Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvor tett "regnjakke" under ritt?

Hvor tett "regnjakke" under ritt? #2674368 04/08/2021 20:17
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
De store grusrittene nærmer seg, og førstkommende helg er det også meldt mulig (bra med) nedbør. Temperaturen derimot ser ut til å bli helt OK, men det er jo opplagt at våt kropp frysere lettere.

Men hvordan er kledningen deres under øs-pøs-ritt i 12-15 grader? Jeg har gått på noen blundere selv, men er ikke helt enig med meg selv om jeg har funnet nirvana riktig enda.

Sikter litt mot ull-heletrøye, sykkeltrøye og løse armer akkurat nå.

Hva sier erfaringen dere sitter på?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: eOpseth] #2674372 04/08/2021 22:09
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Lenge siden jeg har sykla grusritt, men ritt på 2-3 timer (?) i 12-15 grader og regn tenker jeg må gå bra med undertrøye, trøye og løse ermer. 12-15 er jo ganske varmt. Regnjakke hadde jeg ikke brukt med den temperaturen, men en lett vest som holder unna litt vann kunne nok vært et alternativ. Lett å åpne/lukke om man trenger mer/mindre luft.

Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: eOpseth] #2674382 05/08/2021 06:47
olechr Offline
More than words
More than words
Regnjakke blir i de fleste tilfeller for varmt. Selv har jeg noen plagg som er vannavisende, men uten membran slik at man ikke blir så klam.

Før jeg hadde dette likte jeg å bruke regnvest. Da er det veldig enkelt å justere tempraturen underveis i rittet.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: eOpseth] #2674391 05/08/2021 07:19
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg ville valgt kort ulltrøye, vindvest, armvarmere, sykkel-lue under hjelmen, tynne ullsokker, vurdert lange hansker (jeg fryser lett på hendene), skotrekk, assaver, varmekrem på lår/knær, en liten toptube til godsaker og korte/lange hansker. Har en kjempefin Rapha (tett) regnjakke og en Gore C7 med pustende membran men med høy intensitet > 12 grader synes jeg disse blir i overkant.

God tur !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: eOpseth] #2674410 05/08/2021 08:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Klær for regn er noe av det morsomste med sykling ICON_SMILE

Nå skal jeg ikke late som jeg sykler ritt, men svarer likevel.

Gode tips i tråden! Er nysgjerrig på hvilke vannavvisende plagg Ole Christian liker, og om Emil har noen favoritter blant klærne han nevner.

I varmt vær kan man som kjent sykle i regn i helt alminnelige, lettørkende klær og sko.

Samtidig finnes det flere klesserier som er utviklet nettopp for konkurranse i kaldere og vått vær, i hvert fall i landeveisverden. Jeg ville gjerne sett dit, uansett form på styret.

I milde temperaturer, som vi snakker om her, har jeg hatt etterhvert mange våte morgenturer i lett og kort Sportful Fiandre. Vindtetthet gir overraskende mye varme selv uten innertrøye, man blir våt, men ikke ubehagelig soggy, og plaggene tørker raskt straks solen viser seg.

Temperatur ville avgjort om jeg hadde gått for vannavvisende løse ermer og knevarmere. Samme gjelder for innertrøye, der jeg hadde hellet mot Spatzwear Race Layer.

Lengde på ritt ville gjerne avgjort om jeg tok med en lett regnjakke i baklomma for de verste regnskyllene og kaldeste nedstigningene.

For høyere intensitet hadde jeg trolig valgt bort vannavvisende lue til fordel for Castelli A/C, som puster utmerket, samtidig som man skjermer brillene for regnet. Om vi ikke her snakker ritt med brem/skygge på hjelmen ICON_SMILE

Føttene er gjerne det mest utfordrende.

I kaldere vær ville jeg valgt skotrekk som Spatzwear Legalz 2 og kanskje tynne vannavvisende sokker. Liker selv DexShell Ultra Thin. Så har man alltid brødpose om det virkelig skulle hølje. Og ull.

Om man snakker ritt der man må være forberedt på å vandre i gjørme, ville jeg trolig valgt enten alminnelige terreng- eller krossko eller eventuelt vannavvisende sko, gjerne med Gore Tex, fremfor avanserte skotrekk.

I varmere vær ville jeg gjerne ville valgt lette, luftige sko med tynne sokker der fuktigheten kommer lett inn, men også lett ut igjen.

Og bare for å melde meg helt ut av det gode selskap: I varmt, vått vær ville jeg helt seriøst vurdert å gjøre som Lachlan Morton i årets alternative TdF. Men i Shimanos versjon med klikkfeste. Tør ikke lenke, dere vet hva jeg snakker om ICON_SMILE

Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: eOpseth] #2674414 05/08/2021 09:00
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
På ritt har jeg aldri brukt regnjakke/vest. Kjører heller vindtett trøye i front. Men, 13-15 grader er heller ikke voldsomt kaldt. Så Kongerittet til helgen, blir nnok med klubbtrøye med en tynn baselayer under.

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: eOpseth] #2674421 05/08/2021 09:17
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Syklet Furusjøen rundt i omtrent tilsvarende temperaturer og forferdelig vær / søle. Tror ikke jeg vant noen stilpoeng, men kjørte med vanntett baggy fra Endura, ullsokker og vanlige sko, lett underbuksebib under shortsen og skibotn trøye med en klubbvest over (som ikke isolerer noe særlig,men har lommer) og vanllig racinghjelm+hansker og solbriller med lite lys.

