|
Kartgreie med gps
|
Kartgreie med gps
02/08/2021 21:51
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Er ikke oppdatert på hva som er i jungelen mere, så spør det store vise forumet om hjelp!
Ser egentlig etter en mere tur-/ekspedisjons-greie, men utvalget der virker så labert så lurer på om det finnes noe til sykkel som kan brukes.
Det jeg ser etter bør kunne være helt uavhengig av mobil. (Tror Wahoo faller ut her.) Bør være mulig å koble til usb kabel, for å hente ned gpx filene (ikke opplaste til Strava, før så og laste ned igjen). Høydemåler. ANT+ God batteritid, med mulighet for å lade mens GPS fortsatt er aktiv (gjerne med usb kabel, og ikke noe proprietær greie.) Kart (ikke bare av bilvei). Mulig å 'følge' gpx rute du har lastet inn. (Mulig å laste inn egne kart.) (Det vil være et pluss om én kan velge GPS interval (altså i stedet for 1 gang per sekund, 1 gang hvert 5 min el. for å spare strøm).)
Finnes noe slikt der ute?
|
|
|
Re: Kartgreie med gps
[Re: olip]
03/08/2021 03:32
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
Garmin Edge 1030, eventuelt 830 eller 530.
|
|
|
03/08/2021 22:19
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
De må jeg se nærmere på. Innbilte meg at også Garmin Edge krevde mobil, og ikke var mulig å lade mens gps var på.
|
|
|
04/08/2021 06:08
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
De må jeg se nærmere på. Innbilte meg at også Garmin Edge krevde mobil, og ikke var mulig å lade mens gps var på. Ingen av de to tingene er korrekt.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
04/08/2021 06:49
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Det er vel kun å lade med USB kabel en standard tur-GPS feiler på av kravene dine?
Har du med 2 AA batterier av god type så vil en GPSMAP 64 eller 66 gi deg rundt 2 uker bruk i strømsparingsmodus (skjerm av og logging hvert 5. min er det vel).
Ellers støtter vel disse alt av kravene dine og jeg vil tro ingen av sykkelvariantene er i nærheten av samme batterilevetid.
|
|
|
04/08/2021 07:51
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Masse å velge i som har alt du trenger. Jeg liker Garmin da de er helt sykt bra på support og når det kommer nye modeller blir vanligvis software på eldre enheter også oppgradert med ny funksjonalitet. Slike enheter for sykling har det du trenger av kart innebygget rett ut av esken og du kan også laste opp stier osv fra MTB map. Edge 530 er en fin enhet som har alt du trenger og veldig mye mer, 830 er samme enheten men med touch-screen fremfor knapper som 530 har. 1030 er storebror med veldig stor skjerm men ikke noe særlig annerledes funksjonalitet (for den vanlige bruker). Disse enhetene kan justeres mht strømforbruk. Jeg har 830 og på langtur slår skjermen seg av men gir et pip og kartet kommer opp rett før veikryss. I tillegg kan man skru av sms, mailvarsler, wifi, bluetooth og annet for å spare strøm. 20 timer i navigasjonsmodus er null problem på denne. Jeg ville valgt 530 om jeg skulle kjøpe ny i dag (ørlite knot med touchscreen i plaskregn på 830) og det følger med en brakett så du fester enheten til styret. Skal du bruke den på fotturer osv i tillegg ville jeg heller kjøpt en klokke fremfor en av de håndholdte enhetene til Garmin. Jeg bruker Garmin Fenix 6X Solar klokke. 5X (den gamle modellen) er også kjempefin. Disse har akkurat stor nok skjerm til å navigere helt fint men det er enklere med en dings på styret. Garmin har også en Edge Explorer med stor skjerm men med bittelitt færre muligheter for "proffsyklisten", den er kanskje noe for deg. Lykke til ! https://bikeshop.no/garmin/nygar10016/garmin-edge-530-computer-knapper-rask-og-effektivhttps://bikeshop.no/garmin/01002029...ik_CW8gIV0_hRCh2yIA02EAQYBCABEgKElfD_BwE
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
04/08/2021 10:56
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
De må jeg se nærmere på. Innbilte meg at også Garmin Edge krevde mobil, og ikke var mulig å lade mens gps var på. Man får kjøpt ekstrabatteri for å koble til Gamin Edge for laaaaang batteritid
|
|
|
04/08/2021 12:34
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Wahoo krever bare telefon for å sette opp hvilke felter og sider du vil vise. Den nye Bolt har innebygd point to point navigasjon og man kan navigere til et punkt man angir på skjermen eller har lagret på forhånd. Men hvis du vil lage en avansert rute med flere punkter underveis trenger du hjelp av en telefon. Den kan ikke vise kart-overlay som MTB map ol. Normale stier er på kartet. Den kan lades mens den brukes. Men ikke så smidig som ekstrabatterikladden til Garmin Edge. Det er via ledning og eksternt batteri.
