Bakhjul er noe som ofte har litt kort levetid hos meg. Nå må jeg ha noe nytt og er usikker på hvilke nav jeg bør velge. 180, 240, 350, noe annet, osv. Er stor og tung, har middels dårlig teknikk og litt dårlig konsekvensanalyse. Komboen gjør at ting ikke varer så lenge. Sykler kun sti, og helst nedover.
I forrige uke røyk bosset i Stans bakhulet for andre gang. Denne gangen brakk også akslingen og tok med seg et lager. Dette skal jeg fikse opp igjen og selge eller ha i reserve. Har mista troen på at det er noe for meg. Var nytt i fjor. Bortsett fra holdbarheten på nav er disse bra, godt bygde, og kun 5 grader engagement.
I går røyk også "endelig" navet i Roval karbonhjulet også. Har ikke åpnet det, men kasetten sitter fast og har kast. Sansynligvis noe lignende som på Stans hjulet. Tok med seg giret også. Dette hjulet er skrot. Felgringen har tidligere blitt reparert etter at et par nipler ble dratt gjennom. Men jeg har en ny felgring liggende og forhjulet har hel felgring. Navene her er noe Specialized ræl som skal i søpla.
Tidligere har jeg tråkka/kjørt i filler alle andre nav jeg har hatt, bortsett fra DT-Swiss350. Jeg tråkka i filler ratchet-tenna på Fatbiken i vinter og og dette er også DT-Swiss350, så helt bombesikre er de ikke. Var bare 28T så det var egentlig like greit. Mulig jeg hadde fått is i mellom tenna etter litt isbading.
Når Stans hjulet røyk kjøpte jeg et sett DT EX1700, de har og 350 nav. Hadde første skikkelige test på de i dag, og de var litt mykere enn jeg hadde trodd. Hadde "plonk" lyd flere ganger etter at felgringen hadde flekset så mye at eikene ikke lenger hadde spenn. De er like rette og dette er sikkert ikke noe problem, men kanskje ett hint om at jeg strekker strikken litt langt. Uansett har jeg nå kun ett helt bakhjul til to sykler, og med litt uflaks til så har jeg ingen hele hjul. Tenkte derfor å bruke de Karbonringene fra Roval og parre dem med noen DT nav, men hvilke? 240 har Ratchet EXP. Er dette 1500Kr "bedre" enn den gamle ratcheten på 350 som jeg er vant med? 45 gram vektforskjell er det og. Har litt lyst på straightpull også, og nav finnes på lager i begge utgaver. Er det noen fordel eller ulemper med straightpull vs J. bend? 180 navet er enda lettere og har kjeramiske lager, men tipper det ikke er noe sterkere og da synes jeg fordelen ikke oppveies av prisdiffen.
Eller er det noe annet enn DT jeg bør prøve, som finnes på lager noe sted? Eller er det ett ferdig hjulsett tilgjengelig noe sted som gir masse for pengene? På Roval felgene er det overraskende stor forskjell i eikespenn med og uten luft i dekket. Er disse egentlig så bra som enkelte har sagt? Moxien hadde kledd sølvfargete nav, kan kanskje Newmen eller Hope være noe?
Vet det ble veldig mange spørsmål på en gang.
------------------------------- NOTS
Re: Nytt hjulsett eller nye nav...(igjen)
[Re: Lunix]
#267341326/07/202111:20
EXP er laget for å være lettere (om jeg har skjønt det riktig)
Eller du kan velge DT 350 eller 240 Hybrid (som er laget til elsykler og forsterket rund baut)
Alternativt har du Chris King som er det grommeste og tåler alt. Over 1000Nm faktisk. (Baronen kommer sikkert og sier at du trenger dyrt spesialverktøy for lagerbytte, men det trenger du til andre nav også. )
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
#267345926/07/202120:13
Takker Chris King er lekkert, men slett ikke gratis, og stort sett ikke på lager. i9 er derimot lagervare lokalt, det er også en option men da som ferdige hjul. Har litt lyst på de i9 305v3 hjula som Mike's har på lager. Ikke gratis de heller. Noen som vet hvor mye deng navet tåler, er jo det jeg stort sett knekker. Nye Hydra navet. DT hybrid navene er sikkert skuddsikre, men 24 inngrep og vekta taler litt i mot. Fant Newmen Fade på tilbud som ferdige hjul, nesten like billig som bare nav. Mulig jeg handler dem, kan evt bytte felgring til karbonringene mine senere hvis jeg føler for det. Spank hadde jeg ikke tenkt på, men må vurdere det også. Liker inngrepspunktene.
For mange muligheter til at det er lett å bestemme seg.
#267346026/07/202120:18
Vil også nemne Race face hjul med Vault nav. Har prøvd det meste av gode nav (240, 350, Newmen og Syntace mfl), og Vault er det beste hittil. Mange inngrepspunkt, store lager og aldri vatn innvendig når eg tar service.
Dyre, men virkar bombesikre. Enkle å bygge på og bra kvalitet som ferdigbygd. Synest også at det er kjempefordel at dei brukar kun ei eikelengde på alle sider, ramme og bak.
Redigert av uzzi; 26/07/202120:20.
#267347527/07/202107:58
Jeg har rundt 800 km på Hydra, ingen negative ting å melde så langt. Umiddelbart inngrep er digg, har også forgjengeren Torch som har gått en del lenger, der valgte jeg å skifte lagrene preventivt nå nylig, mest fordi jeg har fått med meg at det var Torch sin svake side, noe Hydra skal være bedre på.
Lars-Erik
#267360828/07/202117:34
Noen betraktninger; dt 350 er kjempegode. Hvis du har en solid karbonfelg fra før så kjøper du dette navet og riktige eiker. Da får du deg et godt hjul uten å blakke deg fullstendig. Bare å kontakte en hjulbygger hvis du ikke driver med sånt selv. Antagelig er dette den billigste (og mest fornuftige?) måten å løse problemet ditt på.
Hvis du har større budsjett så vil sikkert både ck og i9 dekke behovet ditt. Begge er solide så det holder og har mere inngrepspunkter, men da er du i en annen prisklasse. Så det er jo en prioritering du må gjøre selv. Jeg har tråkket i stykker mye nav selv, men ck, i9, dt swiss og hope har holdt for meg. Magefølelsen min sier at dt swiss 350 er mest for pengene, men at de andre er kulere:-)
Det er sannsynligvis vanskeligere å få tak i en reserveeike når du er på ferie med straight pull. Med j-bend kan du i nødsfall bruke en hvilken som helst eike forutsatt at lengden er riktig. Jeg ville valgt j-bend hver gang
Redigert av Håvard.; 28/07/202118:26. Rediger grunn: Straightpull er noe drit
#267361728/07/202118:41
Enig med Håvard. har selv god erfaring med DT swiss, og tråkket i filler ett Hope-boss. Totalt bombesikkert vil være Onyx, da dette er laget utfra kravet om ekstremt moment fra BMX-ere. Det er også dritdyrt og bæltungt. Sånn for å gjøre det enkelt.
Chalshus: Jeg kan serve mine i9 og Onyx-nav med generiske lagerverktøy. CK-verktøy er bare for CK
Og spesialverktøyet trenger du kanskje en gang hvert 5.år, og da kan du sende bort navet til et verksted som gjør jobben. Resten av tiden klarer du deg ved å tørke ut gammel olje, spraye inn litt WD40, tørke av, og smøre opp igjen. Jeg har flere nav som er over 10 år gamle som ennå ikke har fått behandling av verktøyet.
Når det er sagt, så er det en fryd å jobbe med verktøyet. Her om dagen flyttet jeg over innmaten fra et saltskadet nav til et nytt navskall.
Jeg har hatt verktøyet i 20 år, og har mange nav som er like gamle. Har sjelden måtte bytte noe som helst av lager, ting bare holder og holder og holder, og som et resultat av det står det nå King på nesten alt av familiens sykler. En av få forever-deler til sykkel, sammen med Thomson setepinner og SKF firkantkranklager.
#267369929/07/202123:15
Jeg har masse fint CK verktøy liggende i kassa som jeg aldri har brukt.
