Nummen i handflaten
|
Re: Nummen i handflaten
[Re: Arnebv]
05/09/2021 22:38
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Jeg opplevde å få både armer og hender knust i Drammen med utforsykkelen jeg av og til triller der med. Gaffelen er en Rockshoc Boxxer R2C2 fra 2012, som er en toppmodell selv om den begynner å bli noen år, men uansett hvordan jeg satte den opp var ting like ille. Byttet ut alustyre med Vibrocore fra Spank, og sykkelen ble plutselig en helt annen. Eller, virbrasjonjulingen ble så redusert at jeg kunne begynne å bruke sykkelen litt mer som den er ment å bli brukt. Har One Up karbonstyre på stisykkelen min, som er designet med vertikal fleks og er et fabelaktig styre. Tror nok det fra Spank er det "snilleste", uten at jeg helt har målt de mot hverandre.
https://spank-ind.com/products/spike-800-vibrocore%E2%84%A2-bar
|
|
|
[Re: Altabjorn]
06/09/2021 07:00
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg opplevde å få både armer og hender knust i Drammen med utforsykkelen Du satte starten litt hardere enn avslutningen (heldigvis).
|
|
|
06/09/2021 07:12
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kj
Verst er det når stien primært går relativt flatt.
Nedover rister det som ein moth** med ein gaffel som i liten grad evner å ta unna både smått og stort, sjølv med mindre (-20 psi) luft enn 'anbefalt' og ganske mykje sag. (RS Yari Rc MC). Usikker på om dette er relevant.
Tips? Vet ikke om dette er kommentert tidligere men her har du i alle fall en ting du kan forbedre, for mye sag og du kommer for dypt i vandringen, du havner nedi der hvor gaffelen begynner å bli hard og gjerne progressiv, det er ikke særlig behagelig for de fleste av oss. Vinkelen blir også litt brattere med mer sag, og du havner gjerne mer frampå og må støtte deg mer på hendene. Jeg mener dette kan være relevant for deg. Det er en misforståelse at en gaffel blir mykere og mer behagelig jo mer sag man kjører, selvsagt om man går over det som anbefales fra produsenten da. Ca 15-20% er normalt på gafler, så også på RockShox Yari, så jeg vil si at 20% er et godt utgangspunkt. 30% eller mer, da begynner du å komme litt vel langt ned i vandringen på gaffelen. Man vil ligge høyt i vandringen. Jeg tror du har mye å vinne på å sette opp gaffelen riktig. Se videoer som f.eks denne for å forstå gangen i det. https://www.youtube.com/watch?v=42qZnhQXN7k
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
06/09/2021 09:20
|
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Verst er det når stien primært går relativt flatt.
Nedover rister det som ein moth** med ein gaffel som i liten grad evner å ta unna både smått og stort, sjølv med mindre (-20 psi) luft enn 'anbefalt' og ganske mykje sag. (RS Yari Rc MC). Usikker på om dette er relevant.
Tips?
