Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Dekk-trykk-kalkulator

Dekk-trykk-kalkulator #2676560 19/08/2021 08:58
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Det ble så mange K-er i dekktrykkalkulator så derfor ble tittelen litt oppdelt ICON_SMILE

Jeg drifter et nettsted og har litt statistikker liggende. En av de postene som trekker mest lesere er dekktrykk og anbefalt trykk for diverse dekk. Jeg har gjort meg noen erfaringer i løpet av årene som syklist og er over snittet interessert i tekniske/fysiske forklaringer. Så jeg brøt meg løs på Pascal og Newton og utledet en formel for dekktrykk. Dette ble jo slettes ikke presenterbart, så jeg laget like så greit en frontend på nettsiden jeg drifter.

Siden finner dere her: Dekktrykkalkulator

Hører gjerne fra dere om det er innafor eller uttafor vedrørende trykk, men for min egen del så treffer jeg ganske bra ICON_SMILE

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676562 19/08/2021 09:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Fint gjennomført kalkulator, lett å bruke og lett og forstå. Skjønt jeg tviler på at noen måler dekktrykket sitt i kPa ICON_SMILE
Verdiene er ikke på bærtur, men litt høyere enn jeg selv bruker under mine egne forutsetninger.

Hva er det som avgjør at du får at jeg skal ha 23 psi i snitt i dekkene mine. Jeg ser hvordan input endrer verdiene, men er det din subjektive oppfatning av hvordan dekk oppfører seg med ulik trykk setter "det endelige" tallet?

LarsB

Redigert av larsb; 19/08/2021 09:07. Rediger grunn: litt mer....
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676564 19/08/2021 09:10
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Den foreslår at jeg bør ha 20psi foran og 22psi bak på stisykkelen, men i praksis pleier jeg å sykle på 14-16psi på en helt vanlig stitur i variert terreng. Har ikke punktert på stisykkelen siden 2014 eller noe sånt, så jeg tror ikke jeg trenger å øke trykket.
Den foreslår at jeg bør ha 38psi foran og 47psi bak på landeveissykkelen, men i praksis pleier jeg å sykle på 80-105psi på en vanlig landeveistur.

* Du mangler kanskje en justering for kjørestil eller hva slags terreng du sykler i? Du vil f.eks. ha litt høyere trykk når du sykler et enduroritt i steinur enn hvis du sykler sakte i preparert skiløype (bare for å ta ytterpunktene her).
* Dekkbredde er ennå vanligst å måle i tommer på terrengsykler – kanskje du kan ha valgfri enhet på denne?

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676570 19/08/2021 10:08
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kalkulatoren gir meg høyere trykk enn hva jeg pleier å sykle på. Men fokuset mitt er nok på grep framfor trilling samt at jeg sykler med innlegg - noe kalkulatoren ikke tar hensyn til.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676584 19/08/2021 11:54
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Hei igjen folkes og takk for svar.

@larsb: Du bad om det ICON_TONGUE
kPa eller Kilo-Pascal er SI-enheten for trykk. Pascal har benevnelsen N/m2 altså newton pr kvadratmeter. psi er utledet fra pundfoot pr square inch. altså lbf/sq.in og er derfor samme enhet bare i engelsk/imperial. For å gjøre dette enklere da, så forholder jeg meg til Pa eller Pascal som det heter.

N (Newton) = kgm/s2 og benytter man da gravitasjonskonstanten g så blir dette da kilogram * 9,81. Her legger jeg da inn systemvekten (rytter + sykkel).
m2 er det arealet som presser mot bakken. Her har jeg tatt et par forutsetninger og i denne forutsetningen har jeg en skjult konstant som jeg fiske frem. Jeg har kalt den for "innpresskonstant". En slags konservativitetskonstant kanskje?

Hvis du ser for deg sykkeldekket som en smultring og setter den på bordet slik sykkelhjulet/dekket står når man sykler og løfter et tversnitt fra bordet og litt opp vertikalt, så vil dette tverrsnittet bli en ellipse hvor bredden på dekket er den korteste diameteren. Den lengste diameteren utledes fra diameter på felgen og dekkets bredde (har antatt at dekket er tilnærmet rundt i tversnittet). Sammen med innpresskonstanten og Pytagoras så får man den lengste diameteren i ellipsen. Dermed har man arealet for ellipsen med kjent formel m2=PI*(d_liten/2)*(d_stor/2).

