|
SRAM Guide RE bremser, hvorfor ikke?
|
SRAM Guide RE bremser, hvorfor ikke?
07/07/2021 15:23
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Står Guide R bremser på stisykkelen, disse har ikke fungert optimalt siden de var nye (2018). Luftet flere ganger, byttet stempler/pakninger i kaliperne og også nå sist fått de luftet hos LBS. De funker fint en kort tid og så blir det bare ræl. Etter siste tur nå så oppdaget jeg at 2 av stemplene bak var grodd fast, fikk de løs men nå går de skjevt så bremse effekten er sånn passe. Kommet frem til at jeg har 3 valg:
1. Kjøpe repsett (igjen) til bremsene bak, bytte deler, lufte osv med dertil søl og kranglejobb. Dette koster lite penger men mye tid og banning (stemplene er noe drit å få ut) OG ender vel med ok bremser i 3 uker før jeg er tilbake til start. 2. Kjøpe Guide RE bremse kun bak, den er da bare å montere. Skal være null stress. Koster midt på treet, bonus er at jeg har et sett med feilkjøpte bremseklosser som passer til RE. Men er RE bremsen mye bedre enn Guide R? 3. Kjøpe komplett sett med Magura Trail og bytte begge bremsene. Men da kommer det vel på masse ekstra greier. Usikker på om jeg må kjøpe overganger til Matchmaker for gir/jukkepinne, nye bremseskiver, festebraketter til kaliperne? Så må jeg ha Magura luftesett. Fordel er å slippe DOT væske og bruke bare mineralolje som jeg har til Shimano bremsene på andre sykler (NB: Shimano er uaktuelt på stisykkelen)
Alternativ 2 kjenner jeg lokker mest, men frykter jeg sitter med noenlunde lik brems som i dag med den. Er det gode argumenter for å ikke kjøpe RE bremsen?
Alternativ 3 lokker med nye greier og kanskje en ny verden i bremser. Men det er dyrest og jeg tror ikke Trail bremsene er veldig mye bedre enn RE (basert på tester og div foruminnlegg)
Må også sies at jeg digger SRAM bremsene når de fungerer. Hadde Guide RS på forrige sykkel og de var det aldri problemer med.
Gresset er like brunt på den andre siden.
|
|
|
Re: SRAM Guide RE bremser, hvorfor ikke?
[Re: svene]
08/07/2021 06:38
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Står Guide R bremser på stisykkelen, disse har ikke fungert optimalt siden de var nye (2018). Luftet flere ganger, byttet stempler/pakninger i kaliperne og også nå sist fått de luftet hos LBS. De funker fint en kort tid og så blir det bare ræl. Etter siste tur nå så oppdaget jeg at 2 av stemplene bak var grodd fast, fikk de løs men nå går de skjevt så bremse effekten er sånn passe. Kommet frem til at jeg har 3 valg:
1. Kjøpe repsett (igjen) til bremsene bak, bytte deler, lufte osv med dertil søl og kranglejobb. Dette koster lite penger men mye tid og banning (stemplene er noe drit å få ut) OG ender vel med ok bremser i 3 uker før jeg er tilbake til start. 2. Kjøpe Guide RE bremse kun bak, den er da bare å montere. Skal være null stress. Koster midt på treet, bonus er at jeg har et sett med feilkjøpte bremseklosser som passer til RE. Men er RE bremsen mye bedre enn Guide R? 3. Kjøpe komplett sett med Magura Trail og bytte begge bremsene. Men da kommer det vel på masse ekstra greier. Usikker på om jeg må kjøpe overganger til Matchmaker for gir/jukkepinne, nye bremseskiver, festebraketter til kaliperne? Så må jeg ha Magura luftesett. Fordel er å slippe DOT væske og bruke bare mineralolje som jeg har til Shimano bremsene på andre sykler (NB: Shimano er uaktuelt på stisykkelen)
Alternativ 2 kjenner jeg lokker mest, men frykter jeg sitter med noenlunde lik brems som i dag med den. Er det gode argumenter for å ikke kjøpe RE bremsen?