Hvis formålet ditt er å navigere i ukjent terreng uten kart og kompass og langt fra folk ville jeg ikke velge en sykkelkomputer eller klokke, men en dedikert tur-GPS som nevnt over. Skal du sykle på ukjente steder og vil finne hjem eller frem er sykkel-gpsene gode nok.
LarsB
Redigert av larsb; 04/08/2021 12:36. Rediger grunn: tur i ukjent terreng
|
|
|
[Re: larsb]
04/08/2021 16:14
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Skal du bruke den på fotturer osv i tillegg ville jeg heller kjøpt en klokke fremfor en av de håndholdte enhetene til Garmin. Jeg bruker Garmin Fenix 6X Solar klokke. 5X (den gamle modellen) er også kjempefin. Disse har akkurat stor nok skjerm til å navigere helt fint men det er enklere med en dings på styret. Garmin har også en Edge Explorer med stor skjerm men med bittelitt færre muligheter for "proffsyklisten", den er kanskje noe for deg. Tenkte først på klokke, men de har litt problemer med å lade når gps er på (min stopper gps, og lagrer når jeg kobler til strøm). Explore har kortere batteritid, touchskjerm, og mangler altimeter så jeg får se litt nærmere på 530. Hvis formålet ditt er å navigere i ukjent terreng uten kart og kompass og langt fra folk ville jeg ikke velge en sykkelkomputer eller klokke, men en dedikert tur-GPS som nevnt over. Skal du sykle på ukjente steder og vil finne hjem eller frem er sykkel-gpsene gode nok. Kart og kompass er alltid med, men å holde rede på hvor jeg til en hver tid er, og å følge en rute jeg laget på forhånd er alltids enklere med en enhet. Tur-GPS benytter seg av AA, og er grunnen til at jeg ikke ser på de. Både alkalie, og nimh liker kjølig vær ganske dårlig, og Lithium-batterier vil bli en ganske stor brukskostnad i lengden. ( Det hører jo også til at jeg per nå ikke bruker noen dingsebomser på sykkelen.  )
|
|
|
04/08/2021 16:51
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Eksternt batteri og ledning har jeg forsøkt flere ganger og det fungerer helt fint med Garmin 520+ Og 830 enheter mens de står i styrebraketten og navigerer. 1030 er vel for stor om du ikke har veldig langt stem (uttaket sitter på baksiden mot styret). Da har jeg hatt en toptube på ramma med batteriet oppi. Etter at jeg fikk 830 og ble enig med meg selv om hva jeg kan skru av underveis som stjeler strøm (først og fremst at enheten går i svart med unntak av når du kommer frem til kryss) har jeg ikke hatt behov for Garmin batteripakka som passer på undersiden av enheten i braketten til styret. Men jeg liker at den er der på langtur. Lengste jeg har syklet ned mot null grader og 830 er i 12-13 timer med kontinuerlig navigering uten å skru på batterienheten. Det holdt fint. 6X solar klokka hadde over 60-70% batteri igjen etter 12 timer kontinuerlig navigering sist om jeg husker rett. Sykler du veldig mye lengre enn dette uten et stopp eller to hvor du kan dytte i et eksternt batteri er du ivrig :-) Det går jo også helt fint å dytte eksternt batteri i klokken og legge den i lomma om du har et lengre strekk uten kryss (det gikk fint på Fenix 5S) men med 6X virker nesten uendelig :-) Altså jeg pleier å ha både klokke og enhet på styret på langtur. Frykten for å ikke få gøyale turer inn på Strava er overdreven hos meg. Navigeringen kan man skru av og på underveis, det er bare å hente opp ruta når man har behov.
