3D printe girøre
|
3D printe girøre
13/08/2021 16:35
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er det noen her som har prøvd å 3D printe girøre? Googla litt og ser det har vært gjort i titan, men det krever en del mer utstyr enn det jeg har tilgang til. Ser også noen har prøvd i plastmateriale uten at jeg finner helt hvilken type plast de har brukt.
Jeg tenkte kanskje et print i ABS eller karbonforsterket nylon kunne funke. Ihvertfall som en reservedel å ha i sekken på tur slik at man kommer seg hjem ved brekkasje. Mulig det ikke går på 12 delt, men kanskje det funker bra på 9-10-11 delte gir.
Noen som har prøvd i nylon eller ABS og hva var evt holdbarheta? Kan det brukes permanent eller blir det bare til nødbruk?
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: 3D printe girøre
[Re: svene]
13/08/2021 18:31
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
mye bedre å bare kjøpe ett nytt orginalt girøre
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
[Re: Flamini]
13/08/2021 20:33
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
mye bedre å bare kjøpe ett nytt orginalt girøre
Ja det er nok best og enklest. Men hadde vært morsomt å vite om noen har testa 3D print og om det fungerer.
|
|
|
14/08/2021 08:08
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
3D-printing av deler er en stor fordel med termoplastisk polymer blandet med karbonfiber. Men det vil nok være gunstigere å støpe så enkle deler med samme materiale (som kan bruke resirkulert materiale fra rammestøping).
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
14/08/2021 08:32
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
termoplaster er svake ifht aluminium og vil neppe holde, jeg kjenner ikke til om noen bruker termoplaster med karbonfiber - regner med at det blir betydelig dyrere enn å støpe i aluminium
bare det å få holdbare gjenger i plast er en utfordring
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
14/08/2021 09:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette er ambisiøst, for å si det på den måten  Det finnes kanskje noen PEEK-materialer som kan holde for den begrensa use-casen du beskriver, men da snakker vi printere i 50.000 kr-klasse og opp.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
14/08/2021 18:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Nylon med karbon kan 3D-printes. Det blir ikke lange fibre, men likevel sterkt. Det sliter veldig på dyse og evt teflonrør. Har printet i HTPLA med 20% CF, og det blir stivt.. Så er spørsmålet om du får til en print som ikke vrir seg, bl.a. Nylon er vrient å printe med pga følsomt for fukt i materialet og luft,og det krever jevn omgivelsestemperatur, samt god utlufting. Du må være i overkant interessert og inni 3D-printing for å drive med det. Når det gjelder titan, må du ha en maskin til en million+++ som tar noen kubikkmeter, EX-sone (titanpulveret er høyeksplosivt), gjerne renset luftavsug, og du må jobbe med åndedrettsvern etc. Antar du også bør oppgradere inngangssikringen osv til huset ditt 
|
|
|
14/08/2021 20:32
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har printet endel smådeler med Colorfabb XT-CF20. og det er blir ganske solid, og relativt skrivevennlig. https://colorfabb.com/xt-cf20For girøre så betinger det gjenger med 1mm stigning, og jeg vet ikke helt om åssen det går med karbonfiber gjennom tynn nok dyse til å få til fingjenger, så det kan jo bli så som så. Men CF20 er i mitt hode sterkt nok til å komme seg hjem, evt noen sykkelturer før det havarerer, kanskje mange, om man får inn en gjengeinnsats, eller evt gjenger med gjengetapp etterpå. Lurer på om det var herdet 0,4mm dyse jeg brukte da jeg hadde dilla på det.
|
|
|
14/08/2021 20:44
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
ABS er vel egentlig kun bra på impact resistance. Det tåler egentlig ikke så mye mer enn PLA ellers. Mange bruker jo i stedet PETG, og det er adskillig enklere å printe.