Alternativ 3 lokker med nye greier og kanskje en ny verden i bremser. Men det er dyrest og jeg tror ikke Trail bremsene er veldig mye bedre enn RE (basert på tester og div foruminnlegg)
Må også sies at jeg digger SRAM bremsene når de fungerer. Hadde Guide RS på forrige sykkel og de var det aldri problemer med. RE har såvidt jeg husker Code kaliper, det er forskjellen mellom dem, da de deler bremsehendel. Ergo er den kraftigere, betydelig kraftigere. Merk at den bruker andre klosser enn Guide :-) Men det er en god oppgradering fra guide, i min bok.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
08/07/2021 07:08
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
Guide RE fungerer fin fint på bremsekraft den. Men du får samme problem med den etterhvert. Jeg gav opp til slutt med bakbremsen og byttet til XT bremser. Hadde konstant småsubb, selv etter god lufting, bytting og smøring av stempler. Kom tilbake etter kort tid, akkurat som du sier. Nå har jeg fått ny sykkel også, den levert med Code RSC, kunne godt tenkt meg å byttet de ut.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
08/07/2021 07:16
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis de har "grodd fast" igjen, kan det være du har fått oksidering på anleggsflaten til pakningene i selve kaliperen, så pakningene presser ekstra mye på stempelet og blir mer sårbar for møkk på kaliper. Ett tips er å vaske/skylle bremser etter hver tur, så evt. støv ikke kaker seg fast. Det har vi hvert fall vi god erfaring med for vintersykling, der salt dreper bremser. RE har Code R-kaliper, og dermed vesentlig kraftigere. Eneste forskjellen mellom Code R og Guide RE er at Code R-hendelen har litt større reservoar i hendelen for å håndtere termisk ekspandering bedre. Stempel og hendel-mekanikk er identisk (identisk hendel, identisk stempel). Derfor har du akkurat samme funk med Guide-hendel og Code-kaliper, med mindre du står på bremsen 1000 høydemeter 40° nedkjøringer 
|
|
|
[Re: hbakken]
08/07/2021 07:20
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Guide RE fungerer fin fint på bremsekraft den. Men du får samme problem med den etterhvert. Jeg gav opp til slutt med bakbremsen og byttet til XT bremser. Hadde konstant småsubb, selv etter god lufting, bytting og smøring av stempler. Kom tilbake etter kort tid, akkurat som du sier. Nå har jeg fått ny sykkel også, den levert med Code RSC, kunne godt tenkt meg å byttet de ut.
Ingen bremser er bra, og Shimano er etter min erfaring blant verstingene (når vi har 8 sykler i stallen, så blir det en del). Shimano er det klart mest feil på her i huset. Hvis det subber på guide R, kan det fort være i hendelen det ligger. De originale stemplene i hendelen er i plast, og første batcher av disse hadde litt feil toleranser, så ved høy varme, så eser disse ut og man får høy friksjon i hendelen, som gjør at man får dårlig retur. Det hjelper å ta ut stempelet og pusse vekk der man ser at det har subbet i hendelkroppen. Alternativt bytte til titanstempler fra Aliexpress fordi titan (har gjort et med mine Guide R-hendler, og det har fungert utmerket, bortsett fra én, men det kan ha vært brukerfeil - ikke hatt tid til å åpne og se på enda.
|
|
|
08/07/2021 08:25
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Takk for innspill. Var ikke klar over dette med problemer i hendelen på Guide. Får jeg samme på RE om noen uker så er jo det uaktuelt…..
Jeg vasker bremsene etter hver tur med lett spyling og litt MucOff. Men det er mye gjørme i området her så ikke umulig at det sitter igjen litt inni mellom klossene og stemplene selv etter vask, og gir problemene med at stemplene gror fast.
Irriterende dette, hadde Guide RS som nevnt på forrige sykkel og de funka helt perfekt. Vet flere som har Guide fra 2015-16 som fortsatt fungerer helt konge. SRAM må ha gjort en endring i design en gang mellom 2016 og 2018 som har føkka opp systemet.
