Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving?

Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? #2675966 16/08/2021 08:52
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg skal gjøre en del sjitarbeid som å rive en peis, meisle bort betong og fjerne stubbloftsleire. Stubbloftsleira er i praksis fint støv og grus. Nå vurderer jeg å kjøpe en vifte for å få ut litt mer av støvet og lurer på hvor kraftig vifte jeg bør gå for og hvor dyr den må være. Når jeg river peisen så tenker jeg å bygge et telt rundt den så det blir et ganske lite rom. Der jeg skal meisle bort betong og ta bort stubbloftsleire er et rom på ca 12 m2.

Jeg kan leie en slik vifte for ca 300 kr/døgn hos Ramirent og den er nok enda større enn den jeg lenker til her, men jeg ser at jeg kan ha nytte av den (om det funker) ganske ofte og "nå og da" slik at tiden det tar å hente og levere også betyr noe. Den jeg lenker til koster ca 2800 kr og så koster slangen 1000 kr.

Her er en kandidat, ser ut til å være fra en kvalitetsprodusent, men aner ikke om den er kraftig nok til at det virkelig hjelper. At den får luft/støv ut av bygget. https://www.globaltools.no/el-verktoy/afsug-og-pumper/vifter-avsug/TTV-1500-Ventilator

Luftmengde maks .: 1050 m³ / t
Luftstrøm: eksos / sug
Slangelengde maks .: 15 moh
Lufttrykk maks .: 225 Pa
Koblingsspenning: 230 V / 50 Hz
Registrert effekt: 0,19 kW
Sikring: 10 A
Beskyttelsestype: IP44
Lydnivå (avstand 3 m): 71 db (A)
Slangetilkobling Ø: 200mm

Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2675969 16/08/2021 08:58
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg har revet en teglsteinspeis en gang. Da bygde jeg plasttelt rundt, men ingen avsug. Det var overkommelig å jobbe der inne mtp støvet, det var verre med varmen. Brukte støymaske.
Når jeg skal rive andre siden av peisen en gang så tenker jeg p gjøre det på samme måte bare med å koble til støvsugeren min for å lage undertrykk, da mest for å hindre støvlekkasjer til tilstøtende rom.

En stor vifte rett ut er nok bedre

- Stefan
Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: Stefan77] #2675971 16/08/2021 09:10
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, jeg har både vanlig støvsuger og grovstøvsuger, men er litt redd for at det til slutt vil ta knekken på dem om jeg bruker dem slik over lang tid. Jeg kommer nok til å bruke grovstøvsugeren som punktavsug når jeg holder på med det verste.
Jeg bruker selvsagt maske, men det jeg tenker på her er å hindre at støvet sprer seg. Spesielt støvet fra stubbloftsleira er vanskelig å få bort uten at det blir støvskyer og det sprer seg absolutt over alt og legger seg oppå rør og i alle kriker og kroker. Jeg må ta den bort fra undersiden av gulvet og mengden er ikke stor nok til at det er forsvarlig med sugebil så det blir gjort litt krøkkette.

Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2675974 16/08/2021 09:39
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som Stefan er inne på, så er undertrykk en suksess-faktor for å unngå støv til naborom. Bruk støv-dør med glidlås. Fest tykk dampsperre eller male-folie på rull (finnes egen variant med limstripe øverst, men den er veldig tynn og utsatt for hull.) Fest til lekt og press mot taket med stempling dersom du ikke vil borre eller lime/tape i taket, bruker du gaffa ender du ofte opp med at malingen følger med ned igjen...

Stubbloftsleire er no skikkelig svineri, så gå til anskaffelse av en skikkelig støvmaske. Ikke sånne pappfilter-type, de er beste egnet for å stoppe støv med størrelse pukk...

Bruker du en normal støvsuger for dette vil den som du sier ta kvelden, så du trenger litt mer industrielt verktøy. Alternativet er å finne en billig på Finn og anse den som ødelagt etterpå. Pass også på brannfare ved kombinasjonen av mindre egnet utstyr og mye støv...Skru av alt elektrisk og hold det så ryddig som råd er ved avsluttet arbeidsdag.

Leie av industrivifte er nok like greit, men du nærmer deg kanskje veldig fort sugebil-nivå på kostnader her?

(Har vært med på begge disse prosessene selv, i flere omganger, så jeg misunner deg på ingen måte arbeidet som ligger foran... ICON_SMILE )

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2675987 16/08/2021 10:18
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk for gode tips, men fremfor å bruke en støvsuger som kan ta kvelden og kanskje ta fyr på veien så må vel en slik vifte være bedre? Det jeg lurer på er vel om en vifte som flytter 1050 m³ / t gjør noe som virkelig monner.

