|
Forbanna bremsevibrasjoner
|
Forbanna bremsevibrasjoner
09/08/2021 13:46
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Tidligere i sommer byttet jeg gaffel til en rock shox zeb. Da måtte jeg samtidig bytte bremseskive, siden den gamle var 180 mm og zeb tar 200. Jeg kjøpte da inn en TRP tr-25 centre lock skive i 203 mm og la to skiver mellom kalipper og gaffel. Bremsene er shimano XT 8020
Resultatet er hyling og vibrasjoner ved kraftig nedbremsing. Med et annet hjulsett der det står en gammel avid bremseskive er det ikke antydning til vibrasjoner.
Er det noen som vil prøve seg på en forklaring på hva som kan være grunnen, og hva jeg kan gjøre med det? Jeg har prøvd å smøre stempler, klosser og kontaktpunkt mellom gaffel og kalipper med kobberfett uten nevneverdig resultat.
|
|
|
Re: Forbanna bremsevibrasjoner
[Re: Håvard.]
09/08/2021 14:09
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Centerlock er djevelens verk!
Sett bortsett fra det, så er muligens skiva di bare ikke helt glad i formen på bremseklossene dine. Jeg har noen CL til 6-bolt-adaptere du kan låne for å teste om det blir bedre med en annen skive.
|
|
|
09/08/2021 14:53
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg har egentlig ingenting å gjøre på stiforumet, men må bare spørre: Har du kjørt inn (de gamle?) klossene på (de nye) skivene? Har opplevd både vibrasjoner og ulyd med nye klosser, nye skiver eller begge deler. Særlig fra forskjellige produsenter. Har heldigvis løst seg med innkjøring. CyclingTips: End Vibrating, Noisy Disc Brakes with a Proper Bed-In ProcessMen som Baronen sier, kanskje er det et spørsmål om kompatibilitet 
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/08/2021 15:18
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Sett bortsett fra det, så er muligens skiva di bare ikke helt glad i formen på bremseklossene dine. Jeg har noen CL til 6-bolt-adaptere du kan låne for å teste om det blir bedre med en annen skive.
Jeg har heller aldri vært noen stor fan av cl, men har heller ikke hatt noe trøbbel med det (ihvertfall ikke før nå). Jeg kom på at jeg hadde en annen 203 mm cl skive på transportsykkelen. Tenker jeg tester det i første omgang så får vi se. Jeg har egentlig ingenting å gjøre på stiforumet, men må bare spørre: Har du kjørt inn (de gamle?) klossene på (de nye) skivene? Har opplevd både vibrasjoner og ulyd med nye klosser, nye skiver eller begge deler. Særlig fra forskjellige produsenter. Har heldigvis løst seg med innkjøring. CyclingTips: End Vibrating, Noisy Disc Brakes with a Proper Bed-In ProcessMen som Baronen sier, kanskje er det et spørsmål om kompatibilitet  Ja, de er godt innkjørt. Velkommen innom stiforumet :-)
|
|
|
10/08/2021 06:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis du har andre typer klosser på transportsykkelen, vil det være lurt å pusse ned overflaten for å unngå feilkilder som skiver innkjørt med et annet bremsebelegg. poenget med innkjøring er jo å impregnere overflaten på skiva med materiale fra bremsekloss, så det skrubber mot hverandre.
|
|
|
10/08/2021 06:42
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg tok en ny innkjøring med skiva fra transportsykkelen i går, men uten å slipe den ned. Det virker som det funka bra, men har ikke testet på stitur enda. Tror det blir en tur på Røverkollen i dag, så får vi se.
Trp-skiva ser forresten ut til å fungere strålende på transportsykkelen uten noen videre seremoni. Pussige greier
|
|
|
10/08/2021 18:40
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg tok en ny innkjøring med skiva fra transportsykkelen i går, men uten å slipe den ned. Det virker som det funka bra, men har ikke testet på stitur enda. Tror det blir en tur på Røverkollen i dag, så får vi se.
Trp-skiva ser forresten ut til å fungere strålende på transportsykkelen uten noen videre seremoni. Pussige greier
Det funka helt strålende med skiva fra transportsykkelen
|
|
|
[Re: baronKanon]
11/08/2021 06:28
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er galt med CL?
