Jeg har de siste årene pendlet med en billig Opel Astra og kjører en del i jobbsammenheng. I fjor fikk jeg motorhavari på den som ble fiksa på forsikring, men bilen er nå 10 år og nærmer seg 200K, med småfeil og plunder her og der. Tenker derfor at denne skal byttes ut til neste sommer. Hadde egentlig bestemt meg for en Volvo V60 av noe slag, men så var en svigerbror innom med den nye Enyaq'en sin og da tenkte jeg hvorfor ikke el-bil? Tror en bil med 450-ish ekte rekkevidde er mer enn nok for våre behov.
Så da er spørsmålet: Er det noen reelle alternativer til Skoda Enyaq i prisklassen 5-600.000 med såpass god rekkevidde og bagasjeromsplass? (jeg tenker i utgangspunktet å gå for 4hjulstrekk-utgaven)
Tesla er uaktuelt da jeg ikke har verksted i nærheten. Gidder ikke kjøre 5 timer hver vei for å ta service på bilen.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
Hvorfor ikke? Hadde jeg hatt litt større garasje, lommebok og brukt bilen mer, hadde en slik blitt kjøpt inn her. Vi er familie på fire, og alle sykler. Nå har vi en Kia E-Niro, som er akkurat stor nok, men kunne hat litt mer bagasjeplass.
Jeg har de siste årene pendlet med en billig Opel Astra og kjører en del i jobbsammenheng. I fjor fikk jeg motorhavari på den som ble fiksa på forsikring, men bilen er nå 10 år og nærmer seg 200K, med småfeil og plunder her og der. Tenker derfor at denne skal byttes ut til neste sommer. Hadde egentlig bestemt meg for en Volvo V60 av noe slag, men så var en svigerbror innom med den nye Enyaq'en sin og da tenkte jeg hvorfor ikke el-bil? Tror en bil med 450-ish ekte rekkevidde er mer enn nok for våre behov.
Så da er spørsmålet: Er det noen reelle alternativer til Skoda Enyaq i prisklassen 5-600.000 med såpass god rekkevidde og bagasjeromsplass? (jeg tenker i utgangspunktet å gå for 4hjulstrekk-utgaven)
Tesla er uaktuelt da jeg ikke har verksted i nærheten. Gidder ikke kjøre 5 timer hver vei for å ta service på bilen.
Ioniq 5 eller Volkswagen ID4.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: eOpseth]
#267845431/08/202113:09
Hvis budsjettet er 5-600.000,- ryker Q4 ganske fort. Billigste 4x4 koster fra 484.000,-, men hvis du skal ha med ratt og hjul og sånt, så blir det fort mye mer kostbart.
Hadde Q4, Enyaq og ID.4 på min liste. Q4 røyk fordi den er for bred for garasjen og for dyr, ID.4 likte jeg ikke interiøret i, og den var heller ikke like god å kjøre som Enyaq.
Hadde en runde i dette segmentet i månedsskiftet juni/juli i forbindelse med kjøp av vår første familiebil. Kravene var god bagasjeplass, minst 420km rekkevidde med firehjulstrekk, pris minst mulig over 500.000,-, og levering i løpet av 2021. Fant fire reelle alternativer som oppfylte våre krav. Enyaq, VW id.4, Hyundai Ioniq 5 og Kia Ev6. Enyaq har det største bagasjerommet av disse, så om det er avgjørende for deg at det ikke er noe mindre bagasjerom enn Enyaq er det nok det åpenbare valget. Oppgitt bagasjerom varierer med ca 70 liter fra størst (Enyaq) til minst (Ev6). Med baksetene nedslått er Enyaq betydelig større enn resten ser det ut til.
Vi landet på Ev6 på grunn av en kombinasjon av leveringstid og lokal forhandler med solid rykte. Tror ærlig talt alle fire er veldig gode valg.
Jeg er i samme vuderingsmodus, men : 450ish rekkevidde er sommerrekkevidde. Hva blir det om vinteren ? 300 ? Og hvis det er mest motorveikjøring i 100, og kanskje litt mot ind, oppoverbakker ..så er vi nede i hva ? 200 ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Jeg er i samme vuderingsmodus, men : 450ish rekkevidde er sommerrekkevidde. Hva blir det om vinteren ? 300 ? Og hvis det er mest motorveikjøring i 100, og kanskje litt mot ind, oppoverbakker ..så er vi nede i hva ? 200 ?