830/530 med Garmin batteripakka kombinert med 6X klokke gir voldsom rekkevidde og fin backup om den ene skulle slå seg vrang (har hendt en gang på 830 og jeg måtte få hjelp av Garmin Support for å resette og hente opp igjen kart). rekkeviddeangsten fra tidligere er blåst bort.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
05/08/2021 08:18
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
Skal du faktisk navigere på dingsen og ikke bare følge GPX-spor er større skjerm bedre, dvs. hos Garmin er det da 1030 plus som er den beste devicen. Har forløperen 1030 selv og den er med i alt slags vær fra minus 20 til pluss 32.
Hvis det bare er en rute som skal følges så kan man fint ha den mindre varianten.
Finnes nok av eksterne batteriløsninger du kan bruke på den, personlig bruker jeg et k-edge feste som legger den over stemmet og litt framover.
Lars-Erik
|
|
|
05/08/2021 20:29
|
Mikketeve
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Garmin Edge Explore fungerer helt greit til navigasjon, hvis du ikke bryr deg om alle analyse- og treningsfunksjonene. Vesentlig billigere og enklere enn 1030, nesten like stor skjerm. Den er litt stor og klumpete sammenlignet med f.eks. 530. Batteritiden er ikke bra, så hvis du skal ha mer enn noen få timers tur må du nok regne inn et eksternt batteri også. Ladeporten er på undersiden, det er ikke veldig praktisk for lading under bruk.
|
|
|
[Re: Ugla]
06/08/2021 08:00
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Finnes nok av eksterne batteriløsninger du kan bruke på den (...) Jeg har brukt et av de gamle Magicshine-batteriene mine for å forlenge batteriet på Edge 1030. Bruker en liten overgang fra Magicshine-plugg til USB. Den løsninga tåler sprutregn (i motsetning til en typisk power bank) også er det jo kjekt å kunne bruke man allerede har liggende i skuffen og er vant til å stroppe fast på sykkelramma hver høst 
|
|
|
06/08/2021 14:14
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Til ren turnavigasjon kan betalutgaven av appen GaiaGPS eller lignende brukes med offline kart. Dog har jeg opplevd at appen har hengt seg opp en gang(posisjonen flyttet seg ikke), derfor smart å ikke ha det som eneste navigering. Jeg bruker GaiaGPS Premium på en IP68-mobil og Fenix 6 med TopoActive Europe til mine turer, det fungerer bra. Etter 16timer logging på klokka har man 30-50% batteri igjen, alt etter hvor mye man bruker kart. Man kan pause økten(stop/senere), lade, og så gjenoppta økten dagen etterpå. Evnt. bare skru på ekspedisjonsmodus eller bare logge hver dag som en etappe. Til sykling på vei fungerer kartfunksjonen utmerket i løypemodus(sier ifra om hvor du skal på en irriterende måte). Til sykling på sti fungerer den ok, skjermen er ikke spesielt stor og hvis det er humpete på stien er det ikke alltid lett å se hvilken vei man skal på kartet når man har klokken på håndleddet. Egentlig kun et problem hvis det er mange stivalg på ukjent grunn. En kamerat har brukt 1030 som turgps og det fungerte ok med OpenSource-kart, men ikke optimalt. Kanskje OpenTopoMap kan fungere bedre, vet ikke om Garmin TopoActive Europe fungerer til 1030. Han hadde ikke funnet et etui slik at han kunne henge gpsen fast på sekken/jakka med karabiner, slik man kan på Garmin GPSmap serien. Det ble da mye opp- og nedpakking av gpsen fra en lomme på hoftebeltet. I strømsparemodus viste 1030 ca 40km mens min Fenix i normalmodus viste ca 50km, noe å tenke på om man liker data. Skal du på lange ekspedisjoner er Garmin GPSmap 66i å foretrekke som en alt i et pakke. Da får du bra kart, oppladbart batteri og kobling til inReach-nettverket om noe går galt. Ganske kostbar, men en dedikert turgps vil holde lenge da det egentlig ikke er så mange fancy funksjoner man trenger. Til enkle turer trenger man ikke InReach abb. da nødnettet gir litt bedre dekning enn vanlig telefondekning, men det er en fin trygghet om man skal på en solid langtur f.eks. i fjellet. Garmin(el. Strava) routebuilder er veldig fin for å planlegge lange turer, men komboen med GaiaGPS(el. lignende) gjør det lett å legge til POI. Kart ala Peakbook(for å finne koller/topper) og Norgeskart(beste satellittbildene) er også gode hjelpemidler.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: Andreas83]
11/08/2021 20:27
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
En kamerat har brukt 1030 som turgps og det fungerte ok med OpenSource-kart, men ikke optimalt. Kanskje OpenTopoMap kan fungere bedre, vet ikke om Garmin TopoActive Europe fungerer til 1030. Han hadde ikke funnet et etui slik at han kunne henge gpsen fast på sekken/jakka med karabiner, slik man kan på Garmin GPSmap serien.
