Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Helt Ramm - Asia-edition

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: eOpseth] #2674610 07/08/2021 16:44
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
eOpseth

Jeg har et par spørsmål til deg for å forstå litt bedre hvor grensene går for deg, siden du snakker så mye om "krenkorama" og hvor grensen går eller burde gå for hva man burde akseptere uten å føle seg krenket.

Syns du det hadde vært greit dersom nordmenn med asiatisk opphav og utseende ble fremmedgjort her i Norge?

Syns du at en norsk-asiater som mot formodning blir utsatt for hets, bør ta det imot, eller bør vedkommende kunne si ifra at det ikke er ok?

Ville du selv stått opp for en norsk-asiater dersom vedkommende ble utsatt for hets, eller ville du gått forbi?

Det er ganske enkle ja/nei spørsmål, men du kan utdype om du vil.

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: eOpseth] #2674611 07/08/2021 16:58
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth
Sitat: Tange

Så lang jeg kan se, som du tydeligvis også så etterhvert, ga jeg bare en 'generell regel' (for humor). Så kan man etterpå diskutere om og hva som skal fjernes.
Vi fjerner ikke spor etter kongolandsbyen, men vi ser på hvorfor man alt da valgte å avtså fra samelandsby, og først senere avstår fra å bygge nye kongolandsbyer. Er vel få igjen i vesten som ikke skjønner [i]denne[(i] generelle regelen', som gjør at det ikke er behov for å fjerne slike landsbyer.
Samtididg kan det godt tenkes situasjoner som fortsatt vil tillate en ny 'kongolandsby'.

For meg blir Kongolandsbyen en noe annen setup tross alt (konseptuelt og tilsiktet), og når Mohammed Ali Fadlabi var én av personene bak dette så blir det raskt en annen diskusjon i min bok. Det blir en annen historikk og kontekst rundt det hele.

Kort oppklarende spørsmål til dette eOpseth: Du snakker her nå om den nye Kongolandsbyen som ble satt opp i Frognerparken 100 år etter den originale Kongolandsbyen, sant? Siden du nevner initiativtakerne til den nye landsbyen...

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: ] #2674620 07/08/2021 19:42
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Byker
Sitat: ammoniac

Du snakker her nå om den nye Kongolandsbyen som ble satt opp i Frognerparken ..

Ja, Kongo meg her, og landsby meg der....
Kan jeg vennligst få nyte min popcorn nå? Er det for mye forlangt, kanskje?

Den opprinnelig Kongolandsbyen i 1914 gikk ut på at 80 senegalesere ble plassert i en park i Oslo, slik at nordmenn kunne beskue dem der. Paviljongen hadde 1.4 millioner besøkende, mange nordmenn var nysgjerrige og ville titte på disse menneskene og det som ble vist frem der. Her er bilde fra Kongolandsbyen:

[Linket bilde]

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: TrondAM] #2674625 07/08/2021 20:56
Tex Offline
Besatt
Besatt
Wikipedia:

I retorikk og logikk er stråmann eller stråmannsargumenter en tankefeil som består i å lage seg en stråmann av motstander ved å tillegge denne meninger som er lette å tilbakevise, dernest tilbakevise dem, og endelig skape inntrykk av å ha tilbakevist noe motstanderen faktisk står for. Også om det å tilbakevise et argument med et enda svakere argument. Å «sette opp en stråmann», eller «et stråmannsargument» kan betraktes som en avledningsmanøver, ved at man ikke angriper motstanderen for det han faktisk står for, men skaper inntrykk av at motstanderen står for noe han faktisk ikke står for.

Det er flere måter å sette opp en stråmann på:

Gjengi bare en del av motstanderens argumenter, tilbakevise dem, og lat som alle argumentene til motstanderen dermed er tilbakevist.
Gjengi motstanderens argumenter i svekket form, tilbakevise dem, og lat som originalargumentet har blitt tilbakevist.
Gjengi en feilaktig utgave av motstanderens argumenter, avblås dem, og lat som at motstanderens posisjon i diskusjonen har blitt redusert.
Velg ut en person som forsvarer dårlig som «forsvareren», avblås denne personens argumenter, og lat som at alle argumenter på denne siden av diskusjonen har blitt slått.
Finn opp en fiktiv person, hvis handlinger eller trosretninger er sterkt kritisert, og lat som om denne personen representerer gruppen som er «motstanderen» i diskusjonen.

