Oppkjøring og ventetid
|
Oppkjøring og ventetid
14/07/2021 12:24
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Mann(41). Av alle ting å ta meg til, har jeg funnet ut at det kanskje er på tide med sertifikat. Tross alt er jeg ennå ikke opplært i å sneie medtrafikanter og å sikte med spyleveske. (Relativt treffsikker med spruting fra vannflasken, så håper det er overførbart.)
Men hva er det jeg ser?
I Oslo sier nå førerskolen jeg kontaktet at de har instruks om å ikke melde opp kandidater for oppkjøring før de er "klare". Pr nå er ventetiden rundt 5 måneder i Oslo og Lillestrøm.
Hvordan er dette tenkt å fungere i praksis? Man trener og øver på en skole til man er klar for å kjøre opp. Så venter man i 4 måneder mens man glemmer det man har lært. Så tar man kjøreopplæringen på nytt den siste måneden for å få det tilbake "i fingrene"?
Forstår jo at trafikkskolene synes dette er helt OK, det må jo være masse ekstrainntekter for dem med de som må holde ting ved like frem mot oppkjøring. Er det virkelig like ille rundt om i landet, eller er dette et Oslo-fenomen?
Noen som har tips om hvordan man går rundt systemet? Jeg anser meg selv som et litt mer sikkert læringsobjekt enn en umoden 17-åring, og det har jo blitt en og annen time i trafikkbildet på sykkel. Egentlig hadde jeg kanskje håpet å finne en trafikkskole som er "liberal" mtp dette med første å gjøre kandidaten klar, for så å melde opp. Da kunne man jo lagt opp et treningsprogram frem mot oppkjøringstidspunktet. (Typisk et par timer tidlig for å kartlegge hva som trengs, og så mer intensivt den siste tiden.) Det ser imildertid ut som om skolene egentlig ikke vil gjøre det på den måten.
|
|
|
Re: Oppkjøring og ventetid
[Re: Gråstein]
14/07/2021 12:45
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Men litt lite og gjøre på ble det til at jeg så på dette også. Googlet litt slike intensivkurs og fant denne siden: http://www.bjorlotrafikkskole.no/index.php/klasse-b/intensivkurs-klasse-bHer ser det ut til at du selv kan bestille oppkjøring etter at du har bestått teorien. Om dette stemmer så er det vel bare og kortslutte instruksen til trafikkskolene og ta saken i egne hender. Merkelig om de ikke vil la deg kjøre opp på time du har skaffet selv, om de ellers mener du er klar.
|
|
|
14/07/2021 12:48
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Du får dra et sted de har bedre kapasitet. Jeg vet ikke hvordan det er nå, men tidligere var det i alle fall noen kjøreskoler som tilbydde intensivkurs, hvor du dro til feks stjørdal og gikk gjennom kjøreopplæringen på en snau arbeidsuke og så kjørte du opp rett etter fullført opplæring. Jeg vil tro du også kan melde deg til oppkjøring på en trafikkstasjon i en annen kommune enn der du har hatt opplæring. Kanskje kombinere ferie til nordnorge med oppkjøring?
|
|
|
14/07/2021 13:01
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Et par ekstra opplysninger:
1) Jeg har tett teoriprøven, den kunne jeg melde meg opp til selv. (Bekymret for "dagens ungdom", når jeg ser strykprosenten..) 2) Jeg har sjekket med en trafikkskole et mindre sted på Vestlandet der jeg oppholder meg en del. De har samme problem.
|
|
|
14/07/2021 13:57
|
Supermann
Besatt
|
Besatt
Statens Vegvesen kan være vanskelige å ha med å gjøre. Kanskje er det kortere tid på oppkjøring på Hønefoss f.eks.? Kan være en idé å sjekke ihvertfall.
Om du kan kjøre bil sånn noenlunde så bør jo trafikkskolen melde deg opp så fort som mulig.
