Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Når er bildekk (alt)for gamle?

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: hrukin] #2673255 24/07/2021 14:20
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
nå er det ikke snakk om å bytte dekk annethvert år,
hvis økonomien tilsier at du må kjøre med ti år gamle dekk så lurer jeg litt på hvordan vedlikeholdet på bilen er sånn generelt ellers også...da kan det være greit å vurdere å vrake bilholdet og heller kjøpe seg månedskort på trikken

hvis trådstarter har en gammel dieselpurke som han kun skal opp på fjellet med langs de lokale gårdsveiene, så kan det vel muligens forsvares å dure rundt i noe som burde vært spiker isteden

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: Flamini] #2673268 24/07/2021 17:37
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: Flamini

hvis trådstarter har en gammel dieselpurke som han kun skal opp på fjellet med langs de lokale gårdsveiene, så kan det vel muligens forsvares å dure rundt i noe som burde vært spiker isteden

Nettopp - for å sitere meg selv:

Sitat: eOpseth
Det er bil #3 i husstanden, så den har liten pri på ekstra kostnader, men samtidig greit å ha en slik varebil for å kaste en møkkete sykkel baki uten å måtte være altfor forsiktig.

For meg er dette en godværsbil kun til sommerbruk når jeg trenger ekstra lasteplass - denne ruller ikke mange kilometerene i året, men er utrolig kjekk å ha akkurat de få gangene jeg trenger den.

Når jeg tenker meg om tror jeg ikke den har vært ute i regnvær siden 2014.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2673269 24/07/2021 17:51
E
erik e Offline
Avhengig
Avhengig
E
Se de ja. Tenk om alle skulle byttet dekk hvert 4. år. Ærlig talt,det kan ikke være bra

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2673271 24/07/2021 17:57
stosu Offline
Besatt
Besatt
https://www.tv2.no/a/12838592/
Her har tv2/Broom skrevet en reflektert artikkel om levetid på dekk

Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2673275 24/07/2021 19:02
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Det går mot gummikrise i verden, så sikekrt greit å kjøre noen år ekstra for de som kjører vanlig bil og ikke i nærheten av grensa.

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2673285 24/07/2021 21:12
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Det hørtes ut som et norsk tabloidoppslag?

Uansett - det har vært mangel på gummi tidligere, som regel rammer det andre deler enn person- og lastebildekk. Men verden er jo rar om dagen. ICON_SMILE

Redigert av eOpseth; 24/07/2021 21:12.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2673352 25/07/2021 19:52
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fant her for noen måneder siden at det var på tide å bytte til nyere dekk.
Kjøpte derfor komplette hjul på finn, med brukte 4 år gamle dekk og originale alufelger, fra maken bil som skulle kondemneres.
Solgte så de uoriginale alu-felgene med 10 år gamle dekk, med helt fint mønster forsåvidt men for gamle for min smak og kjøring.
Mellomlegget var 250 kr. Superfornøyd!

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2673755 30/07/2021 16:02
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Det hørtes ut som et norsk tabloidoppslag?

Uansett - det har vært mangel på gummi tidligere, som regel rammer det andre deler enn person- og lastebildekk. Men verden er jo rar om dagen. ICON_SMILE

Det er voksende problem med sykdom i gummitrær i plantasjene på grunn av monokultur.

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2678267 30/08/2021 11:19
mtbmaniac Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Oppfølging.

Her støttes sirkulasjonsøkonomien til det ytterste.

Etter suksessen med anskaffelse av brukte nyere sommerdekk, er tiden inne for det andre settet.

Derfor er for vinteren nå anskaffet nye brukte originale VAG-felger med dekk. Originale alufelger er jo faktisk kvalitet, produsert i Europa og greier. Helt fine, litt korrosjon som må man regne med, men ikke verre enn de som sitter på bilen alt.

Dekka, her snakker vi. DOT 2120 liksom! Kjøpt nye i vinter, bilen deretter vraka.
Det blir opp et hakk fra de gamle, fra 2010...

Pris: 1000 spenn for alle 4 !!! Knallkjøp.

Dette må da være skikkelig MDG-innafor!

