Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fulldempet vs hardtail

Fulldempet vs hardtail #2676962 22/08/2021 20:14
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Har gravel bike og landevei fra før, men ser nå på å kjøpe min første elektriske mtb. Bruken kommer til å være enkel stikjøring, samt gruskjøring i marka, ønsker også muligheten til å ha på sykkelvogn med barna i. Tipper at hard tail er det beste kjøpet for meg, men koster ikke spå mye mer for fulldempet. Kan man dra sykkelvogn med fulldempet og hvordan er en fulldempet på lengre grusturer?

mvh
Christian

Re: Fulldempet vs hardtail [Re: clilleboe] #2677019 23/08/2021 07:44
S
Saxen Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg har ikke prøvd å dra sykkelvogn med min el-fulldemper, men selgeren jeg kjøpte den fra sa at det fungerte helt supert.
Har planer om å kjøpe meg sykkelhenger selv, til telttur med barna og lignende.

Vet ikke om det defineres som en lengre grustur, men lengste jeg har sykla med min er ca 5 mil.
Det fungerte helt strålende, sånn bortsett fra at jeg hadde glemt å lade, og gikk tom for strøm etter 4 mil.
Da måtte jeg ned på asfalt, den siste mila var jævlig hard ICON_TONGUE

Redigert av Saxen; 23/08/2021 09:13.
Re: Fulldempet vs hardtail [Re: clilleboe] #2677021 23/08/2021 07:53
olechr Offline
More than words
More than words
Selv ser jeg ikke noe poeng med HT på elsykkel så sant du ikke bare skulle ha syklet asfalt.

Fungerer utmerket å dra vogn med fulldemper.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Fulldempet vs hardtail [Re: olechr] #2677072 23/08/2021 10:51
C
clilleboe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
C
Sitat: olechr
Selv ser jeg ikke noe poeng med HT på elsykkel så sant du ikke bare skulle ha syklet asfalt.

Fungerer utmerket å dra vogn med fulldemper.

Takk for svar. Er litt det jeg tenker selv. Når man først skal kjøpe elektrisk, så er det kanskje best å bare kjøpe Fulldempet med en gang. Hvordan er det å sykle langt (si 8mil) i marka med en fulldempet vs en HT?

Re: Fulldempet vs hardtail [Re: clilleboe] #2677097 23/08/2021 11:48
mogens Offline
Besatt
Besatt
Jeg har en Specialized Levo hardtail. Bruker den på grus/traktorvei samt generell transport på asfalt. Kjøpte min med god rabatt rett før corona dukket opp.

Det jeg kan si er at det ikke er så veldig stas å sykle sti på el-hardtail, om det er noe særlig grovere enn kjerrevei-standard.
Det er mange lokale stier som jeg synes er fin å sykle på vanlig manuell hardtail med tilsvarende geometri og specs, som ikke er noe gøy på el-hardtail. Grunnen til det er at siden man har såpass mange kilo ekstra uavfjæret masse, så kjennes det mer "brutalt" ut å sykle over ujevnheter enn med vanlig hardtail. Humper og steiner merkes mye bedre enn på vanlig hardtail. Har satt på fjærende setepinne for litt mer komfort på brostein og grus.

Fordel med hardtail utover lavere pris, er at det er mindre vedlikeholdskostnad og i teorien mindre som kan gå i stykker. Men om man sykler El-hardtail på grov sti så er det nok større sjanse for at noe går i stykker enn med fulldemper ICON_SMILE

Re: Fulldempet vs hardtail [Re: clilleboe] #2677147 23/08/2021 14:52
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
hvis penger er ett tema kjøper du hardtail,
til enkel stisykling trenger du ikke fulldemper

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Fulldempet vs hardtail [Re: clilleboe] #2679438 06/09/2021 11:19
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg hadde et krav om gode/pene skjermer og bagasjebrett, siden den mest brukes til jobb, by og tursykling. Så da ble det HT. Men det er en fullverdig terrengsykkel, så jeg har kjørt litt på stiene med den også. Hadde stisykling vært litt høyere prioritert, så ville det vært på kanten til meningsløst ut å ikke kjøpe fulldemper hvis man liker litt fart på stiene?

Re: Fulldempet vs hardtail [Re: Tagelli] #2679464 06/09/2021 12:59
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tagelli
Hadde stisykling vært litt høyere prioritert, så ville det vært på kanten til meningsløst ut å ikke kjøpe fulldemper hvis man liker litt fart på stiene?

Ja, se Mogens svar over.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Fulldempet vs hardtail [Re: clilleboe] #2679533 06/09/2021 21:20
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Ja, jeg kan jo ikke si jeg ikke merket det at et er ganske mer ufjæret vekt. Men jeg har noen 2.6" dekk satt opp slangeløst med passe lite luft, og det synes jeg fungerer veldig bra. Kommer jo opp kneiker jeg ikke klarer med lett fulldemper, pluss at det går endel fortere der det går oppover og er litt kupert. Så føler virkelig jeg må holde igjen på vanlig blåsti for å ikke havne i trøbbel eller skade utstyr.

Moderator  support