Må sterkt vurdere å prøve Magura da. Noen som vet om jeg trenger nye festebraketter til kaliperne, overgang for Matchmaker og nye skiver da? Hadde vært greit å få med alt på en bestilling.
|
|
|
08/07/2021 08:43
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det skal være fiksa med problemene på Guide-hendlene.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/07/2021 08:55
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det skal være fiksa med problemene på Guide-hendlene. Så ved å kjøpe ny Guide RE så skal hendelproblemet med dårlig returfunksjon være borte? Kan likevel være verdt et forsøk da med RE
|
|
|
08/07/2021 09:00
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det skal være fiksa med problemene på Guide-hendlene. Så ved å kjøpe ny Guide RE så skal hendelproblemet med dårlig returfunksjon være borte? Kan likevel være verdt et forsøk da med RE De sier så. Er også relativt enkelt å fikse selv.
|
|
|
[Re: baronKanon]
08/07/2021 09:46
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det skal være fiksa med problemene på Guide-hendlene. Så ved å kjøpe ny Guide RE så skal hendelproblemet med dårlig returfunksjon være borte? Kan likevel være verdt et forsøk da med RE De sier så. Er også relativt enkelt å fikse selv. Da satser jeg på å prøve ny Guide RE bak først. Om det funker så blir det bytte foran også etterhvert. Oppdaterer tråden her når jeg har fått bytta og kjørt en periode.
|
|
|
08/07/2021 10:31
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Irriterende dette, hadde Guide RS som nevnt på forrige sykkel og de funka helt perfekt. Vet flere som har Guide fra 2015-16 som fortsatt fungerer helt konge. SRAM må ha gjort en endring i design en gang mellom 2016 og 2018 som har føkka opp systemet.
Dette er korrekt, første generasjon var funksjonelt en helt annen brems. Hadde gamle Guide og var superfornøyd, noen år senere fikk jeg ny Guide, de ble skifta ut fort. RE er noe helt annet, for nyere guide mangler også stoppkraft. Hadde Code R i 2 år(inntil i fjor), null problem, Code RSC nå som jeg elsker(men de må koses litt med de også).
|
|
|
10/07/2021 06:35
|
solarcatsix
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Jeg vasker bremsene etter hver tur med en lett spyling og litt MucOff. Men det er mye gjørme i området her, så det er ikke umulig at det blir igjen litt inne mellom blokkene og stemplene selv etter vask, og gir problemene med at stemplene vokser. shareit vidmate apk
Redigert av solarcatsix; 10/07/2021 06:35.
|
|
|
15/08/2021 20:18
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kjørt noen uker med Guide RE nå. De funker fint så langt, alt tullet jeg hadde med Guide R som sto på er borte. Måtte kutte bremseslangen og de funka også da upåklagelig uten å lufte etterpå. Har gjort en lufteseanse for å se om jeg fikk bort siste rest av svamp følelse, hjalp ikke noe. Så bremsen er fin den, men med omtrent samme svampfølelse som standard Guide når den funker. Gamle Guide var mer direkte i følelsen, noe jeg fortsatt savner. RE versjonen er som forventet også noe kraftigere enn standard R. Syns jeg den er verdt pengene? Ja, men jeg blir ikke å bytte den gamle Guide R som jeg har i front. Den funker såpass bra fortsatt at den blir stående på sykkelen. Om den begynner å tulle så blir det antakeligvis en Guide RE der også.
|
|
|
16/08/2021 06:49
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Kjørt noen uker med Guide RE nå. De funker fint så langt, alt tullet jeg hadde med Guide R som sto på er borte. Måtte kutte bremseslangen og de funka også da upåklagelig uten å lufte etterpå. Har gjort en lufteseanse for å se om jeg fikk bort siste rest av svamp følelse, hjalp ikke noe. Så bremsen er fin den, men med omtrent samme svampfølelse som standard Guide når den funker. Gamle Guide var mer direkte i følelsen, noe jeg fortsatt savner. RE versjonen er som forventet også noe kraftigere enn standard R. Syns jeg den er verdt pengene? Ja, men jeg blir ikke å bytte den gamle Guide R som jeg har i front. Den funker såpass bra fortsatt at den blir stående på sykkelen. Om den begynner å tulle så blir det antakeligvis en Guide RE der også. Prøv triksene han her kjører. De gir betydelig forskjell i følelsen på hendel, helt uten å lufte. "lekkasje" mellom high-pressure og low-pressure delen av bremsesystemet. https://youtu.be/ys9bUOJ0qg0Kjørte gjennom i helga, markant forskjell i følelse i hendel, og kraft. Har Code RSC, ikke prøvd prosedyren på andre bremser.
|
|
|
16/08/2021 07:39
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har Guide R fra 2020 som fungerer brillefint (med semi-metallic klosser).
