GRX bakgir og clutch
|
GRX bakgir og clutch
#2676983
23/08/2021 05:29
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504 |
Når setter/bruker dere clutch på on ? Har den korte perioden ( 2mnd) jeg har hatt sykkelen kun hatt den på vanlig (off) ? forstår det som at clutchen settes på on i røffere terreng ? Har ikke hatt vansker med giring/kjede etc i perioden. Fordel/bakdel med clutch on ?
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2676996
23/08/2021 06:37
|
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393
Gullars
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Aug 2002
Innlegg: 2,393 |
Clutchen på GRX er vel lik en vanlig Shimano clutch på et terreng bakgir og den er ment å være på.
Ulempen er ofte at giringen oppover på kassetten er litt tyngre med clutch på fordi du må jobbe mot clutchen.
Fordelen er mindre chainslap på rufsete vei og mindre fare for at kjedet hopper av.
Off posisjonen på et Shimano bakgir er vel ment for når man skal ha av bakhjulet og den typen ting.
SRAM har jo clutch som ikke kan slås av men har en hold funksjon som låser girarmen i en fast posisjon slik at kjedet er slakt og du kan skyve den bakover for å få ut hjulet.
Om clutchen er av så funker det jo som et vanlig landeveis bakgir, så ingen skade skjedd, men så gjelder det å huske å slå den på når man svinger inn på rufsete vei......
AG
40+ and still climbing......
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2676997
23/08/2021 06:41
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2010
Innlegg: 4,033 |
Om det funker fint med clutch av og giringen er lettere så bare bruk det sånn. Jeg byttet nylig fra 10 delt Deore skifter til tilsvarende XT med clutch på kona sin sykkel. Der syntes jeg xt skifteren hadde slappere fjær enn Deore skifteren når clutch var av. Fikk ikke god giring uten clutch aktivert.
Redigert av Stefan77; 23/08/2021 07:00.
- Stefan
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2677004
23/08/2021 07:00
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504 |
Ja er jo Sram på terreng jeg er vant til mht clutch og og der er det jo ikke noe innstilling utover når en skal ta av hjulet som dere sier. Skal jo sykle birken til helga og der slår det jo rister litt nedover Djuposet for å si det sånt, men i går når jeg syklet tilnærmings rittfart så hadde jeg null problem med kjede. Var bare de som jeg syklet med som nevnte "husk clutchen" på før vi startet som fikk meg til å lure etterpå. Må dobbeltsjekke etterpå om jeg husker riktig om den står på on eller off, men føler meg sikker at det er det siste. Bytter hjul for ikke så lenge siden og antar jeg da hadde den i off. Men takk for svar.
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2677010
23/08/2021 07:16
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,033
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,033 |
Litt småkupping. Kan en pare GRX-bakgir med t.d. R7000-håndtak, altså shifterne til siste 105-gruppa?
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Jomar Henriksen]
#2677027
23/08/2021 08:05
|
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 464
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 464 |
Litt småkupping. Kan en pare GRX-bakgir med t.d. R7000-håndtak, altså shifterne til siste 105-gruppa? Jepp. Du kan mikse og matche 11-girs GRX, 105, Ultegra og Dura Ace. Og 10-girs GRX med Tiagra.
Tor Hovland
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: torhovl]
#2677203
24/08/2021 06:50
|
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879
mogens
Besatt
|
Besatt
Registrert: Mar 2007
Innlegg: 2,879 |
Og 10-girs GRX med Tiagra. Du kan kombinere 10-girs GRX 400 med Tiagra 4700, men ikke 4600. Wiretrekket på GRX 400 og Tiagra 4700 er annerledes enn på eldre 10-delte landeveisgrupper (det er det samme som på 11-delte grupper). Jeg kopler aldri ut clutchen på RX400-bakgiret jeg har på CaadX'en, og heller ikke på Ultegra RX800-bakgiret jeg har på Synapsen. Mindre chainslap på brosteinen jeg må passerere på enhver sykkeltur jeg tar
Redigert av mogens; 24/08/2021 06:51.
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: mogens]
#2677206
24/08/2021 07:14
|
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 464
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 464 |
Wiretrekket på GRX 400 og Tiagra 4700 er annerledes enn på eldre 10-delte landeveisgrupper Skal ikkje vere enkelt :-)
Tor Hovland
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2677211
24/08/2021 07:25
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504 |
har koblet den på nå så hvis det ikke skulle være spesielt problem så beholdes den på under Birken. Skal ned Djuposet som jeg hadde stjælt sykkelen og har hele Pacific Blue politi-stasjonen etter meg. Nei da, blir vel passe kontrollert. Er forresten 812 bakgiret jeg har. Vet ikke helt forskjellen mellom 812 og 800, noen som kan si ? Har det noe med hvor stor kassett som det funker ? Ellers er det en kombo av 400 (bremser tror jeg, muligens hendler), 600 (framgir) og da 812 bakgir. 400 blir det som Tiagra eller 105 hvis en overfører til asfaltspråket ? Stor vektforskjell mellom feks 400 og 800 bremser ?
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2677326
24/08/2021 13:07
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504 |
Sjekket nå, komboen min er 812 bak, 800 foran, hendler/shiftere er 600 og bremser er 400 (2x11-46/30 krank) så en miks av alt da., Jeg har 11-32 på Unaas hjulsettet mitt og 11-34 på det orginale. Men kan mao ha mye større kassett eller 1x11 oppsett uten å bytte bakgir ?
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2677533
25/08/2021 10:31
|
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 464
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 464 |
Men kan mao ha mye større kassett eller 1x11 oppsett uten å bytte bakgir ? Ja, du skulle strengt tatt ikkje hatt long cage, tydelegvis. Men så lenge giringa fungerer bra, så er det no greit. Det er alltid litt slingringsmonn utover det offisielt støtta registeret.
Tor Hovland
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2677549
25/08/2021 10:58
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504 |
Skal dobbeltsjekke når jeg kommer hjem fra jobb men kan Cannondale ha oppgitt feil på specslisten sin for det er der jeg har det fra at jeg har 812 på min .For de andre med oppsett GRX 2x11 står det 810, inkl både Topstone alu og carbon. Den eneste av de med GRX hvor det står 812 på bakgiret er min Topstone carbon 5, noe som ikke gir mening hvis den er tenkt som 1x11. Har ikke hatt noen vansker med å bruke alle girene heller, selv når jeg har gått ned fra 34 til 32 kassett.
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2677620
25/08/2021 13:12
|
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 464
torhovl
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Apr 2006
Innlegg: 464 |
Ser at det eg har fortalt deg over ikkje er heilt riktig. Ja, 812 er for 40T eller 42T kassett, men bakgiret er likevel ikkje long cage, for det har berre kapasitet på 31T, som tilsvarar spennet mellom lågste og høgste på ein 11-42 kassett. Altså er dette bakgiret meint for 1x.
At Cannondale har montert dette saman med ein 46/30 krank og ein 11-34 kassett er jo litt snodig, då dette treng kapasitet på 16+23 og uansett ikkje stemmer med 40T eller 42T kassett. Tippar at det står feil i spec-lista.
Tor Hovland
|
|
|
Re: GRX bakgir og clutch
[Re: Oddefa]
#2677626
25/08/2021 13:26
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504
Oddefa
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 7,504 |
Og det er 810 jeg har og det er feil i spec-listen, har bare sett der og ikke tenkt mer på det før infoen her. Men takk for god oppklaring. Men også rart at ikke noen i Cannondale ser dette og endrer.
|
|
|
|
|