Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail..

Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. #2672628 16/07/2021 17:03
M
Macgyver Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Som nevnt, har erfaring med hardtail, kjøpte en scott scale 29"med fox (muligens evolution float 32?)og aluminiumsramme. Rundt 15k i 2010. Med denne har jeg vært på toppen av formokampen i rondane nasjonalpark og nå senest ned en jæævlig sti ned fra Hangurstoppen mot Voss sentrum(bommet nok på veivalget) resten av turen på nevnte topp var fantastisk..

Uansett, jeg ønsker en fulldemper i tillegg, dette til de nevnte grovere turene, jeg har nå 30 gir, og dermed slår jeg lett nedi med drevet fremme, rammen er også litt firkantet til voldsom utforkjøringer.

Budsjett tilsier ikke så mye, men blir jeg skuffet av scott spark 900 expert som xxl har nå på tilbud? Den har lockout fremme og bak, 29" hjul, drop på sete og 120mm vandring fremme og bak. Ghost til ca samme pris har ikke lockout på dempere, noe jeg har i dag og ønsker på min neste sykkel også.

Beklager langt innlegg, men men..

Redigert av Macgyver; 16/07/2021 18:08.
Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672633 16/07/2021 18:17
M
Macgyver Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Har nå bestilt meg en sak, https://www.xxl.no/scott-spark-900-...fepRsshBQrTQiduSxShYlClwGiRoC4JYQAvD_BwE

Jeg tror den innfrir, jeg ønsker ikke karbon og det er nok ikke de beste demperene på denne, men det er sikkert godt nok.

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672634 16/07/2021 18:17
M
Macgyver Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Har nå bestilt meg en sak, https://www.xxl.no/scott-spark-900-...fepRsshBQrTQiduSxShYlClwGiRoC4JYQAvD_BwE

Jeg tror den innfrir, jeg ønsker ikke karbon og det er nok ikke de beste demperene på denne, men det er sikkert godt nok.

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672639 16/07/2021 21:26
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Det var ikke mye tid til råd her, og jeg er nok ikke den beste. Men jeg så nylig på denne vs ghost og vs cube (til ca 30k) til bekjente, da var det jeg kom fram til var at de ikke ville bli misfornøyd med sparken, men at jeg personlig foretrakk noe mer nedover-orientert (dvs cube/ghost). Jeg tror det samme kan gjelde litt for deg, mtp at du har en hardtail og ønsker fulldemper til "de grovere turene". Hvis jeg skulle kjøpt fulldemper som eneste sykkel for ~30k i dag hadde det blitt en ripley/ripmo hands down.

Men uansett vil nok experten være bedre nedover enn det du har i dag uansett.

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672668 17/07/2021 12:43
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Den blir sikkert bra den experten. Den er selvsagt ikke siste skrik, men du får sikkert ikke så mye annet til 21k i butikk i dag. Og for å flisespikke så er ikke en fulldemper helt det samme som en soft tail.

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672672 17/07/2021 15:48
M
Macgyver Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Hva er egentlig forskjellen på softtail og fulldemper? Og ja, prisene, og hva som er tilgjengelig på lager er dårlige greier :

Tenker å bytte ut dekkene fra 2.4 til 2.6 for mest flyt.

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672674 17/07/2021 16:09
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Ja si det. En soft tail er vel en slags modifisert hardtail med noe summensarium for å lage rumpa litt mykere. De hadde vel sin renessanse på slutten av absalon sin karriære og siden har vi vel ikke sett så mye til dem. Da var det vel trek og bmc som sto i spissen. Jeg tipper vi blir å se soft tail igjen på grus og eventyrsykkel etter hvert med mindre de går rett på fulldemping de også.

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672679 17/07/2021 16:52
M
Macgyver Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Takk for svar ICON_SMILE nå er det bremset med hva som er på lager i nærheten av meg, men jeg syns ikke denne sykkelen er så mye bedre på spec, betaler en i hovedsak bare mye for ramme i carbon? Vekten er ca lik uansett.

https://www.xxl.no/scott-spark-940-1x12-21-terrengsykkel-unisex-svart/p/1183571_1_style

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Paulus] #2672683 17/07/2021 17:38
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Innom på besøk ICON_SMILE

En avsporing:

Sitat: Paulus
Jeg tipper vi blir å se soft tail igjen på grus og eventyrsykkel etter hvert...

