Jeg har disse shimano ultegra skivene i kombinasjon med GRX gruppesettet på min gravelbike. Etter bremsing kommer det ofte en ulyd ("zing zing zing") deretter forsvinner det. Tenkte først det var fordi bremseneskivene ble varme, og at de utvidet seg eller noe, men opplever også at det kommer på korte oppbremsinger. Har aldri opplevd noe lignende på mine andre sykler, landevei og mtb.
Er dette et "kjent" problem med disse skivene?
Re: Ulyder i Shimano SM-RT800 bremseskiver
[Re: wasabi]
#267357228/07/202110:09
Har opplevd det på både Ultegra og Dura-Ace skivene. Hjalp å ta ut bremseklosser for deretter å rense og smøre stempelet med samme olje som brukes i systemet. Problemet lå da i kaliper og ikke i skiven. Justerte kaliper i samme slengen. Da forsvant ulyden.
#267358428/07/202111:56
Som KER sier, når stemplene ikke trekker seg raskt tilbake etter bremsing, kan det skyldes at stemplene bør rengjøres og smøres. Dette er en grei instruksjon. Pass på å rengjøre og smøre med korrekt bremseolje - mineralolje for Shimano.
Og som KER også sier - samtidig kan du se til at kaliperne er korrekt installert og sentrert.
Har også opplevd at høy temperatur sommerstid fører til subbing, særlig ved nedbremsing. Det kan skyldes at det er kommet luft i systemet. I motsetning til bremseolje, utvider luft seg med dagstemperaturen. Da er det lufting som gjelder. Om du har ti tommeltotter som meg, er det en grei ting å sette ut til verksted.
Å holde bremseklossene og skivene rene er alltid en fordel. En gang iblant ved rens av skivene, som Sam3 nevner.
Også en fordel at klossene i utgangspunktet er korrekt innkjørt.
Takk. Sykkelen har gått ca 300 km. Så relativt ny. Virker litt tidlig med den slags vedlikehold allerede nå, men det kan jo være litt tilfeldig at jeg får dette.
Hva mener du med "klossene korrekt innkjørt"?
#267358928/07/202112:08
Dette er et annet eksempel på (skikkelig) grundig innkjøring, på bukkestyresykkel
Det er dessverre en utbredt forsømmelse i bransjen at kundene ikke blir gjort oppmerksom på at innkjøring av nye bremser/bremseklosser er grunnlaget for gode og stillegående bremser.
Sitat: wasabi
Sykkelen har gått ca 300 km. Så relativt ny. Virker litt tidlig med den slags vedlikehold allerede nå, men det kan jo være litt tilfeldig at jeg får dette.
Ja, kanskje er det ikke snakk om mer enn en millimeters justering av kaliper for å hindre subb akkurat når klossene trekker seg tilbake.
Mener å huske at du har en særdeles flott sykkel. Du kan jo alltid rådføre deg med selger, særlig om det er fagforhandleren her på berget.
#267363529/07/202104:21
Jeg er i overkant ivrig kanskje. Jeg går over klosser og skiver regelmessig.. silkkert 4-5 x i mnd.. minst. Jeg bruker discbrake cleaner.
Eneste jeg ikke har gjort, utifra video..som var nytt for meg.. er å bruke bremsevæske til smøring. Det har vel blitt gjort på servicer.
Hører av og til litt subbibg på tur, men da er det som regel bare å bremse litt.. så blir det borte.
Har vel tatt en "on sight" kalipper justering et par ganger.
Er jo ørten ulike videoer med ulike måter å kjøre inn klosser..jeg har en liten p-plass med bakke i nærheten.. tar 5 runder... bremser til nesten stopp.. spruter på litt vann og nye 5 runder....sånn ca hva jeg så i en av de ørten videoene... som gjorde det på den enkleste måten.
Redigert av 123nils; 29/07/202104:24.
[Re: Sepeda]
#268332901/10/202110:55
Som KER sier, når stemplene ikke trekker seg raskt tilbake etter bremsing, kan det skyldes at stemplene bør rengjøres og smøres. Dette er en grei instruksjon. Pass på å rengjøre og smøre med korrekt bremseolje - mineralolje for Shimano.
Og som KER også sier - samtidig kan du se til at kaliperne er korrekt installert og sentrert.
Har også opplevd at høy temperatur sommerstid fører til subbing, særlig ved nedbremsing. Det kan skyldes at det er kommet luft i systemet. I motsetning til bremseolje, utvider luft seg med dagstemperaturen. Da er det lufting som gjelder. Om du har ti tommeltotter som meg, er det en grei ting å sette ut til verksted.
Å holde bremseklossene og skivene rene er alltid en fordel. En gang iblant ved rens av skivene, som Sam3 nevner.
Også en fordel at klossene i utgangspunktet er korrekt innkjørt.
Jeg fikk omsider renset opp og smurt (med bremseolje) som beskrevet i disse youtube snippene. Og, det funket! Virker sånn i alle fall etter første tur. Takk for hjelp!