Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

SRAM XPLR

SRAM XPLR #2675164 10/08/2021 17:46
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
[Linket bilde]

SRAM utfordrer Shimano GRX og Campagnolo Ekar med XPLR.

SRAM: XPLR - Go All Ways

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675178 10/08/2021 19:17
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
B
BZE Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
Som nevnt i tråden Undersøkelse 2020: 1x på landevei syntes jeg XPLR bakgir og kassett er interessant også på 1x (b)landevei. I mitt tilfelle har jeg 46t foran, så med 10-44 bak ville det blitt ganske likt en 2x kompakt med 11-32. Koser meg inntil videre med Rival AXS 10-36. Det var egentlig tenkt som ventepølse frem til RED XPLR, men fungerer jo helt glimrende. Får se an om 36 som letteste blir for begrensende med tiden, særlig på grus.

Håper at de kommer med en RED-utgave av XPLR-kassetten på sikt, var ikke store vektforskjellen mellom bakgirene... og spent på om anmelderne merker noen konkrete fordeler med et "1x-specific" bakgir.

Ellers delvis enig med Vroomen om at det kunne vært fint med 10-40, evt. flere kassetter. Jeg syntes 10,11,13,15,17,19,21,24,28,32,38,44 virker helt ok, men f.eks 10,11,12,13,15,17,19,21,24,28,34,40 kunne vært et fint alternativ.

Dropper og demper blir nok overkill for mine turer, men jeg blir ikke overrasket om en lett og diskré elektronisk dropper med tiden finner veien også til racere.

Redigert av BZE; 10/08/2021 19:19.
Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675194 10/08/2021 21:14
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
10-44 og et bakgir tilpasset dette er det jeg manglet med de tidligere utgavene med AXS. Satser på upgrade til neste sesong.

Er vel uansett 2-3 år før den forsinkede 12-delte DA forplanter seg ned til en GRX-utgave som kan takle 1-delt like bra?

Sprettepinne og dempergaffel bryr jeg meg fint lite om.

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675196 10/08/2021 21:20
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
skubisan Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Mar 2006
Innlegg: 6,078
Jeg har større forventninger til splitter nye SRAM BREAD.

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675205 11/08/2021 06:30
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979


Den obligatoriske introduksjonsvideoen. Så deilig at ikke Bianchi har bestemt musikken.



Grundigere overblikk i Bikeradar.



Yolo vil ikke ha det, men er det et poeng med vandring på blandeveis- og grussykler? Guru James Huang har tenkt på det.

***

Selv tenker jeg på hvem som er hvem av de store gruppeprodusentene i Ringenes herre.

Campagnolo er alvene. Ingen tvil.

Shimano er rett og slett menneskene.

SRAM er... hm. Klarer ikke å bestemme meg. Trollmenn eller orker, alt etter hvordan du forholder deg til elektronikk.

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675207 11/08/2021 06:32
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
Sitat: Sepeda
Guru James Huang har tenkt på det.
James "Prinsessen på erten" Huang som synes Áspero har en "rough ride"...

Re: SRAM XPLR [Re: yolo] #2675209 11/08/2021 06:39
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: yolo
James "Prinsessen på erten" Huang som synes Áspero har en "rough ride"...

Yolo, du må bare respektere James "The Angry Asian" Huang selv om han ikke sier akkurat det du vil høre. Eller akkurat det jeg vil høre.

ICON_SMILE

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675215 11/08/2021 07:00
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Jeg synes det navnet var helt dustete til jeg (ganske raskt) kom på at jo det er vel Explore.

Har lyst til å se flere med dropperpinne i proff feltene nå som Supertuck er ulovlig. Bare å vippe ned pinnen og dunke fra røkla, men det er kanskje ikke innenfor regelverket ? For de som ikke har forsøkt dropperpinne, farten og akselerasjonen sammenlignet med en som sitter normalt på terrengsykkel er helt hysterisk mye bedre. Har møtt en haug som sykler hardtail i birken når jeg har kommet inn fra Ultrabirken løypa på slutten med grovere dekk men likevel banket forbi ned de lange grus og asfalt strekkene. Og i bratte nedkjøringer med ruskete underlag på sti har man svært mye bedre kontroll med dropper, på grus ser jeg ikke helt poenget.

Det har jo vært noen tester
https://www.velonews.com/gear/spotted-astana-rides-special-height-adjust-posts-at-tour/


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675225 11/08/2021 07:21
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Kult at de kommer med ny serie, selv om den ikke helt appelerer for min sykling. Spent på hva den kassetten der veier for den tror jeg fort kan bli brukt mye på rundbane/maraton. Som Emil er innepå, ikke overrasket om vi ser denne pinnen på noen landeveis-sykler.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675226 11/08/2021 07:22
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Hva med et rett styre og dekk med litt knaster?

Re: SRAM XPLR [Re: olechr] #2675232 11/08/2021 07:35
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sitat: olechr
Spent på hva den kassetten der veier for den tror jeg fort kan bli brukt mye på rundbane/maraton.

