Tips til hvordan man bør ferdes trygt om syklist?
|
Tips til hvordan man bør ferdes trygt om syklist?
07/07/2021 18:49
|
Aktiv1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei, har dere noen gode linker til nettsider som inneholder god informasjon om hvordan man kan ferdes så trygt som mulig som en syklist?
|
|
|
Re: Tips til hvordan man bør ferdes trygt om syklist?
[Re: Aktiv1]
07/07/2021 20:16
|
Skoje
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
08/07/2021 06:30
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi vet jo ikke hvor trådstarter ønsker å sykle: I skogen er det litt enklere enn på veien: Stivettreglene
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
08/07/2021 15:57
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Generelt: Aldri musikk på øret, vær våken og forutseende. Ikke anta at biler ser deg, selv om du har forkjørsrett. Ikke anta at fotgjengere du tar igjen holder rett linje. Vær obs på at dører fra biler i kø kan slå opp, selv ut i sykkelfelt. Skal du sykle over forgjengerfelt, har du vikeplikt, men oftest sykler jeg over fordi jeg har slakket veldig av og bilisten stanser for meg. Det er dog ikke noe man skal regne med. Kikk over skulderen før feltskifte, også på gang- og sykkelvei. Hunder i bånd kan fort smette over til andre siden av veien uten at eier reagerer raskt nok. Hvis du sykler i marka: Aldri sykle mellom ku og kalv! Møter du kuer, stopp og vurder å trekke ut av veien. Har vært noen som blitt angrepet av kuer i Nordmarka i det siste.
|
|
|
10/07/2021 12:52
|
Aktiv1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for gode svar. Jeg sykler for det meste i bybildet og littpå stier. Skogen er vanligvis ikke et sted hvor jeg sykler.
|
|
|
14/07/2021 11:41
|
Aktiv1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har dere noen flere innspill her? 
|
|
|
14/07/2021 12:27
|
torbus
Entusiast
|
Entusiast
Jeg bor sånn til at jeg stort sett kan velge og vrake i veier etter forventet trafikkbilde, og holder meg unna de mest trafikkerte (og raskeste) veiene når det er mye trafikk der. Ikke bare føles det tryggere sånn, men ved å velge alternative veier slipper jeg å lage lange køer når trafikk i motgående gjør det vanskelig å kjøre forbi.
Hvis det er mulig tror jeg det er et godt tips.
I et par uker har jeg også syklet med en Garmin Varia (baklys med radar), og jeg kan nesten ikke få lovpriset denne nok. Med denne føler jeg at jeg har god kontroll også bakover, og posisjonerer meg enkelt i veibanen i forhold til trafikken jeg ser komme bakfra. Endelig er det slutt på tiden hvor jeg nesten skvetter av veien fordi en eller annen jeg ikke har hørt plutselig kjører forbi.
Ellers nevner vel Eirikbk det viktigste.
(Apropos det han skriver om kyr: Ikke aner jeg hva som hadde skremt kuene jeg møtte i dag, men jeg så meg i hvert fall nødt til å rette snuta ned en bratt skråning og vente ved et vann til den høyt-rautende flokken med oppspilte kyr svingte av grusveien jeg skulle videre på. En av få ganger jeg har opplevd kyr som truende, men noe må ha skremt dem, for så oppspilte har jeg aldri opplevd kuer før. Gøy med dyr, men kyr er store, tunge, trolig ikke så glupe at det gjør noe, og ofte er det kalver i flokken, så det er lurt å ta det rolig og være oppmerksom på signalene de sender).
|
|
|
14/07/2021 20:19
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Kan legge til at mine innspill for det meste er erfaringsbasert. Dessverre. Vil legge til at fortau og gang- og sykkelveier hvor utkjørseler krysser er skumle. Både privatboliger og bensinstasjoner. Da er det bedre å velge veibanen. Men det handler i stor grad om å være våken, påkoblet og forutseende.
|
|
|
[Re: torbus]
16/07/2021 19:45
|
HansC
Medlem
|
Medlem
I et par uker har jeg også syklet med en Garmin Varia (baklys med radar), og jeg kan nesten ikke få lovpriset denne nok. Med denne føler jeg at jeg har god kontroll også bakover, og posisjonerer meg enkelt i veibanen i forhold til trafikken jeg ser komme bakfra. Endelig er det slutt på tiden hvor jeg nesten skvetter av veien fordi en eller annen jeg ikke har hørt plutselig kjører forbi.
