Har forresten chatta litt med Rulezman om RRT-tune. RRT er seriøs, gjennomkomplett tune (chassis- og demper-optimalisering). Fyren er helt idiotpirkete på Manitou, og måler og fikser ting skikkelig. Tror jeg sender den til Italia etter NM i enduro.
Æsj, han var fullbooka for sommeren, så da får jeg enten latt være å gjøre det, eller så blir det høstprosjekt.
Har forresten chatta litt med Rulezman om RRT-tune. RRT er seriøs, gjennomkomplett tune (chassis- og demper-optimalisering). Fyren er helt idiotpirkete på Manitou, og måler og fikser ting skikkelig. Tror jeg sender den til Italia etter NM i enduro.
Æsj, han var fullbooka for sommeren, så da får jeg enten latt være å gjøre det, eller så blir det høstprosjekt.
Som vanlig italiener så har han ferie i august, så sender ikke mine ting før første dagen i september. Han har pause fra epost også
Å kjøre smøreservice på en gaffel er faktisk ikke noe vanskelig i det hele tatt. Bare litt sølete. Hos meg tar det nå litt lenger tid enn før, da jeg har kjøpt meg en flaskebørste og vasker innsiden med såpe heller enn å dytte på med alskens remedier. Da blir det helt rent, men må tørke etterpå
Hvis man får inn rutinen og smører ofte nok, er det utrolig hvor digg det blir med nysmurt gaffel oftere!
Jeg har dog en kjepphest: det er så mange med utrolig gode dempere som ikke kan nok om dem og da ikke setter dem opp skikkelig. Det blir litt som å kjøpe seg en Ferrari og aldri gå over 2. gir. Det funker, men langt fra optimalt.
Når det gjelder demperolje, er det to produsenter som leverer vegetabilske oljer som kan kastes rett i søpla og brukes som håndkrem. Danico Biotech leverer høytytende oljer til demper og brems (bionol, levert av Trickstuff), samt Whistler Performance Lubricants (WPL). Da slipper man hansker. Ulempen med de vegetabilske variantene er at de er veldig fete, og dermed krever mekanisk vask med såpe for å få søl helt vekk i større grad enn syntetiske/mineraloljebaserte.
Kan grave litt selv også, men det krever at jeg har behov for det eller får los. Man får til at man vil, men ellers er jeg nok mer breddeorientert. Hvilket jeg i og for seg liker. Straffen er at man aldri blir skikkelig seriøst god på noe. Helt greit det, men ergrer av og til.
Det er en forutsetning for "mitt prosjekt" at jeg skal ta all service og reperasjoner på min egen gaffel selv, men nå blir jeg visst nødt til å lære den ut og inn. Blir sikkert gøy, takker for inspirasjonen
Du kan begynne med å gå gjennom instagram og youtube kanalen til Rulezman.
Feks viser han kurver og grafer, har flere veldig gode forklaringsvideoer, osv. Han svarer også fort på spørsmål.
Blir kult å teste den nye gaffelen han holder på å fikse for meg. Har samme kurve ut av boksen som en Mezzer med IRT.
Italia har en lang og god tradisjon når det gjelder mekanikk og maskineri på høyeste nivå, og det er virkelig morro å se fagfolk som kan det de driver på med. Skal bruke det han legger ut som kilde, takker og bukker
Man skal ikke ta alt fra Italia for god fisk. Bare å se på Bright Racing shocks (designfeil fra bunnen av) og det meste fra Alfa Romeo (drit fra ende til annen).
Samme med franskmenn, men der må man også legge inn litt fransk arroganse, men man kjøper jo ikke franske biler frivillig på generell basis.
Besøket man en italiensk fabrikk har man som regel en høy grad av automatisert produksjon, en typisk fabrikk i Tyskland virker gjerne gammeldags i forhold.
Men tar man taxi i Italia skjønner ikke sjåfør engelsk eller tar kort når man er fremme selv om han snakker flytende engelsk og hevder han tar kort når man har tatt den fra Milano flyplass…
Italia har en lang og god tradisjon når det gjelder mekanikk og maskineri på høyeste nivå, og det er virkelig morro å se fagfolk som kan det de driver på med. Skal bruke det han legger ut som kilde, takker og bukker
Man skal ikke ta alt fra Italia for god fisk. Bare å se på Bright Racing shocks (designfeil fra bunnen av) og det meste fra Alfa Romeo (drit fra ende til annen).
Samme med franskmenn, men der må man også legge inn litt fransk arroganse, men man kjøper jo ikke franske biler frivillig på generell basis.
Jeg skjønner ikke hvordan BRS har tenkt at de skal selge produktene sine. Ei heller spør Dave fra Rulezman om luft shock. Snakker du i telefon med ham så tror jeg han legger på røret. Tror han har begynt å godta Hoover bakdemperen til Cornelius faktisk
Good news for alle oss som er glade i gaffelen, men ikke heeeelt får returen til å stemme. Dougal hos Shockcraft har laget et nytt high-flow returstempel med flere tunes som skal fikse "rar" retur. Og det aller beste er at man får det som gjør-det-selv-sett! Det må gjøres en del forarbeid før du får settet, men jeg har god tro på dette. Dette er en ingeniør som har lang erfaring med Manitou-produkter. https://www.shockcraft.co.nz/forks/tuning-upgrades-forks/shockcraft-pick-mix-self-tune
Jeg fikk ny gaffel på garanti før jul pga krone som ikke satt ordentlig og ga knirk. Den nye er tilsynelatende ikke godt nok presset på (mangler en mm eller 2), basert på mitt skjønn, men jeg tror jeg heller sender den til av-knirking (eller skaffer meg verktøy) istedenfor dill med garanti en gang til. Av-knirking består i å presse ut styrepinnen, pusse overflater, kline på grønn Loctite og presse inn igjen. Dette kan også gjøres med innerbeina, men de er ikke kritisk på Mezzer, såvidt jeg skjønner.
Siden jeg har helt ny gaffel, skal jeg preppe den skikkelig før jeg setter igang. Dessverre har jeg ikke isolert eller oppvarmet mekkebod, så jeg tror jeg utsetter en del til det blir mildere (varmt). Preppelista blir da som følger: - Endre vandring ned til 160mm - Bytte pakning på hovedstempel fra 215 x-ring til 214 x-ring av Viton (FKM) - Bytte pakning på IRT til Viton - Fette opp IRT skikkelig - Fikse avstand mellom dropouts (er mest sannsynlig ikke mer enn 109mm) - Sjekke motstand i foringer og evt. blokke ut - Montere lufteknapper på ytterbeina (bytte ut skruene med knapper) - Hvis jeg tør: polere innerbeina med ceriumoksid (samme som brukes for å polere lykteglass som har blitt matte)
Hvis noen trenger hjelp, har jeg verktøy for å blokke ut foringene (35-38mm) og verktøy for å pusse dropouts hvis de er for trange. Jeg må nok ta en liten kompispris på jobben for å rettferdiggjøre verktøyinnkjøpet, dog.
Redigert av baronKanon; 04/01/202308:24. Rediger grunn: ikke gratis
Jag är som sagt intresserad av att få min helt nya oanvända Mezzer i bästaböjliga skick. Säg till när det är varmt nog för att göra lite verkstadsarbete. jag har ingen brådska. Kör på en Helm mk2 coil så länge 👍
Jeg skal se om jeg får tid i helgen til å gjøre litt med min og gjøre meg noen erfaringer, så kanskje jeg kan tilby en pakke som "vennetjeneste med litt kompensasjon" etter hvert for å skrive ned på verktøyet litt. Så får vi se om det er liv laga og om jeg har tid til å gjøre det helt hvitt.
Er dog litt forbanna på min nye gaffel, som heller ikke har fått presset inn styrerøret helt. Vurderer "sterkt" å skaffe verktøy for å fikse, men det er ikke plass. Trenger hydraulisk presse og bakker for å kunne gjøre det. Og sistnevnte kan fort bli kostbart, og presse blir plasskrevende. Og plass har jeg ikke.
Demontert gaffelen nå, og sjekker ut foringer. Den ene siden glir greit, mens andre siden er treig. Blir litt jobb med det. Har polert skaftet på luftfjær og IRT, samt byttet pakningene på begge til FKM-type, som ifølge Intend har lavere friksjon. Usikker på om det holder på pakningen rundt skaftet på luftfjæra, siden det opprinnelig var en x-ring der, mens det var oppgitt å være en o-ring. Prøver og så ser vi.
Italia har en lang og god tradisjon når det gjelder mekanikk og maskineri på høyeste nivå, og det er virkelig morro å se fagfolk som kan det de driver på med. Skal bruke det han legger ut som kilde, takker og bukker
Man skal ikke ta alt fra Italia for god fisk. Bare å se på Bright Racing shocks (designfeil fra bunnen av) og det meste fra Alfa Romeo (drit fra ende til annen).
Samme med franskmenn, men der må man også legge inn litt fransk arroganse, men man kjøper jo ikke franske biler frivillig på generell basis.