For å komme seg hjem fra tur kunne sikkert til og med PETG funket, men noe karbonforsterket nylon eller lignende er nok adskillig bedre. Det er derimot ikke aktuelt til permanent bruk, så da er jo spørsmålet hvorfor man bare ikke skaffer et ekstra girøre og har det i sekken i stedet?
|
|
|
15/08/2021 05:31
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har tilgang til en Raise 3D pro på jobben. Der printer vi med 0,4mm dyse og har både nylon med karbon og diverse andre rene plastmaterialer. Så utstyret skal være i orden. Har printa en del i nylon med karbon og utfordringene med krymping og vridning kommer mest på større print.
Hadde ikke tenkt på gjengene, de blir et problem ja. Erfaringen jeg har med de tingene jeg har printa i jobbsammenheng er at gjengene som printeren lager er for dårlige. Beste resultat med gjenger har jeg fått når jeg har printet uten gjenger og så brukt en gjengetapp for å lage de. Men det holder også bare begrenset last. Så da konkluderer jeg med at et printa girøre kun blir bra nok for nødtransport hjem fra fjellet.
|
|
|
17/08/2021 11:14
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
17/08/2021 15:46
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er en ok printer det, men vi har også en Ultimaker 3 (tror jeg det var) på en annen avdeling (jeg har ikke tilgang til den). Hadde jeg skulle skaffe en ny så hadde det blitt Ultimaker, nesten kun fordi den støtter Cura slicer. Raise har meldt om at de skal støtte dette lenge, men fortsatt nada….
|
|
|
18/08/2021 06:02
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Er en ok printer det, men vi har også en Ultimaker 3 (tror jeg det var) på en annen avdeling (jeg har ikke tilgang til den). Hadde jeg skulle skaffe en ny så hadde det blitt Ultimaker, nesten kun fordi den støtter Cura slicer. Raise har meldt om at de skal støtte dette lenge, men fortsatt nada…. Du kan da bruke Cura på Pro2? Må vel bare kjøre litt custom G-code i starten. Alle slicere kan jo brukes på alle printere så lenge de kjører på G-code. Ultimaker er for øvrig latterlig overpriset, og med mindre du MÅ ha doble dyser og lukket kammer så printer en Prusa til 10k like bra. Til og med min private Ender til 3.5k printer like bra. Og er det slik at man altså MÅ ha doble dyser og slikt så er Ultimaker fortsatt helt hinsides overpriset kontra Raise3D. En Ultimaker S3 koster mer enn en Pro2 men stiller med mindre volum, delvis åpent kammer og ingen filter. For å matche Pro2 på funksjon må man opp på Ultimaker S5, men den koster da nesten det dobbelte av en Pro2 uten at den tilbyr noe som helst ekstra.
Redigert av Jacobsen; 18/08/2021 08:51.
|
|
|
18/08/2021 13:21
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg tror det holder godt ved giring og sykling men knekker om giret treffer noe. Nylonmaterialer vil tåle slag bra men har ikke så god stivhet som feks PLA (eller aluminium) så det er ikke sikkert giring vil bli pålitelig. PETG er ekstremt oppskrytt materiale. Det er minst like sprøtt som PLA i praksis for massive deler. PETG's elastisitet fungerer bare om man bruker det til å feks lage tynne hengsler. Jeg har mye erfaring med dette på radiostyrte biler og fly, og PLA er mye mer holdbart enn PETG. PCTG er bedre enn PETG på alle områder og printer nesten like enkelt som PLA, men jeg ville bare brukt PLA . Plast med karbonfiber blandet inn vil sikkert være sterkere, men tviler på at det er noe vits å bruke det over PLA. Det er sikkert rom for å øke dimensjonene på girøret litt her og der for å gjøre det sterkere enn om det har samme form som aluminiumsøret. Hvis noen lurer så designer jeg radiostyrte biler og fly for 3D-printing. Videoer: https://youtu.be/71q7TIVdVq4https://youtu.be/8nbI3ZuraJ4
Redigert av Tor Arne; 18/08/2021 13:24. Rediger grunn: Skrivefeilretting
|
|
|
[Re: Jacobsen]
19/08/2021 05:39
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ultimaker er for øvrig latterlig overpriset,
Ja! Jeg har vært forundret over dette lenge, men tenkt at det bare var noe jeg overså i specs eller andre forutsetninger. De er jo hemningsløst dyre på bruktmarkedet også..