Dersom du er redd for å miste kjøreferdighetene dine i mellomtiden så bør du få noen til å øvelseskjøre litt med deg.
Å kjøre bil er ikke vanskelig. Du mestrer, etter eget utsagn allerede det å ferdes trygt på sykkel. Du er dermed allerede på et høyere nivå i forhold til trafikkforståelse enn det førerprøven krever ;-)
Ut på tur!
|
|
|
14/07/2021 15:39
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Det jeg trenger, slik jeg ser det, er det rent tekniske rundt bruk av bil, en del timer med forståelse av romfølelse (hvor mye plass bilen tar etc) og en del tid til å bli trygg med høy hastighet med drapsvåpen i hendene. (Tilsvarende fart ned Galibier truer jo stort sett ikke annet enn å drepe meg selv..)
Men læring er ferskvare. Siden jeg ikke har bil pr nå og ikke tenker å skaffe meg i nær fremtid vil det uansett bli litt tilvenning å skulle starte å kjøre igjen etter å ha tatt lappen. Så de månedene med pause blir egentlig bare bortkastet.
Det ser ut som det ikke er mulig å bestille oppkjøring selv nå, det må via trafikkskole.
|
|
|
14/07/2021 20:38
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
dette hørtes rart ut, hvem er det som har gitt instruksen som i praksis tilsier ett halvt års ventetid på oppkjøring, sjåførskolen eller biltilsynet ? må da være mulig å kjøre opp ett annet sted hvis det er så lange ventelister i Oslo
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
14/07/2021 21:01
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Jeg har ikke funnet verken noen måter å melde meg opp selv, eller å sjekke ventelistetid. Sjekket med et par kjøreskoler på steder (godt utenfor Oslo, Bergen o.l.) der jeg har en viss tilknytning, men de sier det er tilsvarende ventetid hos dem.
|
|
|
14/07/2021 21:11
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Siden du kan mye av trafikkforståelsen fra før, er den mer tekniske bilkjøringen du skal lære, muskelminne, som svømming og sykling. Så det er jo ikke læring som ferskvare. Jeg tok lappen som attenåring. Mellom 25-35-årsalderen kjørte jeg knapt bil, var sikkert flere år uten en eneste kjøretur der. Føltes likevel bare som årets første svømmetur når man setter seg bak rattet igjen. Samme med manuellgir. Svært sjelden jeg kjører det nå, men det sitter. Så om du må vente en stund etter du er ferdig med opplæringen, så holder det med en oppfriskningstime rett før oppkjøring.
|
|
|
15/07/2021 07:13
|
erik e
Avhengig
|
Avhengig
Vel,41 år. Går vel bra med noen mnd. til. 😉. Kjør forsiktig.
|
|
|
15/07/2021 07:44
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
19 åringen vår tok akkurat lappen (Drøbak Trafikkstasjon) og fikk først beskjed av kjørelærer om at hun ville få time i september. Da hun sa hun skulle til Stavanger for å studere i august sa han at han skulle se hva han kunne få til og hun fikk altså time nå i juli, ca 2 måneders ventetid. Mulig det er slik at kjøreskoler "bestiller oppkjøringstimer" uten å sette opp navn på kandidaten. Hun har også hatt flere timer etter teoriprøven (fikk null feil !) og vipps meldingene til far har dumpet inn jevnt og trutt, For hennes del tror jeg det har vært lurt men flere timer med knotetrening (parkere, rygge og inn på motorvei etc) ville vært bra. Dette har vi i stor grad gjort selv. Kjørefølelsen har vært riktig bra lenge Har ikke regnet på det men jeg lurte også på om det ble litt vel mange timer.
Lykke til Gråstein ! ! !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
15/07/2021 08:10
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Det jeg trenger, slik jeg ser det, er det rent tekniske rundt bruk av bil, en del timer med forståelse av romfølelse (hvor mye plass bilen tar etc) og en del tid til å bli trygg med høy hastighet med drapsvåpen i hendene. (Tilsvarende fart ned Galibier truer jo stort sett ikke annet enn å drepe meg selv..)