Støtter denne 100% Jeg har brukt Varia i flere år nå og den er fantastisk. Det høres ikke ut som det skal bety så mye, men når du først har brukt den litt er det ingen vei tilbake. Den er stø som fjell også, tror ikke jeg har erfart at den har feilet enda og baklys i tunneller er gull verdt. Jeg sykler midt i kjørebanen min og når jeg får beskjed om trafikk siger jeg sakte ut til høyre, noe som gjør meg synlig for bilene samtidig som det indikerer at jeg har sett de og er smidig. Får helt klart oftere vink fra billistene etter at jeg begynte med Varia, vinn-vinn.
|
|
|
19/07/2021 08:18
|
pbk
Ivrig
|
Ivrig
Sørg for at du har god nok teknisk innsikt til at du selv kan garantere at sykkelen er i god teknisk stand. Bruk hjelm og briller. Aldri sykle fortere enn at du kan stoppe for enhver uventet hindring. Vær alltid uthvilt og edru.
|
|
|
20/07/2021 10:42
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Tar utgangspunkt i at trådstarter er sylfersk;
Lær deg: å bremse, ok, det er ikke ment som en spøk. det er en grunn til at ABS er standard utstyr på biler og stadig flere MC å stå stille uten å sette føttene i bakkene trafikkreglene og stivett reglene bruk lys på sykkelen og kle deg i fluoriserende farger
kanskje det viktigste av alt, lær deg å lese trafikkbildet. krever tiår med erfaring og du blir aldri utlært. Har bilisten sett meg, vil han ta hensyn, hvor har han tenkt seg, svinger han først til venstre for så å ta en stor høyresving Vil barnet på fortauet løpe ut i veien fordi hun krangler med foreldrene Vil hunden hoppe ut i veien fordi den blir skremt av ett eller annet Er veimerkingen våt, kumlokket vått, den nylagte asfalten glatt, er det grus i veien, har vannet frozzet til is, oljeflekker i rundkjøringen, er den eldre dama i Mærsja stein på piller eller dritings av morgencognacen, har den innleide sjåføren av vogntoget sovet de to siste døgn osv
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
20/07/2021 13:04
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
Forsiktig med lastebiler som skal til høgre. Ikke ha ting hengende på styret. Vær oppmerksom når du skal krysse, svinge av, bytte vegtype (fra veg til fortau og motsatt.)
Se etter biler, men vit at det det er fortauskanter som du vil tryne på.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
28/07/2021 14:45
|
Bamsemums
Medlem
|
Medlem
På landevei utenfor by er plassering i veibanen viktig for å unngå farlige passeringer bakfra. Lær deg å ta din plass i veibanen. Er det god veiskulder så bruk denne hvis det føles trygt. Er det smal vei, legg deg ut i veibanen sånn at biler bakfra må vente eller passere når motgående trafikk har passert. Jeg veksler mellom å ligge midt i kjørebanen, høyre hjulspor eller på veiskulderen avhengig av fart på sykkel og bredde på vei. Alt dette for å unngå tette passeringer bakfra.
|
|
|
[Re: Bamsemums]
28/07/2021 14:47
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alt dette for å unngå tette passeringer bakfra. Man må være obs forfra også. Mange kutter svinger på landevei utenbys.
|
|
|
01/08/2021 10:18
|
Aktiv1
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er mange gode tips her.  Jeg liker å bytte til motsatt side av veien i god tid før en sving med lite/ingen sikt i tilfelle det kommer en bil rundt svingen. Eksempelvis bytter jeg fra høyre side av veien til venstre side av veien i god tid før en sving med lite/ingen sikt hvis jeg sykler nordover. Dette er vel det riktige å gjøre i situasjoner hvor det er en sving med lite/ingen sikt?
|
|
|
01/08/2021 11:39
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Følg trafikkreglene, vær middels passiv og vær forutberegnelig for andre trafikanter. Da går det stort sett greit.
|
|
|
01/08/2021 14:05
|
EspenS
Veteran
|
Veteran
På vei eller sykkel/gangvei, og har folk på elsparkesykkel, skateboard eller rulleskøyter i umiddelbar nærhet:
Sykle passiv og årvåkent. Anta at de når som helst kan miste kontrollen og/eller gjøre noe helt uforutsigbart.
Jeg frykter elsparkesykler mer enn jeg frykter biler i Oslo-trafikken.
