|
|
|
|
Helt Ramm - Asia-edition
|
Re: Helt Ramm - Asia-edition
[Re: mtbmaniac]
09/08/2021 16:34
|
GGG
Entusiast
|
Entusiast
Takk for lenken. Jeg forstår at noen kan oppleve dette ubehagelig, men jeg synes det er synd at det finnes så mange mennesker som skal tolke ting i verste mening, ref f.eks den situasjonen i Paris, med en fjerdedommer som sa ordet sort, og nærmest ble lynsjet.
|
|
|
[Re: Tex]
09/08/2021 16:37
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Wikipedia:
I retorikk og logikk er stråmann eller stråmannsargumenter en tankefeil som består i å lage seg en stråmann av motstander ved å tillegge denne meninger som er lette å tilbakevise, dernest tilbakevise dem, og endelig skape inntrykk av å ha tilbakevist noe motstanderen faktisk står for. Også om det å tilbakevise et argument med et enda svakere argument. Å «sette opp en stråmann», eller «et stråmannsargument» kan betraktes som en avledningsmanøver, ved at man ikke angriper motstanderen for det han faktisk står for, men skaper inntrykk av at motstanderen står for noe han faktisk ikke står for.
Det er flere måter å sette opp en stråmann på:
Gjengi bare en del av motstanderens argumenter, tilbakevise dem, og lat som alle argumentene til motstanderen dermed er tilbakevist. Gjengi motstanderens argumenter i svekket form, tilbakevise dem, og lat som originalargumentet har blitt tilbakevist. Gjengi en feilaktig utgave av motstanderens argumenter, avblås dem, og lat som at motstanderens posisjon i diskusjonen har blitt redusert. Velg ut en person som forsvarer dårlig som «forsvareren», avblås denne personens argumenter, og lat som at alle argumenter på denne siden av diskusjonen har blitt slått. Finn opp en fiktiv person, hvis handlinger eller trosretninger er sterkt kritisert, og lat som om denne personen representerer gruppen som er «motstanderen» i diskusjonen. Var dette et forsøk på et stråmansargument?
|
|
|
[Re: TrondAM]
09/08/2021 16:49
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Bør det bli slutt på retoriske spørsmål?
|
|
|
09/08/2021 17:08
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
|
|
|
[Re: Tex]
09/08/2021 17:13
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bør det bli slutt på retoriske spørsmål? oh, the irony. 
|
|
|
09/08/2021 17:17
|
perbl
More than words
|
More than words
My two cents om denne saken:
Min initielle reaksjon var at det virker noe overilt, men det er nå faktisk sånn at endel mennesker med asiatisk opphav opplever rasisme i likhet med den mer kjente som foregår overfor de som er mørkere i huden. Er det da noe stort tap om ting avpubliseres? Jeg heller mot nei, selv om jeg ikke mener dette var et veldig alvorlig eksempel på rasisme i humoren.
Humor av denne typen handler også i stor grad om eierskap til tema i mine øyne. Trevor Noah kan ha et langt videre rom for å kødde med afrikanere eller svarte stereotyper enn en random hvit dude, på samme vis som en person med asiatisk opphav kan ha et lignende eierskap for å kødde med japanere. I mine øyne er humoren ofte bedre og når en person med reell selvironi er god til å kødde med den.
Og når folk attpåtil skal løpe til basunene og rope om krenkorama og at det er ca umulig å lage humor nå, må jeg innrømme jeg nesten heller mot å være for at episodene ble trukket, selv om jeg nok ikke hadde sett et veldig stort problem hvis de hadde blitt stående og, sånn jeg har forstått innholdet.
Redigert av perbl; 09/08/2021 17:29.
Per B.
|
|
|
|
|
|
|