Siden det er to hjul i systemet vårt så fordeles N med en prosentandel på foran og bak (eksempelvis 45/55).

@anderfo: Tror nok at denne tidligere nevnte konstanten må trekkes frem slik at man kan justere ytterpunkter selv ICON_SMILE og når det gjelder dekkbredde, så kan jeg legge inn en kalkulator som fikser målet i tommer i tillegg.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676588 19/08/2021 12:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Sitat: nyzeta
(...) og når det gjelder dekkbredde, så kan jeg legge inn en kalkulator som fikser målet i tommer i tillegg.

Ikke gjør det!!!
Tommemålene er bare oppdiktet tøv og ønsker fra dekkprodusentene. Med størst mulig grad av velvilje kan man si at tommemålene er en inndeling i kategorier. Når noen sier 2,35 betyr det bare at de er breiere og normalt mer solide enn 2,25 og 2,1 er mindre enn det igjen. Men jeg har opplevd at samme produsents 2,35 er like store som samme modell dekk i 2,25, og at et annets merke 2,3 i solid utgave er flere mm større enn lettvektsutgave. Og når du først er der, kan du vurdere om du ønsker å ta med et parameter om felgens innvendige bredde ICON_WINK

Målte mm er det eneste som er fornuftig. Og at målet tas på dekkstammen og ikke på knastene.

Du har sikker sett på denne underveis?
https://info.silca.cc/silca-professional-pressure-calculator

LarsB

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676589 19/08/2021 12:11
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Innspill fra en bruker som er lite bevisst eget dekktrykk og som strengt tatt burde være i målgruppa for en slik kalkulator nettopp for å få et hint om at det kjøres med helt feil trykk: Brukerterskelen er for høy. Jeg skjønner det meste, men vektfordeling f.eks., skjønner jeg ikke. Bør jeg ha et forhold til det? Og dekkbredde i millimeter? Mulig tommemålet er oppdiktet tøv fra produsentene, men det er det som står på dekket jeg har å forholde meg til.

Jeg har lyst til å ha riktig trykk i dekkene mine, men har lite lyst til å lese meg opp på felgbredde, regne om tommer til millimeter og sånt. Om jeg da faller utenfor målgruppa, helt okei. Da tror jeg imidlertid du treffer de som allerede har et veldig bevisst forhold til dekktrykk, og som ikke kommer til å følge anbefalingen fra kalkisen uansett.

Redigert av Øyvind V; 19/08/2021 12:11.
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676590 19/08/2021 12:12
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Traff bra for meg. Foreslår 18/22 psi, og jeg pleier å kjøre ca 18/20 psi.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676599 19/08/2021 13:04
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Traff sånn høvelig for meg. 33psi bak noe som er ganske nært, men 19psi framme er nok litt mindre enn det jeg bruker.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Paulus] #2676601 19/08/2021 13:07
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Paulus
Traff sånn høvelig for meg. 33psi bak noe som er ganske nært, men 19psi framme er nok litt mindre enn det jeg bruker.

Triller du mye rundt på bakhjulet?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676603 19/08/2021 13:12
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Sitter nå her og jobber med tilbakemeldingene som kommer. Godt innspill angående vektfordeling Øyvind V. Jeg har skjult denne nå, da den er ganske lite variabel for de fleste personer. Mulig jeg kommer til å lage en "avansert"-modus etter hvert.

Har sett Silca.cc sin ja Lars. Ikke så værst den heller ICON_SMILE men savnet noen parametre der.

Har nå lagt til tomme-mål ved siden av millimetermålet. Den kommer nok til å bomme litt på noen mål, men da får man litt assistanse om man er vant med tommer. en 25.4mm = 1 tomme, så ved hjelp av en liten omregning og avrunding så får jeg 0.05" nøyaktighet.

Kunne sikkert tatt med indre diameter også larsb, men har du valgt nogenlunde rett dekk for felgen din så har innvendig bredde lite å si for "fotavtrykket". Skulle man hatt en matematisk beregning for sidestabilitet derimot, så hadde det uten tvil vært en viktig parameter.