Men jeg har også kræsja med to på skateboard, uten skyld, de bare dundra ut i veien uten å se seg godt nok for. Det røyk et hjulsett, men var for fortumlet til å ta navn og kreve erstatning osv.
Sauer som hopper ut fra en busk er også ille. Det skjedde foran meg i birken, en syklist endte i grøfta når han skulle kjøre unna. Det gikk i ca 50 km/h... Å være årvåken selv på grusveier, nå på denne tida hvor det er mye dyr på beite, er et poeng.
|
|
|
01/08/2021 19:14
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Det er mange gode tips her.  Jeg liker å bytte til motsatt side av veien i god tid før en sving med lite/ingen sikt i tilfelle det kommer en bil rundt svingen. Eksempelvis bytter jeg fra høyre side av veien til venstre side av veien i god tid før en sving med lite/ingen sikt hvis jeg sykler nordover. Dette er vel det riktige å gjøre i situasjoner hvor det er en sving med lite/ingen sikt? Nedover eller nordover? Men uansett om du er seriøs eller ikke: Hva er argumentasjonen for at dette er en lur ting å gjøre?
|
|
|
01/08/2021 20:49
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Det er mange gode tips her.  Jeg liker å bytte til motsatt side av veien i god tid før en sving med lite/ingen sikt i tilfelle det kommer en bil rundt svingen. Eksempelvis bytter jeg fra høyre side av veien til venstre side av veien i god tid før en sving med lite/ingen sikt hvis jeg sykler nordover. Dette er vel det riktige å gjøre i situasjoner hvor det er en sving med lite/ingen sikt? Ett godt tips fra meg : Hold deg på riktig side av veien til enhver tid. Har du noen gang kjørt bil og hatt møtende syklist på feil side av veien? Jeg har opplevd det to ganger, og begge gangene har det kommet bil i mot også. Hva er riktig å gjøre som bilist da? Legge seg i midten, og la syklisten passer på høyre side av bilen min, og møtende bil passere på min venstre side?
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
[Re: KjellMa]
02/08/2021 08:44
|
Raskall
More than words
|
More than words
Det er mange gode tips her.  Jeg liker å bytte til motsatt side av veien i god tid før en sving med lite/ingen sikt i tilfelle det kommer en bil rundt svingen. Eksempelvis bytter jeg fra høyre side av veien til venstre side av veien i god tid før en sving med lite/ingen sikt hvis jeg sykler nordover. Dette er vel det riktige å gjøre i situasjoner hvor det er en sving med lite/ingen sikt? Ett godt tips fra meg : Hold deg på riktig side av veien til enhver tid. Legger jeg litt godvilje og tolkningsrom så tipper jeg Aktiv1 mener kjørefelt, ikke vei. For det å legge seg ut mot gul stripe i riktig kjørefelt ved uoversiktlige svinger/bakketopper er lurt. Over på andre siden av veien er det kun syklister med dødsønske som gjør.
|
|
|
08/08/2021 15:11
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Denne tråden begynner jo å bli noen uker gammel, men her kommer noen personlige erfaringer fra meg også, som er informert av forskningen på sykkelulykker. Jeg er en uforbederlig forskningsnerd, og da jeg begynte å sykle mer aktivt satte jeg meg inn i forskningen på hva som er de vanligste (og farligste) typene ulykker på sykkel.
Det som overrasket meg da var at de klart vanligste ulykkene på sykkel er såkalte singelulykker, altså ulykker der man faller ganske alene uten at man kræsjer med andre trafikanter. En god del slike singelulykker skyldes imidlertid at sykkelinfrastrukturen er dårlig - at det kommer et uventet hull i bakken på dårlig underlag osv. Likevel er det en selv som er den aller farligste trafikanten for en selv når man er på sykkel!
De fleste singelulykker er likevel mindre farlige enn å bli påkjørt av bil. Når det gjelder påkjørsler tyder forskning fra andre land (kjenner ikke til forskning fra Norge) på at de fleste farlige påkjørsler foregår i overgangssituasjoner der bilisten ikke er oppmerksom på syklisten - for eksempel der syklisten ligger i sykkelvei på høyre side av bilveien og sykler rett fram, og bilister bryter vikeplikten og sykler inn i syklisten når hen skal svinge.