Har hatt flere sett med Stans felger på i9 tidligere, og jeg kjørte aldri i filler noe av det. Helt standard kulelagerbytte ca 1 gang i året eller sjeldnere. (Men så har jeg heller ikke en spesielt brutal kjørestil og veier nok 10-15 kg mindre enn deg. ) Eneste spesialverktøyet jeg måtte kjøpe den gang var 0.050" unbrakonøkkel til å få løsnet skruene som holdt fjærene i navet.
Har du sjekket om AVT har passende CK nav inne? Hvis ikke så order vel Ole biffen...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
#267371530/07/202108:07
Skal du ha CK, så kjøp brukt! Nissene har gått over til Centerlock only for å få lettere nav (men at skivene blir tyngre og har kjipt interface sier ingen noe om).
Er vel ingen terrengsyklister som aktivt hae bedt om Centerlock?!
Så ikke posten til Ole før jeg handlet, og var ikke klar over oppbyggingen til CK.
Løsningen ble litt anderledes enn først tenkt. Takker for gode råd, har fulgt noen av dem.
En nabo overtar EX1700 settet.
Gidder ikke legge for mye penger inn i de Rovalringene, så har bestilt 350 classic (jbend) nav til bakhjulet. Hjula fikk nye DT comp eiker i fjor, og har kun gått rundt 10 turer på Moxien etter dette. Tror navflensene er like store som det gamle navet og prøver meg på gjenbruk av eiker. Prøver å bygge selv. Har blitt bra før. Har 36t ratchet liggende. Det får holde inntil videre.
Siden jeg gikk for budsjettvarianten på Rovalringene, og fortsatt mangler ett hjulsett kjøpte jeg de i9 hjula av Mike. Hovedargumentet var at kona har mye finere bil enn meg så jeg fortjener det. Kjøpte med Wild Enduro dekk også, har ikke testa de før. Har satt dem opp med Cushcore. Sentinelen ligger baki bilen med de nye hjula på. Jeg har gjemmekontor på hytta i et par timer til. Da putrer jeg opp til Nesbyen og tester litt. I dag skinner sola også.
Mike hadde noen knuste Stans boss på hylla han også, så jeg er ikke den første som ødelegger disse. Det er veldyg tynt gods rundt palene, ser ut som det er der det feiler.
Neste gang har jeg lyst til å prøve CK. Også dyrt, men ting som ikke varer er like dyrt.
Redigert av Lunix; 30/07/202111:42.
#267373030/07/202109:37
Prinsipielt enig, men Ibis-hjulene mine kom med CL som eneste opsjon med i9 nav. i9 finnes som 6-bolt også, så dette har nok noe med Ibis sin preferanse mot Shimano. Så da sitter jeg der med CL-hjulsett, fungerer helt fint, men å måtte ha to forskjellige verktøy fordi låseringene er forskjellige foran og bak sier meg at det er på tide at den standarden får hvile. Og hvem har med seg den type verktøy på tur skulle skiva løsne?
Skal du ha CK, så kjøp brukt! Nissene har gått over til Centerlock only for å få lettere nav (men at skivene blir tyngre og har kjipt interface sier ingen noe om).
Det har sikkert å gjøre med at det blir mindre maskinering av navhusene?
_________________________ Det er utstyret det kommer an på!
[Re: chalshus]
#267380631/07/202112:11
Det har sikkert å gjøre med at det blir mindre maskinering av navhusene?
nemlig. Ikke brukerdrevet, altså.
Anekdotisk angående CL: Robin Wallner (Ibis og Shimano-sponsa) fikk for et par år siden et ritt ødelagt pga. en bøyd skive som var CL, så han ikke fikk hjulet rundt eller demontert skiva.
Jeg kjøpte ufrivillig CL på mitt nåværende hardtail-hjulsett. (Litt uklar beskrivelse hos R2 som oppga både 6-bolt og CL i beskrivelsen så 50/50 sjans for at det ble feil, og det ble det selvfølgelig...) Så da ble det konverteringssettet til Trickstuff for å få montert 6-bolt. Det fungerer veldig bra nå som jeg har strammet med så mye moment (og kanskje enda litt til) som det står på dem.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"