Det tror jeg ikke. Skal jeg doble sommerforbruket på min Tesla Model S, må jeg ha på skiboks, laste opp fire voksne med toppturustyr og kjøre ubrøytet vei i snøstorm mot vinden.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Det er ikke service på Tesla. Just sayin'. Tesla Tromsø har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til, men rekkevidde, lade hastighet og superladernettverk er for bra til at noe annet er aktuelt. Har to ganger kjørt Narvik - Ravenna tur/retur uten problemer. Har en TM3, henter en TMY om to uker.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: DeepFu]
#267851131/08/202119:35
Det er ikke service på Tesla. Just sayin'. Tesla Tromsø har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til, men rekkevidde, lade hastighet og superladernettverk er for bra til at noe annet er aktuelt. Har to ganger kjørt Narvik - Ravenna tur/retur uten problemer. Har en TM3, henter en TMY om to uker.
Alkurat det mer ladenettverk forsvinner vel som argument etterhvert, ettersom Tesla skal gi mange tilgang til ladestasjonene deres.
Brodern har en ID4 gtx i bestilling, men i likhet med Q4 og Enyaq er de minst 20 uker forsinket grunnet manglende deler fra underleverandører. Så han ser etter andre alternativer nå.
Ioniq5 er en stor hatchback, og kan vel egentlig ikke sammenlignes med en SUV som har langt flere bruksområder. Ikke at TS har sagt det er viktig med god bakkeklaring.
Hva med BYD Tang? 4x4, krok, taklast, klarte 434km med 22" hjul i rekkeviddetesten til motor, enooorm plass, 599 topputstyrt.
Redigert av Hoaas; 31/08/202119:36.
You are what you eat...mmm nuts
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Hoaas]
#267851531/08/202119:57
Brodern har en ID4 gtx i bestilling, men i likhet med Q4 og Enyaq er de minst 20 uker forsinket grunnet manglende deler fra underleverandører. Så han ser etter andre alternativer nå.
Gjelder dette bare gtx? Bestilte pro tidligere i sommer og fikk levering midt i oktober som passer bra da vi leverer inn Q7'en da. Sjekket forventet leveringstid i går og fikk ikke noe håndfast informasjon om forsinkelse. Bilen skal være ferdig i uke 38 og leveres midt i oktober. Litt merkelig med 20 ukers forsinkelse når jeg bestilte bilen for 5 uker siden..
Må melde meg på her, som nybakt Enyaq-eier. Så heeelt uhildet med andre ord.
Hadde bestilt en VW id4 for levering i juli, men da selger 1 uke etter signering, sier at bilen kommer til jul, ble jeg sur og kansellerte kjøpet (hadde i mellomtid solgt hovedbilen). Kontaktet Møller Etterstad, som hadde en leveringsklar Enyaq, topp utstyrt, men bakhjulsdrift. Har kjørt bare 500 km, men bilen virker super. Bilen kjører jo nesten selv, litt uvant, men det blir behagelig kjøring og det kjennes trygt. Ligger som støpt på veien. Kameraer og sensorer rundt baut, så her parkeres tett på hagegjerdet og Easee-ladepunkt som jeg fikk satt opp innafor.
For hytteturen (23 mil hver vei) løser vi lading ved kjøpesenter etter 20 mil, og så kjører vi til hytta og hjem med god margin (har ikke vei helt fram eller lademulighet ved hytta foreløpig).
Synes bilen er romsligere enn id4 og ser bedre ut, om det betyr noe. Bagasjeplass herfra til månen. Og sykler går på hengerfeste, som var inkludert i prisen. Vippes ut med en knapp... Anbefales.
ps: mye kjat om leveringstider på FB, folk er utålmodige på bestilte biler rimelig nok. Men nå har det visst løsnet, og ferdigbygde biler får chips på plass og det kommer en hærskare Enyaq 80x (firehjulsdrift) i september/oktober.
Redigert av front biker; 31/08/202120:07.
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Det er ikke service på Tesla. Just sayin'. Tesla Tromsø har jeg et mildt sagt anstrengt forhold til, men rekkevidde, lade hastighet og superladernettverk er for bra til at noe annet er aktuelt. Har to ganger kjørt Narvik - Ravenna tur/retur uten problemer. Har en TM3, henter en TMY om to uker.
Alkurat det mer ladenettverk forsvinner vel som argument etterhvert, ettersom Tesla skal gi mange tilgang til ladestasjonene deres.
