Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til å få løsnet kulelager

Tips til å få løsnet kulelager #2672593 16/07/2021 08:55
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Driver med bytte av alle rammelager. 8 av 12 har kommet greit ut, men så MÅ det jo være noen sta jævler som skal lage trøbbel.
I setestaget, bakre del, så sitter det doble lager med en spacer mellom seg, så lageret på trekkes ut (alt dunke på innsiden men veldig lite spillerom på spaneren).
Er på en Specialized fulldempa, så sikkert mange som har byttet tilsvarende. Opphenget har vært likt i mange år såvidt jeg skjønner. Alu-baktriangel.

Får det ikke ut ved å bruke verktøy for å trekke ut lageret.
Er det noe middel som fungerer å spraye på som løsner det fra ramma om det er rust som gjør at det sitter så jævli? wd40 har ikke gjort susen.
Varme/kulde?

[Linket bilde fra live.staticflickr.com]

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: hbakken] #2672596 16/07/2021 09:41
sindrer Offline
Besatt
Besatt
Det går an å ta av støvpakning på den ene siden , plukke ut kulene og indre lagerbane. Da har du plass til å presse ut lageret på den andre siden.

Sindre R.

Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: hbakken] #2672597 16/07/2021 09:42
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Jeg brukte en avtrekker på min gamle Stumpjumper. Men det er vel greit å bruke en pipe/spacer/skive eller lignende som går på innsiden av lagerets anleggsflate på utsiden, en større pipe på innsiden av ramma, og en bolt/gjengestang med muttere for å trekke ut begge lagere og avstandshylde i ett

Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: sindrer] #2672599 16/07/2021 09:44
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: sindrer
Det går an å ta av støvpakning på den ene siden , plukke ut kulene og indre lagerbane. Da har du plass til å presse ut lageret på den andre siden.

Da sitter du vel igjen med en ytterbane som ligger ann mot anleggsflaten ytters, og som er en virkelig nøtt å få ut?

Hvis ikke jeg husker feil så blir begge lagerene presset inn i ramma fra samme side, dvs innsiden, mot en anleggsflate som du kan se på bildet

Redigert av johannessen; 16/07/2021 09:46. Rediger grunn: Litt husk
Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: hbakken] #2672601 16/07/2021 09:59
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Kvalitetsdor gjør susen. Da er kanten såpass skarp og hard at det er greit å få banket ut, selv med liten kant å treffe. Spe på med varmepistol om det sitter hardt.

Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: johannessen] #2672610 16/07/2021 12:16
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Sitat: johannessen
Jeg brukte en avtrekker på min gamle Stumpjumper. Men det er vel greit å bruke en pipe/spacer/skive eller lignende som går på innsiden av lagerets anleggsflate på utsiden, en større pipe på innsiden av ramma, og en bolt/gjengestang med muttere for å trekke ut begge lagere og avstandshylde i ett

Dette er jeg usikker på. Men hvis der er slik at begge lager inkl hylse kan presses innover så har jeg jo verktøy til det. Men tenkte det var noe gods i midten? Tørr ikke prøve presse ut begge nettopp av den grunn.

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: aug11x] #2672611 16/07/2021 12:18
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Sitat: aug11x
Kvalitetsdor gjør susen. Da er kanten såpass skarp og hard at det er greit å få banket ut, selv med liten kant å treffe. Spe på med varmepistol om det sitter hardt.

Ja kan banke på verktøyet du ser på bildet. Det får tak i lageret greit det. Prøvde å banke med dor men tørr i dra til mer. Varme kan prøves. Alu skal jo utvide seg.

Noe rustløser som kan være alternativ å spraye på?

#NBNL -

Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: hbakken] #2672615 16/07/2021 14:15
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Sitat: hbakken

Dette er jeg usikker på. Men hvis der er slik at begge lager inkl hylse kan presses innover så har jeg jo verktøy til det. Men tenkte det var noe gods i midten? Tørr ikke prøve presse ut begge nettopp av den grunn.

Men er det ikke en liten krave som ytterbanen ligger ann i mot på yttersiden? Mulig den bare er 1.5 mm eller noe. Du vil i såfall se forskjell i diameter på hullet på utsiden og innsiden

Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: johannessen] #2672617 16/07/2021 14:49
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Sitat: hbakken

Men er det ikke en liten krave som ytterbanen ligger ann i mot på yttersiden? Mulig den bare er 1.5 mm eller noe. Du vil i såfall se forskjell i diameter på hullet på utsiden og innsiden

Skal ikke være det. Søkte opp sprengskisse og dem bekrefter at lagrene ikke skal presses mellom men ut på hver sin side. Er en flens inni der. Se link

Jeg har altså Unior sitt lageruttrekk verktøy men det vil ikke gi slipp.

[img]https://flic.kr/p/2mbApDq[/img]

#NBNL -

Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: hbakken] #2672648 17/07/2021 06:42
J
johannessen Offline
Avhengig
Avhengig
J
Se der ja ICON_SMILE Da er jo Sindrer sin metode god ICON_SMILE

Re: Tips til å få løsnet kulelager [Re: hbakken] #2672649 17/07/2021 07:04
hbakken Offline OP
Høkk, da! Høkk!
OP Offline
Høkk, da! Høkk!
Ble til at jeg fortsatte å banke med dor på lageruttrekkerverktøyet (det man ser i første bildet). Det fikk greit tak. Fikk hjelp av en kompis til å holde setestaget skikkelig nedtil en planke slik at det ikke flekset.
Det er gjerne slikt som er litt trøblete er min erfaring, men gikk mye lettere når man var to. Ville unngå skrustikke selv om det er alu.

#NBNL -

Moderator  support