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
[Re: Ripen]
11/08/2021 07:45
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hva er galt med CL? - forskjellige verktøy på for- og baknav - låseringen følger ikke med for forhjul for 15/20 mm aksling når en kjøper skive - skulle låseringen løsne på tur, så har du ikke med deg verktøy (og ja det har skjedd meg i tidligere tider)
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
11/08/2021 08:01
|
magnusc
Ivrig
|
Ivrig
[quote=baronKanon]Centerlock er djevelens verk!
Hva er galt med CL? - forskjellige verktøy på for- og baknav Kun om du har vært så lite lur å kjøpe forskjellige lock ring foran og bak. - låseringen følger ikke med for forhjul for 15/20 mm aksling når en kjøper skive Litt dumt å måtte betale for lock ring om man allerede har. Skive er slitedel, lock ring har du for alltid. - skulle låseringen løsne på tur, så har du ikke med deg verktøy (og ja det har skjedd meg i tidligere tider) Jeg har aldri opplevd dette og jeg sykler noen tusen mil i året, på hardtail, cx, racer, fulldemper og fatbike. Om du én gang ikke har skrudd til lock ringen skikkelig så ville jeg ikke si at problemet er center lock …
|
|
|
[Re: Ugla]
11/08/2021 08:02
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er galt med CL? - forskjellige verktøy på for- og baknav - låseringen følger ikke med for forhjul for 15/20 mm aksling når en kjøper skive - skulle låseringen løsne på tur, så har du ikke med deg verktøy (og ja det har skjedd meg i tidligere tider) Har aldri opplevd noe av det du nevner her selv, men da forstår jeg litt mer av hvorfor noen heller vil ha 6-bolt skiver. Jeg har samme låsering og verktøy både foran og bak men har sett at det har følgt med låsering som ikke passer på f.eks bakhjulet pga utformingen på nav/endekopp. Enig i at det ikke er like rett frem å kjøpe CL skiver som 6 bolt, men for meg som flytter skiver og kassett mellom hjulsett nå og da er det i all fall gull å slippe de 12 boltene hver gang.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
11/08/2021 09:42
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg tror heller ikke CL er problemet. Holder en knapp på dårlig match mellom skive og kloss. Har aldri opplevd noen som helst problem med CL.
|
|
|
11/08/2021 10:05
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hva er galt med CL? Spør Robin Wallner, f.eks.
|
|
|
11/08/2021 10:14
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Hva er galt med CL? - forskjellige verktøy på for- og baknav - låseringen følger ikke med for forhjul for 15/20 mm aksling når en kjøper skive - skulle låseringen løsne på tur, så har du ikke med deg verktøy (og ja det har skjedd meg i tidligere tider) Har aldri opplevd noe av det du nevner her selv, men da forstår jeg litt mer av hvorfor noen heller vil ha 6-bolt skiver. Jeg har samme låsering og verktøy både foran og bak men har sett at det har følgt med låsering som ikke passer på f.eks bakhjulet pga utformingen på nav/endekopp. Enig i at det ikke er like rett frem å kjøpe CL skiver som 6 bolt, men for meg som flytter skiver og kassett mellom hjulsett nå og da er det i all fall gull å slippe de 12 boltene hver gang. Jeg hadde CL for mange år siden og da var det fast takst at låseringen løsnet ved jevne mellomrom, dette på XTR-nav og da ble det litt bevegelse i skiva til jeg skrudde til igjen. De jeg har nå har jeg ikke opplevd samme problem med, men erfaringen ligger nå der allikevel. Min første sykkel på veldig lenge med CL var Ripley og før du skrev det du gjorde nå har jeg levd i den villfarelse at du må ha forskjellige låseringer etter akselstørrelse, så det var ny lærdom - på Ripley har jeg nemlig forskjellige. Da hjulene til den kom hadde jeg skiver klar, brukte låseringen som fulgte med skiva bak og bannet når jeg skjønte at jeg måtte ha noe annet foran. Når du er vant til at det du trenger følger med skiva så var det minus ift. CL for min del. Jeg skifter komplett hjulsett mellom sykler, så det inkluderer skive og kassett, enkelt og greit. Etter to års problemfri bruk av CL foretrekker jeg fremdeles 6-bolt om jeg kan få velge.