Med fare for å dra i gang en diskusjon langt ut på viddene (men du ba om det ;-)): Utrolig mye bra fra Italia, inkludert Alfa Romeo. Har eid et par selv og var veldig fornøyd. Største problemet var deletilgangen og manglende kompetanse (kombinert med fordommer - er jo tross alt bare en bil) på verksteder lokalt. Ellers er jo Marzocchi fra den tiden det fortsatt var 100 % italiensk fantastiske gafler. Formula er vel også italiensk med mye bra. Men de har jo ikke uten grunn også vært kjent for en del mer eller mindre morsomme måter å gjøre ting på opp igjennom, som igjen har ført til noen...vel, interessante resultater :-). Og franske biler er også blanda drops, men vet man hva man skal se etter så er det mye bra og unikt. Har hatt Citroen c5 med hydraulisk understell i flere år nå og vært ganske så bra og solid. Herlig med de som gjør ting litt annerledes og tør å forsøke
Nå har jeg endelig fått bestilt meg Shockcraft Pick & Mix self tune som innebærer en del måling av sykkelen inkl måling av udempet vekt osv. Den er i posten nå, og håper på at den vil komme i.l.a. en uke eller to fra New Zealand.
Har kost litt med chassiset i det siste, og merker at foringene IKKE er på linje i det hele tatt. Nå i kveld har jeg prøv med montert hjul, og kjenner bevegelse i ytterbeinet når jeg entrer nederste foring. Dette er jo ikke som det bør være. Ser at øverste foring ikke er helt rett montert på den ene siden, i hvert fall. Da er spørsmålet: vil et riktig monteringsverktøy for foringer gjøre susen, eller må man først montere og så justere foringene? Har gravd meg ned i et hjørne nå. Kunne like greit ha sendt gaffelen til Rulezman, men det er noe med å gjøre ting selv også. Hvis jeg går for verktøy, så må jeg gjøre foringsoptimalisering for folk, og da må det også kunne bli jævlig bra hver gang uten å kunne plundre for mye. For disse verktøyene koster!
Blåser litt nytt liv i denne tråden igjen Jeg er i markedet for en 29" gaffel med 180-190mm vandring. Jeg har nettopp fått Fox 36 nr. 5 i hus (nylig servet) og etter noen turer må jeg konstatere at jeg liker den akkurat like lite som de 4 andre. Stiction, small bump compliance, generell mangel på stivhet/rigiditet og "skranglete" følelse er det som irriterer meg mest. Den definitivt beste gaffelen jeg har brukt så langt er min høyt elskede Zeb med Charger 2.1. Det jeg lurer på er om Mezzer kan være et godt alternativ å vurdere før jeg eventuelt flesker til med en ny Zeb. Er det noen som har erfaring med både Mezzer og Zeb (RC 2.1) og har en mening om hvordan disse står i forhold til hverandre?
Sorry for sent svar adr34s, men skal komme med mine innspill/betraktninger: Mange kjører Fox og Rockshox med mye luft for å få støtte, siden disse har ganske svak demping. Fox har lite HSC, og Rockshox har nesten fraværende LSC. Mezzer har LSC som faktisk struper en del, og da kan man kjøre med en del sag sammenlignet med andre gafler, og bruker heller dempingen for det den er verdt til å stoppe dykking og kontrollere bevegelsen. Luftfjæra er veldig bra på Pro, med mulighet for nesten lineær fjærkurve.
Chassis er også viktig, med tanke på statisk friksjon. Der er ingen gode (nok). Har blokket opp foringene på mine Mezzere og erikskon sin, og det har blitt bedre. Manitou er ikke så flinke til å presse inn sine styrerør, så min første gaffel fikk knirk etter hvert som den "selvpresset seg inn". Ingen langvandrede singelkronegafler er immune mot knirk i krone, så det er noe som skjer uansett merke - med mindre man prepper med grønn locktite. Har på planen å investere i verktøy for dette på et senere tidspunkt, da jeg synes det er like greit å forebygge enn å måtte være gaffelløs i flere måneder pga reklamasjonssak når knirk oppstår.
Zeb er interessant, men jeg er veldig fornøyd med min mezzer. Billigere og lettere er den også, og en veldig god demper. Jeg mener at UTGANGSPUNKT i mezzer er veldig bra, men at ingen er perfekte.
Min ble veldig plush nå etter litt friksjonstuning i vinter. Lite stick-slip, og bedre retur etter tuning av returdemperen.
Mange kjører Fox og Rockshox med mye luft for å få støtte, siden disse har ganske svak demping. Fox har lite HSC, og Rockshox har nesten fraværende LSC.
Er ikke 2023-lineup'en til RS med Charger 3 ment å gi bedre støtte på dempersiden? Virker som om de har lykkes i følge anmeldelser – kanskje litt for godt til og med, da den av enkelte blir betegnet som litt overdempet.
Jeg har ikke erfaring med Charger 3, men har en Lyrik Ultimate på vei i posten. Gru-gleder meg. Tenkte å høre med Vorsprung hva slags erfaring de har med Secus på den nye luftfjæra. De har i alle fall laget en fotbolt som passer (og erstatter Buttercup'en på fjærsiden).