[Linket bilde]

Vedlegg
dekk 2120.png (961.9 KB, 924 nedlastinger)
Redigert av mtbmaniac; 30/08/2021 11:20.
Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2678284 30/08/2021 13:00
Skogsmann Offline
Avhengig
Avhengig
Har ikke lest innleggene, men føler for å skyte inn følgende:
Bildekk er ingenting verdt uten rett "spissing" av hjulstillingen.
Fikk smertelig erfare dette i sommer ICON_SMILE

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: Skogsmann] #2694644 11/01/2022 08:37
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Bra innskudd! Her kommer et enda en etterslenger :-)
Er man lit praktisk anlagt så tar det noen minutter at med hjelp av noen meter tråd eller hyssing som rettesnor fra bakfelgene at sjekke så spissingen er innafor marginen.
Det kan man spare ganske så mye penger på i dekkslitasje.
En annen ting jeg ikke forstå er hvorfor så mange er opptatt av at rotere hjulene med hensikt at få alle 4 utslitt samtidig hvis man kjører fwd som de fleste gjør... (Noen awd systemer krever at hjulene roteres for at unngå for stor forskjell i dekkradius)
Jeg setter alltid nye dekk bak og flytter de forran når de foran er modne for at skiftes ut. Det som skjer da er at den totale forskjellen på dekkenes alder og grepet forandres ~50% mindre gjennom årene. Piggene i nye dekk får en mildere start på arbeidslivet. Og den økonomiske terskelen for at kjøpe nye dekk på en bil man kanskje planlegger at selge eller vrake blir halvert..

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: gunnarw] #2694652 11/01/2022 09:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: gunnarw
Bra innskudd! Her kommer et enda en etterslenger :-)
Er man lit praktisk anlagt så tar det noen minutter at med hjelp av noen meter tråd eller hyssing som rettesnor fra bakfelgene at sjekke så spissingen er innafor marginen.
Det kan man spare ganske så mye penger på i dekkslitasje.
En annen ting jeg ikke forstå er hvorfor så mange er opptatt av at rotere hjulene med hensikt at få alle 4 utslitt samtidig hvis man kjører fwd som de fleste gjør... (Noen awd systemer krever at hjulene roteres for at unngå for stor forskjell i dekkradius)
Jeg setter alltid nye dekk bak og flytter de forran når de foran er modne for at skiftes ut. Det som skjer da er at den totale forskjellen på dekkenes alder og grepet forandres ~50% mindre gjennom årene. Piggene i nye dekk får en mildere start på arbeidslivet. Og den økonomiske terskelen for at kjøpe nye dekk på en bil man kanskje planlegger at selge eller vrake blir halvert..

Jeg setter alltid bakdekkene på foran og fremdekkene på bak når jeg skifter, men jeg bytter ikke høyre/venstre

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2694658 11/01/2022 09:26
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har dekkhotell, og der tror jeg det er fullt anarki på hvilke dekk (av mine) som settes hvor på bilen :-D

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2694668 11/01/2022 09:48
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Og jeg setter alltid det dekkparet med dypest mønster foran for å ha best mulig bremseevne på våt vei.

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: pbk] #2694679 11/01/2022 10:19
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pbk
Og jeg setter alltid det dekkparet med dypest mønster foran for å ha best mulig bremseevne på våt vei.

Jeg minnes å ha lært motsatt på kjøreskolen. Altså at dekkene med best mønster skal bak for å være best mulig sikret mot at bakhjulene slipper (stort sett alltid dramatisk, i motsetning til hvis framhjulene slipper).

Ut over det roterer jeg hjulene slik at den akslingen som normal sliter mest dekk får de dekkene med mest mønster. Vet ikke om det er noe økonomi i det, men da slipper jeg hvertfall ha veldig gamle dekk på en aksling. Dvs. dette er ikke noe problem på tunge elbiler. De gumler jo dekk :-).

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2694688 11/01/2022 10:33
S
soeder Offline
Entusiast
Entusiast
S
Jeg har også hørt det fra NAF eller Vegvesenet, men min erfaring er at fordekkene er mest utsatt og slites raskere slik at å flytte de beste foran gir jevn slitasje på dekkene.

