Er ikke Å i Heiane selve definisjonen på sliteritt? jeg har det inntrykket på folk som har deltatt tidligere.
Ja, jeg vil si det er et sliteritt med mye seige bakker, mye høydemeter generelt, Å i Heiane fikk litt urettferdig stempelet som Å i Helvete da de hadde noen sesonger med bare regn, noe som jo aldri skjer på sørlandet

Løypa ble omgjort for en del år siden, da de snudde løpa og la den en del om, det førte til flere gilde sti partier, men det er en løype som krever sitt og du får lite gratis.
Vil si det er mange gruspartier hvor du kan hente deg inn eller benytte sjansen å spise/drikke, stipartiene er noe singeltrack, noe turstier og mange traktor/kjerreveier, ser man på resultatlistene så er det krevende ritt med relativ lang ritt tid.
Men ifjor var det knusktørt og da blir det gode tider i alle trasene der borte, det er kommet lite regn til nå og hvis det holder seg vil det kunne gå like raskt i år er jo rittet så tidlig at det ikke har kommet noe særlig gress og vegetasjon.
Protecion dekk er jo å anbefale på dette rittet, jeg liker å ha minimum 2.25 dekk og dekk som maxxis aspen, ikon, recon , fast track, renegade osv vil duge under gjeldende forhold(recon race/race king var perfekt for meg ifjor), litt grep på fordekk og raskt/lettrullende bak dekk
PS! man kan vinne hvis man kommer til mål...
så det gjelder å ta det noe piano i de verste utforkjøringene, jeg vil si det er noen utforkjøringer ala Hanekamp, Farrisrunden så ja det er en del som punkterer hvert år
Det blir en flott dag, bare å lade opp