Junior på 10 begynner å pushe grenser og far begynner å bli småbekymret, i alle fall nå som han har fått snusen på Aron og nedoverbasert sykling.

Foreløpig er vi bare på hjelm og knebeskyttere, men spesielt i Aron er det behov for noe mer, men både litt vanskelig å bli klok på hva han bør ha og hva som finnes der ute for juniorer. Han sykler klassisk terreng (rundbane), sti og pumptrack. Noen av treningsturene kan også foregå ned lettere enduroløyper.

Alternativene ser ca. sånn ut i mine øyne:

Full overkropp i ett plagg, feks IXS Trigger, fordelen er vel god beskyttelse, ulempen er prisen for en kropp som vokser voldsomt.

Delvis full overkropp i ett plagg og parret med albubeskyttere, feks IXS Carve, gir vel god beskyttelse, gir også muligheter til å bruke albubeskyttere selv om syklingen ikke tilsier full trøye. Fortsatt dyrt.

Ryggskinne og albubeskyttere, feks IXS Flow. Fordelen her er vel først og fremst at skinnen kan benyttes til andre idretter (ski), men man mister jo noe beskyttelse.

Det finnes jo mer beskyttende plagg enn dette, men da blir det brått såpass tungt/hemmende at jeg mistenker at det ikke blir brukt så mye.

Når jeg sier Aron så er det greit å presisere at han sykler på hardtail så det er ikke helt crazy, men selv på hardtail er det mulig å gå relativt greit på snørra for en ung og overivrig sjel.

Jeg drar frem pris over her, det er litt flåsete all den tid dette er sikkerhet, men om noen har tips til andre, kanskje mer prisgunstige merker er det fint.

Er det noen som har vært gjennom samme øvelse og har noen kloke tanker å dele?