Intro/kort historie lang:Nå er det ganske nøyaktig ett år siden jeg gikk til anskaffelse av en White SC-E Comp FF 20 (les: innstegsmodell for elsykkel med Shimano-system) til bruk for å komme meg til og fra jobb (12 km én vei). Til å begynne med var det primært for å unngå å sitte på overfylt buss, men etter hvert har jeg innsett at dette er en suveren kompensasjon for ellers manglende trim (andre som har opplevd dette det siste året?), fin kilde til frisk luft, pluss at det faktisk ikke tar noe lenger tid enn å ta bussen.
I starten tok jeg en måned av gangen og tenkte jeg fikk se hvor lenge jeg gadd å holde på, men et par piggdekk og litt godt sykkeltøy seinere har det ikke blitt flere bussturer til eller fra jobb. Det har jo blitt litt vedlikehold på sykkelen underveis, mye learning-by-doing - og ikke minst flere oppslag på Terrengsykkelforumet til svært god hjelp. Allerede på en mini-service i høstes fikk jeg nyss om at særlig kjedet kunne bli utsatt for en del slitasje, men enn så lenge har jeg ikke gjort noe annet enn å rengjøre det med jevne mellomrom.
...Og nå begynner jeg å nærme meg spørsmålet mitt. Jeg innser jo at dette kan føles som piggtråd i både øyne og ører på de som er flinke til - og glade i - å ta vare på sykkelen sin, men dette kjedet har nå 500 mil på baken, og jeg begynner å mistenke at jeg har nådd et punkt der selv ikke all verdens TLC kan gjøre kjedet stort større tjeneste enn 'den siste olje'.
TL/DR:
Google-fu'en min klarer ikke å hente opp svarene jeg trenger, så da spør jeg her:
Hvor ofte bør jeg
egentlig bytte kjedet når sykkelen brukes til helårspendling? (Ser at det finnes rustfrie kjeder, tar det for gitt at det er en OK investering her.)
Sykkelen har åtte gir, kan jeg da kjøpe et hvilket som helst elsykkel-kjede til åttegirs-system, eller er det flere ting jeg må passe på? (Forstår det som at dette primært har med bredden på leddene å gjøre?)
Er det andre ting jeg bør tenke på når sykkelen brukes på denne måten, slik at jeg slipper å utsette den for større grad av misbruk enn strengt nødvendig?
På forhånd takk for svar og tips!