Som nevnt i tråden Undersøkelse 2020: 1x på landevei syntes jeg XPLR bakgir og kassett er interessant også på 1x (b)landevei. I mitt tilfelle har jeg 46t foran, så med 10-44 bak ville det blitt ganske likt en 2x kompakt med 11-32. Koser meg inntil videre med Rival AXS 10-36. Det var egentlig tenkt som ventepølse frem til RED XPLR, men fungerer jo helt glimrende. Får se an om 36 som letteste blir for begrensende med tiden, særlig på grus.
Håper at de kommer med en RED-utgave av XPLR-kassetten på sikt, var ikke store vektforskjellen mellom bakgirene... og spent på om anmelderne merker noen konkrete fordeler med et "1x-specific" bakgir.
Ellers delvis enig med Vroomen om at det kunne vært fint med 10-40, evt. flere kassetter. Jeg syntes 10,11,13,15,17,19,21,24,28,32,38,44 virker helt ok, men f.eks 10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,34,40 kunne vært et fint alternativ.
Dropper og demper blir nok overkill for mine turer, men jeg blir ikke overrasket om en lett og diskré elektronisk dropper med tiden finner veien også til racere.
Jeg synes det navnet var helt dustete til jeg (ganske raskt) kom på at jo det er vel Explore.
Har lyst til å se flere med dropperpinne i proff feltene nå som Supertuck er ulovlig. Bare å vippe ned pinnen og dunke fra røkla, men det er kanskje ikke innenfor regelverket ? For de som ikke har forsøkt dropperpinne, farten og akselerasjonen sammenlignet med en som sitter normalt på terrengsykkel er helt hysterisk mye bedre. Har møtt en haug som sykler hardtail i birken når jeg har kommet inn fra Ultrabirken løypa på slutten med grovere dekk men likevel banket forbi ned de lange grus og asfalt strekkene. Og i bratte nedkjøringer med ruskete underlag på sti har man svært mye bedre kontroll med dropper, på grus ser jeg ikke helt poenget.
Kult at de kommer med ny serie, selv om den ikke helt appelerer for min sykling. Spent på hva den kassetten der veier for den tror jeg fort kan bli brukt mye på rundbane/maraton. Som Emil er innepå, ikke overrasket om vi ser denne pinnen på noen landeveis-sykler.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
På tide med litt flere giralternativer for Sram 1x, så dette er jo bra. Men 10-44 er nok unødvendig bredt for min del så. 10-40 hadde vært perfekt så lenge vi snakker 12-delt. Men det er sikkert en vanesak også. Noe som dette står i grunn på oppgraderingslisten til min grussykkel med Apex1.
Demping på en grussykkel? Tja. Syns dempegaflene blir litt massive på en bukkestyresykkel. Har derfor mer tro på enklere løsninger som Futureshock og Shockstop. Kjører sistnevnte selv og syns det er tilstrekkelig til mitt bruk.
Jeg tenker oppgradere til elektrisk på gravel-sykkelen etterhvert, men ønsker meg heller 500-520% rangen man allerede har i et eTap-AXS mullet-oppsett enn tettere giring og lavere range.
Ett drev mindre og en elektrisk dings mindre... mindre som skal vedlikeholdes og stilles på, mindre som kan gå i stykker
Hvordan vedlikeholder du et AXS frontgir. Jeg har aldri gjort noe med de i hvertfall :-D Det som er digg med å ha gir foran er at man alltid har med seg et ekstra batteri på tur.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Vel ok, smak og behag dette kanskje, i mitt hode er et framgir en anakronisme fra gamle dager, det inkluderer mitt eget GRX 800 framgir. Men ok, landeveissyklene har det jo fremdeles. Som svar på tettere giring ved bred range ønsker jeg meg heller 13-speed som Ekar er i gang med - og Shimano+SRAM helt sikkert går videre til, 14-speed som på Rohloff-hubbene, 15-speed som på Shimano i år 2050, osv... :-)
Personlig skjønner jeg ikke helt poenget med 1x på grus når man har elektrisk, 2x funker jo så sjukt bra og med mindre spenn. :-D
Jeg liker 1X. Har hatt 2X (46/30 - 11/34) som var en veldig bra utveksling for mitt bruk med langturer inkl oppakking. Men på vinterstid har både jeg og nesten alle jeg sykler med opplevd trøbbel med frontgiret slik at man bare fikk brukt et drev selv med litt plundring. Både SRAM og Shimano (GRX+105). Færre ting som kan gå i stykker synes jeg er mer viktig i gjørme, gørr, grus og som sagt is/snø enn på asfalt.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jeg sjekka litt på vekt osv, om det er store vektmessige besparelser med en smalere XPLR-gruppe framfor en mullet-build. * Den største forskjellen ligger på bakgiret; eksempelvis et Red XPLR bakgir 10-44 ligger på 295 gram mens et XX1 eagle bakgir for 10-52 ligger på 350 gram (målt av r2-bike). * En 10-44 XPLR kassett (XP-1271) veier ca det samme som en 10-52 XX1 kassett (XG-1299), rett under 380 gram. Når det gjelder kassetter så virker det som om XPLR-rangen topper ut på GX-nivå (127X modellnummere), så 'man går glipp av' besparelser der relativt sett hvis man ville toppet det opp ytterligere. Men det er jo litt av det samme som for Shimano GRX, som topper ut på Ultegra-nivå. * Også lite forskjell på kjedene, å kjøre et flattop kjede i XPLR vs eagle XX1-kjede i mullet.
