Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kompatibilitet kranklager - kranksett

Kompatibilitet kranklager - kranksett #2678073 28/08/2021 17:26
B
bjornas Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
B
Har kastet meg i gang med et nytt selvbyggerprosjekt. Denne gangen en Surly Disc Trucker. Som med det forrige Bianchi Methanol-prosjektet er jeg overrasket over myriadene av kompatibilitetsproblemer som oppstår. Håper noen kan hjelpe meg med dette:

Iflg Surlys hjemmesider leveres de ferdigbygde DTene med BB-RS500 kranklager og Alivio 48-36-26 kranksett (uten nærmere spesifikasjon),

Har nå fått bestillingen fra Bikeshop, og ser at "noe" ikke stemmer. Kranklageret jeg har kjøpt, FG-T4010, forutsetter Octalink, men mangler spindelen som kranklageret forutsetter at skal gå gjennom. Delene passer altså ikke sammen. Må vel enten kjøpe Octalink kranklager, eller et kranksett med integrert spindel. Det pussige er at bruksanvisningen for kranksettet sier at det er kompatibelt med kranklageret... Og ingen Alivio kranksett leveres med integrert spindel...

Dette er sannsynligvis innmari enkelt for den som kan det: Hva bør jeg gjøre? Det enkleste er kanskje å kjøpe et Octalink kranklager? Eller finnes det "løse" Octalink spindler?

Re: Kompatibilitet kranklager - kranksett [Re: bjornas] #2678077 28/08/2021 18:19
F
fikse Offline
Avhengig
Avhengig
F
Har du Octalink kranksett må du ha Octalink kranklager.

Re: Kompatibilitet kranklager - kranksett [Re: bjornas] #2678281 30/08/2021 12:46
chalshus Offline
More than words
More than words
Disc Trucker i siste utgave leveres med et moderne utenpåliggende kranklager.
Den Aliviokranken du har bestilt trenger et Octalink kranklager. Du ser det blant annet at kranken på Surlysykkelen ikke har en senterskrue.

Du trenger også et eget verktøy for å montere Octalink kranklager. For eksempel dette.

Kranklager til kranksettet:
https://bikeshop.no/shimano/ebbes300b26/shimano-bb-es300-kranklager-octalink-bsa-68-x-126-mm

Octalink er mer holdbart enn utenpåliggende kranklager av rimelig type. Det er hermetisk lukket. Tungt, men meget holdbart.
Alivio T4060 kranken leveres med aksel.

Hilsen Christian hos Bikeshop

Redigert av chalshus; 30/08/2021 12:51.

Moderator  support