Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beregning terskelpuls (Trainingpeaks)

Beregning terskelpuls (Trainingpeaks) #2676955 22/08/2021 19:59
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Nå som årets ritt endelig var igang, og jeg har fått inn mye god trening i corona-tiden, så tikker det inn mail plutselig fra trainingpeaks om at terskelpulsen min har brutt en ny grense, og bør oppdateres. Og det begynner også å bli høyt, derfor jeg stusser.

At formen er bedre enn før, det er den jo, så at terskelpulsen stiger noe er sikkert riktig, men nå får jeg terskel på 91% av makspuls basert på hva slags algoritme som måtte ligge bak TP sine beregninger. Virker ikke dette å være veldig høyt?

Satte ny terskelpuls på stiritt i fjor, og gjentok det nå - og intuitivt så virker det naturlig for meg at terskelpuls på stiritt er bittelitt høyere enn på grus/landeveien men vesentlig mer rykk og napp. Noen meninger om dette?

Om jeg må ha O2-øktene min over denne terkselpulsen så går jeg en vond vinter i møte. Men det er kanskje det som må til for en halvgammel gubbe?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Beregning terskelpuls (Trainingpeaks) [Re: eOpseth] #2676980 23/08/2021 05:09
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Jeg er ikke i nærheten av tilsvarende terskelpuls på sykkel, men på løping er den i gode perioder 90-91%. Sett ut i fra dette, kan det virke reelt.

Div. sportsremedier ...
Re: Beregning terskelpuls (Trainingpeaks) [Re: eOpseth] #2676982 23/08/2021 05:26
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Fra trainingpeaks: Heart Rate Threshold - All Sports: We suggest a threshold increase if your peak 60 minute, or 95% of your Peak 20 Minute, Heart Rate is greater than your currently set threshold.

Re: Beregning terskelpuls (Trainingpeaks) [Re: eOpseth] #2676984 23/08/2021 05:35
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Husk at terskel ikke må defineres basert på det du har under ritt. Terskel skal alltid måles utenfor konkurranse.

'...once more, and more intensity!'
Re: Beregning terskelpuls (Trainingpeaks) [Re: eOpseth] #2676989 23/08/2021 05:58
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Det siste der antok jeg, men det er kun et slag forskjell faktisk. Begge målingene er da basert på høyeste snittpuls gjennom en hel time.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Beregning terskelpuls (Trainingpeaks) [Re: eOpseth] #2680468 12/09/2021 09:38
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Henter denne opp igjen siden jeg hadde en interessant opplevelse i går. Hadde hard langtur i går (> 3 timer) på landevei, mye lang klatring, og med folk som var bedre enn meg. Men grunntanken var at det skulle være trøkk på langturen.

I sum, basert på gamle soner, var jeg over 1 time i sone 4 og over to timer i sone 3. Alt er pulssoner. Resten av turen i høy sone 2. Basert på terskelpulsen som TP nylig har beregnet var jeg aldri i pulssone 4 selv om jeg var nærme.

Og så kommer det jeg finner finurlig - det var aldri tegn på at jeg surnet på turen, beina funka bra hele tiden, og følelsen var at jeg kjørte hardt men kontrollert og bra med energi.

Lukter det da av at beregningen kan ha noe for seg, og at min pulssone 3 "vokser" i form av at terskelpulsen stiger? Og hvis ja, er det kun øvre del jeg burde justere av pulssone 3?

Eller er det på sin plass å spytte noen kroner i en laktattest? Egentlig føler jeg det er litt bortkastet all den tid jeg trener etter watt, men skimter til puslen hovedsaklig som en "benchmark".

Re: Beregning terskelpuls (Trainingpeaks) [Re: eOpseth] #2680495 12/09/2021 12:26
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Dei gamle sonene dine verkar jo å vere utdaterte, ja. Om dei nye er riktige er vanskeleg å seie. Eg ville foreslå at du testar dette. Ved hjelp av ei hard økt, ikkje laktattest.

Men det høyrest ut som at du allereie veit svaret (ref. "kun et slag forskjell faktisk"). Så du har to målingar med snittpuls over ein time? Då har du vel terskelpulsen din der, då?

Tor Hovland
Re: Beregning terskelpuls (Trainingpeaks) [Re: eOpseth] #2680559 13/09/2021 05:36
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Jo da - øvre grense virker å være innnuder kontroll, og jeg innser at dette kanskje er mest av akademisk interesse. Men det er kanskje spesielt to spørsmål som jeg finner intressante utover det faktum at det å komme seg over terskelpuls i seg selv blir tøffere og tøffere, og det må vel ha noe å si for hvordan øktene i pulssone 4 settes opp? :

Men:
- Hvor fort faller terskelpuls ned igjen ved fallende form?
- Vokser sone 3? Altså forblir skillet sone 2/3 konstant mens sone 4 "krymper"?

Siste punktet tenker jeg er relevant all den tid jeg ikke har wattmåler på alle sykler, og således må la puls være styrende. Med watt tenker jeg fremdeles at jeg kan la alt styres derfra, og det er slik vintertreningen nå legges opp innendørs.

Igjen, pulssoner jeg refererer til over.

Re: Beregning terskelpuls (Trainingpeaks) [Re: eOpseth] #2680573 13/09/2021 06:58
torhovl Offline
Entusiast
Entusiast
Vel, ingen av sonene veks sånn sett. Dei er jo definert som ein prosent av terskel. Men det som lett kan skje er at det blir misforhold mellom effektsoner og pulssoner. For eksempel at pulsen er mest i sone 3 når effekten er i sone 4.

Og så skal det meir til å kome opp i puls når ein er trent vs utrent.

Terskelpulsen i seg sjølv er vel nokonlunde stabil, sjølv om terskeleffekten vil dale ved fallande form.

Tor Hovland

Moderator  support