Hei,
skal være med på OF300, starten går om 12 dager. Føler meg i helt ok form nå, så jeg er greit forberedt. Hadde en fire timers tur i varmen går, 75% i sone 1 og 25% i sone 2, og i dag kjenner jeg meg litt stiv i muskulaturen og tung i beina. Hadde trodd jeg skulle følt meg lettere etter en tross alt ikke særlig hard tur i går.
Jeg har en del erfaring med ultramaraton, og har tidligere hatt veldig god erfaring med å trene mye fram til det er igjen ei uke. Da har jeg avslutta med en skikkelig hard og lang stitur, type 4-5 timer, 6 eller 7 dager før rittet. Dette har jeg gjort før 24-timers ritt i Danmark to ganger, før OF300 en gang tidligere og jeg har også gjort dette en del i forberedelser til Ultrabirken som jeg har kjørt mange ganger. Etter denne hardøkta har jeg ikke trent i det hele tatt.
Forskjellen denne gangen er at jeg egentlig har følt meg litt tung i kroppen lenge. Formen er egentlig helt OK, og jeg ser av kjente Stravasegmenter at det går helt fint, så formen er ikke dårlig til tross for at jeg føler meg litt tung i kroppen. Har liksom ikke følt at jeg har hatt overskudd selv om jeg har trent bra, og det henger nok sammen med helheten - søvn, jobb, trening, samme gamle regla. Første gang på en måneds tid der jeg har følt meg lett var mandag denne uka, kjørte hardøkt i terrenget og jeg ser av tidene at det gikk veldig bra den dagen og var superfornøyd etterpå (muligens med unntak av at jeg tryna og brista et par ribbein, det var ikke helt optimalt...). Så har jeg sykla nokså mye denne uka, nå er det 12 dager til start og jeg er litt tung og stiv i muskulaturen.
Hvordan ville dere trent fram til rittet? Skal jeg fortsette med min gamle oppskrift og trene mye fram til det er igjen ei uke, og satse på at 6 dager hvile helt uten trening gir skikkelig overskudd og kanskje litt superkompensasjon etter en hard siste tur? Eller skal jeg korte ned fra nå og sikre overskudd, trene korte økter, f.eks annenhver dag med rolig og intervall, som jeg typisk ville gjort om det var et kort ritt det var snakk om?
Erfaringer? Sykkeltid tipper jeg blir et sted mellom 17 og 19 timer, litt vanskelig å si siden løypa er ny hvert år. Maksfart betyr null, men generelt overskudd i hode og kropp og evne til å holde nokså høy, jevn og økonomisk marsjfart betyr mye mer.
sv