Med mindre det skyldes uoppdaget hjulstillingsfeil tenker jeg slitasjen er et argument for at du vil ha det beste paret foran.

Er det egentlig mer dramatisk med overstyring (sladd) enn undestyring? Jeg har alltid tenkt motsatt

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2694691 11/01/2022 10:46
gare Offline
More than words
More than words
Jeg tenker at de beste parene skal foran, jeg vil mye heller ha kontroll på styring/bremsing fremme, bakhjuls-sladd er jo betydelig mer udramatisk enn at det slipper på forhjulene.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: gare] #2694694 11/01/2022 10:59
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: gare
Jeg tenker at de beste parene skal foran, jeg vil mye heller ha kontroll på styring/bremsing fremme, bakhjuls-sladd er jo betydelig mer udramatisk enn at det slipper på forhjulene.

Nånå, det er tross alt mye bedre å seile rett fram i ræva på bilen foran, eller ut i grøfta/motsatt kjørefelt i en sving, enn å få litt sleng bak som man kan korrigere..

You are what you eat...mmm nuts
Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: Hoaas] #2694700 11/01/2022 11:09
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Hoaas

Nånå, det er tross alt mye bedre å seile rett fram i ræva på bilen foran, eller ut i grøfta/motsatt kjørefelt i en sving, enn å få litt sleng bak som man kan korrigere..

Du får søke på «beste dekk foran eller bak», så ser du at du har mange eksperter mot deg.

Poenget er jo todelt. Slipper det på framhjulene er det stort sett bare å slippe bremsen, så få en tilbake styring. Slipper bakhjulene må de fleste sjåfører fokusere på svinge slik at de får rettet opp bilen før de kan begynne tenke på hvor de vil styre for å få bilen dit de vil.

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: Tagelli] #2694742 11/01/2022 13:15
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tagelli

Du får søke på «beste dekk foran eller bak», så ser du at du har mange eksperter mot deg.

Poenget er jo todelt. Slipper det på framhjulene er det stort sett bare å slippe bremsen, så få en tilbake styring. Slipper bakhjulene må de fleste sjåfører fokusere på svinge slik at de får rettet opp bilen før de kan begynne tenke på hvor de vil styre for å få bilen dit de vil.

Ja ikke vet jeg, å ha dårlige dekk på akslingen som bremser og styrer bilen høres ut som en dårlig deal. Det er delte meninger blant de såkalte ekspertene. Dekkprodusenter mener best bak, NAF som har utført praktiske tester mener best foran.

"Kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF sier at de er godt kjent med at dekkleverandørene anbefaler de beste dekkene bak.

NAF har imidlertid kjørt praktiske prøver og utviklet et skjema som grunnlag for sin mening.

- Har du en moderne bil med forhjulstrekk, antisladdsystem og bremsekraftfordeler, er vårt råd at de beste bør sitte foran. Det er forhjulene som gjør det meste av bremsejobben, er mest utsatt for vannplaning og som styrer bilen. De elektroniske systemene hjelper deg å unngå overraskende skrens med bakhjulene, mener NAF.

Men - har du en gammel, bakhjulsdrevet bil uten antisladdsystem, kan du vurdere å sette de beste dekkene bak."

Uansett, så får folk gjør det som passer sin kjøreevne.

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2694752 11/01/2022 13:37
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Konklusjonen må vel være at dersom noen av dekka er så dårlige at du lurer på hvor de skal sitte, så kjøper man 4 nye?

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2694758 11/01/2022 13:59
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev
Konklusjonen må vel være at dersom noen av dekka er så dårlige at du lurer på hvor de skal sitte, så kjøper man 4 nye?

Nei, da må man jo kjøpe nye dekk hvert år (eller oftere) for å være sikker på at man har top notch greier? Det er vel mer snakk om gjøre små justeringer slik at man kan velge å kjøpe nye dekk før neste sesong uten å føle seg dum som kaster brukbare dekk i søpla?