La inn en parameter for underlag og prøvde å materialisere det i form av kjente ting som asfalt (?? hva nå enn det er), grus og sti ICON_SMILE

Redigert av nyzeta; 19/08/2021 13:14.
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676605 19/08/2021 13:15
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
PS: Har dere vært inne og prøvd kalkulatoren så kan det tenkes at dere må tømme cache for nettsiden før dere prøver igjen fordi utregningen ligger i et javascript som oftest cachen har lyst å ta vare på for å laste siden kjappere neste gang du besøker den.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676612 19/08/2021 14:06
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
fin den
trykk og sådant blir jo litt individuelt, beroende på kjøresett og dekktype
la den bli slik den er

nå finnes det haugevis av tilsvarende programvare og alle viser litt forskjellig ICON_SMILE

kPa ja, hvem er det som forholder seg til den benevningen ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676617 19/08/2021 14:15
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Denne synes jeg passet ganske bra. Får en ganske bra baseline ut av de anbefalingene her, jeg er rimelig nærme både på terrengsykkel og på landeveisykkelen min.

Det som kanskje ikke stemmer så bra er at det ikke justeres for hastighet og hvor mye grep underlaget har. Skal jeg sykle i en tørr bikepark med grovt underlag og høy fart velger jeg et helt annet dekktrykk enn om jeg skal ut på en fuktig stitur hvor farten er lav - selv om utstyret er likt.

Ut på tur!

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Supermann] #2676620 19/08/2021 14:26
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Sitat: Supermann
…Det som kanskje ikke stemmer så bra er at det ikke justeres for hastighet og hvor mye grep underlaget har.

Jeg har lagt inn «Underlag» som parameter, men denne burde kanskje vært enda mer nøyansert?

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676627 19/08/2021 16:07
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
…Det som kanskje ikke stemmer så bra er at det ikke justeres for hastighet og hvor mye grep underlaget har.

Jeg har lagt inn «Underlag» som parameter, men denne burde kanskje vært enda mer nøyansert?

Vanskelig å si hvordan dette kan implementeres på best mulig måte, da disse faktorene ikke vil være like treffende for en landeveissykkel f.eks. Der vil det optimale dekktrykket være gitt av vekt på rytteren og hvor grovt underlaget er. Grovere asfalt vil bety at lavere dekktrykk er ønskelig for å redusere rullemotstanden, mens anbefalt dekktrykk går bør opp når underlaget blir jevnere. Farten på rytteren er ikke like avgjørende for å bestemme optimalt dekktrykk som på en terrengsykkel hvor det er helt avgjørende.

Spørsmålet er nok like mye hva slags kalkulator du ønsker å lage. Som jeg skrev innledningsvis så synes jeg du treffer veldig bra, men det finnes mange andre faktorer som vil kunne påvirke hva som er optimalt - litt som for valg av fjær til dempere.

Kanskje man skulle laget avanserte kriterier eller en form for utbroderende informasjon?

Mulige faktorer:
- Hastighet (For terrengsykkel med skala fra Bamsemums på vått føre til Hafjell på tørt). Høyere hastighet krever høyere dekktrykk.
- Kvalitet på sidevegger (eksempelvis EXO behøver høyere trykk enn noe med DH-sidevegger)
- Dekkinnlegg (kan kjøre med lavere dekktrykk med dekkinnlegg uten at dekkene bretter seg eller får gjennomslag)
- For landeveissyklistene er det også forskjell på deilig nylagt mellomeuropeisk asfalt og grovt hullete veidekke i Maridalen.

Ut på tur!

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Garpen] #2676637 19/08/2021 16:43
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Sitat: Garpen
Sitat: Paulus

Triller du mye rundt på bakhjulet?

Ja

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676680 20/08/2021 06:46
L
langen Offline
Besatt
Besatt
L
Jeg ligger i øvre sjikt vektmessig (110kg & 16kg) og bruker mye lavere trykk på sti enn det kalkulatoren spytter ut. Dog med inserts..

-Magnus
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Supermann] #2676683 20/08/2021 07:15
anderfo Offline
Besatt
Besatt
Grovere asfalt vil bety at lavere dekktrykk er ønskelig for å redusere rullemotstanden, mens anbefalt dekktrykk går bør opp når underlaget blir jevnere.
Ja, også kan det være omvendt i terreng med skarpe kanter ICON_SMILE (øke trykket for å unngå snakebite)
Dermed funker det nok ikke så bra å sette alt dette på samme skala.

nyzeta har lagd/brukt en enkel matematisk modell som er en grov forenkling av virkeligheten. Men jo mer han legger inn i kalkisen, jo vanskeligere blir det å bruke den...
Så han må kanskje definere en ønsket målgruppe, eventuelt lage flere versjoner (f.eks. enkel og komplisert) for ulike målgrupper.

