, la du inn bud forresten, uansett lykke til ! ! ! Det er en avveining mellom å irritere selger og å slippe for mange konkurrenter inn i en prosess. Jeg ville lagt inn et bud på formiddagen og latt det stå ut dagen, dvs kl 1600. Da har megler tid til å få tak i selger, som må snakke med kona (eller mannen), de rekker å lure på om det er skummelt å si nei samt at de som evt mangler finansieringsbevis ikke rekker å komme seg inn i kampen (joda jeg jobber i en bank og selvsagt greier teamet hos oss som driver med slikt å hoste opp et lynraskt finansieringsbevis til en god kunde som har det meste på stell). Men det tar litt tid fra en potensiell konkurrent rekker å snu seg, snakke med mannen (kona), taste inn detaljene i en lånesøknad og få en aksept i banken. De som har alt klart må også få en telefon av megler, snakke med kona (eller mannen) og vurdere hva de skal gjøre..... Det er fortsatt stor interesse for boliger og fritidseiendommer selv om prisene på bolig i Oslo har falt hver mnd i et halvt år, vi mest sannsynlig får en renteøkning allerede denne måneden samt at markedet forventer minst en prosent opp i løpet av et års tid. Attraktive hytter går unna men det er mange hyllevarmere som ligger lenge. Jeg som er gammel og negativ grinebiter tror at vi nå er ved toppen av vekstkurven og at prisene flater ut og faller noe fremover. Ved et mulig veiskille som nå er det gjerne litt forskjell på luxusmarkedet som har kjøpere som er avhengige av (eller opptatt av) aksjemarkedet etc fremfor hytter som kjøpes av normale familier med lønnsinntekter og gjeld på huset. Men å spå hva som vil skje fremover er rett og slett umulig. Som sagt, lykke til ! Litt mer om bud her... https://www.nef.no/regler-for-budgivning/La inn bud tidlig på dagen, med akseptfrist 1430. Det ble med en til i dansen, og dans ble det. Endte faktisk opp omtrent på prisantydning og utifra andre salg i vår og sommer så mener jeg det er en OK pris. Overtar om en uke fra nå  Vi kjøper jo i bruksøyemed og ikke som investering men håper såklart at markedet ikke kollapser nå fremover. Hytta er relativt ny, godt vedlikeholdt og har moderne komfort og helårsvei så bør ikke være av de aller mest pris-sensitive.
- Stefan
|
|
|
|
|