For meg har dette ført til følgende huskeregler:
"Solo-huskeregler":
- det er alltid tryggere å sykle sakte enn å sykle fort. Det er jo en opplagt ting, men det er likevel sant og det er lett å glemme. Jeg sykler fort på oversiktlig vei når jeg ligger i veibanen eller grusvei, ellers stort sett ikke. Det nærmeste jeg har vært å påføre både meg selv og andre skade var en gang jeg ble forbisyklet på vei hjem av en annen syklist, da jeg selv tenkte at jeg syklet omtrent så fort jeg klarte og ble forbløffet over at han syklet så mye raskere enn meg. Jeg bestemte for å prøve å ta vedkommende igjen - på et strekke med skiftende trafikkbilde og mange myke trafikanter. Trenger ikke gå i detalj, men det var idiotisk trafikkadferd av meg og bare flaks at det gikk bra og ikke endte med knall og fall og skade. Siste gang jeg lar egoet mitt styre farten, for å si det sånn!
- hjelm: jeg har vært litt frem og tilbake ang hjelmbruk, siden det er så mye offerklandring ang hjelmbruk fra Trygg Trafikk og politiet m.fl. ("jente påkjørt av traktor på sykkelvei - brukte ikke hjelm"). Jeg har likevel endt opp med at jeg bruker hjelm så sant jeg ikke bare sykler til nærbutikken, siden forskningen har blitt tydeligere og tydeligere på at hjelm hjelper, særlig med MIPS-teknologi. Det hjelper ikke noe særlig mot å bli påkjørt av trailer, men det hjelper mot å deise i bakken fordi hjulet setter seg fast i en trikkeskinne
- relatert til det siste: ikke bruke supertynne dekk i bytrafikk som i Oslo. Det er unødvendig å kræsje i trikkeskinner når man kan unngå det med litt bredere dekk
- ulike sykkeltyper har ulik ulykkesrisiko. Det er farligere å ha hodet rett over styret på en racer enn å sitte oppreist på en klassisk dame/herresykkel. Vil man maksimere trygghet kan man sykle liggesykkel, der hodet treffer bakken sist ved et eventuelt fall
- dette punktet er nok en het potet, men en del singelulykker er relatert til klips-pedaler og at man ikke rekker å få ut foten i tide. Jeg bruker det derfor ikke - funker like bra for meg med plattformpedaler og sykkelsko med god festesåle
"Trafikksamspill-huskeregler":
- i trafikken tar jeg for gitt at bilister ikke har sett meg frem til noe annet er bevist. Det betyr at jeg gjør meg selv så synlig som mulig. Jeg sykler med refleksvest og/eller tilsvarende jakke/trøye, samt flere blinkende baklys på dagen også, samt forlys der jeg tenker at det er nødvendig av hensyn til synlighet
- i alle situasjoner der det kan være tvil om bilisten er oppmerksom på syklister, velger jeg å "være en bil" - dvs at jeg sykler midt i veibanen. Det er tryggere enn å risikere at bilister ikke ser meg og sneier bort i meg e.l. Det vil si: alltid midt i feltet inn i rundkjøringer, legge seg ut av sykkelfeltet før kryss, unngå å sykle sykkelfelt eller sykkelvei der det er parkerte biler på innsiden, osv. Bilister har alltid hovedfokuset rettet mot andre biler og/eller veibanen foran, så det er der man må befinne seg for å bli sett. På landevei pleier jeg ligge midt i feltet frem til jeg merker at bilisten har sett meg og bremser ned, så svinger jeg litt ut til siden av veibanen for å slippe forbi.
------
SAMTIDIG er det viktig å huske på at sykling alt i alt bidrar til bedre helse, fordi man blir i bedre form og har det gøy. Risikoen er der, og kan minimeres, slik jeg prøver på. Men sykling skaper både fysisk og psykisk bedre helse, og risikoen for ulykker er mye mindre enn risikoen ved å sitte stille i sofaen og legge på seg. Selv fikk jeg feks et anafylaktisk sjokk pga vepsestikk/vepseallergi i sommer, og sannsynligvis stoppet hjertet mitt i noen øyeblikk før jeg kom til bevissthet igjen. Ville det gått like bra hvis jeg ikke hadde vært i såpass god form som jeg er pga syklingen, og hjertet mitt er godt trent på å levere blod til kroppen ved belastninger? Det vet jeg faktisk ikke.
Så det er en avveining hvor mye man skal la risikoen ved sykling styre ens sykkeladferd, kontra å ha det gøy og komme i form. Kos deg!