Hva Elon sier, og hva Elon gjør er ikke alltid det samme. Og ikke minst NÅR Elon gjør det han sier... Pr nå er det ingen som har den fjerneste ide om hva "åpne superladenettverket" egentlig betyr, og hvilke konsekvenser det får for den gjengse elbileier. Han har forøvrig visstnok sagt omtrent det samme i alle år.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Hoaas]
#267855901/09/202106:31
Brodern har en ID4 gtx i bestilling, men i likhet med Q4 og Enyaq er de minst 20 uker forsinket grunnet manglende deler fra underleverandører. Så han ser etter andre alternativer nå.
Har også en Enyaq i bestilling, og har ikke hørt noe om at de er 20 uker forsinket på leveringen. To naboer har også bestilt; førstemann har allerede fått sin (ikke 4x4), andremann har leveringsdato i november, samme som da han bestilte.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: DeepFu]
#267856201/09/202106:49
Hva Elon sier, og hva Elon gjør er ikke alltid det samme. Og ikke minst NÅR Elon gjør det han sier... Pr nå er det ingen som har den fjerneste ide om hva "åpne superladenettverket" egentlig betyr, og hvilke konsekvenser det får for den gjengse elbileier. Han har forøvrig visstnok sagt omtrent det samme i alle år.
Teslabjørn har gjort seg noen tanker.
Redigert av GeirK; 01/09/202106:50.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: GeirK]
#267856401/09/202106:58
Interessant video. At produsentene ikke har samkjørt seg på noe som banalt som plassering av ladeinngangen på bilen virker jo helt merkelig. Uavhengig av om Tesla-ladere skal gjøres tilgjengelig for andre eller ikke, må det vel være en fordel at alle biler har inngangen på samme sted.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: DeepFu]
#267856701/09/202107:02
Alkurat det mer ladenettverk forsvinner vel som argument etterhvert, ettersom Tesla skal gi mange tilgang til ladestasjonene deres.
Hva Elon sier, og hva Elon gjør er ikke alltid det samme. Og ikke minst NÅR Elon gjør det han sier... Pr nå er det ingen som har den fjerneste ide om hva "åpne superladenettverket" egentlig betyr, og hvilke konsekvenser det får for den gjengse elbileier. Han har forøvrig visstnok sagt omtrent det samme i alle år.
Jeg tror det er naivt å tro at planen er full åpning for alle på Teslas ladere. Ser for meg en slags 25% av ladeparken tilgjengelig eksternt, resten tilgjengelig "hvis det er ledig". Jeg tipper Tesla har ganske mye big-data nå som kombinert med real time data fra bilene deres kan gi de relativt gode prognoser på hvor mange tesla som er på vei hit og dit og skal lade her og der.
OBS Ovenstående er kun basert på min egen spekulasjon
- Stefan
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Skoje]
#267857101/09/202107:04
Har sjekket gjennom Enyaq-side på FB og en eier sier: "Legger landeveissykkelen inne i bilen. Enten legges det todelte setet ned, med hjulene på eller så plukkes begge hjulene av og legges i bagasjerommet. Måtte prøve noen ganger for å finne rett plassering. Har den største Thule for feste bak, men det er uaktuelt for en landeveissykkel. Brukes kun for fatbike eller terreng." Så da er det "løp og kjøp"... :-)
Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Hoaas]
#267858501/09/202107:43
Interessant video. At produsentene ikke har samkjørt seg på noe som banalt som plassering av ladeinngangen på bilen virker jo helt merkelig. Uavhengig av om Tesla-ladere skal gjøres tilgjengelig for andre eller ikke, må det vel være en fordel at alle biler har inngangen på samme sted.
Det dummeste jeg ser er ladeporten foran. Hva gjør du om du har en trang garasje?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Re: Er Enyaq det åpenbare valget for meg?
[Re: Skoje]
#267858801/09/202107:47
Det dummeste jeg ser er ladeporten foran. Hva gjør du om du har en trang garasje?
Rygger inn?
Sånn at du må ta tingene ut av bagasjerommet før du kjører inn i garasjen - og må kjøre ut og snu bilen hvis du skal pakke bilen til tur?
Tungvindt.
Ja, da må man nesten gjøre det slik.
Man kan vel montere laderen innerst i garasjen? Men det blir så klart dumt ved bytte av bil til en med ladeporten bak.
Vi har nå laderen montert rett innenfor porten på høyre vegg i garasjen - litt klønete det og, men laderen har lang nok kabel til at den går bak bakhjulene og opp til ladeporten. Litt klønete blir det dog å trille sykler inn over ladekabelen som blir hengende i bue fra veggen til under bilen.