Rudy Ultimate XPLR setepinne i 27.2 virker funksjonelt fin.
Det ene er 'Active Ride' funksjonen, som skal demping mens man sykler. Det blir jo funksjonelt litt som for elastomer-baserte dempepinner hvis jeg forstår det riktig, ala cane creek eesilk. Det hadde vært veldig interessant med en sammenligningstest.
Det andre er heve-senke-funksjonen. De har klart å få ned vekta til 560 gram i 27.2-versjon, med batteri, hvis jeg har forstått det riktig. Det er fremdeles nesten 300 gram tyngre enn en eesilk i karbonversjon, hvis det er 'active ride' funksjonen man er ute etter, til en god del høyere pris.
Spørsmålet da sammenlignet med eesilk og lignende eksisterende dempepinner for gravel blir om heve-senke-funksjon er noe man ønsker gitt kost i kroner og vektstraff. Selv har jeg aldri helt hatt behovet for heve-senke-pinne på gravel, selv om det er genialt på MTB.
En 10-44 XPLR kassett (XP-1271) veier ca det samme som en 10-52 XX1 kassett (XG-1299), rett under 380 gram. Når det gjelder kassetter så virker det som om XPLR-rangen topper ut på GX-nivå (127X modellnummere), så 'man går glipp av' besparelser der relativt sett hvis man ville toppet det opp ytterligere.
Du har et poeng, men det er litt "slemt" å sammenligne med XG1299, som har ca. dobbel pris som XG1271. I og med at en RED-gruppe av XPLR er kommet, tror/håper jeg også at en "XG1291" kan komme. Ev. gode off-brand-muligheter.
Differansen mellom XG1271 og XG1275 (som er på samme nivå) er 72 gram sammenlignet med 10-50. Så rundt 130 gram samlet differanse på de to delene som er ulike.
Er uansett tyngre enn min apex-gruppe, så dette eventuelle skifte for meg handler om å få 12 gir som kan brukes i tillegg til økt tetthet nedre ende av kassetten, sammenlignet med "mullet-build" og Apex1 der jeg kun har 11 aktuelle gir. (50T/52T er utenfor bruksområdet mitt).
Du har et poeng, men det er litt "slemt" å sammenligne med XG1299, som har ca. dobbel pris som XG1271.
Ja, enig, prispunktet er jo også et poeng. Jeg ser eksempelvis r2-bike selger XPLR XG1271 for 244.5 EUR og XG-1299 for 347,5 EUR, så kanskje er det mer riktig å si 50% dyrere enn dobbelt så dyrt. Vet ikke om det er representativt, jeg sjekka bare ett sted.
En ting som virker litt mer gjennomtenkt med AXS er mix'n match opplegget, man kan nesten blande som man ønsker, både fra mtb og denne EXPLR gruppen. Akkurat der er Shimano helt på fylla…
Slo til på et XPLR bakgir, landet på Rival denne gangen også. Syntes ikke vektforskjellen til Red svarte helt til prisøkningen (har f.eks cage i alu i motsetning til vanlig Red som har karbon), og er veldig fornøyd med Rival AXS fra før av. Flere anmeldere, deriblant Yolo sin favoritt, syntes også Rival skifter raskere enn Force/Red. Mulig det er pga Orbit vs vanlig clutch... Uansett så trumfer hastighet 30g for min del.
Avventer kassett, mistenker at det kommer en Red variant etterhvert som bør være en del lettere. Krysser fingrene for 10-40 med 12t gjeninnsatt