Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Få JR interessert i toppturer - litteratur?

Få JR interessert i toppturer - litteratur? #2673494 27/07/2021 12:34
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Junior begynner å vise litt interesse for å gå i fjellheimen, han er 12, men jeg kan ikke si jeg er veldig erfaren på omårdet selv heller. Vi bor sentralt østlandet.

Men finnes det noe god litteratur eller websider jeg kan sende han i retning av? Evnt tips om topper som er fine å starte med?

Det er jo lett å google, for all del, men det virker å være et hav av bøker der ute, og jeg må innrømme jeg sliter litt med å skille fra hverandre hva som er bra og ikke å lese gjennom.

Litereatur som passer far selv - tar tips på det også.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: eOpseth] #2673496 27/07/2021 12:54
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
dropp bøker og nettsider,
finn heller frem turskoene og fyll sekken med godsaker

sjekk sidene til DNT

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: eOpseth] #2673498 27/07/2021 13:11
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Forslag: Logg dere inn på Norgeskart.no sammen og utforsk terrenget digitalt og bli så enige om en topp i grei avstand som synes ser bra ut. Bruk gjerne Google Streetview også hvis den er synlig fra veien. La han så være delaktig i å planlegge prosjektet. Eierskap til turen gir turglede.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: eOpseth] #2673515 27/07/2021 17:38
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A
Kan anbefale Peakbook for å se hvilke topper som er i nærheten. Mange av toppene har gpsruter og bilder, dog har opplevd flere spesielle ruter derfra, anbefaler å dobbeltsjekke ruten i Garmin Connect. Norgeskart har best kart hvis man vil titte nærmere.

Erfaringsmessig fenger god utsikt turlysten hos de fleste, velg derfor topper med omhu.

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: GeirK] #2673525 27/07/2021 20:39
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: Flamini
dropp bøker og nettsider,
finn heller frem turskoene og fyll sekken med godsaker

sjekk sidene til DNT

Det er der vi er - nysgjerrigheten finnes, jeg ønsker å gjødsle, og kanskje særlig nå utover vinteren.

Sitat: GeirK
La han så være delaktig i å planlegge prosjektet. Eierskap til turen gir turglede.

Godt poeng!

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: Andreas83] #2673526 27/07/2021 20:41
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: Andreas83
Kan anbefale Peakbook for å se hvilke topper som er i nærheten. Mange av toppene har gpsruter og bilder, dog har opplevd flere spesielle ruter derfra, anbefaler å dobbeltsjekke ruten i Garmin Connect. Norgeskart har best kart hvis man vil titte nærmere.

Erfaringsmessig fenger god utsikt turlysten hos de fleste, velg derfor topper med omhu.

Den var ukjent for meg - fin å pusle med den.

Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: eOpseth] #2673527 27/07/2021 20:42
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Pelsjegerliv kan for den rette leser motivere til skogsfriluftsliv. Slå til med Tinder og banditter av Alf Bryn for å motivere guttungen til litt fjellklatring (muligens kan den så noen frø for gambling og basketak også). Morsom bok!

Søk på feks fjellitteratur eller gjør et søk på finn. Det finnes masse bøker om temaet!

Ellers støtter jeg tidligere kommentarer om at alle turdeltakere bør ha litt eierskap til prosjektet!

Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: eOpseth] #2673528 27/07/2021 21:00
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Kanskje starte med et par fjell i ti på topp før dere kjører på med prosjekt.

Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: eOpseth] #2673551 28/07/2021 07:47
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Planlegg en helg i Hemsedal. Lei toppturutstyr hos moh.no. Kombiner offpiste fra heis med en eller to enkle toppturer. Systerskardsfjell gås fra toppen av Tinden-heisen feks.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: DesmoSkier] #2673590 28/07/2021 12:19
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: DesmoSkier
Planlegg en helg i Hemsedal. Lei toppturutstyr hos moh.no. Kombiner offpiste fra heis med en eller to enkle toppturer. Systerskardsfjell gås fra toppen av Tinden-heisen feks.

Jeg forstod dette som at det var sommerstid, men når jeg leser trådstarters innlegg, ser jeg at jeg kan ha misforstått.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: GeirK] #2673600 28/07/2021 14:42
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: GeirK
Sitat: DesmoSkier

Jeg forstod dette som at det var sommerstid, men når jeg leser trådstarters innlegg, ser jeg at jeg kan ha misforstått.

Det kan like godt være jeg som har misforstått ICON_SMILE

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Få JR interessert i toppturer - litteratur? [Re: eOpseth] #2673679 29/07/2021 16:53
O
olip Offline
Entusiast
Entusiast
O
Det er litt lettere å motivere poden for toppturer om vinteren:
https://www.vpg.no/blogg/ski

Kravet til kunnskap på vinteren er nok adskillig høyere enn på sommeren;
det samme gjelder utstyrspakken som er nødvendig.

- På sommeren holder det jo med:
sko med vibram, eller butyl såle
en liten lett sekk, eller løpebelte
kart
kompass
niste
drikke
litt førstehjelputstyr

Ti på topp turer som Paulus er nok det letteste å komme i gang med, siden disse ofte er tilrettelagt til en hvis grad.

Selv når jeg tar med meg barn, eller mindre erfarne personer så blir det 'deres' tur, og jeg blir kun passasjer.
Jeg kan vise de bilder, og forslag til fjell, før vi tar fram kartet for å ser på ruteforslag.
(Ikke uventet så blir ofte fjellene som ser mest dramatiske ut fra bilveien, eller er mest populære på instagram valgt.)
Som regel blir det valgt flere fjell, rangert fra 1-5, og så avgjør været den dagen hvilket vi ender opp på.
(Det er jo liten vits å gå opp på et fjell hvis de siste 300 høydemetrene er i tett tåke. Det er tryggere å bestige når du faktisk ser noe.)
Hvis planen er flere fjell på en helg, så blir kikkert med i sekken, og vi slår oss ned på toppen, og speider og planlegger ruten til neste topp som kan være på kvelden, eller neste dag.
(Kikkert er i grunnen veldig undervurdert på toppturer!)

På veldig mange sommerturer så blir det diskutert hvor ruten ville valgt hvis det var vinter, og hvor vi ville kjørt ned da.

Det er veldig viktig å ikke presse på for å nå toppen, det hjelper lite på interessen for framtidige turer.
Ha mange delmål, hvor toppen kun er én av dem.
Skulle et delmål være å ta et kult instagrambilde, så er det ikke så altfor viktig at du ikke nådde toppen.

Til litteratur for far.
Grunnleggende førstehjelpkurs!
(Som medlem av f.eks. Norsk Folkehjelp, eller Røde Kors så kan du få veldig rabaterte priser, eller gratis kurs.)
Snøskred på 1-2-3 av Kjetil Brattlien (Mye lettere enn snøskredboka)
Den lille snøskredboka av Kjetil Brattlien

- Noen ressurser:
norgeskart (du kan skrive ut turkart i 1:25000)
norgeibilder
mtbmap
fatmap
bratt

Moderator  support