Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
|
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
23/09/2021 09:56
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Mulig jeg rett og slett blir nødt å godta en tur til Harstad en gang i året for service på en Enyaq.... Må du virkelig ha service hvert år? Det er vel heller ikke et krav om at service må utføres på merkeverksted. Ethvert godkjent verksted som bruker deler med lik kvalitet som originalt montert kan utføre service og garantien opprettholdes. Er det "gratis" service i bilprisen kan man jo be om å få tilsvarende avslag i prisen.
|
|
|
[Re: H.Iversen]
23/09/2021 10:11
|
Natier
Veteran
|
Veteran
Ioniq'en var latterlig mtp bagasjeromsplass på alle måter. Akkurat som om ingeniørene/designerne har tatt på seg jobben å gjøre den lille plassen enda mindre. . På tross av det fikk altså Teslabjørn plass til 1 kasse mer i Ioniq5 enn i Enyaq ;-) Selv venter jeg på nettopp en Ioniq5 men i min vurdering av de konkurrerende bilene var ikke bagasjeplass en issue da de har nok plass for mitt bruk alle sammen. Men noe som er merkelig og klønete med bagasjerommet er at det ikke er skiluke i bakseteryggen :-o Av bilene jeg prøvekjørte var det Ioniq5 jeg likte klart best å kjøre og når den i tilegg er overlegen de andre på design + at jeg fikk en god pris ble valget lett. Designet både innvendig og utvendig er såpass spesielt at det blir "love or hate" - for meg er det Love:)
Redigert av Natier; 23/09/2021 10:33.
/Atle
Scott Spark - Rondo Ruut - Gavia Fat Tony - Cotic Solaris Max - Wahoo KickrBike
|
|
|
23/09/2021 11:20
|
Panda
Besatt
|
Besatt
Hva med BYD Tang? Stor bil, alt av utstyr. 600000kr!
|
|
|
[Re: Natier]
23/09/2021 11:46
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ioniq'en var latterlig mtp bagasjeromsplass på alle måter. Akkurat som om ingeniørene/designerne har tatt på seg jobben å gjøre den lille plassen enda mindre. . På tross av det fikk altså Teslabjørn plass til 1 kasse mer i Ioniq5 enn i Enyaq ;-) Flaks at alt man skal ha med seg er rektangulære bokser 
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: Natier]
23/09/2021 11:46
|
Tulling
Entusiast
|
Entusiast
Av bilene jeg prøvekjørte var det Ioniq5 jeg likte klart best å kjøre og når den i tilegg er overlegen de andre på design
Helt enig. Pr nå noe av det kuuleste jeg ser etter veien. Fantastisk design!
Jepp
|
|
|
23/09/2021 12:30
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå har jeg prøvd Enyaq'en. For å si det på godt nordnorsk: Dæven steike! Jeg er solgt. Det blir en sånn. Alt klaffa for min del. Størrelse, praktiske løsninger, kjørekomfort, mer enn nok guffe. Det var bakhjulsversjonen jeg testa, og for min del er rekkevidde mer verdt enn fremkommelighet. Jeg har klart meg fint med ei tung undermotorisert forhjulsdrevet dieselstasjonsvogn i 3 år nå så jeg vil tro at denne holder i massevis!
Kjørte på ganske dårlig asfalt, mye hull og sprekker samt veldig sporete og tok i tillegg en tur opp en dal på dårlig grusvei med en del hull i. Selv med 21 tommers hjul så var både støy og slag på et helt akseptabelt nivå. Akselerasjon innafor de rammer jeg holder meg var mer enn godt nok! Bra lyd i stereoen. FIkk ikke satt meg skikkelig inn i hvordan cruisecontrolen funka, men synes den virka bra det lille jeg testa.
|
|
|
[Re: Tulling]
23/09/2021 12:31
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Av bilene jeg prøvekjørte var det Ioniq5 jeg likte klart best å kjøre og når den i tilegg er overlegen de andre på design
Helt enig. Pr nå noe av det kuuleste jeg ser etter veien. Fantastisk design! Enig jeg og! Ser ut som en moderne DeLorean! Men når det gjelder bil så er funksjon foran form for min del. 
|
|
|
23/09/2021 12:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Naboen vurderer å bytte ut sin X og prøvekjørte den.