Men læring er ferskvare. Siden jeg ikke har bil pr nå og ikke tenker å skaffe meg i nær fremtid vil det uansett bli litt tilvenning å skulle starte å kjøre igjen etter å ha tatt lappen. Så de månedene med pause blir egentlig bare bortkastet.
Det ser ut som det ikke er mulig å bestille oppkjøring selv nå, det må via trafikkskole. Jeg tok selv lappen sent (etter at jeg hadde fyllt 30) - og én av tingene jeg måtte terpe på med kjørelærer var å slutte å bremse for biler fra venstre. Som mangeårig syklist satt det langt inne i ryggmargen at bilister generelt gir f... i vikeplikt, og det tok tid å omstille seg til å stole på at når man sitter i en bil så overholder de faktisk vikeplikten (stort sett)... En annen ting jeg slet med var det tekniske - klutch/gir. Høy fart gikk overraskende greit. Lav fart i by når det skjer mange ting rundt meg kan jeg fortsatt bli stresset av. Jeg tok lappen i Oslo, og angret ikke på det - for det er verdifullt å trene masse i bytrafikk.
|
|
|
15/07/2021 08:20
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
og en del tid til å bli trygg med høy hastighet med drapsvåpen i hendene. Dette lærer du raskt, etter et par timer regner jeg med du også begynner å få taket på å åpne bildøren for ekstra effekt.
|
|
|
[Re: anderssb]
15/07/2021 09:56
|
ktodnem
Ringrev
|
Ringrev
Morsomt! Jeg tok også lappen ca 30-års alder etter mange år med sykkelcommuting til jobb, og hadde til å begynne med en uvane av å skifte gir i bunn av oppoverbakker  var en del lokale kneiker som jo var litt tunge på en DBS Street Track....
|
|
|
15/07/2021 10:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan du ikke få dem til å melde deg opp til oppkjøring nå og så vente med undervisningen til det nærmer seg?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
15/07/2021 11:01
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Haha, bare vent. Dere kommer sikkert til å dra i rattet, når dere kjører over en hump.
Jeg vet ikke hvordan det er i Oslo, men min datter tok i fjor lappen med litt av det opplegget du ønsker. Mer intensivt da dato for oppkjøring var klar og nærmet seg (tror ikke hun var helt 'klar' da hun ble meldt opp til oppkjøring).. Men jeg tror at hun byttet skole for å få til en slik 'avtale'. Det var på landet, ja.
Har ikke lest gjennom alle detaljer, men du har ingen å øvelseskjøre med i mellomtiden mellom oppmelding og kjøretimer ukene for oppkjøring?
|
|
|
[Re: GeirK]
15/07/2021 11:03
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan du ikke få dem til å melde deg opp til oppkjøring nå og så vente med undervisningen til det nærmer seg? Det var vel det som var problemet ihht første post? Kjøreskolen skal ikke melde opp elever som ikke er klar og dermed så blir det en forsinkelse mot oppkjøringen ettersom det er fire måneders ventetid på oppkjøring. (Eleven sitter da og blomstrer i fire måneder, trenger i utgangspunktet ikke flere kjøretimer, men må kanskje ha en "oppfriskning" før oppkjøringen) Jeg har stor forståelse for at vegvesenet ikke vil ha elever som ikke er klar til oppkjøring, det er å kaste bort ressurser i forhold til de som faktisk er klar og kan gjøre ventetiden enda lengre.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
15/07/2021 11:06
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det var vel det som var problemet ihht første post? Kjøreskolen skal ikke melde opp elever som ikke er klar og dermed så blir det en forsinkelse mot oppkjøringen ettersom det er fire måneders ventetid på oppkjøring. (
Da leste jeg litt fort. Beklager.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
15/07/2021 11:08
|
Raskall
More than words
|
More than words
Kan du ikke få dem til å melde deg opp til oppkjøring nå og så vente med undervisningen til det nærmer seg? Da jeg tok lappen i 2015/2016 (44 år gammel) var det ikke mulig å melde opp noen til oppkjøring før man har bestått teoriprøven. Jeg vil anta det er slik fremdeles, men jeg ser ikke noen grunn til at kjøreskolene ikke skal kunne melde opp noen så snart det er mulig. Tar man teoriprøven så raskt som mulig så kan man jo ta den obligatoriske opplæringen mens man venter på oppkjøringa. Kan trådstartar ha misforstått "å være klar" med å ha "bestått teoriprøven"?
