Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til kjedebytte (sykkel benyttes til pendling)

Tips til kjedebytte (sykkel benyttes til pendling) #2674418 05/08/2021 09:05
J
joedohn Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
J
Intro/kort historie lang:
Nå er det ganske nøyaktig ett år siden jeg gikk til anskaffelse av en White SC-E Comp FF 20 (les: innstegsmodell for elsykkel med Shimano-system) til bruk for å komme meg til og fra jobb (12 km én vei). Til å begynne med var det primært for å unngå å sitte på overfylt buss, men etter hvert har jeg innsett at dette er en suveren kompensasjon for ellers manglende trim (andre som har opplevd dette det siste året?), fin kilde til frisk luft, pluss at det faktisk ikke tar noe lenger tid enn å ta bussen.

I starten tok jeg en måned av gangen og tenkte jeg fikk se hvor lenge jeg gadd å holde på, men et par piggdekk og litt godt sykkeltøy seinere har det ikke blitt flere bussturer til eller fra jobb. Det har jo blitt litt vedlikehold på sykkelen underveis, mye learning-by-doing - og ikke minst flere oppslag på Terrengsykkelforumet til svært god hjelp. Allerede på en mini-service i høstes fikk jeg nyss om at særlig kjedet kunne bli utsatt for en del slitasje, men enn så lenge har jeg ikke gjort noe annet enn å rengjøre det med jevne mellomrom.

...Og nå begynner jeg å nærme meg spørsmålet mitt. Jeg innser jo at dette kan føles som piggtråd i både øyne og ører på de som er flinke til - og glade i - å ta vare på sykkelen sin, men dette kjedet har nå 500 mil på baken, og jeg begynner å mistenke at jeg har nådd et punkt der selv ikke all verdens TLC kan gjøre kjedet stort større tjeneste enn 'den siste olje'.

TL/DR:
Google-fu'en min klarer ikke å hente opp svarene jeg trenger, så da spør jeg her:
Hvor ofte bør jeg egentlig bytte kjedet når sykkelen brukes til helårspendling? (Ser at det finnes rustfrie kjeder, tar det for gitt at det er en OK investering her.)
Sykkelen har åtte gir, kan jeg da kjøpe et hvilket som helst elsykkel-kjede til åttegirs-system, eller er det flere ting jeg må passe på? (Forstår det som at dette primært har med bredden på leddene å gjøre?)
Er det andre ting jeg bør tenke på når sykkelen brukes på denne måten, slik at jeg slipper å utsette den for større grad av misbruk enn strengt nødvendig?

På forhånd takk for svar og tips! ICON_SMILE

Re: Tips til kjedebytte (sykkel benyttes til pendling) [Re: joedohn] #2674446 05/08/2021 11:30
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Et kjede som har gått 5000km på helårspendling har sannsynligvis strekt seg så mye at du må bytte hele drivverket (tannhjul foran og bak).
Du bør kjøpe deg en kjedestrekksmåler og bytte kjede ved 0.75% strekk. Da kan du kjøre mange kjeder på samme drev/kassett.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Tips til kjedebytte (sykkel benyttes til pendling) [Re: joedohn] #2674484 05/08/2021 14:50
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg har loggført delebyttene mine i strava ICON_SMILE og kjedene mine holder opp til 300mil - absolutt max. må som regel bytte ved 250-275mil og jeg er nøye med å rengjøre og smøre drivverket. regner at en kassett holder trefire kjeder

når du bytter kjede vil jeg anbefale deg å bytte trinsehjul samtidig,
hvis kjedet ditt er helt utslitt så er garantert kassetten moden for utskifting også
så spørs det om du har klart å ødelegge tannhjulene foran også frown

det beste du kan gjøre med sykkelen din er å vaske den så ofte som mulig, ikke bruk høytrykksspyler.
det finnes mange fine videoer på utube

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Tips til kjedebytte (sykkel benyttes til pendling) [Re: joedohn] #2674490 05/08/2021 15:34
S
svene Offline
Entusiast
Entusiast
S
Som nevnt over så bør du kjøpe en enkel kjedemåler. Bytte kjede når det er strekt 0,75%. Min erfaring med slike kjedebytteintervaller er at da holder kassetten 3-4 kjeder. Fordrev holder mye lengre. Har ennå ikke byttet fordrev på våre elsykler som er gått 4-5000km hver. Billige standardkjeder får jeg ca 1200-1500km ut av før de er på 0,75%. De elspesifikke og de litt dyrere standardkjedene går 2500-3000km. Spesialkjedene som er ekstra rustfrie fungerer veldig bra på vinterføre der de blir utsatt for litt salt, det er ihvertfall min erfaring. Har ikke testa de i Oslo sitt saltregime.

Gresset er like brunt på den andre siden.
Re: Tips til kjedebytte (sykkel benyttes til pendling) [Re: joedohn] #2674557 06/08/2021 12:26
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har testet KMC EPT grundig i Trondheims saltlake. Ingen rust tross svært slurvete vedlikehold.

Støtter forslaget om kjedestrekkmåler, men merk at de fleste typene måler for konservativt da de strekker i kjedet (*). Jeg synes Unior Professional Kjedemåler er fin, hvis du er litt lett på hånda så får du korrekt måling, og du får en kontinuerlig avlesning så du får en indikasjon på hvor lenge kjedet har igjen i stedet for de vanlige ja/nei-målerne. Du kan også bruke en tommestokk, hvert ledd er 1 tomme. Se link under.

(*) Se avsnitt Measuring Chain Wear her:
There are also special tools made to measure chain wear; these are a bit more convenient, though by no means necessary, and most -- except for the Shimano TL-CN40 and TL-CN41 -- are inaccurate because they allow roller play to confound the measurement of link-pin wear.

Re: Tips til kjedebytte (sykkel benyttes til pendling) [Re: joedohn] #2676452 18/08/2021 12:28
S
Stiganr2 Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg har syklet på en BH cyclecross i 6 år.
Ca 7km hver dag fram og tilbake.
7mnd gjennomsnitt i året.
Har ikke byttet kjede eller drev kasse etc.
(Ja noe slitasje synes)
Hva er forventet levetid egentlig ?

Re: Tips til kjedebytte (sykkel benyttes til pendling) [Re: joedohn] #2676459 18/08/2021 12:41
Arne_And Offline
More than words
More than words
Det kommer an på. Du burde sjekke hvor slitt kjedet er. Venter du for lenge med å skifte kjede så må du skifte drev og kassett samtidig, tar du det tidlig så holder det å skifte kjedet. Du kan bruke tommestokk (hvert helledd er 1 tomme, mål f.eks. 10 ledd) og regne ut strekket, eller skaffe en kjedestrekkmåler. Et sted mellom 0,5% og 0,75% er det lurt å skifte kjedet.

Moderator  support