Jeg har fått testet litt, og det går ganske greit å bruke den. En del zooming ut og inn av og til, men det er til å leve med. Det fulgte med en 'lanyard', og jeg laget en egen kortere selv som jeg festet i enheten (det er et lite hull med ladeporten for å tre gjennom), som jeg så festet på sekken med en biner. Går helt greit, men brukte elastisk tau, siden jeg ikke vet hvor mye det hullet tåler. Det ville vel vært bedre med et lite etui å feste den i, slik at hvis noe røk, så var det kun etuiet, og ikke en del av enheten som knakk av. Til kart brukte jeg TOPO Norway Premium fra Garmin og det var fint liten forskjell fra Norgeskart, bortsett fra at kotene hadde litt stor ekvidistanse (med 10 meter) til å finnavigere, eller planlegge toppstøtt. Skulle gjerne sett at det var <=5m her, men det var de beste kartene jeg kom over. Det er fortsatt ting jeg må finne ut av: i. Hvordan opprette en profil med et annet ikon enn en syklist. ii. Hvordan få enheten til å slå av skjermen ol. under bruk. Det trekker strøm, og så langt virker den til å alltid stå på, selv om jeg kun sjekket den en gang hvert tiende min. iii. Hvordan planlegge en rute ved hjelp av Norgeskart, for så å få lagt det inn som en rute jeg kan følge på enheten. iv. Hvordan få egne kart som legger seg over bakgrunnskartet når jeg kommer inn i en sone (f.eks. ha et helningskart, eller finkornet kart over et fjell). Hvordan få laget disse, få lagt de til på en enkel måte, og hvordan skru de av og på. v. Finne ut av hva begrensningene på egne kart er. Så langt har jeg funnet ut at de er 1024x1024 max per tile, og Norgeskart opererer med 256x256.
|
|
|
12/08/2021 07:42
|
Ugla
Besatt
|
Besatt
En kamerat har brukt 1030 som turgps og det fungerte ok med OpenSource-kart, men ikke optimalt. Kanskje OpenTopoMap kan fungere bedre, vet ikke om Garmin TopoActive Europe fungerer til 1030. Han hadde ikke funnet et etui slik at han kunne henge gpsen fast på sekken/jakka med karabiner, slik man kan på Garmin GPSmap serien.
Jeg har fått testet litt, og det går ganske greit å bruke den. En del zooming ut og inn av og til, men det er til å leve med. Det fulgte med en 'lanyard', og jeg laget en egen kortere selv som jeg festet i enheten (det er et lite hull med ladeporten for å tre gjennom), som jeg så festet på sekken med en biner. Går helt greit, men brukte elastisk tau, siden jeg ikke vet hvor mye det hullet tåler. Det ville vel vært bedre med et lite etui å feste den i, slik at hvis noe røk, så var det kun etuiet, og ikke en del av enheten som knakk av. Til kart brukte jeg TOPO Norway Premium fra Garmin og det var fint liten forskjell fra Norgeskart, bortsett fra at kotene hadde litt stor ekvidistanse (med 10 meter) til å finnavigere, eller planlegge toppstøtt. Skulle gjerne sett at det var <=5m her, men det var de beste kartene jeg kom over. Det er fortsatt ting jeg må finne ut av: i. Hvordan opprette en profil med et annet ikon enn en syklist. ii. Hvordan få enheten til å slå av skjermen ol. under bruk. Det trekker strøm, og så langt virker den til å alltid stå på, selv om jeg kun sjekket den en gang hvert tiende min. iii. Hvordan planlegge en rute ved hjelp av Norgeskart, for så å få lagt det inn som en rute jeg kan følge på enheten. iv. Hvordan få egne kart som legger seg over bakgrunnskartet når jeg kommer inn i en sone (f.eks. ha et helningskart, eller finkornet kart over et fjell). Hvordan få laget disse, få lagt de til på en enkel måte, og hvordan skru de av og på. v. Finne ut av hva begrensningene på egne kart er. Så langt har jeg funnet ut at de er 1024x1024 max per tile, og Norgeskart opererer med 256x256. Jeg bruker bare kart lasted ned fra frikart.no på min, der jeg ferdes er det ett bedre alternativ enn f.eks Norgeskart da det er langt bedre oppdatert med hvilke stier som faktisk finnes, men dette er veldig stedavhengig vil jeg tro. Ferdige ruter legger du inn i "Newfiles" katalogen på GPSen (underkatalog av Garmin så vidt jeg husker), så dukker de automatisk opp i menyen over ruter du kan følge. I hver profil man har så kan man aktivere/deaktivere kart. Man kan ha flere kart samtidig, også overlappende, kan være greit hvis ett har topo-informasjon mens ett annet har terrenget.