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: Hoaas] #2694761 11/01/2022 14:03
Tagelli Offline
Ringrev
Ringrev

- Har du en moderne bil med forhjulstrekk, antisladdsystem og bremsekraftfordeler, er vårt råd at de beste bør sitte foran. Det er forhjulene som gjør det meste av bremsejobben, er mest utsatt for vannplaning og som styrer bilen. De elektroniske systemene hjelper deg å unngå overraskende skrens med bakhjulene, mener NAF.

Ja, jeg satt og tenkte på det med antiskrens og lurte på om det kanskje var noen vurderinger rundt det. Det er jo risikoen for å få slipp på bakhjulene under sving eller bremsing som jeg trodde var førende for de gamle rådene. Men det er jo blitt en helt annen historie de siste 20 årene, så da heller jeg mot å ha de beste dekkene foran uansett. Tidligere hadde jeg de foran på framhjulsdrevet bil uansett pga bratte bakker og dårlig fremkommelighet på vinteren.

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2694778 11/01/2022 15:22
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
De beste dekkene foran. Under bremsing, spesielt hard sådan, er det fordekkene som gjør jobben. Rumpa er "bare med". Nødbrems forekommer sannsynligvis oftere enn unnamanøver. Er heller ikke spesielt glad i vannplaning. Du skal jobbe ekstremt hardt for å få sladd med moderne biler - ihvertfall de jeg har kjørt de siste 15 årene.

Når det kommer til detaljerte meninger om alder på dekk er det såpass mange faktorer som avgjør, at man da må velge å handle ofte "av sikkerhetshensyn" eller bare prøve å gjøre det beste ut av det. Om man insisterer på å bytte dekk annenhvert år av sikkerhetsgrunner, følg da gjerne opp med å skifte støtdempere og fjærer på 40-50.000km, bremseklosser og skiver annenhvert år, sørg for å bare handle de beste dekkene, osv. Det er mye annet som kan påvirke bilens kjøreegenskaper enn gummien. Uansett, om du handler dekk på den lokale sjappa er det ingen garanti for at de ble produsert i går.

Raske unnamanøvre og kort bremsedistanse? Ikke kjør bil på 2 tonn. Overleve en skummel kollisjon? Kjør bil på 3 tonn ICON_WINK

Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: eOpseth] #2695721 17/01/2022 20:25
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Jeg har også et sett sommerdekk som fyller 10 år i år, så sikkerhetsmessig sikkert lurt å bytte. Mener at jeg merker dårligere grep på høsten når temperaturen synker ned mot 3-4 grader og det er vått....

Spørsmålet mitt, er om jeg kan forvente bedre støyforhold inni bilen hvis jeg går for dekk som skal være mer stillegående? Eller er det i praksis lite hørbar forskjell mellom ulike sommerdekk? Vinterdekka mine (uten pigger) bråker klart mindre enn sommerdekka.

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret
Re: Når er bildekk (alt)for gamle? [Re: pinnedyret] #2695748 18/01/2022 08:11
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pinnedyret
Jeg har også et sett sommerdekk som fyller 10 år i år, så sikkerhetsmessig sikkert lurt å bytte. Mener at jeg merker dårligere grep på høsten når temperaturen synker ned mot 3-4 grader og det er vått....

Spørsmålet mitt, er om jeg kan forvente bedre støyforhold inni bilen hvis jeg går for dekk som skal være mer stillegående? Eller er det i praksis lite hørbar forskjell mellom ulike sommerdekk? Vinterdekka mine (uten pigger) bråker klart mindre enn sommerdekka.

Piggfrie vinterdekk har som regel veldig myk gummi = lite støy. Men disse er seipet så mye og har såpass myk gummi at de ikke er veldig gode som sommerdekk.
Det er forskjell mellom sommerdekk hva angår støy, også her henger det litt sammen med hardheten på gummien. Hard gummi gir dekk som kan rulle titusenvis av kilometer, men det gir dårlig grep (spesielt på vått føre) og mer støy. Mykere dekk slites raskere, men har bedre grep og mindre støy. Mønster på dekka har selvsagt også litt å si for grep, vannplaning og støy.

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå