Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Knirk

Knirk #2671626 06/07/2021 12:17
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
For et par dager siden begynte det å knirke noe innmari i sykkelen. Har forsøkt å finne ut hvor det stammer fra, og begynner å bli rimelig sikker på at det stammer fra kranken. Det knirker når jeg trår med begge beina, og med venstre. Men ikke når jeg trår bare med høyre. Det knirker uavhengig av om jeg sitter eller står.

Når jeg er av sykkelen og trår bakover med hånda, hører jeg et lite "klikk" når venstre krankarm er omtrent på klokka 4-5. Akkurat som om noe spenner seg opp, og så slippes det opp der. I følge specen på sykkelen er det en RaceFace BB92 bottom bracket, double row 41 mm x 92 mm shell.

Betyr knirk gåent kranklager? Er knirk "farlig", eller kan jeg fortsatt sykle uten å ødelegge noe mer?

Tenkte jeg skulle prøve å stramme kranklageret, men har ikke riktig verktøy.

Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2671630 06/07/2021 12:30
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Tja, knirk kan være alt fra en grad i en sveis (fullstendig ufarlig) til ramme som er nær ved å kollapse.
Klikker det også når du fjerner kjedet fra framdrevene og på alle drev (når du trår bakover)? Ikke uvanlig at kjedet klikker mot et drev når du tråkker bakover.

Om noe ikke er på vei til å ta kvelden, alle kontaktflater på sykkelen kan være kilden.
Men QR mfl., setepinne og kobling styret-stem-kronerør er vel de vanligste.

Hva slags sykkel er det snakk om?

Re: Knirk [Re: Tange] #2671631 06/07/2021 12:35
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Er en 2020-modell Spark RC Pro. Ganske pent kjørt.

Har bøyd og flekset på sete, setepinne, åpnet og strammet setepinneklemme, demperoppheng osv., men det er kun når jeg trår den ene eller andre veien jeg hører knirken.

Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2671632 06/07/2021 12:37
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Demonter krank, rengjør alle overflater. Kan være et sandkorn alene som lager lyd...

Kjenn etter om lager spinner fint, eller om du kjenner motstand eller "grus" inni.

Kjennes det iffy ut kan du prøve å ta av pakningen, en skarp/tynn gjenstand kan brukes men vær litt forsiktig. Dytt inn nytt fett med noe passende, finger eller noe, press pakning på igjen.

Denne nydelige videon viser ganske greit hvordan du gjør det med vanlige kulelager, er kanskje noe lignende inni der? :-)
https://www.youtube.com/watch?v=0J8z-n7dIOg

Verd et forsøk før du ikke finner nye lager på nett...

Tipper du kommer et stykke med rengjøring, i hvertfall verd et forsøk.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2671633 06/07/2021 12:42
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Om du har krank med 30mm aksling i BB92 lager så er det stor fare for at lageret er ferdig.

Har brukt opp endel RF BSA 30mm lager på kort tid og jeg tror de er like store som BB92 lager.

Demonter og gjør rent og kjenn etter.

AG

40+ and still climbing......
Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2671634 06/07/2021 12:43
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Du har BB92, og det er oppskrift på knirk. Pressfit beveger på seg hele tiden, man får kanskje litt oksidering på flater, evt. fett tørker ut etc. Og så begynner det å tære litt her og der, og vips har du knirk. Kan fikses (midlertidig eller langvarig) med å demontere, rengjøre flater og montere på nytt med fett, alternativt å bruke spesiell pressfit-loctite og håpe du klarer å demontere uten å drepe ramma neste gang - eller gå for Wheels Manufacturing eller Hope-lager, som er bare bedre. Er det 30mm eller 24mm aksling?

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Knirk [Re: baronKanon] #2671636 06/07/2021 12:47
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Sitat: baronKanon
Er det 30mm eller 24mm aksling?

Tja, det er en Race Face Next SL G5-krank som står på, og den sier Google har 30 mm aksling.

Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2671639 06/07/2021 13:08
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Mine knirik har stort vært pedaler, styre/stem og avstandsringer i plast mellom styre og stem. Og pressfit på en Trek.
Sjekk pedaler først, før du demonterer krank. ICON_SMILE

Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2671691 06/07/2021 20:02
espenta Online
Ringrev
Ringrev
Har også flere ganger trodd det har vært kranken, men har vært pedaler og oppheng. Har også hatt knirk i styrelager, men da har jeg skjønt hvor det kom fra.

Re: Knirk [Re: baronKanon] #2671705 07/07/2021 06:21
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Er ikke helt enig med deg her.

Har etterhvert hatt mange rammer med BB92 og har iallefall 3 i hus per nå og så langt ikke en lyd, bank i bordet.
Bruker vanligvis marine fett ved montering og ei Unior styrelager presse.

BB30 derimot, det er oppskrifta på faenskap når det gjelder knirk.

Uansett om BB92 har vert problemfritt hos meg så er det godt å se at mange går tilbake til BSA.
Kan ikke si at jeg har merket så mye fordeler med de forskjellige andre løsningene.

Øyvind V:
Problemet med 30mm aksling i BB92 er at lagerkulene blir små og dermed så tåler de mindre belastning ofte kombinert med at fettet vaskes ut pga dårlig tetning.