Lars-Erik
|
|
|
[Re: Ugla]
12/08/2021 08:45
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
En kamerat har brukt 1030 som turgps og det fungerte ok med OpenSource-kart, men ikke optimalt. Kanskje OpenTopoMap kan fungere bedre, vet ikke om Garmin TopoActive Europe fungerer til 1030. Han hadde ikke funnet et etui slik at han kunne henge gpsen fast på sekken/jakka med karabiner, slik man kan på Garmin GPSmap serien. Jeg har fått testet litt, og det går ganske greit å bruke den. En del zooming ut og inn av og til, men det er til å leve med. Det fulgte med en 'lanyard', og jeg laget en egen kortere selv som jeg festet i enheten (det er et lite hull med ladeporten for å tre gjennom), som jeg så festet på sekken med en biner. Går helt greit, men brukte elastisk tau, siden jeg ikke vet hvor mye det hullet tåler. Det ville vel vært bedre med et lite etui å feste den i, slik at hvis noe røk, så var det kun etuiet, og ikke en del av enheten som knakk av. Til kart brukte jeg TOPO Norway Premium fra Garmin og det var fint liten forskjell fra Norgeskart, bortsett fra at kotene hadde litt stor ekvidistanse (med 10 meter) til å finnavigere, eller planlegge toppstøtt. Skulle gjerne sett at det var <=5m her, men det var de beste kartene jeg kom over. Det er fortsatt ting jeg må finne ut av: i. Hvordan opprette en profil med et annet ikon enn en syklist. ii. Hvordan få enheten til å slå av skjermen ol. under bruk. Det trekker strøm, og så langt virker den til å alltid stå på, selv om jeg kun sjekket den en gang hvert tiende min. iii. Hvordan planlegge en rute ved hjelp av Norgeskart, for så å få lagt det inn som en rute jeg kan følge på enheten. iv. Hvordan få egne kart som legger seg over bakgrunnskartet når jeg kommer inn i en sone (f.eks. ha et helningskart, eller finkornet kart over et fjell). Hvordan få laget disse, få lagt de til på en enkel måte, og hvordan skru de av og på. v. Finne ut av hva begrensningene på egne kart er. Så langt har jeg funnet ut at de er 1024x1024 max per tile, og Norgeskart opererer med 256x256. Jeg bruker bare kart lasted ned fra frikart.no på min, der jeg ferdes er det ett bedre alternativ enn f.eks Norgeskart da det er langt bedre oppdatert med hvilke stier som faktisk finnes, men dette er veldig stedavhengig vil jeg tro. Ferdige ruter legger du inn i "Newfiles" katalogen på GPSen (underkatalog av Garmin så vidt jeg husker), så dukker de automatisk opp i menyen over ruter du kan følge. I hver profil man har så kan man aktivere/deaktivere kart. Man kan ha flere kart samtidig, også overlappende, kan være greit hvis ett har topo-informasjon mens ett annet har terrenget. Jeg har Garmin-kart på min men har nesten aldri benyttet dem ettersom Frikart fungerer helt topp alle steder jeg har vært. Jeg kombinerer dem med overlay fra https://mtbmap.no/garmin. Det er 8-10 kart på enheten, men jeg har altså skrudd av alle bortsett fra frikart og mtbmap-stioverlay. For planlegging av ruter har jeg ikke prøvd Norgeskart - jeg bruker i stedet Strava route builder (med mtbmap.no som bakgrunn) på https://www.strava.com/routes/new og det funker ganske flott uansett om du skal på stitur, landeveistur, løpetur eller gåtur/fjelltur. Men hvis du skal til et område hvor svært få ferdes, må du bruke manual mode. Når ruta er ferdig bygd/lagret, synkroniserer jeg med Garmin connect og plutselig er ruta på GPS-en. Men dette må du gjøre før du starter aktiviteten. Dvs. hvis du f.eks. går inn på Strava route builder for å justere ruta du har planlagt, vil ikke endringene bli synlige på GPS-en før du har avsluttet aktiviteten og synkronisert med Connect-appen. Så kan du restarte aktiviteten, men da blir det en ny aktivitet/fil på GPS-en, og du må evt. manuelt slå sammen filene i ettertid om det er viktig for deg at det blir lagret som én aktivitet 
