Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fitment-pads til hjelm?

Fitment-pads til hjelm? #2676255 17/08/2021 14:26
Flo Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Eller tilpasningsjusteringsstykker på godt norsk. Finnes dette? Og er det i såfall innafor å benytte seg av, eller vil det drastisk øke sjansen for at mipsen feiler og jeg dør?

Knuste hjelmen mot en stein forrige helg og må nå ha en ny. Hadde en poc tectal uten noe form for ekstra mips. Den passa så vanvittig bra på hodet. Har nå tenkt at det kan være greit å kjøpe en ny hjelm med litt ekstra sikkerhet. Har prøvd mye forskjellig i butikkene i Oslo, samt bestilt noen fra sykkelkomponenter for å prøve. Ingenting passer i nærheten av min gamle hjelm. På grunn av mipsen er de hjelmene som passa før nå blitt for trange, og neste størrelse opp oppleves alt for romslige. Det eneste som holder hjelmen på hodet er strammingen i nakken, og det blir jo da relativt mye tomrom mellom hode og hjelm. Dette kan vel ikke være bra i et fall? Da vil jo hodet slå mot innsiden av hjelmen. Kan man putte noe ekstra stopping inn i hjelmen på strategiske steder? Tenker da altså om det finnes noe som er laget helt spesifikt til formålet.

Eventuelt så kjøper jeg en ny tectal uten mips. En hjelm som passer bra må jo nesten være like god som en mips-hjelm i feil størrelse. ICON_SMILE

Re: Fitment-pads til hjelm? [Re: Flo] #2676262 17/08/2021 14:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
tomrom mellom hodet og hjelm er ikke bra. Man kan bruke tynne puter til sånt, men tykkere vil bare gi hjelmskallet mulighet til å akselerere mer mot hodeskallen din ved et støt, og dermed treffe hodeskallen med høyere kraft enn hvis det får begynt kompresjonen uten så mye rennafart. ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support