30mm aksling var vel egentlig lager for BB30 i sine dager og der er ytterdia på lageret noe større.
Mange av de som lager lette kranker bruker 30mm aksling.

Har hatt både 24mm aksling, 22/24 (GXP) og 30mm og kan heller ikke her si at jeg merker så mye forskjell i stivhet.
30mm er jo vanligvis alu aksling og 24mm i stål, så den ekstra stivheten som stålet har oppveier vel mangelen på diameter i forhold til alu akslingen.
Vekta derimot er jo forskjellig, men på en krank så tenker jeg ikke så mye på vekta på akslingen.

Det kan knirke mange plasser, men den kombinasjonen du har, gjør at det er lett å mistenke kranken/lageret.
Uansett greit å gå over hele sykkelen iblant.

AG

40+ and still climbing......
Re: Knirk [Re: Gullars] #2671710 07/07/2021 07:06
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har en jobbsykkel med BB30 som klunker 2 ganger per omdreining i alle situasjoner (sitte/stå/holde i styre/slippe/trø med en fot osv) og alle gir. Alle vanlige syndere er demontert, rengjort, smurt opp og remontert, og det klunker fremdeles. Nytt lager hjalp ingenting. Kan være en utfordring å finne årsaken, ja :-) Ved regnvær er alt stile og smooth, og det er jo greit i Bergen, egentlig. Begynner å mistenke presfitten mellom krankarm/aksling (FSA)

- Fx

move 'zig'
Re: Knirk [Re: frogstar] #2671711 07/07/2021 07:11
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Mange gode innspill her, tusen takk! Skal forske litt mer i dag og se om jeg får slått fast hvor knirken kommer fra.

Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2672014 08/07/2021 20:59
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Ble ingen etterforskning i går, men i dag dro jeg ut for å finne ut hvor knirken kom fra. Men var det noe knirk? Neida. Forsvant like brått som den oppstod. Mystisk.

Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2672197 11/07/2021 14:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg ødelegger som regel mer enn jeg fikser når jeg skrur selv, men etter at doningen hadde begynt å utvikle en fullvoksen knirk ved harde tråkk, måtte jeg til pers i dag.

Ulydene syntes som alltid å komme fra krankområdet, men jeg har forstått at den stakkars kranken ofte blir både mistenkt, siktet og uskyldig dømt for slikt.

Og heller ikke denne gang var visst selve kranken, kranklageret eller krankhuset den skyldige.

Etter obligatorisk rens og smøring av festepunkter for pedaler og gjennomgående akslinger, knirket det fortsatt.

Men en rask sjekk av boltene til krankdrevene, avslørte minst én litt løs bolt. Strammet opp alle boltene for begge drev, og knirkingen syntes å være borte. Burde tatt av hver bolt, renset og smurt opp, men det blir ikke til i dag.

Tiltagende knirk i styreoppsettet viste seg også å skyldes kun en slapt tiltrukket bolt i styrefremspringet. Igjen burde jeg ha renset og smurt boltene.

Og ja, strammet opp klossene på allværsskoene. Klosser på sko som brukes både vinter og sommer er etter min erfaring særlig sårbare for å løsne med tiden. Ikke helt ulogisk at temperaturforskjeller kan bidra til det.

Nå er sykkelen noenlunde lydløs, og det eneste jeg trolig har ødelagt i dag eller på et tidligere tidspunkt, er strammeskruen i den ene pedalen. Litt surt siden den er et lite hakk for løs for min smak, samtidig som pedalen er ute av produksjon og det synes klin umulig å få tak i akkurat denne versjonen, som jeg har lagt min elsk på frown

Har gjennom årene hatt nytte av bl.a. disse:

- Park Tools: Troubleshooting a noisy drivetrain (selv om kranken ennå ikke har vært kilden til ulyder hos meg)
- Rides of Japan: Bike ticks, clicks & creaks. How to find and fix them. Not always the bottom bracket! (denne er artig!)
- GCN Tech: Help! My Bike Is Making A Noise | How To Fix A Noisy Bike (systematisk og klar)
- Tony Marchand: Clicks Creaks Squealing and Other Bike Noise - The playlist (...ja, en spilleliste av ulyder)

Finnes selvsagt en uendelig mengde andre guider.

Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2672395 13/07/2021 14:56
E
eOpseth Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sitat: Øyvind V
Ble ingen etterforskning i går, men i dag dro jeg ut for å finne ut hvor knirken kom fra. Men var det noe knirk? Neida. Forsvant like brått som den oppstod. Mystisk.

Tipper noen oppheng. Jeg har tilsvarende erfaring med en Genius, hender jeg tar en runde med litt olje på alle oppheng/lagre - og det blir stille. Kan også reise ut med en knirkesykkel i regnevær og den blir stille underveis.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Knirk [Re: Øyvind V] #2672517 14/07/2021 17:31
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Betyr knirk gåent kranklager? Er knirk "farlig", eller kan jeg fortsatt sykle uten å ødelegge noe mer?"

Psykisk sett livsfarleg for enkelte. Andre kan leve med det over lang tid. For meg er det "farleg" iforhold til sykkelgleda.

Redigert av TrondAM; 14/07/2021 17:32.

Moderator  support