|
Fra landevei til gravel - tungt?
|
Fra landevei til gravel - tungt?
25/08/2021 16:11
|
Chimba
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei. Jeg har mast om hjelp her for noen år tilbake og fikk god hjelp når jeg ytret bekymringer om å sykle knappe 7km til jobben og hvorvidt det ble en umulig oppgave for en uerfaren syklist, takk for god hjelp - det gikk som dere trodde veldig bra. Kort-versjon: Hvor tungt er det å sykle med grussykkel vs landevei på asfalt, jeg går fra 25c til 37c - og tenker at jeg skal ha piggdekk når snø/isen kommer, samt strøs det jo masse grus på asfalten og det tåler ikke landeveisdekk visstnok.
Jeg har søkt en del her på forumet, men ser ikke mange som deler erfaringer om dette (pek meg gjerne til tråder hvis du kjenner noen). Jeg sykler i dag på en sliten White RR Pro 17 jeg kjøpte på politiauksjon for to år siden. Det er min første sykkel siden barndommen, og har vært overraskende lett i oppoverbakker og ellers. Noen punkterte dekk samt knall og fall har det blitt, så litt angst for skarpe steiner, regnværsdager og 0 grader celsius har man fått. Nå er vinteren snart her, og jeg vil ikke tilbake på bussen merker jeg - så da måtte jeg se på alternativer fordi sykkelen ikke kan brukes om vinteren fra det jeg forstår. Det er en landevei og den har 25c hjul og en ramme som dessverre ikke er bred nok for vinterdekk sa de på butikken - så jeg har gått for en White GX LTD 2 som omtales på forumet en del. Antakelig fordi den var rimelig priset under en kampanje de hadde på XXL. Entrylevel uten tvil, men jeg bruker den på en veldig kort tur på under 10km hver vei til/fra jobb. XXL beskriver den som perfekt for vintersykling så da ble det den. Nå venter jeg på at den klargjøres, og har skikkelig kalde føtter. "Hva om den er for tung å sykle med kjempefeite dekk?!", "kanskje den ikke kan brukes på asfalt men kun fungerer godt på grusveier". Har noen her nok erfaring med både landevei og grus, kan dere si litt om hvor tungt det er å sykle på asfalt ift en landevei? Og blir det helt krise med piggdekk - for det må man vel ha når isen legger seg ila natten nå snart? Blir alle oppoverbakker helt umulige nå? Jeg har lest litt her, og forstår at det er noe med bredden på hjulene og rullemotstand som kanskje gjør dette tyngre. Men hvor mye tyngre, noen som har erfaringer med det?
|
|
|
Re: Fra landevei til gravel - tungt?
[Re: Chimba]
25/08/2021 16:22
|
BZE
Entusiast
|
Entusiast
Hvis lenkene stemmer vil du også få vesentlig lettere letteste gir med den nye sykkelen. Ville vært trygg på at det er lett nok uavhengig av dekk og størrelse. Det sagt er dekk en av de første tingene man bør vurdere å oppgradere på en sykkel, siden det kan være helt avgjørende. Det finnes forholdsvis lette kvalitetsdekk også i brede størrelser og med ulike egenskaper. Ikke bekymre deg, test det som følger med og vurder alternativer med tiden.
|
|
|
25/08/2021 16:52
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Jeg klarer ikke skille 28C og 40C i blindetest.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
25/08/2021 17:13
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Først og fremst: Du vil neppe merke mye forskjell. Hjulene på den nye sykkelen din har indre felgbredde på 21mm. Produsenten oppgir da dette bildet for hvilke dekk du kan kjøre: ![[Linket bilde fra cdn.shopify.com]](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0202/9884/t/11/assets/Dropbar_Tire_Rim_Compatibility.jpg) Jeg forstår ikke heeelt hva de mener med at 28mm er kompatibelt og 32mm er optimalt. For smale dekk ville vel evt mest vært et lite sikkerhetsproblem hvis de skulle løsne? Og da tenker jeg det ikke er noen mellomting? Så da tenker jeg det går bra... Jeg har kjøpt samme sykkel og har vinterdekk med 28mm bredde som jeg tenker å bruke når den tid kommer. Til pendling før det kommer jeg nok til å fortsette på dekkene som fulgte med, men alternativt har jeg 28mm GP4000 som jeg vurderer å sette på. GP5000 (som er en nyere modell) er rene landeveisdekk, og du får dem opp til 32mm ( https://www.bikeshop.no/continental/0101813/continental-gp-5000-sykkeldekk-black-30-mm). Så om du vil ha dekk som ruller bedre er det ikke noe problem å skife. Selvfølgelig med unntak av at du da må kjøpe nye dekk, og etter hvert begynner du å tenke: "Hmm, hva hvis jeg kjøper et ekstra hjulsett og bare bytter hjul når jeg skal på asfalt og når jeg skal på grus?" Og så sitter du der med et nytt hjulsett og tenker at det egentlig er litt for bra for en enkel sykkel fra White, og lurer på om du ikke skulle kjøpt noe i karbon.. PS: Hvis du bor i Oslo og passer sånn ca str 52 kan du sende en melding og komme innom for å ta en prøvetur på GX Ltd før du henter ut din. Jeg hentet min for en ukes tid siden :-)
|
|
|
25/08/2021 18:48
|
simson
Ivrig
|
Ivrig
Har noen her nok erfaring med både landevei og grus, kan dere si litt om hvor tungt det er å sykle på asfalt ift en landevei? Og blir det helt krise med piggdekk - for det må man vel ha når isen legger seg ila natten nå snart? Blir alle oppoverbakker helt umulige nå?
