Jeg skal flytte til Trondheim til høsten og har nærmest bestemt meg for å sykle fra Oslo (egentlig Sandvika) til Trondheim. Jeg sykler med racer og trenger litt tips til hvor man skal sykle. Tenker å sykle fra Sandvika over Sollihøgda og til Kvam/Dombås for å overnatte der første natten og sykle derfra til Trondheim dagen etter, så det blir en todagerstur. Fra Sandvika og til Klekken er jeg kjent men derfra er jeg ikke kjent i det hele tatt og kunne trengt litt hjelp med hvor det er lurest å sykle for å unngå trafikk. Er det også mulig å sykle E6 over Dovrefjell, og er det eventuelt noen steder det ikke er lov å sykle langs veien?
Ja lov å sykle over Dovrefjell, er jo veldig åpen vei og ikke så trangt med biler at det skal går bra. Men unngå E6 før Dombås, velg småveier eller gamle E6 Gudbrandsdalen.
Hva vil du egentlig ha ut av turen? Når du først skal sykle denne distansen så finnes det veldig gode alternativer til å følge E6.
Har du mange dager og er det ok med fin grus? I så fall kan du sykle ruter som du sent vil glemme. Alternativt tar du korteste vei mer eller mindre langs E6, men det blir en helt annen tur.
E6 over Dovrefjell er uansett et dårlig alternativ. Du kan i stedet velge mellom nyanlagt sykkelvei over fjellet (Tour de Dovre) eller du kan sykle via vakre Grimsdalen/Folldalen eller via flotte Venabygd/Folldalen. Fra Folldalen kan du sykle inn den eventyrlige Einunndalen og via Orkelsjøen til Oppdal. Derfra småveier via Orkanger til Trondheim. Hjerkinn - Oppdal på E6 bør du unngå. Her kommer bilene veldig fort.
Starten kan du gjøre gjennom Nordmarka og videre i bølgende kulturlandskap til Gjøvik.
Takk for gode tips her. Jeg skal sykle Oslo - Trondheim. Jeg vil unngå for mye trafikk men helst ikke bruke alt for lang tid. Har du et tips til hvilken rute jeg bør velge? Setter pris på fin natur selvsagt. Har ikke nye erfaring med langdistanse sykling. Men er veldig klar for å teste dette i sommer:)
Starten kan du gjøre gjennom Nordmarka og videre i bølgende kulturlandskap til Gjøvik.
+1
Skar-Kikut-Mylla er fin tur, derfra kan man vri seg nedover langs bygdeveiene ned mot Gran for en matbit, så langs vestsiden av Jarenvatnet. Føler man seg modig kan man fra Brandbu ta Kjølvegen opp til Høgkorsplassen, ned til Einavatnet, langs Einastranda til Eina. Turen min stopper alltid ved Einavatnet.
Tror det finnes noen veier vest for Kjølvegen som har litt mindre høydemeter, uten at jeg har utforsket de. Mye trafikk langs RV4, greit å holde seg unna den, spesielt når det finnes masse fine bygdeveier med lite trafikk. Veldig trafikkerte veier gir uansett lite turglede, spesielt på bygda, da er som regel det eneste fokuset at man ikke vil stryke med.
En kompis av meg som syklet Norge på langs, syklet strekningen motsatt vei. I youtube-beskrivelsen(eller hva det heter) er det link til etappene i Strava; Stage 13 p2, 14 og 15. Hans tur var preget av at han kun hadde et visst antall ledige feriedager og dette var sluttspurten, så det er mye muligheter for mer minneverdig landskap slik runermm beskriver.
Redigert av Andreas83; 24/06/202212:41.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet