Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hodeskade i terrengsykling

Hodeskade i terrengsykling #2673151 23/07/2021 12:26
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hørte på en episode av The inside line i går og synes det var interessant det som ble diskutert. Anbefaler!

Et det noen her inne som har fått varige mén etter hjernerystelse og som vil si noe om det? Og har noen meninger om concussion protocol for ikke-rittsyklister?

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hodeskade i terrengsykling [Re: Garpen] #2673201 23/07/2021 20:28
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hodeskade i terrengsykling [Re: Garpen] #2673233 24/07/2021 09:10
Garpen Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Takk Kristian!

Som de sier i artikkelen er det vel så viktig å være påpasselig med hodeskader utenfor ritt ettersom det sjelden er medisinsk personell tilstede da.

Leser til øyet blir stort og vått, og kommer sikkert tilbake med flere spørsmål.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Hodeskade i terrengsykling [Re: Garpen] #2673234 24/07/2021 09:19
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Personlig - så er svaret nei, tror jeg. Har fått kraniebrudd to ganger etter sykkelulykke, men kan ikke si at jeg har vært annet enn heldig begge ganger det har skjedd, situasjonen tatt i betraktning.

Sist gang var faktisk ganske skremmende da legen fokuserte veldig på at jeg blødde ut av øret - ikke ofte jeg ser leger løpe, men han løp. Det var kun ytre skader heldigvis, avdekket etter grundig vasking.

Men ingen tvil om at en skal være forsiktig med dette, og jeg har da faktisk hatt et av disse kraniebruddene uten å få hjernerystelse - det trodde jeg ikke var mulig, men det er det tydeligvis.

Men det hadde vært intr. om noen har pådratt seg post-commotio syndrom etter sykkelskader?

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Hodeskade i terrengsykling [Re: Garpen] #2673238 24/07/2021 10:27
A
arh Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Deler litt erfaring her. Falt med utforsykkel som jeg testa for første gang i 2014. Ble bra slått ut men ikke værre enn at jeg fortsatte et par turer til samme dag. Ble dårlig på kvelden og tok det rolig et par dager, deretter tilbake til normalen med jobb og trening. En mnd etter var det plutselig som rullgardinen gikk ned. Kunne ikke lese eller jobbe på pc mer enn korte perioder av gangen. Varte ca 1.5 år. Nakkemuskulaturen ble satt ordentlig ut av spill. Fikk hjelp av redcord klinikken til å «reaktivere» muskulaturen igjen. Har ennå småproblemer med pc arbeid/konsentrasjon over lengre tid. Et råd til de som måtte dunke huet litt hardt er å ta det skikkelig på alvor og gjøre som ekspertene anbefaler…legge seg i mørket og kjede seg et par uker.

Re: Hodeskade i terrengsykling [Re: Garpen] #2673265 24/07/2021 16:25
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Er faktisk litt usikker på om jeg har litt senvirkninger fra en påkjørsel for 10 år siden. Fikk hjernrystelse da. Om det er senvirkninger eller generell fatigue/ lei av alt er jeg usikker på. Eller en kombinasjon.

Re: Hodeskade i terrengsykling [Re: eOpseth] #2673921 01/08/2021 22:21
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: eOpseth
Personlig - så er svaret nei, tror jeg. Har fått kraniebrudd to ganger etter sykkelulykke, men kan ikke si at jeg har vært annet enn heldig begge ganger det har skjedd, situasjonen tatt i betraktning.

Sist gang var faktisk ganske skremmende da legen fokuserte veldig på at jeg blødde ut av øret - ikke ofte jeg ser leger løpe, men han løp. Det var kun ytre skader heldigvis, avdekket etter grundig vasking.

Men ingen tvil om at en skal være forsiktig med dette, og jeg har da faktisk hatt et av disse kraniebruddene uten å få hjernerystelse - det trodde jeg ikke var mulig, men det er det tydeligvis.

Men det hadde vært intr. om noen har pådratt seg post-commotio syndrom etter sykkelskader?

Også hatt kraniebrudd uten hjernerystelse.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Moderator  support