Ellers: Enten ryttervekt eller sykkelvekt må inneholde vekta av alt annet som er med (sekk, flasker, verktøy osv.). Nå er det opp til brukeren å forstå det, men de som føler behov for en sånn kalkis tenker kanskje ikke på det? Det er fort gjort å bare taste inn 73kg kroppsvekt naken på badet og 12kg stisykkel, men så var egentlig totaltvekten 95kg med klær, sko, hjelm, verktøy, sekk med mat og flasker, osv.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676684 20/08/2021 07:20
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk 20 psi foran og 24 psi bak. Noe som er nøyaktig det jeg har eksperimentert meg frem til er minimum for at Exo+ dekk ikke skal ødelegges på kjente stier med hardt underlag. Dette med dekkinnlegg. Så helt spot on.

Når jeg kjører litt mer solide dekkstammer, så klarer jeg meg med 22-23 psi bak. Så hvor stive dekk det er har jo noe å si.

Og når jeg kjører på ukjente stier, det er vått eller av en annen grunn kjører litt saktere så trenger jeg heller ikke like mye dekktrykk. Men synes jo dette var bra for litt hard og rask sykling!

Men tror ikke alle har nøyaktig nok trykkmåler til å egentlig vite hva slags trykk de har. Trykket på ene pumpen min er 5 psi forskjellig fra gullstandarden.

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676686 20/08/2021 07:26
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Denne likte jeg!

Resultatene var litt høyere (1-2 psi) enn hva jeg vanligvis sykler, spesielt bak av en eller annen grunn. Tror utgangspunktet for vektfordelingen din er innafor.

Innspill:
- litt vanskelig å justere på dekkbredden (hva med +/- knapper i endene av slideren?). NB! Når jeg bruker H/V-knappene på tastaturet så flytter slideren seg, men tallene endrer seg ikke. Ellers så endrer tallene på seg når seg gjør mouseover (uten å trykke)...
- hadde vært fint med "Enduro" som type underlag også slik at man kan få et inntrykk av hvordan setter opp dekktrykk for hardkjør/enduroritt (selv om dette blir avhengig av løype).
- ryttervekt må inkludere sko, sekk, hjelm, briller, klokke/computer, mobil, klær, beskyttere, osv.
- som nevnt av andre: felgbredde har også stor innvirkning på dekktrykk! Smalere felg = høyere dekktrykk for å få samme stabilitet som bredere felg.
- som også andre nevner (ii): kPa er unødvendig og "waste of space"
- som også andre nevner (iii): kjørestil: enten nevne at man kan gå ned 2-3 psi for bedre grep, eller 2-3 psi opp for bedre rullegenskaper/punkteringsbeskyttelse, eller ha en avkrysning for kjørestil (bedre)
- mulighet for å gi tilbakemelding fra bruker for å si hvor godt det passer med brukt trykk? Dette kan gi deg et veldig bra underlag for å optimalisere algoritmen. Og ikke minst skaffe deg data!

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: anderfo] #2676687 20/08/2021 07:26
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Sitat: anderfo
Ellers: Enten ryttervekt eller sykkelvekt må inneholde vekta av alt annet som er med (sekk, flasker, verktøy osv.). Nå er det opp til brukeren å forstå det, men de som føler behov for en sånn kalkis tenker kanskje ikke på det? Det er fort gjort å bare taste inn 73kg kroppsvekt naken på badet og 12kg stisykkel, men så var egentlig totaltvekten 95kg med klær, sko, hjelm, verktøy, sekk med mat og flasker, osv.

Meget godt poeng. Mulig det bør stå i teksten en plass.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: vids] #2676688 20/08/2021 07:27
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: vids

Når jeg kjører litt mer solide dekkstammer, så klarer jeg meg med 22-23 psi bak. Så hvor stive dekk det er har jo noe å si.

Med fem-seks punkteringer etter å ha bytta fra WTB Breakout til Hans Dampf for en mnd siden så tror jeg det er noe i dette...

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676839 21/08/2021 16:49
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Hei igjen folkes og takk for svar.