XG-1271 (Force) 373 gram, XG-1251 (Rival) 412 gram.

CyclingTips: SRAM finally closes the gearing gap with new XPLR 10-44T cassettes

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675235 11/08/2021 07:43
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Så ca 20 gram mer enn XX1, men ca 200 euro billigere.

Hadde jeg fortsatt lagt litt i Birken så skulle jeg ha bygd meg opp en rask Birken sykkel med den gruppa der og flatt styre.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: SRAM XPLR [Re: larsdx] #2675250 11/08/2021 08:25
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Valentino Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2011
Innlegg: 9,867
Sitat: larsdx
Hva med et rett styre og dekk med litt knaster?
Helt ok i terrengsykkelforumet. ICON_GRIN


Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675258 11/08/2021 08:42
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
På tide med litt flere giralternativer for Sram 1x, så dette er jo bra. Men 10-44 er nok unødvendig bredt for min del så. 10-40 hadde vært perfekt så lenge vi snakker 12-delt. Men det er sikkert en vanesak også. Noe som dette står i grunn på oppgraderingslisten til min grussykkel med Apex1.

Demping på en grussykkel? Tja. Syns dempegaflene blir litt massive på en bukkestyresykkel. Har derfor mer tro på enklere løsninger som Futureshock og Shockstop. Kjører sistnevnte selv og syns det er tilstrekkelig til mitt bruk.

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675270 11/08/2021 09:04
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Jeg tenker oppgradere til elektrisk på gravel-sykkelen etterhvert, men ønsker meg heller 500-520% rangen man allerede har i et eTap-AXS mullet-oppsett enn tettere giring og lavere range.

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675277 11/08/2021 09:21
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Personlig skjønner jeg ikke helt poenget med 1x på grus når man har elektrisk, 2x funker jo så sjukt bra og med mindre spenn. :-D


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675280 11/08/2021 09:24
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Ett drev mindre og en elektrisk dings mindre... mindre som skal vedlikeholdes og stilles på, mindre som kan gå i stykker

Re: SRAM XPLR [Re: EspenS] #2675281 11/08/2021 09:30
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
Sitat: EspenS
Ett drev mindre og en elektrisk dings mindre... mindre som skal vedlikeholdes og stilles på, mindre som kan gå i stykker


Hvordan vedlikeholder du et AXS frontgir. Jeg har aldri gjort noe med de i hvertfall :-D Det som er digg med å ha gir foran er at man alltid har med seg et ekstra batteri på tur.


Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675285 11/08/2021 09:43
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Vel ok, smak og behag dette kanskje, i mitt hode er et framgir en anakronisme fra gamle dager, det inkluderer mitt eget GRX 800 framgir. Men ok, landeveissyklene har det jo fremdeles. Som svar på tettere giring ved bred range ønsker jeg meg heller 13-speed som Ekar er i gang med - og Shimano+SRAM helt sikkert går videre til, 14-speed som på Rohloff-hubbene, 15-speed som på Shimano i år 2050, osv... :-)

Re: SRAM XPLR [Re: olechr] #2675286 11/08/2021 09:49
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: olechr
Personlig skjønner jeg ikke helt poenget med 1x på grus når man har elektrisk, 2x funker jo så sjukt bra og med mindre spenn. :-D


Jeg liker 1X. Har hatt 2X (46/30 - 11/34) som var en veldig bra utveksling for mitt bruk med langturer inkl oppakking. Men på vinterstid har både jeg og nesten alle jeg sykler med opplevd trøbbel med frontgiret slik at man bare fikk brukt et drev selv med litt plundring. Både SRAM og Shimano (GRX+105). Færre ting som kan gå i stykker synes jeg er mer viktig i gjørme, gørr, grus og som sagt is/snø enn på asfalt.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675312 11/08/2021 10:50
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline OP
Marka-speider
OP Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979


En del herjing på rufsete underlag med XPLR utover her. Særlig fra 10:25.

Kan se poenget med både 1x og til og med dempegaffel der. Endog setepinne med vandring, faktisk.

Kudos til Guy Kesteven for å sykle og kommentere synkront. Men han kan jo sykle.

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675324 11/08/2021 11:21
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Elmersen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,076
Ser helt klart poenget der. Men dette er mtb-terreng for meg og ikke noe jeg ville gjort med grussykkelen min. Hver sin smak.

Når det er sagt kan man profittere på demping på langt snillere underlag enn det der.