|
|
|
[Re: anderfo]
12/08/2021 21:51
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Fant ut at 'Smart GPS'-modus var helt på jordet! Når jeg sammenlignet med fil fra klokken hadde 'Smart GPS' kastet meg tyve meter utfor en klippe, opptil flere ganger... Hvorfor finner jeg ikke GPS + Galileo i modusene, kun GPS, eller GPS + Glonas? (8.13 firmware) Hva er egentlig "Battery Save Mode"? Finner ingenting om hva den endrer, kun hvordan du skrur den på. Blir gps endret til en gang hvert 5. min, alt skrudd av ellers, eller hva skjer der? Jeg bruker bare kart lasted ned fra frikart.no på min, der jeg ferdes er det ett bedre alternativ enn f.eks Norgeskart da det er langt bedre oppdatert med hvilke stier som faktisk finnes, men dette er veldig stedavhengig vil jeg tro.
Fint lite stier her som er lagt inn, og eneste rutene for fjellturer er fra guidebøker. Ferdige ruter legger du inn i "Newfiles" katalogen på GPSen (underkatalog av Garmin så vidt jeg husker), så dukker de automatisk opp i menyen over ruter du kan følge.
Det funket fint å bare putte .gpx filer inn der  I hver profil man har så kan man aktivere/deaktivere kart. Man kan ha flere kart samtidig, også overlappende, kan være greit hvis ett har topo-informasjon mens ett annet har terrenget.
Viste ikke at du kunne overlappe kun topo over et annet kart. Det må jeg se litt nærmere på. Jeg har Garmin-kart på min men har nesten aldri benyttet dem ettersom Frikart fungerer helt topp alle steder jeg har vært. Jeg kombinerer dem med overlay fra https://mtbmap.no/garmin. Det er 8-10 kart på enheten, men jeg har altså skrudd av alle bortsett fra frikart og mtbmap-stioverlay. Ytterst sjelden jeg oppsøker kjente stier, så finner ikke så mye der, men har både frikart og mtbmap inne på enheten liggende hvis jeg skulle finne på å gjøre det. For planlegging av ruter har jeg ikke prøvd Norgeskart - jeg bruker i stedet Strava route builder (med mtbmap.no som bakgrunn) på https://www.strava.com/routes/new og det funker ganske flott uansett om du skal på stitur, landeveistur, løpetur eller gåtur/fjelltur. Men hvis du skal til et område hvor svært få ferdes, må du bruke manual mode. Når ruta er ferdig bygd/lagret, synkroniserer jeg med Garmin connect og plutselig er ruta på GPS-en. Men dette må du gjøre før du starter aktiviteten. Dvs. hvis du f.eks. går inn på Strava route builder for å justere ruta du har planlagt, vil ikke endringene bli synlige på GPS-en før du har avsluttet aktiviteten og synkronisert med Connect-appen. Så kan du restarte aktiviteten, men da blir det en ny aktivitet/fil på GPS-en, og du må evt. manuelt slå sammen filene i ettertid om det er viktig for deg at det blir lagret som én aktivitet  Jeg fant ut at filene du laster ned fra rutene du lager i Norgeskart er i GeoJSON format, og dette støtter jo JOSM. Dermed kunne jeg bare åpne filene i JOSM, og redigere hva som var nødvendig, for så å eksportere i gpx og putte i "Newfiles" katalogen på GPS'n. Den leste kun det 'siste' sporet i filen, så hvis filen hadde flere spor, så måtte jeg slå de sammen til et enkelt spor i JOSM før jeg eksporterte.
|
|
|
13/08/2021 08:08
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Fant ut at 'Smart GPS'-modus var helt på jordet! Når jeg sammenlignet med fil fra klokken hadde 'Smart GPS' kastet meg tyve meter utfor en klippe, opptil flere ganger...