|
|
|
[Re: Tor Arne]
19/08/2021 05:50
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
PETG er ekstremt oppskrytt materiale. Det er minst like sprøtt som PLA i praksis for massive deler. PETG's elastisitet fungerer bare om man bruker det til å feks lage tynne hengsler. Jeg har mye erfaring med dette på radiostyrte biler og fly, og PLA er mye mer holdbart enn PETG. PCTG er bedre enn PETG på alle områder og printer nesten like enkelt som PLA, men jeg ville bare brukt PLA . Plast med karbonfiber blandet inn vil sikkert være sterkere, men tviler på at det er noe vits å bruke det over PLA. AT PETG ikke er bedre enn PLA til din bruk gjør det nå ikke oppskrytt da. Et av hovedargumentene for å bruke det er jo at det tåler varme mye bedre enn PLA. Det er også mye bedre for å lage mekanismer og snap-forbindelser hvor PLA fort knekker. Jeg vet noen snakker om PETG som et vindundermateriale, men jeg vil heller si at problemet er at disse folkene undervurderer PLA. Har møtt mange hobbyfolk som mener PLA kun er brukbart for pyntegjenstander, men her på jobb har vi fem printere som går 24/7 med primært PLA for å lage prototyper av alt mellom himmel og jord.
Redigert av Jacobsen; 19/08/2021 05:54.
|
|
|
19/08/2021 06:15
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Må bare si meg enig i at PLA er undervurdert. Jeg trudde også det bare var for pyntegjenstander helt til jeg prøvde det mer selv hjemme. Latterlig mye enklere enn mye annet og på en rimelig FlashForge Adventurer 3. PLA er også snillere enn mye annet mtp avlufting.
|
|
|
19/08/2021 14:23
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
PLA knekker ikke lettere enn PETG i mekaniske ting. PLA tåler mye mer. Feks massive bærearmer til radiostyrte biler tåler mindre når de er printet av PETG enn PLA.
At det tåler mer varme er sant, men det er uvesentlig på en girarm så det nevnte jeg ikke.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
19/08/2021 16:22
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ultimaker er for øvrig latterlig overpriset,
Ja! Jeg har vært forundret over dette lenge, men tenkt at det bare var noe jeg overså i specs eller andre forutsetninger. De er jo hemningsløst dyre på bruktmarkedet også.. Tør ikke si så mye om priser, vi har både Ultimaker og Raise. Jeg har brukt Raise mest og samarbeidet en del med de som kjører Ultimakeren. Inntrykket mitt er at de fikler mye mindre med den enn det vi gjør med Raise printeren. Mye mulig de er bedre på 3D printing enn vi på min avdeling og derfor fikler mindre. Uansett syns jeg 3D print alltid er fikling og mye rart som skjer. Printer mest med PLA nå, det er sykt mye enklere å få til enn ABS og Nylon som vi også bruker. Spesielt når printene blir større enn 5x5cm så er det mye rart som skjer med ABS og Nylon.
|
|
|
20/08/2021 06:01
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
PLA knekker ikke lettere enn PETG i mekaniske ting. PLA tåler mye mer. Feks massive bærearmer til radiostyrte biler tåler mindre når de er printet av PETG enn PLA.