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: RazeFaze]
16/08/2021 12:53
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Prøv triksene han her kjører. De gir betydelig forskjell i følelsen på hendel, helt uten å lufte. "lekkasje" mellom high-pressure og low-pressure delen av bremsesystemet. https://youtu.be/ys9bUOJ0qg0Kjørte gjennom i helga, markant forskjell i følelse i hendel, og kraft. Har Code RSC, ikke prøvd prosedyren på andre bremser. Har gjort det meste der uten at det har hjulpet, men ikke den delen med reset av high/low pressure. Skal prøve det.
|
|
|
17/08/2021 15:42
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har nå gjort en del av det i videoen. Svarte litt om det i denne tråden.
|
|
|
13/09/2021 18:01
|
svene
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Kort oppdatering igjen, noen flere uker og en god del turer nå med Guide RE bak. Den bremsa har funka upåklagelig hittil. Gjorde en kjapp justering av stemplene med et lite skrujern, som tipset i videoen over. Fikk bremsa da helt fin. Så Guide RE kan fint anbefales for de som sliter med Guide R og trenger en rimelig fix/oppgradering.
|
|
|
31/10/2022 07:24
|
ashramvidx
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Det er virkelig en utmerket brems, og det er derfor du ser den spesifisert så mye, og det er ikke bare på e-sykler. Dette er en av de beste bremsene SRAM produserer periode.
|
|
|
31/10/2022 10:04
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
litt OT: jeg har handlet G2 RSC-hendler til godsykkelen, og skal bytte ila vinteren. Trenger RSC for å bli glad. Jeg har en fatbike med Level, og bakbremsen der har begynt å vise tendens til treg retur på bakbrems. Er det kosher å sette på mine gamle G2 hendler med level kalippere?
|
|
|
[Re: knutspeed]
31/10/2022 10:50
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
litt OT: jeg har handlet G2 RSC-hendler til godsykkelen, og skal bytte ila vinteren. Trenger RSC for å bli glad. Jeg har en fatbike med Level, og bakbremsen der har begynt å vise tendens til treg retur på bakbrems. Er det kosher å sette på mine gamle G2 hendler med level kalippere? Ja.
|
|
|
01/11/2022 15:20
|
Håk
Entusiast
|
Entusiast
Tips til de som vil ha en veldig bra oppgradering av RE-bremsene; sett på RS-hendlene og plutselig så føles bremsene som nye og tar enda bedre (selv med kalippere som ser ut som de har kjørt gjennom en steinrøys for mye...). Digger disse bremsene.
Redigert av Håk; 01/11/2022 15:20.
|
|
|
[Re: ashramvidx]
02/11/2022 09:14
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
den første generasjonen var funksjonelt en helt annen brems. Hadde en gammel Guide og var superfornøyd, noen år senere fikk jeg en ny Guide, de ble byttet ut raskt. RE er noe helt annet, for nyere guider mangler også stoppkraft. get-vidmate.com instasaveYes, de endra Guide en eller annen gang, og de gikk fra å være gode bremser til å ikke være det. Snodig. Husker ikke året, kanskje 2018ish?
|
|
|
02/11/2022 10:22
|
Ndreas
Ivrig
|
Ivrig
I alle dager, dette må være rareste spam/phishing-posten jeg har sett, helt god og passende (informativt) svar på en tråd, også to sketchy lenker på slutten?
Lurer på om vi må innføre Turing-test for nye (og gamle) brukere...
|
|
|
02/11/2022 11:25
|
Cerberus
Ivrig
|
Ivrig
Det er jo bare kopi av et tidligere innlegg i tråden
|
|
|
[Re: Cerberus]
02/11/2022 11:44
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
I alle dager, dette må være rareste spam/phishing-posten jeg har sett, helt god og passende (informativt) svar på en tråd, også to sketchy lenker på slutten?
Lurer på om vi må innføre Turing-test for nye (og gamle) brukere... Det er jo bare kopi av et tidligere innlegg i tråden Haha. Utspekulert av phishing-botene  Morsomt at RazeFaze svarer bot'en, som har kopiert et innlegg fra RazeFaze 
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
02/11/2022 12:02
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Lurer på om vi må innføre Turing-test for nye (og gamle) brukere... Det er jo bare kopi av et tidligere innlegg i tråden Haha. Utspekulert av phishing-botene  Morsomt at RazeFaze svarer bot'en, som har kopiert et innlegg fra RazeFaze  Helt svime, sorry :-D Leser på autopilot innimellom....
|
|
|
|
|