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: mtbmaniac] #2674653 08/08/2021 16:26
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: mtbmaniac
Sitat: olip
Jeg vil egentlig anbefale alle med asiatisk bakgrunn i Norge som føler seg støtt krenket om å sette seg inn i hvordan de med vestlig bakgrunn har det i f.eks. Japan.
Norge er ikke unik, og Norge er langt fra verstingen her!

Det var en dårlig anbefaling.

1. Du bor ikke i Japan og er ikke japansk.
2. At det gjøres urett i Asia, betyr ikke at vi trenger å gjøre samme urett i Norge.
3. Blir du krenket av at noen belyser rasismen i Norge eller? Staaakkaars deg da, buhuuuu.

En som er født i Norge, og av utseende fremstår asiatisk, afrikansk eller på andre måter ikke norsk
, er like fullt norsk og nordmann, uansett hvor mye noen skal ha til at de ikke er tilhørende.

Når man er hjemme et sted, men folk og samfunn sier at man ikke hører til, så er det disse folk og samfunnet som problemet hefter ved, ikke den som blir utsatt for det.

Norge har et slikt problem idag, og det er vesentlig. Det er utrolig mange skaprasister her, og en fundamental hverdagsrasisme i dette landet.

Jeg har selv arbeidet i et stort og profesjonelt norsk selskap der sjefen tok kandidater ut av søknadsbunken basert på utseende og navn. Det skjedde med humoristisk tvist og snert selvfølgelig. Ekstremt velutdannet, vellykket, velfrisert og karismatisk person som gjorde dette. Det er jo ofte slik disse tingene utspilles. Man har grunnverdiene, og man spiller det ut stille og rolig, under radaren, uten reaksjoner eller konsekvenser.

"Se på ham da, stakkars fyr, kommer ikke til å få jobb."
"Folk kommer ikke til å tørre å svare i telefonen om han ringer og sier navnet."

Altfor sjeldent blir noen dømt for rasisme i Norge, men fra tid til annen skjer det. Som oftest må det være virkelig opplagt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GQgGQ9/familiemedlemmer-kjent-skyldig-i-rasisme-sak-i-elverum

Hvordan ser du ut om du er norsk?

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: GGG] #2674655 08/08/2021 16:31
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GGG
Sitat: olip
Jeg vil egentlig anbefale alle med asiatisk bakgrunn i Norge som føler seg støtt krenket om å sette seg inn i hvordan de med vestlig bakgrunn har det i f.eks. Japan.
Norge er ikke unik, og Norge er langt fra verstingen her!

Det var en dårlig anbefaling.

1. Du bor ikke i Japan og er ikke japansk.
2. At det gjøres urett i Asia, betyr ikke at vi trenger å gjøre samme urett i Norge.
3. Blir du krenket av at noen belyser rasismen i Norge eller? Staaakkaars deg da, buhuuuu.

En som er født i Norge, og av utseende fremstår asiatisk, afrikansk eller på andre måter ikke norsk
, er like fullt norsk og nordmann, uansett hvor mye noen skal ha til at de ikke er tilhørende.

Når man er hjemme et sted, men folk og samfunn sier at man ikke hører til, så er det disse folk og samfunnet som problemet hefter ved, ikke den som blir utsatt for det.

Norge har et slikt problem idag, og det er vesentlig. Det er utrolig mange skaprasister her, og en fundamental hverdagsrasisme i dette landet.

Jeg har selv arbeidet i et stort og profesjonelt norsk selskap der sjefen tok kandidater ut av søknadsbunken basert på utseende og navn. Det skjedde med humoristisk tvist og snert selvfølgelig. Ekstremt velutdannet, vellykket, velfrisert og karismatisk person som gjorde dette. Det er jo ofte slik disse tingene utspilles. Man har grunnverdiene, og man spiller det ut stille og rolig, under radaren, uten reaksjoner eller konsekvenser.

"Se på ham da, stakkars fyr, kommer ikke til å få jobb."
"Folk kommer ikke til å tørre å svare i telefonen om han ringer og sier navnet."