Rittet gikk ikke så bra, men temperaturmessig var dette helt knall. Så mange som hadde det som for meg ville vært altfor mye klær. Shortsen skulle gjenre vært mer sporty, men når det er skikkelig vått limer den seg til beina etter hvert. Det er veldig deilig å være helt tørr rundt underlivet, selv om resten av kroppen er våt.

Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: eOpseth] #2674465 05/08/2021 12:39
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Masse gode tips her, men jeg vil understreke Sepedas ene setning:
Lengde på ritt ville gjerne avgjort om jeg tok med en lett regnjakke i baklomma for de verste regnskyllene og kaldeste nedstigningene.

Jeg har en gang trippelpunga og brutt Bukkerittet på fjellet i Juli. Det var ikke en gang regn, men lettskyet, pent og blåste en del. Den ultralette regnjakka var verd sin vekt i Goretex når jeg trillet sykkel i motvind i retning Skeikampen. Uten hadde det ikke vært trivelig i det hele tatt. Så er det noe mer enn rundbaneritt i regn er regnjakke en bra sikkerhetsforanstaltning.

Det er stor forskjell på høy intensitet og stillstand i regn, selv om det er 12 grader ICON_SMILE

LarsB

Redigert av larsb; 05/08/2021 12:40.
Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: Sepeda] #2674485 05/08/2021 15:00
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: Sepeda
og om Emil har noen favoritter blant klærne han nevner.:)

Det er jo superenkelt på ritt, klubbtrøya, vest, bib, arm (og evt knevarmere). Lurer på om det blir bukkestyre eller Ultra-Birken i år.

Og et par andre ting, sykkel-lue i drittvær (og i baklomma når det er for varmt) gjerne med en brem som matcher men ikke som vippopplue, bremmen skal ned og hindre vann/grus. Jeg bruker kontaktlinser og liker litt store briller som går helt opp til kanten på sykkel-lue/hjelm spesielt når det går fort og man får dritt fra han (eller hun) foran i ansiktet, mister konsekvent briller og er på nr 3 fra XXL/White. Har heller for lyse enn for mørke glass.

Vet det strider mot det meste men jeg liker å ha en toptube med enkel tilgang til godsaker etc fremfor å knote på ryggen, spesielt når jeg har vest. Kommer forresten nesten ikke ned i baklomma med høyre arm etter en liten øvelse i høst.

Vindvest er verdens beste oppfinnelse i tillegg til Rapha singlet baselayer i ull (den er også på i 25 grader / sol på kosetur om jeg har en litt løs og lett trøye. Svett/våt ull er gull, ellers tull. Ullsokker går også helt fint i drittvær og 12 grader. Til arm / knevarmere liker jeg bedre litt tettere vevd materiale som er mer vindtette enn ull og ikke så lett tar opp skitt.

Digger Giro Empire SLX og VR90 på SPD når jeg ikke har skotrekk, begge er tette også i fronten. Har jeg skotrekk vil jeg heller ha en mer åpen sko som lettere slipper ut vann. Skotrekk er forbruksvare og jeg tar med sko når jeg skal prøve i butikken. Liker at de er vanntett, tetter godt rundt leggen og er ganske åpne under.

Til langturer tenker jeg litt annerledes og liker å holde meg tørr sammenlignet med ritt. Nå skal det sies at jeg bare har syklet ritt i noen få år som gammel gubbe, synes det begynner å bli skummelt og er godt på vei til å bli en gammel grinebiter som trives bedre når jeg koseprater med sau & kyr fremfor skrik & kjefting i et felt med pappskaller (som meg selv).

Enig Sepeda, kunsten å trives i drittvær er undervurdert. Mitt motto (kanskje å ta i) på langtur er tørr oppe og våt nede.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: larsb] #2674494 05/08/2021 15:59
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: larsb
Masse gode tips her, men jeg vil understreke Sepedas ene setning:

Jeg har en gang trippelpunga og brutt Bukkerittet på fjellet i Juli. Det var ikke en gang regn, men lettskyet, pent og blåste en del. Den ultralette regnjakka var verd sin vekt i Goretex når jeg trillet sykkel i motvind i retning Skeikampen. Uten hadde det ikke vært trivelig i det hele tatt. Så er det noe mer enn rundbaneritt i regn er regnjakke en bra sikkerhetsforanstaltning.

Det er stor forskjell på høy intensitet og stillstand i regn, selv om det er 12 grader ICON_SMILE

LarsB

Tilfellet nå er jo grusrittene på østlandet, og da type 1:45 opp mot 2:15 kanskje for de ulike rittene. Men er lett jakke på baklomma just in case er absolutt godt tips, og noe jeg vanligvis ikke har pleid å ha med.

Stomperud har jo alltid vært vått de siste årene, riktignok et stiritt, men der er jo veien til mål alltid kort worst case - så der har jeg alltid stilt i kort-kort eller tynn langermet jersey.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: eOpseth] #2674568 06/08/2021 18:04
S
Syklus Offline
Avhengig
Avhengig
S
Værutsiktene for Kongerittet på søndag ser betydelig bedre ut nå. Ser ut til at man ikke trenger kle seg for regn allikevel.

Re: Hvor tett "regnjakke" under ritt? [Re: eOpseth] #2674577 06/08/2021 20:38
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Det er mye klær fremme nå skal jeg innrømme..... ICON_LAUGH

Men slikt det ser ut nå blir det nok kort/kort - evnt. med ullhelsetrøye uten armer.

Redigert av eOpseth; 06/08/2021 20:39.

Moderator  support