Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til racer/hybrid til maks 12k

Tips til racer/hybrid til maks 12k #2672898 20/07/2021 20:13
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
På tide å trene litt igjen etter flere år på sofaen. I første omgang blir det kortere turer i lokalområdet (2-5 mil) i rolig fart. Etterhvert blir det forhåpentligvis litt mer seriøst, men fremdeles på relativt rolig mosjonistnivå. Er litt usikker på hybrid/racer (og kanskje også cyclocross), men vil gjerne ha tips til gode kjøp på sykler som er sånn noenlunde tilgjengelige til rundt 10-12k. Først og fremst vil sykkelen bli brukt på asfalt, men ser absolutt det positive at sykkelen også kan tas ut på fine grusveier. Sykkelen må være litt robust og vil være eneste sykkel, så den må også tåle litt småturer i nærområdet samt turer sammen med småguttene på 4 og 6 år. Har en liten forkjærlighet for BMC Alpenchallenge Three, men tenker vel kanskje at denne ikke er "landevei" nok til treningsturer?

Re: Tips til racer/hybrid til maks 12k [Re: LAKA] #2672926 21/07/2021 07:24
H
Hincapie Offline
Avhengig
Avhengig
H
Tilgjengelighet er vel den store utfordringen i disse tider. Til skissert bruk trår du ikke feil med Alpenchallenge. Fin og robust sykkel med bra (nok) utstyrsgruppe. Sora gruppen er helt fin og den kommer med et ok semi-aero DT Swiss/Shimano hjulsett, samt gode skivebremser. Ok vekt og rask nok til noen turer på landeveien.

Re: Tips til racer/hybrid til maks 12k [Re: LAKA] #2672930 21/07/2021 07:41
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Fin den BMC'en. Men: Jeg hadde valgt bukkestyre. 5 mil på landeveien uten å kunne flytte hendene rundt og variere leddvinkler i hele overkroppen er temmelig slitsomt. Så ja, jeg gir min tilslutning til den siste setningen din, LAKA.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Tips til racer/hybrid til maks 12k [Re: LAKA] #2672961 21/07/2021 11:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1

Traff et hyggelig sykkelbud, innflyttet fra Storbritannia, som hadde bygget om sin Alpenchallenge til bukkestyre ICON_SMILE

Og en annen som hadde gjort det samme med Canyon Roadlite.

Enklere å velge bukkestyre først som sist.

Husk at sykler etter hvert begynner å ankomme butikkene. Og flere vil komme.

35.000 sykler på vei

Wibe kaller årsaken til sykkelmangelen selskapet opplever for en «perfekt storm».

– Alt ifra et skip på tvers i Suez-kanalen, en ekstrem etterspørsel, et utfordrende containermarked, og pandemien er heller ikke over, sier Wibe.

Han sier videre at det er 35.000 sykler på vei inn på lager.

– Noen vil bli solgt gjennom gode tilbud utover høsten. Folk kjøper sykkel helt frem mot jul. Men noen av syklene vil også overvintre.

Man kan altså håpe på et visst utvalg og gode priser utover høsten. Allerede noen meget gode tilbud, som White RC Pro. Se egen tråd.

Har ikke oversikt over hva som er tilgjengelig hos de forskjellige forhandlerne, men har lagt merke til at XXL og andre kjeder har begynt å kvitte seg med overliggere. En kamerat fikk seg nettopp Ghost Fire Road Rage 6.9 til en billig penge. Verdt å følge med på hva de fysiske butikkene faktisk har inne, og ikke stivne foran PC-skjermen.

Så har man bruktmarkedet. Der kan man både gjøre kupp og brenne seg sårt. Et alternativ om man vet hva man vil ha og har en viss peiling. Forumet bistår også gjerne.

Re: Tips til racer/hybrid til maks 12k [Re: LAKA] #2673029 22/07/2021 07:07
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Takker for gode innspill. Har prøvd å følge med på bruktmarkedet, men synes mye er dyrt og godt brukt og har ikke helt kunnskap nok til å vurdere hva som er gode kjøp. Per nå heller det mot BMC en hos Birk til 9995,-. Da har jeg god sykkel til det meste av min bruk, og skulle jeg virkelig få sansen for landeveissykling så kan kona overta BMC en og jeg kjøpe ny landeveissykkel. Kjøper ikke helt enda, så tar fortsatt i mot gode tips.

Re: Tips til racer/hybrid til maks 12k [Re: LAKA] #2673034 22/07/2021 08:07
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
ICON_SMILE

Må bare si det:

Vi hadde en liknende tråd i fjor: Gravel bike med flatt styre.

En av de involverte avviste alle forslag om bukkestyre og endte opp med å kjøpe en rask blandeveissykkel satt opp med flatt styre.

Etter å ha syklet mer, forsto han at han burde hatt bukkestyre og ville bygge om sykkelen. Etter flere runder innså han hvor kostbart og potensielt omfattende det er å bygge om, og måtte gravlegge prosjektet.

Særlig på landevei vil ikke bare behovet for å endre plassering av hender, men også fordelene med en mer fremoverlent sittestilling for å få styrke i tråkket, tilsi at bukkestyre er tingen. Det oppdager du raskt.

Så slik er det. Du er herved advart ICON_SMILE

Men om du først skal ha flatt styre, synes jeg Alpenchallenge er blant de absolutt toppkandidatene, om enn med noe begrenset dekklaring for helårssykling ICON_SMILE

Re: Tips til racer/hybrid til maks 12k [Re: LAKA] #2673205 23/07/2021 20:44
F
Feilert Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
F
Interessant tråd for en forumfersking! Den White-sykkelen ser jo overraskende bra ut. For min del ser jeg egentlig etter en pendlesykkel på en rute med 15 km asfalt, 3 km grusvei og 2 km 'trillesti', og har forestilt meg at CX var veien å gå. Men en sykkel som denne, med 28 mm dekk med mønster, gjør kanskje nytta?

Re: Tips til racer/hybrid til maks 12k [Re: Feilert] #2673335 25/07/2021 16:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Feilert
Men en sykkel som denne (White RC Pro), med 28 mm dekk med mønster, gjør kanskje nytta?

Flyttet spørsmålet ditt inn i tråden om RC Pro ICON_SMILE

Re: Tips til racer/hybrid til maks 12k [Re: LAKA] #2673676 29/07/2021 15:26
L
LAKA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
L
Da er Alpenchallenge bestilt fra Birk og ventet til Stavanger i neste uke. Så får vi se hvor lang tid det tar før flertallet her får rett ICON_SMILE.

Moderator  support, Valentino