At det tåler mer varme er sant, men det er uvesentlig på en girarm så det nevnte jeg ikke. Nå sa jeg aldri at den knekker lettere i "mekaniske ting" heller da. Det blir jo alt for vagt. Jeg snakket om snap-forbindelser og den type mekanismer hvor PLA gjør det særdeles dårlig grunnet manglende elastisitet. Skal noe være stivt, slik som en bærearm, er da PLA selvfølgelig bedre enn PETG. Bruddstyrken til PLA er jo overlegen, men den kommer på bekostning av at PLA når bruddspenningen sin ved mye lavere strekk. Varmebestandighet er ikke relevant for et girøre nei, men det er definitivt relevant når du kommer med en påstand om at PETG er "ekstremt oppskrytt".
Redigert av Jacobsen; 20/08/2021 06:24.
|
|
|
20/08/2021 06:13
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Kan nevnes at jeg har god erfaring med Proto Pasta HTPLA CF, som er karbonfiberarmert High Temp PLA. High temp er jo ikke relevant, men delene blir relativt stive. Finishen er faktisk ganske bra, selv med "grove" innstillinger. Bare synd jeg ikke har tid til å lære meg 3D-modellering godt (nok) og få ut noen av ideene mine...
|
|
|
[Re: Flamini]
20/08/2021 08:13
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
termoplaster er svake ifht aluminium og vil neppe holde, jeg kjenner ikke til om noen bruker termoplaster med karbonfiber - regner med at det blir betydelig dyrere enn å støpe i aluminium. Bare det å få holdbare gjenger i plast er en utfordring Jeg refererte til termoplastisk karbonfiber, som i utgangspunktet er mer robust (større fleks før det brekker/mindre sprøtt/tåler slag bedre) enn vanlig termoset karbon. Termoset karbons største fordel er temperaturstabilitet (ved temp på flere hundre grader), noe som er helt uviktig for terrengsykling, bortsett fra bremsekalipere og skiver (som for terrengsykling ikke lages av karbonfiber uansett). Selv med bruk av overskuddsmateriale fra andre støp (kortere fibre) bør ikke egenskapene påvirkes særlig for smådeler. Med andre ord, hvis du kan lage delen i standard karbonfiber så kan den lages "bedre" med termoplastisk karbon. Ser helt klart at det er metodiske utfordringer med slike materialer (som å få til gjenger) med både 3D-printing (særlig) og støp. Girører støpes allerede på denne måten (er det av Guerilla Gravity?). Sjekk hva BMW og Magura gjør med Carbotechture-materialet, som er støpt termoplastisk karbon, for bremsepumper. Disclaimer: jeg er ikke noen ekspert på verken 3D-printing eller kompositter, men har forsøkt å gjøre litt research på termoplastiske karbonmaterialer som har stort potensial for å overta for termoset innen sykling.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: Jacobsen]
28/08/2021 15:29
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
At det tåler mer varme er sant, men det er uvesentlig på en girarm så det nevnte jeg ikke. Nå sa jeg aldri at den knekker lettere i "mekaniske ting" heller da. Det blir jo alt for vagt. Jeg snakket om snap-forbindelser og den type mekanismer hvor PLA gjør det særdeles dårlig grunnet manglende elastisitet. Skal noe være stivt, slik som en bærearm, er da PLA selvfølgelig bedre enn PETG. Bruddstyrken til PLA er jo overlegen, men den kommer på bekostning av at PLA når bruddspenningen sin ved mye lavere strekk. Varmebestandighet er ikke relevant for et girøre nei, men det er definitivt relevant når du kommer med en påstand om at PETG er "ekstremt oppskrytt". Øh. PETG er skrytt opp som sterkere enn PLA på alle måter, noe det ikke er. Bruddstyrken til PETG er oppgitt sterkere enn PLA, noe printede deler ikke er.
|
|
|
28/08/2021 16:27
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Øh. PETG er skrytt opp som sterkere enn PLA på alle måter, noe det ikke er. Bruddstyrken til PETG er oppgitt sterkere enn PLA, noe printede deler ikke er.