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
[Re: KjellMa]
08/08/2021 16:56
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
Har du noen gang kjørt bil og hatt møtende syklist på feil side av veien? Jeg har opplevd det to ganger, og begge gangene har det kommet bil i mot også. Hva er riktig å gjøre som bilist da? Legge seg i midten, og la syklisten passer på høyre side av bilen min, og møtende bil passere på min venstre side?
Tre 'kjøretøy' i bredden er aldri svaret! Den beste løsningen når jeg har kommet over dette er at både bil og syklist som er i samme kjørefelt stopper, slipper forbi 'møtende' bil, før bilist svinger ut og kjører forbi syklist (på feil side), og så fortsetter syklist videre. Dette er som regel kun et problem på smale veier, og prøver du å bølle deg fram med tre i bredden så skal det fint lite til før en ulykke skjer. Selv om jeg har har opplevd dette med syklister så inntreffer denne problemstillingen ganske ofte på smale veier med fotgjengere, fordi de går på venstre skulder av veien. Er det smalt så har bilist følgende alternativer: 1. Svinge til høyre rett i krøften. 2. Svinge til venstre rett i møtende bil. 3. Kjøre rett fram med formål å kjøre ned fotgjenger, og håpe at fotgjenger er årvåken og klarer å stupe i grøften for å redde livet sitt. 4. Stoppe, la møtende bil passere, for så å svinge ut i veien og forbi fotgjenger.
|
|
|
08/08/2021 18:33
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: olip]
08/08/2021 22:08
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Tre 'kjøretøy' i bredden er aldri svaret!
Den beste løsningen når jeg har kommet over dette er at både bil og syklist som er i samme kjørefelt stopper, slipper forbi 'møtende' bil, før bilist svinger ut og kjører forbi syklist (på feil side), og så fortsetter syklist videre. Dette er som regel kun et problem på smale veier, og prøver du å bølle deg fram med tre i bredden så skal det fint lite til før en ulykke skjer.
Selv om jeg har har opplevd dette med syklister så inntreffer denne problemstillingen ganske ofte på smale veier med fotgjengere, fordi de går på venstre skulder av veien.
Er det smalt så har bilist følgende alternativer: 1. Svinge til høyre rett i krøften. 2. Svinge til venstre rett i møtende bil. 3. Kjøre rett fram med formål å kjøre ned fotgjenger, og håpe at fotgjenger er årvåken og klarer å stupe i grøften for å redde livet sitt. 4. Stoppe, la møtende bil passere, for så å svinge ut i veien og forbi fotgjenger.
3 ‘’kjøretøy’’ i bredden er aldri svaret, her har du helt rett. Fotgjengere skal man selvsagt vere klar til å stoppe for, men å bruke dem som eksempel her er en form for stråmannsargument. Sykler er på feil side av veien er noe helt annet enn fotgjengere. Kommer sykkelen imot i 40 km/t og bilen i 60 km/t vil avstanden mellom bil og sykkel krympe i 100 km/t, veldig mye mere enn om man møter en fotgjenger i 5 km/t eller en jogger i 10+ km/t.
|
|
|
08/08/2021 22:12
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Bra post Saladin. Angående klikkpedaler, hva slags singelulykker er dette? For nybegynnere eller også for oss som har knotet nok på sti i skogen til at vi tror vi er verdensmestere på utklikking?