-ish. Bestilte Pick'n'Mix fra Shockcraft og installerte. Returdempingen ble mer lineær, så den returnerer bedre fra dypdykk i arkivene. For meg på min vekt var dette nødvendig. Mulig du har nok luft til at det funker for deg.
Mange kjører Fox og Rockshox med mye luft for å få støtte, siden disse har ganske svak demping. Fox har lite HSC, og Rockshox har nesten fraværende LSC.
Er ikke 2023-lineup'en til RS med Charger 3 ment å gi bedre støtte på dempersiden? Virker som om de har lykkes i følge anmeldelser – kanskje litt for godt til og med, da den av enkelte blir betegnet som litt overdempet.
Jeg har ikke erfaring med Charger 3, men har en Lyrik Ultimate på vei i posten. Gru-gleder meg. Tenkte å høre med Vorsprung hva slags erfaring de har med Secus på den nye luftfjæra. De har i alle fall laget en fotbolt som passer (og erstatter Buttercup'en på fjærsiden).
Det er bare å glede seg. Jeg oppgraderte fra Zeb 2.1 til 3 i fjor, og jeg opplever de som to helt forskjellige gafler. Zeb 3 er mer følsom, tracker bedre, og man får vesentlig mer ut av demperenheten. Jeg opplever den ikke som overdempet, men jeg er også relativt tung.
Mange kjører Fox og Rockshox med mye luft for å få støtte, siden disse har ganske svak demping. Fox har lite HSC, og Rockshox har nesten fraværende LSC.
Er ikke 2023-lineup'en til RS med Charger 3 ment å gi bedre støtte på dempersiden? Virker som om de har lykkes i følge anmeldelser – kanskje litt for godt til og med, da den av enkelte blir betegnet som litt overdempet.
Jeg har ikke erfaring med Charger 3, men har en Lyrik Ultimate på vei i posten. Gru-gleder meg. Tenkte å høre med Vorsprung hva slags erfaring de har med Secus på den nye luftfjæra. De har i alle fall laget en fotbolt som passer (og erstatter Buttercup'en på fjærsiden).
Jeg har en 160mm "forrige gen" Zeb med Everflow Tank luftfjær, MYE større negativfjær. Digger den gaffelen nå. For meg er demperen god nok, men luftfjæra går trillerundt den "gamle".
Har også ern 160mm Lyrik Ultimate. Og sammenlignet med Zeb er fjæra ikke like bra, men den har jo bedre demper. Likevel ender jeg på Zeb på godsykkelen, og Lyrik på reservesykkel, fordi fjæra og følsomheten med Tank-fjær er så mye bedre.
Lyrik føles litt hard i starten av vandringa, men så fort det går litt raskere og mer rufsete er den finfin.
Vet det er forskjell i volum mellom de to i utgangspunktet, men det er ganske massiv forskjell i trykk: Zeb 65psi Lyrik 2023 94psi
Det er NOE med den fjæra... jeg tror buttercups tar opp plass som heller burde vært brukt til å gjøre fjæra best mulig. Det blir mindre volum når de dytter mer "ting" inni.
Dessverre har ikke Everflow fått til å mekke ettermarkedsfiks for 2023 RockShox ennå, og inntil det kommer får gammelzeb med Tank gjøre en solid og god jobb :-)
Har også lest meg til at det nok ikke er verd å oppgrader demper-enheten til Charger3... ennå hvertfall :-)
Rulezman kjørte en ny Charger 3.0 i maskinene sine for å sjekke om det har blitt noe forbedringer sammenlignet med tidligere Charger, og konkluderte at den beste Charger enheten er fra 2021, og årets ga ingen ny verdi.
Rulezman kjørte en ny Charger 3.0 i maskinene sine for å sjekke om det har blitt noe forbedringer sammenlignet med tidligere Charger, og konkluderte at den beste Charger enheten er fra 2021, og årets ga ingen ny verdi.
Shockworkz som Baronen nevnte har også sagt at de liker 2.1 bedre fordi den er lettere å custom-tune. Nå er dette sekundært for meg all den tid ingen i nærheten faktisk driver med slikt her på berget, og australia er litt langt unna :-D
Så er spørsmålet om ting er "bra nok" også.
Men, gammel-Zeb fikk et ekstremt mye bedre liv med den enkle Tank-saken fra Everflow... en fiks som Rulezman fremdeles mener har for liten negativ-fjær.
Angående Charger 2.x, så har jeg god erfaring med Push HC97, som gir bedre på kompresjon. Returen er bedre med 2.1, grunnet større porter på returstempelet.
Angående sticky gafler, så har jeg verktøy til å blokke opp foringer så de blir rundere og romsligere.