Han likte den veldig godt helt til han begynte å bla i menysystemene. Her er vi Teslaeiere dessverre fryktelig bortskjemt. Så bra du ikke har den bagasjen
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/09/2021 12:56
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Han likte den veldig godt helt til han begynte å bla i menysystemene. Her er vi Teslaeiere dessverre fryktelig bortskjemt. Så bra du ikke har den bagasjen Joda, jeg ser den. Jeg har kun en 2011 Opel Astra å sammenligne med. For å si det sånn, bla i menyen på den er som å bla i menyen på et gammel AS/400 system. 
|
|
|
23/09/2021 13:06
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grattis! Tipper du hadde vært solgt i bortimot hvilken som helst annen elbil i ca samme klasse som Enyaq, alt du har kjørt før blir håpløst gammaldags og ubrukelig. Fossile møkkakjerrer! 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
23/09/2021 14:28
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Han likte den veldig godt helt til han begynte å bla i menysystemene. Her er vi Teslaeiere dessverre fryktelig bortskjemt. Så bra du ikke har den bagasjen Det der blir som å bytte fra ios til android, er man vant til noe man synes fungerer veldig bra sitter det svært langt inne å bytte. Om infotainment er en dealbraker når man skal kjøpe en bil så er man kanskje ikke så autofil likevel.
|
|
|
[Re: Hoaas]
23/09/2021 14:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det der blir som å bytte fra ios til android, er man vant til noe man synes fungerer veldig bra sitter det svært langt inne å bytte. Om infotainment er en dealbraker når man skal kjøpe en bil så er man kanskje ikke så autofil likevel.
Her mener jeg det er objektive kvalitetsforskjeller. Jeg har sett nok av Teslabjørns fikling med ikke-Tesla-produkter til at jeg skjønner hvor stor forskjellen kan være. Noen ganger er det fryktelig krøkkete å få til det man vil. Feks på eTron må man rote langt inn i mange lag med menyer og starte et fiktivt "Auxillary" klimaanlegg for å få det til å gå når man står stille og lader. Skal du overnatte i en iD.4, må du plassere masse vekt i forsetet for å holde klimaanlegget aktivt gjennom natten. I Tesla velger du "Camp mode". Og så er det noen funksjoner som enkelte ikke har. Her er det mange eksempler, men det å ha et nøyaktig estimat av hvor mye energi man har igjen når man kommer frem er fryktelig viktig i en elbil. Likevel er det mange elbiler som ikke har dette. Akkurat DET kommer jeg aldri til å velge bort. Så vondt vil jeg meg ikke.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
23/09/2021 15:34
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det der blir som å bytte fra ios til android, er man vant til noe man synes fungerer veldig bra sitter det svært langt inne å bytte. Om infotainment er en dealbraker når man skal kjøpe en bil så er man kanskje ikke så autofil likevel.
Her mener jeg det er objektive kvalitetsforskjeller. Jeg har sett nok av Teslabjørns fikling med ikke-Tesla-produkter til at jeg skjønner hvor stor forskjellen kan være. Noen ganger er det fryktelig krøkkete å få til det man vil. Feks på eTron må man rote langt inn i mange lag med menyer og starte et fiktivt "Auxillary" klimaanlegg for å få det til å gå når man står stille og lader. Skal du overnatte i en iD.4, må du plassere masse vekt i forsetet for å holde klimaanlegget aktivt gjennom natten. I Tesla velger du "Camp mode". Og så er det noen funksjoner som enkelte ikke har. Her er det mange eksempler, men det å ha et nøyaktig estimat av hvor mye energi man har igjen når man kommer frem er fryktelig viktig i en elbil. Likevel er det mange elbiler som ikke har dette. Akkurat DET kommer jeg aldri til å velge bort. Så vondt vil jeg meg ikke. Objektivt vet jeg ikke om man kan kalle det. De tingene du nevner f eks vil jeg aldri få bruk for. Jeg har prøvd både X og 3, og JEG synes ikke menyene var superintuitive etter å ha fikla med de. At de helt sikkert hadde blitt det etter en viss tids bruk er det nok liten tvil om, det var også poenget mitt. Jeg brukte mye mindre tid i audi sine menyer på å finne fram. Kan jeg være farget av å ha jobbet med VAG tidligere? Høyst sannsynlig, og det er nok du også etter å ha kjørt Tesla en stund. Finnes det andre elbiler i samme prissegment som tesla som ikke har estimat av hvor mye energi man har igjen ved ankomst destinasjon? At Tesla er helt i tet hva angår software hersker det liten tvil om, men at de er så veldig overlegne i dag sett mot sammenlignbare konkurrenter godtar jeg ikke.
Redigert av Hoaas; 23/09/2021 15:35. Rediger grunn: Leif
|
|
|
[Re: Hoaas]
23/09/2021 15:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
De tingene du nevner f eks vil jeg aldri få bruk for. Du tror aldri at du feks kommer til å sitte i bilen under lading på vinteren? Jeg gjør det ikke ofte, men det hender. Dessuten, hvis du forlater bilen, er det greit å komme tilbake til varm bil. Det er det mange biler som ikke har mulighet for. Finnes det andre elbiler i samme prissegment som tesla som ikke har estimat av hvor mye energi man har igjen ved ankomst destinasjon?