Lars-Erik
|
|
|
11/08/2021 12:44
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er galt med CL? Spør Robin Wallner, f.eks. Spør heller deg jeg, siden du antagelig har svaret på hva han mener, i tillegg til dine egne erfaringer. Og selv om det kanskje virker rart så kjenner jeg ikke Robin, og jeg anser ikke et spørsmål om CL-skiver som en særlig god isbryter. 
Roy
|
|
|
11/08/2021 13:35
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hva er galt med CL? Spør Robin Wallner, f.eks. Spør heller deg jeg, siden du antagelig har svaret på hva han mener, i tillegg til dine egne erfaringer. Og selv om det kanskje virker rart så kjenner jeg ikke Robin, og jeg anser ikke et spørsmål om CL-skiver som en særlig god isbryter. Han fikk et ritt ødelagt pga CL-skive som ble slått skeiv (les: FUBAR) og han kunne dermed ikke bare skru den av og fortsette uten bakbrems pga manglende verktøy. Eneste CL er bra for er folk som monterer mange sykler.
|
|
|
11/08/2021 13:54
|
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Er Robin Wallner den eneste i hele verden som har fått et ritt ødelagt pga at noe mekanisk gikk i stykker?  Hvis CL virkelig er et så stort problem, hvorfor hører vi ikke om flere tilfeller? Siden du, baronKanon, kjenner de aller fleste i verden, har du spurt om Robin Wallner har byttet til 6-bolts etter den ene hendelsen, og hvorfor kjørte han til å begynne med CL når det er et så stort "problem"?
Redigert av Kamao; 11/08/2021 13:56.
|
|
|
[Re: Kamao]
11/08/2021 14:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Er Robin Wallner den eneste i hele verden som har fått et ritt ødelagt pga at noe mekanisk gikk i stykker?  Hvis CL virkelig er et så stort problem, hvorfor hører vi ikke om flere tilfeller? Siden du, baronKanon, kjenner de aller fleste i verden, har du spurt om Robin Wallner har byttet til 6-bolts etter den ene hendelsen, og hvorfor kjørte han til å begynne med CL når det er et så stort "problem"? Glemte kanskje å si at dette var et anekdotisk bevis (har nevnt det ved andre tilfeller). Han var sponsa med CL-hjul. Har glemt å sjekke hva han kjører nå. Poenget er at han fikk ødelagt et ritt pga noe som ikke lot seg fikse i felt som vanligvis kunne ha blitt fikset i felt. Har man flere valg, så velger man gjerne bort det som kan skape trøbbel. Tror han hadde i9-nav, som leverer begge ting. Det verste med CL er uansett at man aldri får en skive til å sitte riktig (Har prøvd Shimanoskive på Shimanonav, adaptere hit og dit etc.). Det blir alltid slark frem og tilbake.
|
|
|
11/08/2021 14:29
|
Kamao
Ringrev
|
Ringrev
Merkelig det da, at han ikke valgte å velge bort det som kunne skape trøbbel. Har du bilde av hvordan skiva så ut? Var skiva så herpa at han ikke kunne fjerne kaliperen og fortsette uten bakbrems? For sånn jeg tyder det du skriver så kunne han fortsette rittet så lenge skiven var fjernet, men en annen mulighet er å fjerne kaliperen. Har forresten hatt CL på flere hjulsett og en av mine sykler har CL nå. Aldri hatt problem med slark. Tror det sitter litt i hodet ditt at du hater CL og Shimano, kanskje derfor det aldri fungerer for deg 
|
|
|
11/08/2021 14:41
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg er nok i grunnen enig med Baronen og Ugla i at 6 bolt er å foretrekke fremfor CL. Det kan (for meg) fremstå som en løsning på et problem som ikke finnes, og løsningen innebærer at man har en del til som ikke kan monteres/demonteres med et enkelt multiverktøy. Men jeg kjenner meg heller ikke igjen i at det er noen store problemer med CL, og når det feteste hjulsettet jeg vet om kom med CL så var det ingen dealbreaker:-)
Nå har jeg kjørt hovedsaklig CL i knapt tre år, før det hadde jeg kun 6 bolts. Jeg har merket nøyaktig ingen forskjell i bruk, ettersom jeg har konkludert med at CL ikke var grunnen til forbanna bremsevibrasjoner
Når alt det er sagt så lurer jeg litt på hvor relevant det egentlig er å fullføre et enduroritt uten bakbrems?