En av årsakene til at sugebil ikke er et så godt alternativ er at jeg må ta dette fra undersiden, altså slippe ned leira. Den må nok slippes ned selv med sugebil. Senere skal vi fjerne leira ovenfra, altså ved å ta bort gulvet og da kommer jo sugebilen til på en helt annen måte. Grunnen til at jeg må te det fra nedsiden er at vi allerede har valgt å beholde gulvet her. Den beslutningen tok vi før vi hadde full oversikt over hva vi ønsket til slutt. Den leira som ligger der har i løpet av 70 år blitt så komprimert at den fyllen kun 1/3 av rommet og isolasjonseffekten må være minimal.

Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2676005 16/08/2021 11:50
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har gjort ganske tilsvarende jobb, men uten stubbloft.

Fjernet en svær peis samt meislet bort 3 kubikk med murpuss innvendig. Rommet vi hadde delt av var litt større, ca 15 kvm.

Jeg tror den vifta du lenker til blir noe svak med mindre du plasserer den midt i arbeidet. Vi leide en som luftet ut 4000 kubikk i timen. Tror ikke jeg ville hatt en mindre vifte til den jobben. Det blir fortsatt litt støv i lufta, men mye mindre enn uten. En annen fordel er at det ikke kommer så mye støv i tilstøtende areal.

Når det gjelder pris så ser jeg at de viftene som lufter ut snaut 4 kubikk koster tilsvarende eller mindre enn den du lenker til.

Jeg er enig med de som forfekter en skikkelig maske. Det er så sinnsykt verdt pengene. Sånne engangsmasker er bare dritt å jobbe med, funker dårlig med vernebriller og de tetter ikke skikkelig sånn at du får en god del mannskit ned i lungene uansett hva du gjør.

Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: Paulus] #2676009 16/08/2021 11:56
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Paulus

Når det gjelder pris så ser jeg at de viftene som lufter ut snaut 4 kubikk koster tilsvarende eller mindre enn den du lenker til.

Tips på produkt som er gode nok? Jeg fant nok et ganske dyrt merke så mulig jeg burde legge pengene i noe med mer kapasitet.

Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2676034 16/08/2021 13:22
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Jeg har ikke så mye peiling på sånt. Men det ser jo ut som alle disse viftene kommer fra samme fabrikken i kina. Denne for eksempel.

Jeg synes leieprisen du har fått var noe stiv. Jeg tror jeg betalte 300kr for å leie vifta fra fredags morgen til mandags formiddag. Men hvis du skal bruke ei sånn regelmessig over flere måneder så lønner det seg nok å kjøpe for så å selge når jobben er utført.

Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2676202 17/08/2021 11:10
Henrikkolstø Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg brukte en sånn da jeg rev teglsteinspeis: https://www.uco.no/produkter/varme-...---Ventilasjonsvifter/ventilasjonsvifte/

Vifta plasserte vi ute med en slange inn i rommet. Såpass kraftig at den også sugde ut småstein og slikt i samme slengen.

Time wasted is not wasted time
Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2676270 17/08/2021 15:33
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
I peisen kan det være asbestplater, gjerne en eller to plater som ligger over innsatsen. Smart å være forsiktig med den, spesielt unngå å knekke den, da det kan frigjøre asbeststøv. Vernemaske med P3 er must til det, gjerne den blå fra 3m som du kan kaste etterpå.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2677057 23/08/2021 10:10
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Da har jeg bestilt to stykker Trotec vifter med litt over 5000 m3/hr kapasitet til sammen. Fant dem til en fin pris på Finn så regner med at jeg kan selge videre etterpå uten alt for mye tap. Håper de monner ICON_SMILE

Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2677079 23/08/2021 11:00
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Dæsken, nå snakker vi.

Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: Stefan77] #2677473 25/08/2021 07:49
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Stefan77
Jeg har revet en teglsteinspeis en gang. Da bygde jeg plasttelt rundt, men ingen avsug. Det var overkommelig å jobbe der inne mtp støvet, det var verre med varmen. Brukte støymaske.
Når jeg skal rive andre siden av peisen en gang så tenker jeg p gjøre det på samme måte bare med å koble til støvsugeren min for å lage undertrykk, da mest for å hindre støvlekkasjer til tilstøtende rom.

En stor vifte rett ut er nok bedre

Kan skape bra med undertrykk med en støvsuger:

https://www.nrk.no/video/vakuumpakking-i-ikke-gjor-dette-hjemme_132654

Re: Bygg: Transportvifte for å få ut støv ved riving? [Re: erikskon] #2677570 25/08/2021 11:35
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Det finnes vel proffe folk som har biler med sugeinstallasjoner som fikser stubbloftsleiren ganske så enkelt på kort tid - ettersom leiren/støvet suges ut med lange tjukke slanger vil jeg anta at støvet som blir igjen er håndterbart? Vet ikke hvor stort taket ditt er men 100 m2 blir fort 10-12 tonn med masser som skal ut. Og fraktes bort.

Redigert av Skikongen; 25/08/2021 11:41.

Moderator  support