@larsb: Du bad om det ICON_TONGUE
kPa eller Kilo-Pascal er SI-enheten for trykk. Pascal har benevnelsen N/m2 altså newton pr kvadratmeter. psi er utledet fra pundfoot pr square inch. altså lbf/sq.in og er derfor samme enhet bare i engelsk/imperial. For å gjøre dette enklere da, så forholder jeg meg til Pa eller Pascal som det heter.

N (Newton) = kgm/s2 og benytter man da gravitasjonskonstanten g så blir dette da kilogram * 9,81. Her legger jeg da inn systemvekten (rytter + sykkel).
m2 er det arealet som presser mot bakken. Her har jeg tatt et par forutsetninger og i denne forutsetningen har jeg en skjult konstant som jeg fiske frem. Jeg har kalt den for "innpresskonstant". En slags konservativitetskonstant kanskje?

Hvis du ser for deg sykkeldekket som en smultring og setter den på bordet slik sykkelhjulet/dekket står når man sykler og løfter et tversnitt fra bordet og litt opp vertikalt, så vil dette tverrsnittet bli en ellipse hvor bredden på dekket er den korteste diameteren. Den lengste diameteren utledes fra diameter på felgen og dekkets bredde (har antatt at dekket er tilnærmet rundt i tversnittet). Sammen med innpresskonstanten og Pytagoras så får man den lengste diameteren i ellipsen. Dermed har man arealet for ellipsen med kjent formel m2=PI*(d_liten/2)*(d_stor/2).

Siden det er to hjul i systemet vårt så fordeles N med en prosentandel på foran og bak (eksempelvis 45/55).
Men hvordan bestemmer du hva som er "riktig" trykk? Det virker som du baserer det på at man på et gitt underlag skal ha et gitt areal på kontaktflaten til dekket, men hvordan er dette magiske arealet bestemt?

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Jacobsen] #2676842 21/08/2021 17:08
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Arealet blir nå bestemt av underlag-slideren. Jo mer mot høyre jo mer mykhet aksepteres i dekket og jo større kontaktflate får man.

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2676891 22/08/2021 07:55
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Arealet blir nå bestemt av underlag-slideren. Jo mer mot høyre jo mer mykhet aksepteres i dekket og jo større kontaktflate får man.
Ja, det skjønner jeg, men når jeg velger sti som underlag: Hvordan har du bestemt hva som er riktig kontaktflate (og dermed dekktrykk) for dette underlaget?

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: Jacobsen] #2676893 22/08/2021 08:31
N
nyzeta Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Dette er det ikke noe formel på, men jeg har samlet egne data og hørt litt på dere her i tråden. Så tilbakemeldinger mottas vurderes og prøves inn i formelen min. Jo flere målepunkter jo bedre 😊

Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2677046 23/08/2021 09:30
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Vet ikke om det står ovenfor, men kanskje legge inn en variabel med slangeløst?
Jeg kjører mindre trykk med slangeløst

Redigert av thomassen; 23/08/2021 09:31.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: nyzeta] #2677077 23/08/2021 10:59
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Blir vel samme trykk med og uten slangeløst. Evnt om man ønsker en større sikkerhetsmargin mot punktering når man har slanger, så kan det være en faktor. Men kjører du veldig hardt blir dekket like ustabilt på lavt trykk med slangeløst, eller faktisk mer ustabilt egentlig?

..Megatower v2..
::Vidar::
Re: Dekk-trykk-kalkulator [Re: vids] #2677146 23/08/2021 14:42
Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
Slangeløst pirker jo egentlig mest borti dette med hva som egentlig er riktig trykk. Hele poenget med slangeløst er jo å kunne ha lavere trykk, så hva sier det om det trykket man fikk anbefalt for slange-setupen sin? Er det riktig kun fordi man ikke kan ha noe lavere uten å risikere punktering?

Jeg vet ikke helt hva formålet til kalkulatoren er. Om det er for å gi uinnvidde en pekepinn om hvor de burde starte så vil den nok treffe greit nok, men utover det må det jo bli nesten umulig å skulle treffe riktig, for hva er riktig?

Så jeg er jo fortsatt veldig nysgjerrig på nøyaktig hva som inngår i å bestemme hva som blir riktig trykk her Nyzeta? Du nevner målepunkter og data, men er det da snakk om datasett med informasjon om rytter og deres dekktrykk basert på deres personlige preferanser?

Redigert av Jacobsen; 23/08/2021 14:44.
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support