Redigert av Håvard.; 11/08/2021 14:49.
|
|
|
11/08/2021 17:21
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Jeg er nok i grunnen enig med Baronen og Ugla i at 6 bolt er å foretrekke fremfor CL. Det kan (for meg) fremstå som en løsning på et problem som ikke finnes, og løsningen innebærer at man har en del til som ikke kan monteres/demonteres med et enkelt multiverktøy. Men jeg kjenner meg heller ikke igjen i at det er noen store problemer med CL, og når det feteste hjulsettet jeg vet om kom med CL så var det ingen dealbreaker:-)
Nå har jeg kjørt hovedsaklig CL i knapt tre år, før det hadde jeg kun 6 bolts. Jeg har merket nøyaktig ingen forskjell i bruk, ettersom jeg har konkludert med at CL ikke var grunnen til forbanna bremsevibrasjoner
Når alt det er sagt så lurer jeg litt på hvor relevant det egentlig er å fullføre et enduroritt uten bakbrems? I EWS gjelder det å komme seg til teknisk sone og få reparert
|
|
|
11/08/2021 18:29
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Når alt det er sagt så lurer jeg litt på hvor relevant det egentlig er å fullføre et enduroritt uten bakbrems? I EWS gjelder det å komme seg til teknisk sone og få reparert Er det ikke da et spørsmål om dnf vs listefyll når du først har hamra løs på ei bøyd skive i håp om å få den rett nok, deretter demontert et hjul og 6 bolter med et lite multiverktøy og 150 i puls før du skal ha hjulet på igjen og fullføre etappen med kun en brems? Men jeg ser poenget i at det i det minste er mulig å gjennomføre med 6 bolt. At det gjør CL til djevelens verk er jeg derimot ikke enig i.
|
|
|
11/08/2021 19:00
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Jeg synes det er mye diggere med CL de få gangene jeg bytter skive, og hvor ofte står man i skogen og skal ha av skiva liksom?
|
|
|
[Re: aug11x]
12/08/2021 10:09
|
chalshus
More than words
|
More than words
Jeg synes det er mye diggere med CL de få gangene jeg bytter skive, og hvor ofte står man i skogen og skal ha av skiva liksom? Du sykler ikke i Østmarka! Der skrus CL låseringene seg av hele tiden.
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
|
|
|
[Re: chalshus]
12/08/2021 10:33
|
Håvard.
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg synes det er mye diggere med CL de få gangene jeg bytter skive, og hvor ofte står man i skogen og skal ha av skiva liksom? Du sykler ikke i Østmarka! Der skrus CL låseringene seg av hele tiden. Ikke mine!
|
|
|
14/08/2021 20:24
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har hatt begge deler, og for meg har det virket akkurat like bra. Dvs. ingen ting å tenke på når de er montert. Jeg var glad for CL når jeg pakket sykkel i koffert og demonterte og monterte bremseskiver to ganger på en uke, men jeg var enda mer glad for seks-bolt når jeg boostifiserte Tune baknavet mitt.
I alle andre tilfeller 1-1
LarsB
|
|
|
[Re: chalshus]
17/08/2021 19:23
|
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
i Østmarka! Der skrus CL låseringene seg av hele tiden. Hahaha! Veldig bra konklusjon! For oss som har sansen for konspirasjonsteorier er det helt klart: Centerlock-konseptet er skapt av Shimano i samarbeid med Østmarkas venner! Men det er sabla praktisk når det funker da! Jeg har ennå til gode å herpe ei bremseskive slik at det er full stopp, men har jo hørt skrekkhistorier om dette i minst tjue år..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
|
|