Vet ikke.
|
|
|
23/09/2021 15:42
|
tron
Besatt
|
Besatt
Gratulerer med valget! Om du spekker og bestiller en ny, er det lurt å gå for Sportline. Hver tredje bil på samlebåndet er en Sportline, og når etterspørselen etter den vanlige er høyere, er sjansen at du får levert Sportline mye fortere. Jeg henter min Sportline i morra, og da har det gått 3 måneder fra jeg bestilte. Og PS, GeirK, den kan selvsagt holde kupeen varm mens du lader, men camp mode har den ikke. Heldigvis, så slipper jeg å bo i bilen  Det der med SOC-estimat ved ankomst er jeg usikker på, men det er vel uansett apper som kan vise dette via CarPlay? A better route planner?
Redigert av tron; 23/09/2021 16:01.
|
|
|
[Re: tron]
23/09/2021 16:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Og PS, GeirK, den kan selvsagt holde kupeen varm mens du lader, men camp mode har den ikke. Heldigvis, så slipper jeg å bo i bilen  Det der med SOC-estimat ved ankomst er jeg usikker på, men det er vel uansett apper som kan vise dette via CarPlay? A better route planner? Ja - man kan selvsagt bruke ABRP, men det skal være helt unødvenig å bruke tredjepartsapper når det kan bygges inn i bilen. Når du står og lader på tur, hvordan vet du hvor mye du skal lade for å komme frem med den marginen du er komfortabel med?
|
|
|
23/09/2021 17:23
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
De tingene du nevner f eks vil jeg aldri få bruk for. Du tror aldri at du feks kommer til å sitte i bilen under lading på vinteren? Jeg gjør det ikke ofte, men det hender. Dessuten, hvis du forlater bilen, er det greit å komme tilbake til varm bil. Det er det mange biler som ikke har mulighet for. Finnes det andre elbiler i samme prissegment som tesla som ikke har estimat av hvor mye energi man har igjen ved ankomst destinasjon?
Vet ikke. Det medfører riktighet, de få gangene vi må hurtiglade er det mens vi spiser på spisested eller handler på tur til hytta/tur. Skal vi først stoppe på langtur er det snabla greit å strekke på beina eller sniklese cupido på bensinstasjonen. Vi kjører heller ikke på bilferie på vinteren. Det finnes sikkert elbiler som ikke har kupevarmefunksjon mens laderen står i, men de tipper jeg er svært rimelig og ikke er sammenlignbar med tesla.
|
|
|
23/09/2021 19:35
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Vet ikke. Tesla har da et estimat på hva du har igjen når du ankommer destinasjon? Bare å knotte inn på gpsen det, så får du oppgitt hva du skal sitte igjen med av strøm ved ankomst. Pleier å stemme veldig godt etter min erfaring.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
23/09/2021 19:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vet ikke. Tesla har da et estimat på hva du har igjen når du ankommer destinasjon? Bare å knotte inn på gpsen det, så får du oppgitt hva du skal sitte igjen med av strøm ved ankomst. Pleier å stemme veldig godt etter min erfaring. Se uthevning.
|
|
|
23/09/2021 19:57
|
tron
Besatt
|
Besatt
Ja - man kan selvsagt bruke ABRP, men det skal være helt unødvenig å bruke tredjepartsapper når det kan bygges inn i bilen.
Når du står og lader på tur, hvordan vet du hvor mye du skal lade for å komme frem med den marginen du er komfortabel med?
Du svarte jo på en måte på spørsmålet selv: Om den integrerte navigasjonen ikke har det (mulig den faktisk har det, jeg har ikke fått nøklene enda), så løser apper som ABRP det gjennom CarPlay. Selv synes jeg det er flott at jeg kan velge akkurat hvilken navigasjons- eller musikk-app jeg vil bruke i bilen. CarPlay er fint. Hadde det ikke vært flott om Tesla hadde det og?
|
|
|
23/09/2021 20:01
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hadde det ikke vært flott om Tesla hadde det og? Nei. Har hatt mange leiebiler med Carplay og synes det er mye bedre når alt er bygget inn i bilen slik at jeg slipper å ta ut telefonen i det hele tatt. Det er utrolig befriende å sette navigasjonen til neste stopp rett etter at man har plugget i laderen, for så å se hvor mange prosent man må fylle for å nå neste og så gå fra bilen mens man følger med på appen hvordan det ligger an.
|
|
|
23/09/2021 20:38
|
tron
Besatt
|
Besatt
Hva mener du med å ta ut telefonen? Enyaq har trådløs støtte for CarPlay, hvis det var behov for kabling du siktet til. Via CarPlay kan man også bruke Siri rett fra bilen, med alle de mulighetene det gir. F.eks. å skru på varme og lys hjemme rett fra bilen når man er på tur hjem en søndagskveld i januar.