De har vært der en stund allerede.

F.eks. BMC URS, Cannondale Topstone Carbon, Moots Routt YBB og Basso Tera.

Sitat: Paulus
...med mindre de går rett på fulldemping de også.

Litt færre av dem. Som f.eks. Niner MCR 9 RDO og eksotiske Apro Ranger. Sykler som Topstone Carbon Lefty blir en mellomting.

Blant landeveissykler har vi både historisk og i nåtiden softtails, som Wilier Cento 10 NR, og fulldempere, som Pinarello Dogma FS ICON_SMILE

Og så har man innebygget mekanisk eller hydraulisk demping, som Trek Isospeed og Specialized Future Shock. Ryktene sier at Specialized snart kommer med sistnevnte også for demping bak.

Felles for alle løsningene er at vandringen er betydelig kortere enn hva man finner på terrengsykler.

Bare siden du nevnte det. Og deler av stifolket er jo gravel curious for tiden, så...

Avsporing slutt og tilbake til fulldempede terrengsykler og Scott Spark yes

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672720 18/07/2021 11:46
M
Macgyver Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672726 18/07/2021 13:13
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
De to modellene ganske forskjellige sykler. Så spørs jo hva bruken din er. Jeg er ikke så kjent med stiene rundt Voss. Men hvis det er der du bor så skulle det forundre meg om ikke den cuben kan være et godt alternativ. Den er i alle fall ganske godt utstyrt sammenlignet med de to andre, og det blir neppe noe spesielt behov for oppgradering. Passer nok best på stier der hvor det er litt brattere og gjerne litt mer krevende terreng.

Men hvis du sykler mest grusvei og enklere stier så blir en sykkel med 160mm demping ganske kjedelig, spesielt for en nybegynner. Da er nok sparken et greit valg. Hvis du ikke er helt sikker på hva du trenger så kan det være greit å ikke go bananas å kjøpe den feteste sykkelen du har råd til som første sykkel. Men heller ta sikte på å kjøpe noe rimeligere og så finner du ut om en sesong eller to hva du vil ha eller trenger og da kjøper du noe annet uansett.

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672736 18/07/2021 16:18
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Hvis det er å få tak i ville jeg gått for en ripmo/ripley AF avhengig av bruk, men tror ikke Cuben eller spark er dårlig. Som sagt to forskjellige bruksområder.

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672916 21/07/2021 02:09
M
Macgyver Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
M
Det ble en spark 900, det var farlig nærme en genius 950, men der ble for mye penger.. Nesten 8k opp i pris:(

Sykkelen er testet på en drøy times tur og det fungerer bra, mye mer effektivt å klatre oppover trange overgrodde vestlandsstier med denne.
Selv om det er 29" og 2.25 på den gamle så reagerte jeg på det var mye mer sentrifugalkrefter sideveis på fremhjulet når jeg hadde litt fart på den, rart.
Opplever jeg fikk mye mer krefter ned i bakken nedover med denne.

Litt irriterende at xxl ikke har gått igjennom sykkelen, knirker litt i pedal/bak, så noe er litt løst. Gir wire mangler også "propp" så den har allerede fliset seg. Gir er heller ikke hundre prosent rett. Girer greit, men litt hardt. Dersom en derimot trør baki bakover, feks en runde for å få bedre grep i skogen, da raser den nedover i gir og kiler seg, må stoppe og løfte kjede på plass.

Irriterende når det er drøyt 45min å kjøre en vei for å klage..

Men ellers, jeg tror jeg blir fornøyd ICON_SMILE

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672935 21/07/2021 08:05
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Gratulerer med ny sykkel!

Det er alltid irriterende med småfeil, men du må uansett lære girjustering, så da kan du like godt starte nå ICON_SMILE
Håper det går seg til og at du få mange fine timer på Sparken!

LarsB

Re: Erfaring med hardtail, ønsker nå softtail.. [Re: Macgyver] #2672943 21/07/2021 08:33
O
OlaA Offline
Avhengig
Avhengig
O
Gratulerer med sykkel!
Alltid noe som blir litt løst på en fulldemper, så å gå over den jevnlig er ikke så dumt. Anbefaler å sjekke ut konseptet M-sjekk som du sikkert kan finne på youtube et sted, da får man raskt sjekket det meste før tur.

Moderator  support