Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Faktura på husleie

Faktura på husleie #2678214 30/08/2021 07:11
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Jeg leier ut en leilighet, og nå har leietaker bedt om å få fakturaer tilsendt for de siste månedene, siden han eier et selskap og regnskapsfører har bedt om det.

Her er det en del spørsmål som jeg ikke helt har svarene på...

1) Kontrakten er fra meg til privatperson til han som privatperson. Kan jeg sende han fakturaer i det hele tatt? Må man ikke ha firma for å sende en formell faktura? (Jeg kan selvsagt sende en bekreftelse på at han har betalt osv, men for fakturaer er det jo krav om nummerserier osv.)
2) Hva skal han med dette? Kan virkelig firmaet hans ta regningen og føre det som kostnad, men ikke fordelsbeskatte han for å bo der?
3) Kan han i det hele tatt kreve faktura?

Jeg kommer garantert ikke til å sende noen faktura til firmaet hans, plutselig sitter han på dokumentasjon om at jeg indirekte har latt firmaet hans overta kontrakten, og at det er firmaet som er leietaker. Høres ikke bra ut...

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678221 30/08/2021 07:38
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Nei. Du kan ikke sende faktura uten et organisasjonsnummer.

Jeg leier ut en hybel til en kommune i Trøndelag og de trenger ikke faktura.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678228 30/08/2021 08:00
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
1. Du kan for så vidt sende en regning/faktura, men den er ikke gyldig. Så et selskap som mottar denne kan ikke kreve skattefradrag for denne kostnaden.

2. Vet ikke hvorfor han ønsker å organisere seg slik, men nei, de "kan" ikke betale husleien hans uten å fordelsbeskatte han for det. Skriver "kan" siden alt er mulig så lenge du ikke blir tatt.

3. Nei.

Det er bare å lage "fakturaer" gjerne håndskrevne og amatørmessige, men kun til den som du har kontrakt med.

Re: Faktura på husleie [Re: GeirK] #2678230 30/08/2021 08:01
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M
Sitat: GeirK

Det er vel ikke riktig? Om vi skal tro på denne artikkelen:

https://forklarmeg.com/sende-faktura-som-privatperson/

...så ble dette (altså å sende faktura som privatperson) lov i 2014.

Re: Faktura på husleie [Re: mroek] #2678239 30/08/2021 08:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: mroek
Sitat: GeirK

Det er vel ikke riktig? Om vi skal tro på denne artikkelen:

https://forklarmeg.com/sende-faktura-som-privatperson/

...så ble dette (altså å sende faktura som privatperson) lov i 2014.

Se der, ja. Det hadde jeg ikke fått med meg.

- Robert Green Ingersoll
Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678322 30/08/2021 18:24
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Du kan enkelt og greit ikke produsere fakturaer for noe som allerede er betalt! Det blir jo dokumentforfalskning.
"Faktura" i dette forholdet er jo uansett kontrakten hvor alt av betalingsdetaljer står, samt bankbilag. Sistnevnte har han selv også. Dette tilsammen er dokumentasjon godt nok for regnskapsmessige formål. Men dog, høres det rart ut med regnskap all den tid du leier ut til en privatperson. Men det trenger du strengt tatt ikke tenke på.

Uansett, her trenger du ikke gjøre noenting. Alt er allerede på stell. Evt kan du bekrefte betalinger på et bilag du får fra regnskapsfører.

Re: Faktura på husleie [Re: eirikbk] #2678332 30/08/2021 19:29
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: eirikbk
Du kan enkelt og greit ikke produsere fakturaer for noe som allerede er betalt! Det blir jo dokumentforfalskning.
"Faktura" i dette forholdet er jo uansett kontrakten hvor alt av betalingsdetaljer står, samt bankbilag. Sistnevnte har han selv også. Dette tilsammen er dokumentasjon godt nok for regnskapsmessige formål. Men dog, høres det rart ut med regnskap all den tid du leier ut til en privatperson. Men det trenger du strengt tatt ikke tenke på.

Uansett, her trenger du ikke gjøre noenting. Alt er allerede på stell. Evt kan du bekrefte betalinger på et bilag du får fra regnskapsfører.

Oi oi oi

Nei han trenger ikke gjøre noenting, han står selvfølgelig som menneske og utleier fritt til å la vær å være behjelpsom ovenfor en leietager som har en rigid sikkert old school regnskapsfører. Ja han står fritt til å være en drittsekk, rævhøl og hæstkuk samtidig om du vil.