Enig i det. Eneste fordelen PETG har over PLA er noe bedre temperaturbestandighet, så i alle tilfeller der det ikke er viktig, så foretrekker jeg PLA over PETG.
|
|
|
30/08/2021 19:42
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Øh. PETG er skrytt opp som sterkere enn PLA på alle måter, noe det ikke er. Bruddstyrken til PETG er oppgitt sterkere enn PLA, noe printede deler ikke er. Hvor er disse bruddstyrkene oppgitt? Om du sjekker ut matweb ser du jo at både PLA og PETG har veldig varierende egenskaper, så med mindre det du har sett er spesifikt for 3D-printede komponenter er det jo ikke verdt så mye for å sammenligne filament til nettopp 3D-printing. Det er jo en grunn til at Protopasta og andre ikke inkluderer den type informasjon i tech-sheeten sin. Prusa har derimot denne informasjonen, både for selve filamentet, og printede deler de har testet, og der er PLA sterkest i både filamentform og printet. Alle tester jeg har sett på youtube støtter vel også at PLA er sterkest, så det er derfor jeg ikke skjønner helt hvor inntrykket ditt av at PETG skulle være så overlegent kom fra. http://www.matweb.com/search/datasheet_print.aspx?matguid=4de1c85bb946406a86c52b688e3810d0http://www.matweb.com/search/DataSheet.aspx?MatGUID=ab96a4c0655c4018a8785ac4031b9278&ckck=1Uansett så er det jo meningsløst å diskutere hvorvidt noe er oppskrytt eller ikke, for det har absolutt ingenting å si. Det eneste som spiller noen rolle er jo hvilke egenskaper materialene faktisk har, og det er derfor jeg ville påpeke at PETG har en overlegen egenskap i elastisitet. Du har gjort det tydelig at du ikke ser nytten i dette til dine print, men det betyr ikke at nytten ikke er der.
Redigert av Jacobsen; 30/08/2021 19:43.
|
|
|
30/08/2021 22:52
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Det var du som tok opp PETG i stedet for PLA til girøre. Siden det er både svakere og sprøere i en massiv del som et girøre så nevnte jeg hva jeg syns om PETG vs PLA.
Redigert av Tor Arne; 30/08/2021 23:01.
|
|
|
31/08/2021 06:03
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Jeg skrev ut MPCNC i PLA, opprinnelig, for noen år siden. Delene i PLA, som sto i spenn. fikk rikelig med sprekker, og gikk i oppløsning, etter noen måneder. Så jeg skiftet til PETG, og det holdt i årevis, ihvertfall. Jeg har/hadde en drøss med ulike PLA-varianter, men fikk aldri rede på om det var en spesifikk rull som trøblet, eller ikke.
|
|
|
31/08/2021 07:17
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Det var du som tok opp PETG i stedet for PLA til girøre. Siden det er både svakere og sprøere i en massiv del som et girøre så nevnte jeg hva jeg syns om PETG vs PLA. Ja jøss. Setningen "For å komme seg hjem fra tur kunne sikkert til og med PETG funket" antyder jo virkelig at jeg mener dette er det beste materialet du kan velge.
Redigert av Jacobsen; 31/08/2021 07:17.
|
|
|
[Re: ØysteinS]
31/08/2021 15:37
|
Tor Arne
Besatt
|
Besatt
Jeg skrev ut MPCNC i PLA, opprinnelig, for noen år siden. Delene i PLA, som sto i spenn. fikk rikelig med sprekker, og gikk i oppløsning, etter noen måneder. Så jeg skiftet til PETG, og det holdt i årevis, ihvertfall. Jeg har/hadde en drøss med ulike PLA-varianter, men fikk aldri rede på om det var en spesifikk rull som trøblet, eller ikke. Den erfaringen har jeg også. PLA-deler tåler ikke å stå i sterk spenning over tid.
|
|
|
|
|