Det er ikke særlig tyngre å sykle en grussykkel enn en landeveissykkel - litt avhengig av hvor grove dekk du har på den. Du kommer til å merke overgangen til piggdekk. De første turene for vinteren kan alltid føles litt tunge - du er vant til å ha følelsen av å fly av sted, men heretter sitter dekkene litt mer fast i bakken. Men hvis du skaffer deg noen piggdekk som ruller bra (f.eks. Schwalbe Marathon Winter), i stedet for grove vinterdekk som er mer ment for stier eller totalt ubrøytede veier, så er det ikke kjempestor forskjell. Som en illustrasjon: Jeg sykler normalt på 31-33 min til jobb med landeveissykkelen, 15 km. Når jeg går over til grussykkel med piggdekk øker dette med 5 minutter (før snøen kommer).
|
|
|
26/08/2021 07:10
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
26/08/2021 09:11
|
Bakbrudd
Fersking
|
Fersking
Det kommer til å gå saktere i tid med piggdekk, men min erfaring er at piggdekk rister og bråker litt mer, slik at fartsfølelsen blir nesten bedre. Jeg ble i hvert fall positivt overrasket, ettersom jeg også fryktet at det skulle bli tungt. Trikset er bare å ikke se så nøye på klokka. Det blir uansett ikke mange minutter forskjell på 7 km. Jeg bruker 40-42 minutter til jobb om sommeren på landeveissykkel med Conti 5000 28mm, og 48-50 minutter på vinteren med 37mm Gravdal piggdekk på terrengsykkel. Noe av denne forskjellen skyldes jo bekledning og sittestilling også, så forskjellen er nok ikke så stor. Jeg ville i hvert fall ikke droppet piggdekk.
Litt avsporing: Ettersom jeg nettopp har hentet ut samme White-sykkel vil jeg tipse om at du bør sjekke den litt nøye før du forlater butikken. Mitt eksemplar manglet to av fire skruer i stemmet, der hvor styret er festet. Det var bare to skruer montert diagonalt. I tillegg var det 4mm kast sideveis i forhjulet. Men ellers virker det jo å være mye sykkel for en rimelig pris.
|
|
|
[Re: Bakbrudd]
26/08/2021 09:32
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Litt avsporing: Ettersom jeg nettopp har hentet ut samme White-sykkel vil jeg tipse om at du bør sjekke den litt nøye før du forlater butikken. Mitt eksemplar manglet to av fire skruer i stemmet, der hvor styret er festet. Det var bare to skruer montert diagonalt. I tillegg var det 4mm kast sideveis i forhjulet. Men ellers virker det jo å være mye sykkel for en rimelig pris.
Min hadde bare bremsekaliper bak som ikke var sentrert da jeg hentet den :-) (håper jeg, har faktisk ikke sjekket skruene på stemmet..)
|
|
|
26/08/2021 09:33
|
HobbyTom
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har to "racer"sykler med 25mm dekk. En 10 år gammel alusykkel på ca 9,5kg og en supersykkel på 6,8kg. Jeg har 36km til jobb - en vei, og en nedgang i snitthastighet betyr for flere minutter i tidstap. Supersykkelen ønsker jeg å spare litt på, da Vestlandsveier og passering av Bergen sentrum byr på veiarbeid, huller, asfaltkanter, brostein og diverse rusk i tillegg til at det ikke alltid er tørt her i byen. Begge racerne har felgbrems, og snitthastigheten på en typisk til og fra jobb tur er ganske like- rundt 29km/t. Jeg har nå kjøpt meg en White GX ltd og jeg er rett og slett imponert! Skivebremser og 37mm dekk gir trygghet og komfort over alle ujevnheter. Den er ca 10,5kg og har noe lettere utveksling enn racerne. Det føles ikke særlig tyngre, og snittfarten ligger typisk 1,5 - 2,5 km/t lavere. Den "taper" mot racer i kneikene, og i topphastighet i nedoverbakker- MEN den klarer å opprettholde farten på ujevnt underlag og tekniske partier på grunn av tryggheten som grovere dekk og skivebremser gir.