|
|
|
[Re: Appelsin]
09/08/2021 09:36
|
saladin
Medlem
|
Medlem
Bra post Saladin. Angående klikkpedaler, hva slags singelulykker er dette? For nybegynnere eller også for oss som har knotet nok på sti i skogen til at vi tror vi er verdensmestere på utklikking? Hyggelig å høre, Appelsin og Ndreas! Ang klikkpedaler så er det et av områdene hvor det er lite statistikk, såvidt jeg har kunnet registrere. Her har jeg også latt meg informere av hva jeg anedkotisk har sett rundt meg: Jeg kjenner personlig til syklister som har hatt mindre til moderat alvorlige ulykker fordi de ikke rakk å klikke ut. Blant annet måtte min svært sykkelvante onkel gå med krykker og gips på ankelen i tre måneder pga en ganske kjip klikkpedal-relatert ulykke, der foten av en eller annen grunn ble sittende fast i pedalen da han hadde et uventet fall og fløy over styret, slik at ankelen fikk ganske heftige skader. Derimot har jeg aldri hørt om en ulykke som på en eller annen måte skyldtes plattform-pedalers utforming... Selv om det ikke finnes noe statistikk på dette, så er "typiske forløp" beskrevet i litteraturen - se disse to artiklene feks: https://clinmedjournals.org/article...uIwdURk1necT1dk-iwm1RfpClY-Ujo_rvqwej-7Qhttps://jmedicalcasereports.biomedc...F2CIAwK49AAHUE8q6FEZlcPbo3gVke-zemJ0A5EMDet typiske mønsteret er at man ikke rekker å klippe ut ved et fall eller kræsj, og da risikerer man å falle ned på siden og få skader på hoften feks. I en av artiklene over er den skadete personen beskrevet som en klubb-syklist, for de andre er det ikke informasjon om hvor sykkelvante de var. Så her finnes det altså lite statistikk, og det er vanskelig å si hvor utbredt det er blant sykkelvante vs sykkeluvante. Jeg vil jo tro at sjansen for ulykker blir mindre jo mer erfaren man er, jo mer fininnstilt pedalene er, og jo mer man passer på at pedalene fungerer som de skal. Det går jo bra for de aller fleste syklister! Jeg tenker heller på det på den måten at klikkpedaler introduserer en ekstra skaderisiko som er noe større enn null. Så får man selv vurdere det der. Skaderisikoen er jo også større enn null ved å sykle bratte nedoverbakker på sti, men det har jeg ikke tenkt å slutte med av den grunn 
to hjul er bedre enn fire
|
|
|
09/08/2021 10:19
|
Jomar Henriksen
Ringrev
|
Ringrev
God oversikt, Saladin.
Trur du har et poeng med at fart er en viktig faktor.
Jeg prøver å være skikkelig obs når jeg er i transitions, altså i overgang mellom vegtyper. De gangene det skjer føkkøps er når en prøver å være litt eplekjekk i vegkryssinger, inn/ut på fortau, over kryss der en "føler" at bilen er den som burde stoppe.
Timing has a lot to do with the outcome of a rain dance.
|
|
|
[Re: Appelsin]
10/08/2021 19:34
|
olip
Entusiast
|
Entusiast
3 ‘’kjøretøy’’ i bredden er aldri svaret, her har du helt rett. Fotgjengere skal man selvsagt vere klar til å stoppe for, men å bruke dem som eksempel her er en form for stråmannsargument.
Jeg er ikke helt enig med det. Spørsmålet jeg svarte på var jo hva han kunne gjøre hvis det hente, og jeg listet jo kun opp alternativene. Om du vil ha det til at det er helt greit å velge alternativ 3, fordi det er en syklist, og ikke en fotgjenger så får det være på deg. (Hvorfor brukte jeg fotgjenger som eksempel? Fordi dette er en reel situasjon på en strekning jeg ferdes, og det er flere som benytter seg av veien til å ta økter hvor 20-26 kmt er normalen, og dette er en hastighet som ikke er så forskjellig fra en typisk syklist.) Jeg vil fortsatt påstå at det beste du kan gjøre som bilist her er å prøve så best du kan å bremse opp, og helst stoppe. Du kan også legge deg helt mot skuderen av veien og holde stødig kurs, så blir det opp til syklisten hva han gjør, om han stopper eller prøver å komme mellom dere. (Du vet hvordan det er når du treffer på fotgjengere som tydelig ser deg som syklist, og prøver å gjette hvilken side du vil passere på... Hold stødig kurs, og la syklisten ta valget er det alt du kan gjøre.) Ikke ser jeg hvordan en syklist som holder 40kmt+ kan havne på feil side (han burde jo være erfaren hvis han kan holde såpass over tid).
|
|
|
[Re: olip]
10/08/2021 20:49
|
Appelsin
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er ikke helt enig med det. Spørsmålet jeg svarte på var jo hva han kunne gjøre hvis det hente, og jeg listet jo kun opp alternativene. Om du vil ha det til at det er helt greit å velge alternativ 3, fordi det er en syklist, og ikke en fotgjenger så får det være på deg.
Tenker egentlig du troller. Om ikke så anbefaler jeg deg å ta et par kurs i leseforståelse, logisk tenking og så lese igjennom tråden et par ganger igjen.
|
|
|
10/08/2021 21:16
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Har dere noen flere innspill her?  Enkleste for å forbedre sikkerheten er å sykle på veier hvor det knapt finnes biler. Syklet i en time i dag og ble passert av en lastebil i løpet av turen.
|
|
|
|
|