|
|
|
[Re: Raskall]
15/07/2021 11:17
|
Raskall
More than words
|
More than words
Kan du ikke få dem til å melde deg opp til oppkjøring nå og så vente med undervisningen til det nærmer seg? Da jeg tok lappen i 2015/2016 (44 år gammel) var det ikke mulig å melde opp noen til oppkjøring før man har bestått teoriprøven. Jeg vil anta det er slik fremdeles, men jeg ser ikke noen grunn til at kjøreskolene ikke skal kunne melde opp noen så snart det er mulig. Tar man teoriprøven så raskt som mulig så kan man jo ta den obligatoriske opplæringen mens man venter på oppkjøringa. Kan trådstartar ha misforstått "å være klar" med å ha "bestått teoriprøven"? Svarer meg selv. Jeg svarte først og googlet etterpå. Vegvesenet anmoder nå faktisk at all obligatorisk opplæring skal være gjennomført før kjøreskolen bestiller oppkjøring: https://kommunikasjon.ntb.no/presse...lisherId=17847490&releaseId=17899277Det blir for dumt. Det hadde vært fornuftig uten ventetiden, men siden det er så lang ventetid så vil praksisen virke mot sin hensikt.
Redigert av Raskall; 15/07/2021 11:17.
|
|
|
[Re: Flamini]
15/07/2021 11:19
|
Raskall
More than words
|
More than words
dette hørtes rart ut, hvem er det som har gitt instruksen som i praksis tilsier ett halvt års ventetid på oppkjøring, sjåførskolen eller biltilsynet ? Begge deler, ser det ut til i følge artikkelen i mitt forrige svar i denne tråden. Selvsagt vil ikke sjåførskolene si seg mot dette da det vil gi betraktelig høyere inntekter. Folk må jo ha vedlikeholdstimer mens de venter på oppkjøring.
|
|
|
15/07/2021 11:43
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Det har vel vært en pandemi som har resultert i etterslep. Det trenger ikke være hverken noe komplott eller sammensværgelse fra sjåfærskolene.
|
|
|
[Re: Raskall]
15/07/2021 11:51
|
Gråstein
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Kan trådstartar ha misforstått "å være klar" med å ha "bestått teoriprøven"? Nei :-) Jeg har bestått teoriprøve, og det har alltid vært tatt med når jeg har spurt kjøreskoler. Men så langt har jeg altså ikke funnet noen som er villige til å melde meg opp, og så sette opp læringsplan basert på når det er "eksamen".
|
|
|
27/07/2021 13:29
|
oracle
Entusiast
|
Entusiast
Jeg holder på å ta lappen nå og har fått oppkjøring i starten august uten å ha fullført alt obligatorisk. Fikk oppkjøringstime etter Trinnvurdering trinn 3, før Sikkerhetskurs på bane (Glattkjøring). Har nå Trinn 4 (Langkjøring) ca en uke før oppkjøringen. Trafikkskole i Bærum
|
|
|
06/08/2021 09:23
|
Goldrush
Ringrev
|
Ringrev
Hvilken trafikkskole var dette?
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
|
|
|
|
|