Vet ikke om dette er kommentert tidligere men her har du i alle fall en ting du kan forbedre, for mye sag og du kommer for dypt i vandringen, du havner nedi der hvor gaffelen begynner å bli hard og gjerne progressiv, det er ikke særlig behagelig for de fleste av oss. Vinkelen blir også litt brattere med mer sag, og du havner gjerne mer frampå og må støtte deg mer på hendene. Jeg mener dette kan være relevant for deg. Det er en misforståelse at en gaffel blir mykere og mer behagelig jo mer sag man kjører, selvsagt om man går over det som anbefales fra produsenten da. Ca 15-20% er normalt på gafler, så også på RockShox Yari, så jeg vil si at 20% er et godt utgangspunkt. 30% eller mer, da begynner du å komme litt vel langt ned i vandringen på gaffelen. Man vil ligge høyt i vandringen. Jeg tror du har mye å vinne på å sette opp gaffelen riktig. Se videoer som f.eks denne for å forstå gangen i det. https://www.youtube.com/watch?v=42qZnhQXN7k Har testa litt forskjellig no. Begynte med å justere vinkel på setet, litt meir bakover. Skrudde bakskruen to runder strammare. Endra det til ein og så til ein halv pga at oppovereigenskapane vart revva og eg måtte justere posisjon på ræva heile tida. Endte mao omtrent tilbake der eg starta. Justert vinkel på styret. Litt hit og dit. Styret har ca 8 grader baksweep, men eg kunne nok hatt 12, om eg legg video til "vids" til grunn. Uansett har alle styrer eg har hatt hatt siste 12 år hatt omtrent 8 grader, så vinkelen har antakeleg ikkje vore avgjerande. Justering av styret trur eg har hjulpe litt.Med lufttrykk på gaffel nærare anbefalt trykk, sånn ca 130 psi har eg ca 20 % sag. Men eg har kun klart å brukt 60-70 % av vandringa. Gaffelen gir då heller ikkje særleg etter på smått (eller stort) og framhjulet spretter hit og dit på småstein. Meir returdemping har då hjulpe litt ved saktefart, men blir ganske ubrukeleg når det går litt fort. Ser for øvrig at trailhead.rockshox slutter å kompensere for e-mtb når ryttervekt er 105 kg+, slik at 104 kg e-mtb = 120 psi, medan 105 kg e-mtb = 111 psi... "E-mtb" legg inn 9 kg ekstra i kalkulaturen. Eg må altså putte inn 125 kg i det feltet der, noko som gir 133 psi anbefalt trykk. Tappa litt meir luft ut av demperen, 105 psi no, "åpen" kompresjonsdemping og retur på 7 klikk frå full slow. Sjekka ikkje sag. Brukte litt meir vandring på tur, men ligg litt djupt i vandringa, men likevel noko meir behageleg totalt sett. Føles litt som om det er i overkant mykje kompresjonsdemping på Yarien, også på null/"åpen" og at dette blir verre for meg enn mange andre når eg eigentleg har behov for temmeleg høgt trykk i gaffelen for å ha "riktig" fjærrate. Det blir litt kompromiss mellom diverse onder dette. 3,5 timer tur i går medførte noko mindre nummenheit i hendene enn før. Eg trur det som har hatt mest å seie er ein liten justering på styret slik at vinkelen på handtaka vart noko endra. Eg legg merke til at håndtaka framstår unaturleg små, krampaktig, å halde i, så eg bestilte meg eit par nye handtak: - ODI Rogue som eg kjenner positivt frå tidlegare, og som har litt større diameter enn mange andre, og sram sitt skumhandtak. Bestilte i same slengen litt greier til gaffelservice så kan eg iallfall sikre meg at den har det den treng og begynne på nytt på oppsettet av denne.
|
|
|
06/09/2021 09:38
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har forska en del på det med sag og fjæring på sykler denne sesongen. Har både coil og luft. Jeg har også diskutert dette litt med Steve Mathews fra Vorsprung, da jeg ikke helt følte jeg fikk det jeg ville ut av gaffelen min med Vorsprung Secus. Jeg følte den var for ufølsom, og hadde mindre vandring enn uten, selv under anbefalt trykk. Ble anbefalt mer sag, siden man har mer støtte fra den mer lineære fjærraten. Jeg er jo ikke vant til så mye sag, men det gir jo mening. Man bør jo ha tilsvarende sag foran og bak for balanse. Ikke det at å måle sag på gaffel gir mening for absolutt finjustering, siden det aldri blir helt likt utgangspunkt.
Det som skjer, er at man på Rockshox tydeligvis har for lite kompresjon, slik at folk kompenserer med mer luft for å få nok støtte. Derfor er det vanlig å ha lite sag i en del gafler. Når man da i tillegg har en progressiv luftfjær, så vil man ha ganske lav fjærstivhet (under tenkt lineær fjærrate) gjennom vandringen en stund, før man går til den bratte delen, der man får veldig fort høyere fjærstivhet ettersom man går gjennom vandringen (som Ripen forklarer). Hvis man har ganske lavt trykk (mye sag), vil man gå gjennom vandringen fort (nesten akselerere) seg gjennom vandringen før det blir "full stopp" i det bratte partiet. Dette er spesielt gjeldende når man har for lite demping. Jeg klarer ikke helt å bli enig i dette, men de som jobber med dempertuning og har dynoer er klare på dette. Avalanche, Push og Vorsprung anbefaler mer sag for sine produkter, siden dempingen (eller endret fjær) tar seg av støtten bedre, og man slipper bremsedykk etc selv med mye sag.