Redigert av Elmersen; 11/08/2021 11:24.
Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675326 11/08/2021 11:24
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Jeg sjekka litt på vekt osv, om det er store vektmessige besparelser med en smalere XPLR-gruppe framfor en mullet-build.
* Den største forskjellen ligger på bakgiret; eksempelvis et Red XPLR bakgir 10-44 ligger på 295 gram mens et XX1 eagle bakgir for 10-52 ligger på 350 gram (målt av r2-bike).
* En 10-44 XPLR kassett (XP-1271) veier ca det samme som en 10-52 XX1 kassett (XG-1299), rett under 380 gram. Når det gjelder kassetter så virker det som om XPLR-rangen topper ut på GX-nivå (127X modellnummere), så 'man går glipp av' besparelser der relativt sett hvis man ville toppet det opp ytterligere. Men det er jo litt av det samme som for Shimano GRX, som topper ut på Ultegra-nivå.
* Også lite forskjell på kjedene, å kjøre et flattop kjede i XPLR vs eagle XX1-kjede i mullet.

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675333 11/08/2021 11:35
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Rudy Ultimate XPLR setepinne i 27.2 virker funksjonelt fin.

Det ene er 'Active Ride' funksjonen, som skal demping mens man sykler. Det blir jo funksjonelt litt som for elastomer-baserte dempepinner hvis jeg forstår det riktig, ala cane creek eesilk. Det hadde vært veldig interessant med en sammenligningstest.

Det andre er heve-senke-funksjonen. De har klart å få ned vekta til 560 gram i 27.2-versjon, med batteri, hvis jeg har forstått det riktig. Det er fremdeles nesten 300 gram tyngre enn en eesilk i karbonversjon, hvis det er 'active ride' funksjonen man er ute etter, til en god del høyere pris.

Spørsmålet da sammenlignet med eesilk og lignende eksisterende dempepinner for gravel blir om heve-senke-funksjon er noe man ønsker gitt kost i kroner og vektstraff. Selv har jeg aldri helt hatt behovet for heve-senke-pinne på gravel, selv om det er genialt på MTB.

Re: SRAM XPLR [Re: EspenS] #2675343 11/08/2021 11:52
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
yolo Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2016
Innlegg: 959
Sitat: EspenS
En 10-44 XPLR kassett (XP-1271) veier ca det samme som en 10-52 XX1 kassett (XG-1299), rett under 380 gram. Når det gjelder kassetter så virker det som om XPLR-rangen topper ut på GX-nivå (127X modellnummere), så 'man går glipp av' besparelser der relativt sett hvis man ville toppet det opp ytterligere.
Du har et poeng, men det er litt "slemt" å sammenligne med XG1299, som har ca. dobbel pris som XG1271. I og med at en RED-gruppe av XPLR er kommet, tror/håper jeg også at en "XG1291" kan komme. Ev. gode off-brand-muligheter.

Differansen mellom XG1271 og XG1275 (som er på samme nivå) er 72 gram sammenlignet med 10-50. Så rundt 130 gram samlet differanse på de to delene som er ulike.

Er uansett tyngre enn min apex-gruppe, så dette eventuelle skifte for meg handler om å få 12 gir som kan brukes i tillegg til økt tetthet nedre ende av kassetten, sammenlignet med "mullet-build" og Apex1 der jeg kun har 11 aktuelle gir. (50T/52T er utenfor bruksområdet mitt).

Re: SRAM XPLR [Re: yolo] #2675345 11/08/2021 11:59
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
E
EspenS Offline
Veteran
Offline
Veteran
E
Registrert: Jun 2010
Innlegg: 1,256
Sitat: yolo
Du har et poeng, men det er litt "slemt" å sammenligne med XG1299, som har ca. dobbel pris som XG1271.


Ja, enig, prispunktet er jo også et poeng. Jeg ser eksempelvis r2-bike selger XPLR XG1271 for 244.5 EUR og XG-1299 for 347,5 EUR, så kanskje er det mer riktig å si 50% dyrere enn dobbelt så dyrt. Vet ikke om det er representativt, jeg sjekka bare ett sted.

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675429 11/08/2021 18:51
Registrert: May 2009
Innlegg: 821
jsdk Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: May 2009
Innlegg: 821
En ting som virker litt mer gjennomtenkt med AXS er mix'n match opplegget, man kan nesten blande som man ønsker, både fra mtb og denne EXPLR gruppen. Akkurat der er Shimano helt på fylla…

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675431 11/08/2021 18:57
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
aug11x Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Jun 2002
Innlegg: 3,524
Trodde man kunne blande alt Di2 jeg....

Re: SRAM XPLR [Re: Sepeda] #2675686 13/08/2021 10:28
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
B
BZE Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
B
Registrert: Jan 2020
Innlegg: 350
Slo til på et XPLR bakgir, landet på Rival denne gangen også. Syntes ikke vektforskjellen til Red svarte helt til prisøkningen (har f.eks cage i alu i motsetning til vanlig Red som har karbon), og er veldig fornøyd med Rival AXS fra før av. Flere anmeldere, deriblant Yolo sin favoritt, syntes også Rival skifter raskere enn Force/Red. Mulig det er pga Orbit vs vanlig clutch... Uansett så trumfer hastighet 30g for min del.

Avventer kassett, mistenker at det kommer en Red variant etterhvert som bør være en del lettere. Krysser fingrene for 10-40 med 12t gjeninnsatt ICON_SMILE


Moderator  support, Valentino