Altfor sjeldent blir noen dømt for rasisme i Norge, men fra tid til annen skjer det. Som oftest må det være virkelig opplagt.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/GQgGQ9/familiemedlemmer-kjent-skyldig-i-rasisme-sak-i-elverum

???

hva behager?

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: mtbmaniac] #2674657 08/08/2021 16:54
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

???

hva behager?

Du skrev:" En som er født i Norge, og av utseende fremstår asiatisk, afrikansk eller på andre måter ikke norsk, er like fullt norsk og nordmann, uansett hvor mye noen skal ha til at de ikke er tilhørende."

Så... Hvordan ser du ut om du er norsk?

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: TrondAM] #2674659 08/08/2021 17:08
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

???

hva behager?

Du skrev:" En som er født i Norge, og av utseende fremstår asiatisk, afrikansk eller på andre måter ikke norsk, er like fullt norsk og nordmann, uansett hvor mye noen skal ha til at de ikke er tilhørende."

Takk for spørsmålet.

Man kan ha en hudfarve som er akkurat som den er, fx i farve og tone, øynene kan ha akkurat den form og farve de måtte ha, håret kan ha akkurat den form og farve den måtte ha. I det hele tatt er det ingen begrensninger i det hele tatt vel? Man kan se ut akkurat som man er, og likevel faktisk være norsk og nordmann, på lik linje med kongen (som strengt tatt er andregenerasjons innvandrer).

Hva tenker du, har du en annen mening?

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: TrondAM] #2674660 08/08/2021 17:09
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: mtbmaniac] #2674661 08/08/2021 17:13
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

???

hva behager?

Takk for spørsmålet.

Man kan ha en hudfarve som er akkurat som den er, fx i farve og tone, øynene kan ha akkurat den form og farve de måtte ha, håret kan ha akkurat den form og farve den måtte ha. I det hele tatt er det ingen begrensninger i det hele tatt vel? Man kan se ut akkurat som man er, og likevel faktisk være norsk og nordmann, på lik linje med kongen (som strengt tatt er andregenerasjons innvandrer).

Enig, men du skrev jo at: "av utseende fremstå asiatisk, afrikansk, eller på andre måter ikke norsk". Har du altså nå endret mening?

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: GGG] #2674662 08/08/2021 17:17
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

???

hva behager?

GGG
knall til med din definisjon av hva det er som er å være norsk og hvordan du ser for deg ett typisk norsk utseende ICON_SMILE

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: Flamini] #2674663 08/08/2021 17:22
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: Flamini

???

hva behager?

GGG
knall til med din definisjon av hva det er som er å være norsk og hvordan du ser for deg ett typisk norsk utseende ICON_SMILE

Jeg har ingen slik definisjon, derav spørsmålet.

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: TrondAM] #2674664 08/08/2021 17:23
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Enig, men du skrev jo at: "av utseende fremstå asiatisk, afrikansk, eller på andre måter ikke norsk". Har du altså nå endret mening?

Nei jeg har ikke endret mening.

Det fins mange nordmenn som av utseende fremstår som om de kommer fra andre verdensdeler.

Hva er det du selv mener egentlig? Du bare driver og stiller teite spørsmål, men sier ingenting om hva du faktisk mener.

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: TrondAM] #2674665 08/08/2021 17:31
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg tolket deg dithen at du mente at mennesker med asiatiske eller afrikanske trekk ikke så norske ut. Beklager om jeg da tok feil, men når du skriver: "av utseende fremstå asiatisk, afrikansk, eller på andre måter ikke norsk" så synes jeg ikke det er særlig rom for fortolkning.

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: GGG] #2674666 08/08/2021 17:39
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

GGG
noen vil kalle deg unnvikende,
så når du reiser til fx Island eller Færøyene så har du overhodet ingen formening om hva slags mennesker som bor der, hvilket språk de snakker, hvilken religion de tilhører eller hvilken hudfarge de har ?

hvis du skal ut å reise i "den store verden" så vil jeg på det varmeste anbefale deg å lese deg opp på de forskjellige lands særegenheter, noe annet kan skaffe deg virkelig store problemer

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: Flamini] #2674667 08/08/2021 17:42
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

GGG
så når du reiser til fx Island eller Færøyene så har du overhodet ingen formening om hva slags mennesker som bor der, hvilket språk de snakker, hvilken religion de tilhører eller hvilken hudfarge de har ?

hvis du skal ut å reise i "den store verden" så vil jeg på det varmeste anbefale deg å lese deg opp på de forskjellige lands særegenheter, noe annet kan skaffe deg virkelig store problemer

Kultur og utseende er vel to vidt forskjellige ting?

