Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny metode for formtopping

Ny metode for formtopping #2675910 15/08/2021 18:05
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Er det noen som har testet ut følgende metode;

https://www.nrk.no/innlandet/har-funne-ny-metode-for-a-na-formtoppen-1.14669135

Ja, tenkte å teste ut, men lurer på om det har noen har testet ut og gjort seg noen erfaringer…,

Re: Ny metode for formtopping [Re: lille gutt] #2675921 15/08/2021 19:32
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ikke som formtopping til ritt, men random tilfeller av hard trening mange dager på rad og så ikke trening og så knallbra bein, det har jeg opplevd. Jeg tror nok man skal teste litt på forhånd til ikke så viktige ritt, eller bare i hverdagen for å se hvor hardt, og hvor mye hvile man skal ha er viktig.

Eller bare kline til kommende uke, og så slå seg til med lett sykkelmekking og masse netflix og få svaret på neste lørdag.

LarsB

Redigert av larsb; 15/08/2021 19:33.
Re: Ny metode for formtopping [Re: larsb] #2676134 17/08/2021 07:33
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Sitat: larsb

Eller bare kline til kommende uke, og så slå seg til med lett sykkelmekking og masse netflix og få svaret på neste lørdag.

LarsB

Jepp, gjort det samme i «hundre år» så nå …. ICON_GRIN

Redigert av lille gutt; 17/08/2021 07:34.
Re: Ny metode for formtopping [Re: lille gutt] #2676168 17/08/2021 09:21
olechr Offline
More than words
More than words
Hvis dette er helt nytt for Rønnestad så jeg ikke sykt imponert. Dette er jo ikke spesielt ukjent måte å gjøre det på.

Kjøre seg i senk nest siste uken før ritt så rolig har hvertfall fungert godt for meg flere ganger.

Det som kan være lit uggent med det er at man må virkelig ha trua på det. For beina kan føles ganske rå ræva tett opp mot rittet som gjelder. Så hvis man er avhengig av å kjenne på god beina hele siste uken før rittet ville jeg ikke gjort det. For da er det lett å psyke seg ned.

Redigert av olechr; 17/08/2021 09:23.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny metode for formtopping [Re: olechr] #2676169 17/08/2021 09:35
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
[quote=olechr

Det som kan være lit uggent med det er at man må virkelig ha trua på det. For beina kan føles ganske rå ræva tett opp mot rittet som gjelder. Så hvis man er avhengig av å kjenne på god beina hele siste uken før rittet ville jeg ikke gjort det. For da er det lett å psyke seg ned.[/quote]

Bra tips, men er alltid dårlig før startskuddet går ICON_WINK

Redigert av lille gutt; 17/08/2021 09:35.
Re: Ny metode for formtopping [Re: olechr] #2676177 17/08/2021 10:01
K
Kjetil307 Online
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: olechr
Hvis dette er helt nytt for Rønnestad så jeg ikke sykt imponert. Dette er jo ikke spesielt ukjent måte å gjøre det på.

Kjøre seg i senk nest siste uken før ritt så rolig har hvertfall fungert godt for meg flere ganger.

Det som kan være lit uggent med det er at man må virkelig ha trua på det. For beina kan føles ganske rå ræva tett opp mot rittet som gjelder. Så hvis man er avhengig av å kjenne på god beina hele siste uken før rittet ville jeg ikke gjort det. For da er det lett å psyke seg ned.

Er ikke det ro brødrene alf /frank Hansen kalte super comp på 80 tallet

Re: Ny metode for formtopping [Re: olechr] #2676217 17/08/2021 11:49
stosu Offline
Besatt
Besatt

Det som er nytt er vel at de har klart å dokumentere en effekt med målinger?

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Ny metode for formtopping [Re: stosu] #2676222 17/08/2021 12:07
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: stosu

Det som er nytt er vel at de har klart å dokumentere en effekt med målinger?

Mulig det, noe skal jo de som forsker ha å gjøre. Så kan de sikkert forske på at det ikke fungerer for alle også. Så skjønner ikke helt greia :-D Kan jo hende det er en forskning i en større sammenheng.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Ny metode for formtopping [Re: olechr] #2677237 24/08/2021 08:29
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Jeg tror jeg slumpa borti denne strategien nå før Birken. Planen var trene jevnt og holde trykket oppe med treninger i sånn passe overskudd for så å slippe opp litt siste uka og ha siste økt på Tirsdag, men de siste 2 ukene uka ble litt for hard, og kulminerte med en litt tung terskel/SS på søndag, en fin 30/15 økt på tirsdag, en litt for hard 5x4 på Torsdag og en all out "rittsimulering" på 2 timer på lørdag. Nå er det tirsdag, jeg har ikke syklet en meter og beina er fortsatt tunge. Jeg er litt redd for å hvile for mye og ha helt råtne bein.
Normalt trener jeg 2-4 økter i uka, 3-7 timer så er ikke veldig godt vant med mye trening.

Min nye plan videre denne siste uka før birken er 45-60m visp idag tirsdag, mulig med noen korte aks drag, for så å ha en 45m økt på Torsdag hvor jeg drar litt opp til terskel og et par korte (1m?) drag opp til ca 4x4 intensitet.

Er dette en Ok plan eller bør jeg bare hvile helt, eller evt ha en tyngre økt i dag????

Redigert av Stefan77; 24/08/2021 08:42.

- Stefan
Re: Ny metode for formtopping [Re: Stefan77] #2677417 24/08/2021 21:06
L
lille gutt Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
L
Sitat: Stefan77
Jeg tror jeg slumpa borti denne strategien nå før Birken. Planen var trene jevnt og holde trykket oppe med treninger i sånn passe overskudd for så å slippe opp litt siste uka og ha siste økt på Tirsdag, men de siste 2 ukene uka ble litt for hard, og kulminerte med en litt tung terskel/SS på søndag, en fin 30/15 økt på tirsdag, en litt for hard 5x4 på Torsdag og en all out "rittsimulering" på 2 timer på lørdag. Nå er det tirsdag, jeg har ikke syklet en meter og beina er fortsatt tunge. Jeg er litt redd for å hvile for mye og ha helt råtne bein.
Normalt trener jeg 2-4 økter i uka, 3-7 timer så er ikke veldig godt vant med mye trening.

Min nye plan videre denne siste uka før birken er 45-60m visp idag tirsdag, mulig med noen korte aks drag, for så å ha en 45m økt på Torsdag hvor jeg drar litt opp til terskel og et par korte (1m?) drag opp til ca 4x4 intensitet.

Er dette en Ok plan eller bør jeg bare hvile helt, eller evt ha en tyngre økt i dag????

Hakke peiling, men tenker at du har gjort jobben, sånn prøver jeg ut denne gangen;

Jeg har trent hardt hele forrige uke, plutselig ble det også 3 fjell turer i Besseggen området nå i helga.. Så beina er helt visne he he, ikke trent noe igår, idag og heller ikke imorgen, prøver lett trill torsdag(hvis e rekker pga jobb osv) men uansett en bitte liten tur med noen vekkedrag fredag

Ho ho skal bli spennende å se hvordan dette slår ut, drømmer om generelt gode bein og medvind.....

Moderator  support