Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bredde racerstyre

Bredde racerstyre #2676497 18/08/2021 16:25
O
oladonk Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Jeg har en racer som jeg låner nå for å teste om det er noe jeg vil trives med, men jeg sliter litt med armene og syns det er innmari smalt styre, det er 45
cm. Når jeg måler det jeg har på offroadn er det 60 cm. Det fanger selvfølgelig mere luft, men er å mye mere behagelig å sykle med.

Noen gode råd der ute? Finnes det bredere racerstyrer? Blir det dyrt å montere flattstyre og lage racerhybrid?

Ola
Re: Bredde racerstyre [Re: oladonk] #2676523 18/08/2021 19:17
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Er 177 cm og bruker 42 cm bredde på styret. Kjørte en periode med 44 cm, men syns det ble for bredt.
Har 72 cm på fulldemperen, 68 cm på hardtailen.
Egentlig en vanesak og trenden er vel at det går mot enda smalere på racer framover. Halve moroa med racer er jo at det skal gå fort innimellom og da er luftmotstanden en viktig faktor.

Re: Bredde racerstyre [Re: oladonk] #2676524 18/08/2021 19:19
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Tipper det er snakk om enten 44 eller 46, er litt ulikt hvordan produsenter oppgir mål. Ville først og fremst gitt det litt tid, om du ikke er vant med bukkestyre. Både 44 og 46 er å regne som ganske bredt, med mindre du er veldig stor. Mange sverger til bredde ut ifra skulderbredde, og noen liker det enda smalere.

Kan anbefale en kikk på denne:

Det finnes også styrer med såkalt "flare", hvor styret er vesentlig bredere i bukken enn ved hendlene. Vil isåfall anbefale et styre som ikke vinkler hendlene for å oppnå dette, men det er litt smakssak.

Re: Bredde racerstyre [Re: oladonk] #2676535 18/08/2021 21:01
O
oladonk Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Spørs om det er litt med vanen å gjøre da, men har litt trøbbel med nakke skuldre med for smalt grep, så derfor jeg spør da.
Men tanken om å bygge om til hybrid legger jeg på is, da kjøper jeg heller det…

Ola
Re: Bredde racerstyre [Re: oladonk] #2676547 19/08/2021 06:38
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Var innom det samme for noen år siden.

Kjører mellom 740 og 800mm på terrengsyklene og 42mm på landeveien.
Er 180cm med relativt brede skuldre, lang rygg og lange armer.

For min del så løste stivhetene i skuldre, øvre del av rygg og nakke seg med lenger stem.
Dette virker jo litt kontra intuitivt, da de fleste korter inn stem og vinkler den oppover for å unngå denne typen plager.

Fikk bekreftet at løsningen var riktig når jeg var på bikefit tidligere i år og endte opp med enda lenger stem (10mm) og en ring mindre under stemen.
Nå kan jeg fint sykle 10-15mil uten å kjenne noe som helst i skuldre, nakke og rygg.

Med for kort stem så sitter jeg med en krumming i skuldrene/øvre del ryggen av som gir mye spenninger og plager.

AG

40+ and still climbing......
Re: Bredde racerstyre [Re: oladonk] #2676554 19/08/2021 08:11
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Har mellom 76 og 80cm med masse rise på terrengsyklene. På raceren, som jeg også bruker på grus, har jeg 38cm(c-c), og kunne godt tenke meg smalere. Stemmet er langt og peker nedover i rake motsetning til på terrengsyklene. På landeveissykkelen ønsker jeg å kjøre fort overalt og søker helt andre egenskaper enn på terrengsyklene. Komforten synes jeg er super og jeg har flere turer godt over 100km på dette oppsettet uten problemer.

Eksempelvis 46cm styre blir da bare tull, tøys og vindfang synes jeg. Jeg kan ikke skjønne hvordan komforten skulle lide som følge av styrebredden egentlig så lenge man er over 36 og under 46cm, det er mange andre faktorer som er vesentlig viktigere for komforten. Vinkelendringen på skuldrene er minimal som følge av en marginal endring i bredden på styret(for terrengsykler blir dette annerledes!).

Styrebredden alene påvirker kjøreegenskapene og lite annet. Det samme gjør stemlengde. Et lengre stem gjør styringen mer stabil og kan kompensere for et smalt styre. Kort stem og smalt styre fungerer ikke nødvendigvis så bra sammen.

Er 189 med forholdsvis lange armer og forholdsvis normal skulderbredde.

Om du har problemer med skuldre, håndflater og annet så ligger nok dette andre steder enn på styrebredden alene. Når jeg skal bestemme sittestillingen min så starter jeg fra føttene og jobber meg mot hendene helt til slutt:
1. Sko, pedaler og krank - er føttenes posisjon fornuftig?
2. Sete, setepinne, setback osv. - er setets posisjon fornuftig?
3. Stem, styre, styrehøyde kommer blir deretter stilt inn etter hvilke hensyn jeg ønsker å ta.

Punktene over kan diskuteres til døde - så det vil jeg ikke gå inn på, men jeg vil poengtere at du hvis du ikke har gjort hjemmeleksen på 1 og 2. så ville jeg ikke startet med å bytte komponenter i cockpit.

Redigert av Supermann; 19/08/2021 10:42. Rediger grunn: oppga feil styrebredde på egen sykkel

Ut på tur!

Re: Bredde racerstyre [Re: oladonk] #2676840 21/08/2021 16:59
O
oladonk Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
O
Takker for gode forslag til hvordan jeg skal prøve å justere dette. Kan være at jeg har for lite mil med smalt styre som gjør at det føles uvant.
Jeg er litt for glad i godvær på racer så det blir løp eller offroad hvis det er dårlig vær.

Men da er det bare å bruke mer tid på racern fremover👍

Ola

Moderator  support