Hvorfor finner jeg ikke GPS + Galileo i modusene, kun GPS, eller GPS + Glonas? (8.13 firmware)
Hva er egentlig "Battery Save Mode"? Finner ingenting om hva den endrer, kun hvordan du skrur den på. Blir gps endret til en gang hvert 5. min, alt skrudd av ellers, eller hva skjer der? "Smart recording" (antar det er det du kaller Smart GPS?) handler om samplingsraten (hvor ofte den lagrer posisjonen) og dette gjør den med variable intervaller (f.eks. oftere hvis den merker at du bytter retning, har pulsøkning, fartsøkning e.l.). Les mer på https://support.garmin.com/en-US/?faq=s4w6kZmbmK0P6l20SgpW28Battery save mode har nok både sjeldnere sampling og at skjerm eller kart oppdateres sjeldnere, lavere/auto lysstyrke osv. Jeg pleier å kjøre min på 1s sampling og auto lysstyrke, batteriet holder likevel i timesvis. Skal jeg på skikkelig langtur og er redd batteriet går tomt, kan jeg bare ta med et Magicshine-batteri (med USB-plugg). Forøvrig sparer man mye batteri på å bare bytte til et skjermbilde uten kart. Så kan du bytte tilbake til kart når du vil kikke på det. På min Edge 1030 kan jeg velge mellom GPS, GPS+Glonass eller GPS+Galileo. Jeg har siste firmware på den.
|
|
|
13/08/2021 21:46
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Ny test i dag, 1 sec interval, med GPS+Glonas, festet oppe på sekken. Rød er klokke, grønn er 530. ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/SFqixkc.png) Første utstikket er en avkjørsel, resten var asfaltert vei. Rød stemmer nesten helt perfekt her. Grønn, vet jeg ikke helt hva holder på med!!! ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/E1q91cw.png) Stopp, både klokke og 530 ligger på bakken 10 cm fra hverandre i et kvarter før de fortsetter. ![[Linket bilde fra i.imgur.com]](https://i.imgur.com/F13tdOC.png) Rød stemmer ganske bra, hva grønn holder på med her kan jeg ikke forklare  Er dette normalt, eller er min enhet helt på bærtur? En 3 timers tur, hvor de var innenfor 5 meters feilmargin til hverandre i max ca 15 min, og aldri lengre enn et min av gangen....
|
|
|
13/08/2021 22:21
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Min 1030 fungerer mere stabilt med bare GPS
|
|
|
14/08/2021 07:09
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Er dette normalt, eller er min enhet helt på bærtur? Det ser kanskje litt unormalt ut, men jeg har jo ingen målestokk og vet ikke hvor langt inn du har zoomet. Så jeg vet ikke om avstanden mellom rødt og grønt er i millimeter eller kilometer  Sporet jeg logger med Edge 1030 pleier å være en god del mer nøyaktig enn det jeg logger med Polar-klokka. Men min første Edge 1000 hadde en veldig dårlig GPS-chip og den fikk jeg enkelt byttet inn, etter å ha sendt noen eksempler/kartutsnitt til Garmin. Neste Edge 1000 fungerte langt bedre.
|
|
|
[Re: Plankepetter]
16/08/2021 20:14
|
olip
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Min 1030 fungerer mere stabilt med bare GPS Jeg fikk testet dette når jeg gikk opp to nye ruter i går. Overraskende så virket det mye bedre med kun GPS aktiv. Den bommet med ganske så lite i forhold til klokken, som fortsatt er hakket bedre, men nå ikke så mye bedre at jeg ikke kan bruke Edge'n.
|
|
|
17/08/2021 15:40
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Er det noen markante forskjeller i Heatmap-rutevalg når det kommer til Strava og Garmin route-planner? Garmin Heatmap lages kun av Garminenheter mens Strava Heatmap lages vel av flere forskjellige enheter.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
|
|