Jeg mener CarPlay er en fin funksjon å ha i bilen, men respekterer at du ikke vil ha det i Teslaen. Men da går du også glipp av funksjonalitet, akkurat som folk går glipp av Tesla-funksjonalitet når de velger andre biler. Så får man selv avgjøre hva som teller for seg selv.
|
|
|
24/09/2021 06:04
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
Angående lading og navigasjon i Tesla er det enkelte ting som irriterer meg grønn. Mangelen på waypoints. Hvordan er det egentlig MULIG å ha et navigasjonssystem i 2021 som ikke har det??? Mangelen på POI. Ikke like viktig, men hadde vært veldig kjekt, spesielt når man er i områder man ikke er godt kjent. Kunne overstyre forvarming. Av og til må man lade på noe annet enn SuC, og da har det vært greit å forvarme. Andre ganger har man god tid, og det gjør ingenting om batteriet ikke er forvarmet. (Kan selvfølgelig løses med å navigere til samme plass, men ikke SuC som destinasjon.)
|
|
|
[Re: DeepFu]
24/09/2021 06:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Angående lading og navigasjon i Tesla er det enkelte ting som irriterer meg grønn. Mangelen på waypoints. Hvordan er det egentlig MULIG å ha et navigasjonssystem i 2021 som ikke har det??? Mangelen på POI. Ikke like viktig, men hadde vært veldig kjekt, spesielt når man er i områder man ikke er godt kjent. Kunne overstyre forvarming. Av og til må man lade på noe annet enn SuC, og da har det vært greit å forvarme. Andre ganger har man god tid, og det gjør ingenting om batteriet ikke er forvarmet. (Kan selvfølgelig løses med å navigere til samme plass, men ikke SuC som destinasjon.) Dette er jeg enig i.
|
|
|
24/09/2021 06:32
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hva mener du med å ta ut telefonen? Enyaq har trådløs støtte for CarPlay, hvis det var behov for kabling du siktet til. Via CarPlay kan man også bruke Siri rett fra bilen, med alle de mulighetene det gir. F.eks. å skru på varme og lys hjemme rett fra bilen når man er på tur hjem en søndagskveld i januar.
Jeg mener CarPlay er en fin funksjon å ha i bilen, men respekterer at du ikke vil ha det i Teslaen. Men da går du også glipp av funksjonalitet, akkurat som folk går glipp av Tesla-funksjonalitet når de velger andre biler. Så får man selv avgjøre hva som teller for seg selv. Visste ikke at CarPlay var trådløst. Men vet fremdeles ikke hva det ville tilført meg. Jeg kan kjøre ABRP fra nettleseren i bilen hvis jeg vil.
|
|
|
[Re: Ripen]
24/09/2021 07:38
|
H.Iversen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Grattis! Tipper du hadde vært solgt i bortimot hvilken som helst annen elbil i ca samme klasse som Enyaq, alt du har kjørt før blir håpløst gammaldags og ubrukelig. Fossile møkkakjerrer! Nja, for min del var det hele pakka. Selve kjøringa var bare rosinen i pølsa.  Den dekker alle mine behov og er naturligvis i tillegg sjukt mye mer moderne enn min nåværende bil. :;)
|
|
|
24/09/2021 10:58
|
Bendik.S
Avhengig
|
Avhengig
Nå har jeg prøvd Enyaq'en. For å si det på godt nordnorsk: Dæven steike! Jeg er solgt. Det blir en sånn. Alt klaffa for min del. Størrelse, praktiske løsninger, kjørekomfort, mer enn nok guffe. Det var bakhjulsversjonen jeg testa, og for min del er rekkevidde mer verdt enn fremkommelighet. Jeg har klart meg fint med ei tung undermotorisert forhjulsdrevet dieselstasjonsvogn i 3 år nå så jeg vil tro at denne holder i massevis!
Kjørte på ganske dårlig asfalt, mye hull og sprekker samt veldig sporete og tok i tillegg en tur opp en dal på dårlig grusvei med en del hull i. Selv med 21 tommers hjul så var både støy og slag på et helt akseptabelt nivå. Akselerasjon innafor de rammer jeg holder meg var mer enn godt nok! Bra lyd i stereoen. FIkk ikke satt meg skikkelig inn i hvordan cruisecontrolen funka, men synes den virka bra det lille jeg testa. Kommer den med forsterkede paraplyer nord for Bodø? Gratulerer!
|
|
|
|
|