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: GGG] #2674672 08/08/2021 18:00
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F

GGG

da vet du sikkert mye mer enn meg,
hvis du møter en tradisjonelt kledd pakistansk eller samisk familie på tøyen i oslo, vil du da anta at de har samme kulturelle verdier (som deg) ?

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: Flamini] #2674673 08/08/2021 18:04
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

GGG

da vet du sikkert mye mer enn meg,
hvis du møter en tradisjonelt kledd pakistansk eller samisk familie på tøyen i oslo, vil du da anta at de har samme kulturelle verdier (som deg) ?

Forskjell på klesdrakt og utseende vel?

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: Flamini] #2674702 09/08/2021 06:22
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Nei. Her er det mtbmaniac som har innført begrepet "ikke-norsk utseende" og da er det han som må definere det begrepet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: TrondAM] #2674725 09/08/2021 08:32
perbl Offline
More than words
More than words
Herregud så slitsomme disse "oh, jeg kan arrestere ham på en detalj selv om alle egentlig helt greit skjønner hva han mener"-diskusjonene er.

Per B.
Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: perbl] #2674726 09/08/2021 08:33
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: perbl
Herregud så slitsomme disse "oh, jeg kan arrestere ham på en detalj selv om alle egentlig helt greit skjønner hva han mener"-diskusjonene er.

Enig, kan det kanskje sammenlignes litt med krenkorama som foregår i samfunnet for øvrig?

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: GGG] #2674750 09/08/2021 10:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: perbl

Enig, kan det kanskje sammenlignes litt med krenkorama som foregår i samfunnet for øvrig?

Tatt ut fra sammenheng, så var det slik jeg først leste perbl sitt innlegg ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: GeirK] #2674765 09/08/2021 11:37
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK

Nei. Her er det mtbmaniac som har innført begrepet "ikke-norsk utseende" og da er det han som må definere det begrepet.

Sorry du tar 100% feil Geir. Jeg har ikke innført det.
Lenge før jeg var født, var det opplest og bevist hvordan ekte nordmenn skulle se ut.
Det er bare de senere år at konseptene "nordmann", "norsk" osv er utvidet.
Fremdeles i 2021 blir man spurt "ver du ju kom from", selv om man er like mye nordmann som kongen.
Årsaken er i mange tilfeller opplagt, man ser ikke norsk ut i øynene til de som spør.

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: mtbmaniac] #2674775 09/08/2021 11:53
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Lenge før jeg var født, var det opplest og bevist hvordan ekte nordmenn skulle se ut.
Fremdeles i 2021 blir man spurt "ver du ju kom from", selv om man er like mye nordmann som kongen.
Årsaken er i mange tilfeller opplagt, man ser ikke norsk ut i øynene til de som spør.

Det er du som har innført det i debatten, men nå har du forklart det, så det er helt greit.

- Robert Green Ingersoll
Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: mtbmaniac] #2674778 09/08/2021 12:01
G
GGG Offline
Entusiast
Entusiast
G

I mine kretser er det helt normalt å spørre folk man treffer for første gang hvor de kommer fra, jeg dømmer ingen, med mindre svaret er Sandnes da selvsagt.

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: GGG] #2674828 09/08/2021 14:38
mtbmaniac Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!

I mine kretser er det helt normalt å spørre folk man treffer for første gang hvor de kommer fra, jeg dømmer ingen, med mindre svaret er Sandnes da selvsagt.

Mmm skjønner. Her er et innspill for å belyse at det kan være mer problematisk enn personer i din krets opplever.
https://www.aftenposten.no/meninger...u-fra-kan-oppleves-upassende-hvorfor-det

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: mtbmaniac] #2674840 09/08/2021 15:29
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Mmm skjønner. Her er et innspill for å belyse at det kan være mer problematisk enn personer i din krets opplever.
https://www.aftenposten.no/meninger...u-fra-kan-oppleves-upassende-hvorfor-det

Dette er jeg enig. I det kunne jeg heller ikke tenke meg å gjøre, med mindre samtalen kommer inn på deres situasjon. Jeg snakket med en far i klassen til yngstemann her en dag der det kom at han var fra Afrika og da spurte jeg "Hvor i Afrika?", men jeg hadde ikke tatt opp temaet om geografisk opphav om ikke han hadde gjort det.

