Det stemmer at i utmark er el-sparkesykkel definert som motorkjøretøy og følgelig ikke tillatt å bruke. Det gjelder i all skog og utmark, ikke bare Oslomarka.
Motorferdselloven og spesifikt
forskrift for bruk av motorkjøretøyer i utmark og på islagte vassdrag regulerer bruken av motorkjøretøyer i utmark. Den gjør unntak for el-sykler, men
ikke for el-sparkesykler og andre små elektriske kjøretøyer som hoverboard, segway osv.
***
Det er en smule forvirrende hva som regnes eller ikke regnes som motorkjøretøy/motorvogn og hva som regnes som sykkel.
I likhet med el-sykkel, er el-sparkesykkel også etter
Vegtrafikklovens definisjon motorvogn. Men: Både el-sykkel, el-sparkesykkel og andre små elektriske kjøretøy er juridisk blitt
likestilt med sykkel i
kjøretøyforskriften og i
forskrift om krav til sykkel.
Grunnlaget for denne likestillingen med sykkel er Vegtrafikklovens § 2 andre ledd som sier at Samferdselsdepartementet kan bestemme at kjøretøy som etter lovens definisjon er motorvogn, likevel ikke skal regnes som motorvogn.
Men at el-sykler, el-sparkesykler og andre små elektriske kjøretøyer klassifiseres som sykler, gjelder for
Vegtrafikklovens virkeområde. Ikke
Motorferdsellovens virkeområde.
Og som sagt, i Motorferdsellovens forskrift er det kun el-sykler som er unntatt for reguleringene som gjelder for motorkjøretøyer i utmark, ikke el-sparkesykler og andre små elektriske kjøretøyer.
***
Forutsatt at Nilsbyen terrengsykkelpark anses som utmark, er altså bruk av el-sparkesykkel ikke lovlig.
For avklaringer, informasjon og lovgrunnlag, vil jeg tro at dere bør ta kontakt med Miljødirektoratet under Klima- og miljødepartementet, stedlig politi eller annen myndighet som måtte ha reguleringsansvar for sykkelpark.