Som tittelen sier er jeg på utkikk etter en ny sykkel. Jeg skal nå bytte ut landeveien med en gravel da jeg snart er tobarnsfar og merker at brorparten av sykkelturene skjer med vogn på oppdagelsesferd i marka. Også har jeg marka som nærmeste nabo som er et pluss. Tenkte en grusracer som kan trekke vogn og ha barnesete, men også slenge meg på langturer i marka, eller omvei til jobb via grusveier. Tenker også at den skal kunne dra på langtur på landevei og holde følge på rolige turer. Derfor tenker jeg kanskje 2x er bedre enn 1x til mitt bruk. Ikke noe konkurranse.
Jeg tenker pris rundt 20 000 (15k - 22k). Har foreløpig sett meg ut følgende:
Men jeg klarer altså ikke ta et valg.. Noen som stikker seg ut som et mye bedre kjøp? Jeg tenker at det skal være en sykkel som skal tåle litt juling og man ikke trenger å være redd for. Det skal bli en brukssykkel. Derfor ryker nå fullkarbon landevei.
Redigert av ebdebd; 20/07/202120:30.
Re: Ny sykkel - one trick pony - klarer ikke velge
[Re: ebdebd]
#267290220/07/202120:34
Den litt dyrere utgaven X-road team fikk ganske god omtale i Landevei nylig. Jeg er godt fornøyd med min Terra H30 2x. Lurt å velge ganske mye med hjertet, eller? Men enig i at de var mer attraktivt priset når de ble lansert i fjor høst.
Re: Ny sykkel - one trick pony - klarer ikke velge
#267290420/07/202120:53
Østerrikske KTM X-Strada 710 i Green Purple Flip var gøyal, da. Selv om vi ser bort fra Ole Christians forkjærlighet for motocross
Gaflenes svar på Grails dobbeltdekker?
Det kan først synes en smule kontraintuitivt å begrense dekklaringen i høyden, men det er ikke tilfellet, siden gaffelen er milelang.
Den lange gaffelen medfører dog kortere styrerør, noe som gir en smule mer kompakt triangel. Reduserer dermed noe av plassen til rammeveske.
Til gjengjeld skal du visstnok kunne bytte til egnet dempegaffel uten at geometrien endres.
Og kanskje er broen en fordel for frontbærer/randoveske?
Jeg tenker at broer både i gaffel og ramme fremfor alt er praktisk for en allbruks- og familiesykkel, som demonstrert på X-Strada LFC (Light, Fender, Carrier). Kudos til KTM for å tilby denne komplette versjonen.
Ser forresten at skjermene på LFC er oppgitt som SKS Evo AL 45mm. De er altså trolig ikke merkespesifikke. Gjenfinner ikke akkurat denne modellen, men minner om Edge AL.
Bakskjermen kan uansett være lengre, og gjerne med en skvettlapp, med tanke på den vesle passasjeren i vogn bak. Ass Saver BroTector er lang. Eventuelt også ToeTector
Bagasjebrett er oppgitt som Tubus Vega, men ser ut til å være en Fly.
Og så må vi jo ha med den obligatoriske videoen om den morsomme veien hjem fra jobb.
Det var artigere å kommentere på slike sykler før, da standardene fortsatt ikke helt hadde satt seg, og man gjerne fant en blanding av gammelt og nytt.
Nå har industrien i høy grad landet på felles løsninger, og det er et et imponerende bredt utvalg av sykler som synes å fungere utmerket for de fleste av oss.
Vet ikke hva du legger mest vekt på, men for ditt bruk ville jeg tenkt på:
- Enkelt å feste standard eller merkespesifikke heldekkende skjermer? Antar som nevnt at du vil ha det for å skjerme den vesle passasjeren i vogn bak. - Bruke på vinterstid? Da er det fint med tilstrekkelig dekklaring til 40 mm piggdekk under heldekkende skjermer. Ikke alle har det. - Hvor mange festepunkter vil du ha? Skjermfester er nevnt. Bagasjebrett, ekstra flaske/verktøysboks, feste på gaffel for rando-stativ, feste for vesker i rammen? - Kjøre slangeløst? Forsikre deg i så fall om at felgene er egnet for det. Helst dekkene også, om du ikke uansett skal sette på dine egne favoritter. - Preferanser hva gjelder geometri? Lengde, høyde og vinkler? - Lokal forhandler av sykkelen som kan hjelpe med tilpassing, utrustning, service og annen oppfølging? - Og ikke minst: Hvilken synes du er fin og gir deg lyst til å kaste deg på sykkelen for kjappe turer eller lange eventyr?
Hva gjelder vogn, er det verdt å huske at forskjellige sykler gjerne har forskjellige gjenger for de gjennomgående akslingene. Om ikke du allerede har en aksling med feste for vogn som passer på ny sykkel, kan du på The Robert Axle Project finne hva som passer. Selve akslingene kan bestilles direkte eller kjøpes hos norsk eller europeisk forhandler som måtte ha dem inn.
Re: Ny sykkel - allround - klarer ikke velge
#267295521/07/202109:54
Tipper broen på gaffelen også stiver den opp litt sideveis/reduserer subbing.
Det har du sikkert rett i.
Interessant at det i så tilfelle er motsatt tenking av det vi som regel finner hva gjelder bro ved setestagene. Med skivebremser kan broen fjernes, noe som er lovprist som et grep for å øke fleks og vibrasjonsdemping i baktriangelet. Men KTM har altså beholdt bro også bak.
Før jeg skrev innlegget over, fant jeg ikke noen oppklaring fra KTMs side. Fant dog denne lesverdige testen på Bikeboard.cc der det nevnes, men dessverre uten noen komplett forklaring:
KTM's aluminum versions for fast gravel road riding, however, go one step further in terms of visual distinctiveness: There are additional bridges above the wheels of the X-Stradas’ forks and seatstays “just for the fun of it”, as marketing manager Matthias Grick said back at the 2019 Eurobike new products presentation. We assumed at the time that they were not necessary to ensure stiffness despite increased tyre clearance, but intended to mount the accessories of the LFC version (the abbreviation stands for Light, Fender, Carrier, i.e., a commuter bike with lights, mudguards and luggage rack already mounted) as threaded holes are to be found on the back and bottom of the bridges. Furthermore, the fork is inserted high enough to be replaced by a suspended Gravel model without changing the geometry.
#267296721/07/202112:53
Om man sammenligner KTM X-Strada 710 (i aluminium) med X-Strada Master (i karbon) ser man tydelig den usedvanlig lange gaffelen, det korte overrøret og dermed det kompakte triangelet hos førstnevnte.
X-Strada i aluminium har altså merkespesifikk, lang gaffel med bro (!) med festepunkter, som vist og diskutert i innleggene over.
Har aldri sett noe slikt før, jeg
Trådstarter får tilgi nerdingen, men det har som nevnt en viss relevans for lykter og skjermer på en allbruks/familiesykkel.
[Re: Sepeda]
#267298521/07/202115:34