- Robert Green Ingersoll
Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: GGG] #2674846 09/08/2021 15:53
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Og du svarer 'Stavanger',
for så å bli spurt, 'men du er ikke født i Stavanger, vel?'.
Du svarer, 'jo, men foreldrene mine er fra Pakistan'.
'Åh, så flink du er til å snakke norsk'.

Ja, vi har det her i landet med at det er viktig å kjenne til (slekts)røttene våre. Bunad skal være knyttet til slekta, vi skal hjem om sommeren selv om det er over 50 år siden vi flyttet flere hundre mil hjemmefra, og siden vi tviholder på dialektene våre har vi en lfin samtaleåpner når folk åpenbart ikke er fra vår egen bygd.

Allikevl tror jeg at du helst ville sett at det er tilstrekkelig å nevne hvor du bor eller hvor du er født og at det i grunn ikke har noe å si at fpreldre dine er fra Pakistan.

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: eOpseth] #2674849 09/08/2021 16:16
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Tange

Har vi kommet langt nok, er det passe nå, eller gått for langt; ser det ut til å være spørsmålet (jeg ser bort fra hvem som tar opp spørsmålet i mediene her)?

Gitt konteksten for debatten så kan du vanskelig se bort i fra nettopp det, det er ingen tvil om at debatten tok ekstra fart nettopp pga hvem som sparket igang showet - og det bringer vel oss også egentlig til hvor grensen for å være "krenket" går/skal være, og kan noen være "krenket" på andres vegne?

Klart kan man være krenket på andres vegne, men jeg tviler på at Ramm har trukket sketsjen pga. et par influensere. Så ja, jeg tror det går fint an å se bort fra hvem som tok opp spørsmålet, og diskutere om Ramm gikk for langt i selvsensur og om vi skal ta steget enda lenger i fremtiden eller om hovedlinjen er klare nok.
Slik det virker nå så er krenket-kortet nærmest en joker i enhver debatt, og en "influeneser" virker å være ytterligere forsterkende på det hele - forstå det den som kan.

Igjen, jeg tviler på at Ramm lot seg slå ut av en tilfeldig spilt joker. Og jeg tror ikke at det er en generell tendens at 'influensere' har stor påvirkning på de som tilhører en eldre generasjon. Godt mulig du sjekker ut IT-jentenes stil og valg på Minmote, men jeg tror at de fleste fra din generasjon ikke bryr seg om deres klesvalg., valg av mer permanent kosmetikk, eller livstill (bortsett fra å spise croissants til frokost på hotelbalkongen i Paris, kanskje.)

Høyst personlig tror jeg ikke disse grensene kan trekkes generelt da konteksten ikke kan neglisjeres. Ei heller tror jeg de er absolutte, og da blir vi kanskje nødt til å ta debatt for debatt. Jeg tviler på at det er sunt for samfunnet som sådan at listen for å være krenket er "for lav", så får vi heller diskutere hva det - subjektivt - faktisk innebærer. Men da trenger vi en aktiv debatt der ingen er redde for å delta - slik det virker å være nå.

Synes selv at det er lite tegn til at folk er redd for å delta i debatten. Trenger bare ¨å lese et gjennomsnittlig kommentarfelt i en gjennomsnittlig avis for å se at folk ikke vegrer seg til å åpne munnen og melde fra sine innerste tanker. Kan du gi noen eksempler på at folk er redd for å delta i en debatt om 'grensesetting i humorbransjen'.

Re: Helt Ramm - Asia-edition [Re: eOpseth] #2674853 09/08/2021 16:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg som hadde håpet at noen hadde funnet igjen Ali Reza show med Lisa Tønne, også sendt på NRK. Det ligger jo an til krenkorama!

Tenker på Ali her?

https://www.youtube.com/watch?v=WGGlqt53OIg

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support