Du må utdype hvorfor dette er dokumentforfalskning. Jeg driver ENK og klarer ikke helt se noe sammenheng i påstandene du kommer med. En faktura er jo på mange måter bare en kvittering når den er betalt. Ubetalt er den et krav.

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678339 30/08/2021 19:57
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Jeg ville kanskje ikke formulert meg like sterkt, men enig med Joachim. Jeg vet at jeg ikke trenger å gjøre noe, men jeg vil selvsagt hjelpe min leietaker om det er mulig å oppnå en vinn-vinn-situasjon.

Å skrive ut en kopi av en faktura i etterkant ser jeg ikke som noe problem. Jeg tror imidlertid det ikke vil være noe problem for regnskapsfører å godta noe merket kvittering heller, hvis det er det det står på.

Jeg fant akkurat denne selv:

https://www.systima.no/artikler/fakturaprogram/lag-send-faktura-gratis-privatperson

Mtp at husleie passerer 50' i året, så vil det å fakturere som privatperson ikke være mulig, siden jeg da risikerer momsregistrering og det ene med det andre.

Da står jeg igjen med at jeg kan skrive en form for "bekreftelse på mottatt husleie" (altså en kvittering, men uten å bruke det ordet) og la det være opp til en kreativ regnskapsfører å fikse resten. (Jeg ville tro at leiekontrakt + bankbilag på betaling vil være nok, uten at jeg egentlig trenger å gjøre noe?)

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678344 30/08/2021 20:22
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Gråstein
Jeg ville kanskje ikke formulert meg like sterkt, men enig med Joachim. Jeg vet at jeg ikke trenger å gjøre noe, men jeg vil selvsagt hjelpe min leietaker om det er mulig å oppnå en vinn-vinn-situasjon.

Å skrive ut en kopi av en faktura i etterkant ser jeg ikke som noe problem. Jeg tror imidlertid det ikke vil være noe problem for regnskapsfører å godta noe merket kvittering heller, hvis det er det det står på.

Jeg fant akkurat denne selv:

https://www.systima.no/artikler/fakturaprogram/lag-send-faktura-gratis-privatperson

Mtp at husleie passerer 50' i året, så vil det å fakturere som privatperson ikke være mulig, siden jeg da risikerer momsregistrering og det ene med det andre.

Da står jeg igjen med at jeg kan skrive en form for "bekreftelse på mottatt husleie" (altså en kvittering, men uten å bruke det ordet) og la det være opp til en kreativ regnskapsfører å fikse resten. (Jeg ville tro at leiekontrakt + bankbilag på betaling vil være nok, uten at jeg egentlig trenger å gjøre noe?)

Nå skal ikke jeg være skråsikker her da men når du faktuerer husleie så vil du fortsette å skatte av utleie som utleie og det blir ingen momsplikt da det ikke er moms på utleie. Du er fortsatt privat.

Conta er en av de store aktørene for private.

Det går helt fint å bruke Conta til å sende faktura som privatperson, enten det er til husleie, hagearbeid eller andre små jobber og tjenester.

https://conta.no/fakturering/slik-kan-du-sende-faktura-som-privatperson-i-conta-faktura/

Re: Faktura på husleie [Re: ] #2678357 31/08/2021 04:23
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Byker
For noen år siden hadde vi behov for å leie ut en liten 35 m2 leilighet på Nordberg i Oslo, - husleien var kr. 9000 + strømutgifter. Flere interessenter, gikk for de med god norsk rettskrivning. Men noen av disse hadde også vansker med å stille depositum på 3 x månedsleie.

En bekjent av familien, med erfaring fra saksnisjen advarte mot å inngå avtale med personer med visse vansker med å stille depositum.
Han uttalte "hvis vedkommende har vansker med å stille depositum, vil vedkommende trolig også ha vansker med å betale husleie punktlig pr. 1. i mnd på forskudd, slik loven tilsier."

Det skulle vise seg å være vise ord.... :-(

Ok…

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678363 31/08/2021 05:53
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Jeg filtrerte ikke ut de som slet med norsken. Men så har jeg pga fått en leietaker som betaler punktlig hver måned.

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678368 31/08/2021 06:16
Ixirn Offline
Medlem
Medlem
Som regnskapsfører selv kan jeg opplyse om at man på ingen måte trenger faktura for å bokføre husleie. Det holder med kopi av husleiekontrakten og dokumentasjon på betaling, se Bokføringsforskriften §5-1-6a. Leietaker bør ha tilgang på begge deler, og dermed all informasjonen regnskapsfører trenger.

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678371 31/08/2021 06:29
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Jeg leier ut til vikarbyrå. Sender faktura 1 gang i måneden, det er nok ganske vanlig og ikke noe å frykte. Laget en enkel og grei faktura med nummerserie som startet på 1. Tar riktignok et fakturagebyr på 49 kr per faktura for jeg bruker litt tid på dette - det er ikke så populært hos mottaker.

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678386 31/08/2021 07:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Jeg filtrerte ikke ut de som slet med norsken. Men så har jeg pga fått en leietaker som betaler punktlig hver måned.

Jeg tar de som kommuniserer bra skriftlig (svarer på spørsmål og legger vinn på å gjøre seg forstått)
i tillegg til at jeg bare leier ut til dem som har mulighet til å møte opp personlig på visning slik at jeg får et inntrykk av dem.

Jeg har leid ut i 12 år til flere personer og fremdeles ikke hatt én dag med forsinket husleie.

- Robert Green Ingersoll
Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678461 31/08/2021 13:38
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
TS kan godt utstede en faktura som privatperson, men det er bare tull at mottaker trenger faktura for å kunne kostnadsføre husleie.
En husleiekontrakt er nok dokumentasjon for å få kostnadsført.
At leietaker kanskje forsøker seg på en litt tvilsom kostnadsføring med tilhørende skattemessig fradrag får stå på hans kappe. Jeg ville ikke begynt å utstede faktura eller annen kostnadsdokumentasjon til noen annen enn han personlig så lenge det er han som er leietaker i henhold til kontrakten.

Re: Faktura på husleie [Re: JoachimV] #2678501 31/08/2021 18:38
E
eirikbk Online
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: JoachimV

Oi oi oi

Nei han trenger ikke gjøre noenting, han står selvfølgelig som menneske og utleier fritt til å la vær å være behjelpsom ovenfor en leietager som har en rigid sikkert old school regnskapsfører. Ja han står fritt til å være en drittsekk, rævhøl og hæstkuk samtidig om du vil.

Du må utdype hvorfor dette er dokumentforfalskning. Jeg driver ENK og klarer ikke helt se noe sammenheng i påstandene du kommer med. En faktura er jo på mange måter bare en kvittering når den er betalt. Ubetalt er den et krav.

Dette var da voldsomt! Virker som du har hatt en dårlig dag.
Trådstarter har i utgangspunktet ikke sendt noen fakturaer, da kan han heller ikke gjenskape noe som ikke eksisterer. Betalingsforpliktelsen er allerede dokumentert med kontrakt og innbetalinger fra leietaker. Han kan selvfølgelig ikke utstede fakturaer tilbake i tid for dette. Han kan der i mot sende kvittering for mottatte betalinger eller bekrefte betalinger på bilag som regnskapsfører setter opp.
Dette handler ikke om å ikke være behjelpsom eller ikke. Han kan enkelt og greit ikke tilbakedatere og lage fakturaer for noe som ikke er betalt som fakturaer.
HVIS han hadde utstedt fakturaer tidligere, så kunne han selvfølgelig sendt kopi av disse. Men det har han ikke, så vidt jeg kan lese.
Det er ingenting i veien for at han kan utstede fakturaer for kommende perioder, men evt. implikasjoner av dette har jeg ikke oversikt over.

Jeg forstod det slik av ditt innlegg at du ikke har utstedt noen fakturaer i utgangspunktet? Kun kontrakt med faste betalinger? Ergo har du ingen faktura å sende kopi av?
Mitt innlegg handlet ikke om å ikke være behjelpelig, men som jeg skrev har leietaker allerede all nødvendig informasjon.
Noe som også bekreftes av en annen i tråden:
Sitat: Ixirn
Som regnskapsfører selv kan jeg opplyse om at man på ingen måte trenger faktura for å bokføre husleie. Det holder med kopi av husleiekontrakten og dokumentasjon på betaling, se Bokføringsforskriften §5-1-6a. Leietaker bør ha tilgang på begge deler, og dermed all informasjonen regnskapsfører trenger.

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678505 31/08/2021 19:09
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
HVIS jeg kunne/ville sendt fakturaer laget i Word e.l. ville jeg nok ikke vært veldig bekymret for om fakturaen ble generert opp på riktig dato eller ikke. Men som jeg vel egentlig også tenkte: Det korrekte er nok evt betalingsbekreftelser for det som allerede er betalt. Uansett er det kanskje krav om et godkjent faktureringsprogram om jeg skulle skrevet fakturaer på dette?

Takk for alle som har bidratt!

Jeg har kontaktet leietaker og bedt han be regnskapsfører ringe meg for at jeg skal kunne få en forståelse for hva de egentlig prøver på. Så kommer jeg til å si at vi har en avtale mellom to privatpersoner, og det ikke sendes faktura. Om han vil at jeg skal bekrefte mottatt betaling kan jeg selvsagt gjøre det.

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678523 31/08/2021 20:32
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Lagde i word og sendte som pdf. Regnskapskontoret importerte deretter filer og utbetalte basert på faktura fra meg etter at den ble godkjent.

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2678527 31/08/2021 20:52
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Fra altinn:

Faktura (salgsdokumentasjon)
Det er klare krav til hvilke opplysninger du må ha med i en faktura som du sender til kundene dine. Et viktig krav er at du ikke skal kunne bestemme fakturanummeret.

Det er kun to måter å utstede en faktura på:
Bruke et fakturaprogram hvor fakturanummer tildeles maskinelt, eller
Bruke fakturablanketter med påtrykte fakturanummer fra trykkeri. Her må også foretaksnavn og organisasjonsnummer fremkomme
Bokføringsforskriften om nummerering og datering av salgsdokument

Fakturaen må ellers inneholde:
Dato for salget
Selgers navn og organisasjonsnummer
Bokstavene MVA etter organisasjonsnummeret hvis du er registrert i Merverdiavgiftsregisteret
Kjøpers navn og adresse eller organisasjonsnummer
En klar beskrivelse av varen eller tjenesten
Tidspunkt og sted for levering av varen eller tjenesten
Pris med MVA spesifisert i norske kroner
Total pris
Betalingsfrist

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2691862 15/12/2021 10:03
T
Tommetom Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Privatpersoner kan sende fakturaer. Jeg bruker Centigas Fakturaprogram. Her kan man sende PDF og EHF-fakturaer helt kostnadsfritt. Systemet fungerer bra for bedrifter og har inntil videre ikke støtte mot markedet for privatpersoner.

Re: Faktura på husleie [Re: Tommetom] #2691869 15/12/2021 10:52
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: Tommetom
Privatpersoner kan sende fakturaer. Jeg bruker Centigas Fakturaprogram. Her kan man sende PDF og EHF-fakturaer helt kostnadsfritt. Systemet fungerer bra for bedrifter og har inntil videre ikke støtte mot markedet for privatpersoner.

Registrerte du en bruker på forumet kun for å fortelle om et produkt som ikke er relevant for trådstarters problemstilling?

mvh Helge
Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2692208 17/12/2021 22:54
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Det er helt sikkert ifbm med fradra for pendlerleilghrt. Men man trenger ikke faktura for dette, kun avtale og bannutskritfer. Sikkert kjip person på regnskap som krever dette uten skjellig grunn.

Re: Faktura på husleie [Re: Tagelli] #2692213 18/12/2021 08:40
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: Tagelli
Det er helt sikkert ifbm med fradra for pendlerleilghrt. Men man trenger ikke faktura for dette, kun avtale og bannutskritfer. Sikkert kjip person på regnskap som krever dette uten skjellig grunn.

Snakker du nå om lønnsmottager eller næringsdrivende? Greit nok at man kan slippe unna faktura for begge men det er også vesentlige forskjeller her.

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2692218 18/12/2021 09:34
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Hvilke vesentlige forskjeller er det for utleier?

Re: Faktura på husleie [Re: Tagelli] #2692242 18/12/2021 14:16
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Hvilke vesentlige forskjeller er det for utleier?

Hvis man skal kverrulere rundt hvorvidt motparten trenger faktura som egentlig bare er ett mer formelt navn på en kvittering så er det jo veldig greit å vite på hvilket grunnlag man argumenterer.

Re: Faktura på husleie [Re: Tagelli] #2692293 19/12/2021 11:13
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Det er helt sikkert ifbm med fradra for pendlerleilghrt.

Nei, det er det ikke.

Re: Faktura på husleie [Re: JoachimV] #2696001 20/01/2022 10:06
T
Tommetom Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Du kan eventuelt sjekke med en regnskapsfører da. Legg ut oppdraget på https://regnskapsklinikken.no/ og få tilbud fra inntil 3 regnskapsførere.

Re: Faktura på husleie [Re: Gråstein] #2696068 20/01/2022 15:09
G
Gråstein Online OP
Besatt
OP Online
Besatt
G
Andre reklameinnlegg på to mulige :-)

Moderator  support