|
|
|
06/09/2021 11:16
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du bruker kun 60-70% av vandringa kan det være du må ut med en spacer eller to i fra luftkammeret, dersom du har spacere der. Da blir gaffelen mer lineær lenger nedover i vandringa og du kan ha mindre sag og få en mer behagelig gaffel likevel. Det er uansett i toppen av vandringa man skal ta småtteri og "kjatter", som i veldig mange tilfeller er det som gjør demperen ubehagelig. Om det rister og slår som et lufttrykkbor så blir det nødvendigvis til at man både klarer seg mer fast og anspenner seg mer.
Om ringen plasserer seg ca 10mm under full vandring etter en tur der du er innom litt forskjellig og gjerne dropper litt så er det helt ok, da har du litt i reserve til Oh-shit øyeblikkene.
Ser ut som du er igang med å finne utav det så dette kan nok bli bra. Holker er jo en vesentlig del av cockpiten så vel verdt å eksperimentere litt med.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
06/09/2021 20:25
|
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Om du bruker kun 60-70% av vandringa kan det være du må ut med en spacer eller to i fra luftkammeret, dersom du har spacere der. Da blir gaffelen mer lineær lenger nedover i vandringa og du kan ha mindre sag og få en mer behagelig gaffel likevel. Det er uansett i toppen av vandringa man skal ta småtteri og "kjatter", som i veldig mange tilfeller er det som gjør demperen ubehagelig. Om det rister og slår som et lufttrykkbor så blir det nødvendigvis til at man både klarer seg mer fast og anspenner seg mer.
Om ringen plasserer seg ca 10mm under full vandring etter en tur der du er innom litt forskjellig og gjerne dropper litt så er det helt ok, da har du litt i reserve til Oh-shit øyeblikkene.
Ser ut som du er igang med å finne utav det så dette kan nok bli bra. Holker er jo en vesentlig del av cockpiten så vel verdt å eksperimentere litt med.
Tok ut ein spacer etter tredje tur og ein til kort etter, så det er ingen spacere der no siste tida. Hadde vel ein 2,5-3 cm igjen av vandringa etter tur i går med 105 psi. 6-7 hopp på +/- ein meter dropp (smud-ish landing stort sett framhjulet først) og 40 km/t toppfart nedover steinrøys. Synes det er litt mykje, og litt rart iom at trykket strengt tatt er litt lavt. Bakdemperen bunna så ringen datt av. Meiner du at litt lite luft, slik eg har no, kan vere ok, og at ein heller knepper opp kompresjonsdempinga litt?
|
|
|
07/09/2021 12:32
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
05/05/2022 17:36
|
Arnebv
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Reknar med at mange har sete fremst på stolen og venta sidan føre post. Venta i spaning og tenkt: "korleis gjekk det med han der Arnebv, - fann han utav det?" Nuvel.. Sidan sist har eg byta innmat i demperen til charger 2.1, samt byta stempel luftkammeret Det hjalp ganske (veldig) mykje på korleis gaffelen oppførte seg. Hjalp kanskje litt på nummenheita. Eg byta til Sram sine skumhandtak mot slutten av førre sesong. Det hjalp littegrann på nummenheita. Tidleg denne sesongen heva eg styret ca 2-3 mm (flytta ein spacer altså) Det hjalp litt meir på nummenheita. Før turen i dag, byta eg til gode gamle (heilt nye) ODI Rogue. 2,5 timer tur, med variert terreng. Omtrent ikkje nummen i det heile tatt.  Ein av nedkjøringane eg ikkje orka uten handpause før, var null problem i dag. Rett og slett berre moro. Størst effekt: Heve styret og byte handtak. Definitivt.
|
|
|
|
|