Konklusjon: Litt lavere fart, ikke mer sliten, mer komfort, og ikke minst like mye sykkelglede. :-)
(for øvrig støttes Bakbrudd sin kommentar ovenfor: jeg gikk over sykkelen og "monterte" den på nytt. Løs fremaksling, feil styrevinkel, kast i forhjul, løse skruer her og der, bremsekalippere som ikke var sentrert og feilmontert/justert fremgir.....)
|
|
|
[Re: HobbyTom]
26/08/2021 17:37
|
Chimba
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Her var det som vanlig helt fabelaktige gode svar, man blir jo rørt av mindre! Tusen takk for alle innspill, dette er et fint miljø å kunne henvende seg til når man ikke kan altfor mye om sykkel. Jeg lærer noe hver gang jeg poster her! Takk, jeg setter meg og leser den i kveld! Litt avsporing: Ettersom jeg nettopp har hentet ut samme White-sykkel vil jeg tipse om at du bør sjekke den litt nøye før du forlater butikken. Mitt eksemplar manglet to av fire skruer i stemmet, der hvor styret er festet. Det var bare to skruer montert diagonalt. I tillegg var det 4mm kast sideveis i forhjulet. Men ellers virker det jo å være mye sykkel for en rimelig pris. Takk for innspill, jeg blir nok ikke deprimert over et tap på 5-10 minutter tror jeg, så dette lover jo veldig godt. Artig at du sier det med å sjekke sykkelen først, for sykkelen min er forsinket for andre gang. Denne gangen fikk jeg beskjed om at det var både side- og høydekast som de måtte ordne før de kunne utlevere den. Finnes noen gode sjekklister for hva jeg bør undersøke når jeg henter den ut? Jeg har ingen kompetanse på dette, annet enn å bytte slange vet jeg innmari lite om framkomstmiddelet jeg er så fryktelig avhengig av (og glad i). PS: Hvis du bor i Oslo og passer sånn ca str 52 kan du sende en melding og komme innom for å ta en prøvetur på GX Ltd før du henter ut din. Jeg hentet min for en ukes tid siden :-) Du er god du, Gråstein! Det vurderer jeg faktisk å gjøre. Jeg svinger innom XXL og maser om en estimert leveringsdato, blir det for lenge til tror jeg faktisk jeg sender deg en melding. Ift det at White er enkel sykkel er jeg for øvrig en enkel mann  Jeg kan ikke nok om sykkel til å kjøpe en til 20k, det blir perler for svin. De Continental dekkene så nydelige ut, ikke så langt unna dekkene på landeveisen min! Blir det litt kjedelig med hjulene som følger med går jeg kanskje for de når isen smelter igjen. Men først får det holde med piggdekk, må jo spare til julegavene til unga også. Så vurderer jeg også sykkelsko med cleats, for det er visst tingen å ha det og! Konklusjon: Litt lavere fart, ikke mer sliten, mer komfort, og ikke minst like mye sykkelglede. :-)
(for øvrig støttes Bakbrudd sin kommentar ovenfor: jeg gikk over sykkelen og "monterte" den på nytt. Løs fremaksling, feil styrevinkel, kast i forhjul, løse skruer her og der, bremsekalippere som ikke var sentrert og feilmontert/justert fremgir.....) Takk for veldig fin mini-anmeldelse, settes pris på. Da var det ikke så altfor galt med en rimelig sykkel gitt. Jeg kan antakelig ikke montere sykkel, den kompetansen har jeg ikke. Men jeg skal forsøke å se om jeg finner videoer på nett ift. hva man burde sjekke får man forlater verkstedet - for der er jeg litt lettvekter nå. Løs fremaksling for eksempel, sier meg intenting. Askling er vel noe man har på bilen, så grønn er jeg. På tide å lese meg opp.
Redigert av Chimba; 26/08/2021 17:39.
|
|
|
26/08/2021 18:04
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Istemmer tipset om å gå over sykkelen, min hadde riktignok alle skruer på plass, men stemmet var ujevnt strammet. Grei skuring å løsne opp alt og gå over igjen med momentnøkkel, tar vel 5 minutter. Morsom episode da butikkansatt som utleverte den fløy rundt for å finne "skoene" til sykkelen, inntil han innså at det ikke fulgte med pedaler 
Create the problem and sell the solution
|
|
|
28/08/2021 18:46
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Bonusen etter en vinter på piggdekk er at man svever av gårde på første vårtur med landeveisdekk! Jeg regner ca 15-20% ekstra pendletid med piggdekk. Hvilke dekk som er å anbefale kommer litt an på hvor du bor og sykler. Svart asfalt med saltvann i Oslo krever ikke mange piggene. Hvite og ruglete veier utenfor hovedstaden foretrekker mer...
Pendler selv på en alu sykkel, med 32mm Conti 4 Season dekk. Det ruller bra og ikke så mye dårligere enn karbonraceren. Følgelig spiller det inn at man våger å kjøre litt røffere på kanter etc.
Vinterstid setter jeg på 45nrth Gravdal. Eller 45nrth Xerxes i mellomsesong.
|
|
|
|
|