Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lappa tubeless dekk

Lappa tubeless dekk #2671537 05/07/2021 21:25
J
Johanl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Någon som har positiv erfarenhet med att lappa ihop tubeless däck, och vad använder man i så fall. Vanligt inner tube patch eller är det eget för däck?

[Linket bilde fra i.imgur.com]

[Linket bilde fra i.imgur.com]

Redigert av Johanl; 05/07/2021 22:04.
Re: Lappa tubeless dekk [Re: Johanl] #2671540 05/07/2021 23:11
A
arekey Offline
Entusiast
Entusiast
A
En kompis av meg brukte vanlige lappesaker på sine G-One Bite og det har fungert fint satt opp slangeløst. Mener også at Sepeda tidligere har linket til egne lappesaker for slangeløst, som sikkert er hakket tryggere over tid.

Re: Lappa tubeless dekk [Re: arekey] #2671550 06/07/2021 06:28
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ja, jeg har som nevnt god erfaring med Tip Top Tubeless. Skal være mer solid enn alminnelige lappesaker for slange. Finnes alternativer.

[Linket bilde]

Det vesle hullet i dette slangebittet ble tettet av guffe. Det største måtte jeg plugge. Vel hjemme fjernet jeg guffe og larve, og lappet.

Årsak til slangebitt? For lavt dekktrykk på for skarpe steiner i for høy fart med for dårlig sporvalg. Lærer så lenge man lever ICON_SMILE

Superlim (eller helst vulkaniseringsmiddel) i selve hullet, skal hjelpe ytterligere. Og eventuelt Shoe Goo eller lignende på utsiden av hullet etter lapping. Som vist i GMBN Tech. Jeg brukte en dæsj McNett Black Witch neoprenlim, som jeg har liggende for skotrekk, over hullene på dekksiden.

Re: Lappa tubeless dekk [Re: Sepeda] #2671556 06/07/2021 06:47
Furu Offline
/Stig
/Stig
Sitat: Sepeda
Årsak til slangebitt? For lavt dekktrykk på for skarpe steiner i for høy fart med for dårlig sporvalg. Lærer så lenge man lever ICON_SMILE
Det synes jeg er en merkelig forklaring....slangebitt er det slanger som fikser. Det må være Katnosormen som har kravlet seg på land og ble sulten på en syklist ICON_WINK

Stig

Re: Lappa tubeless dekk [Re: Furu] #2671557 06/07/2021 06:53
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Furu
Det må være Katnosormen som har kravlet seg på land og ble sulten på en syklist ICON_WINK

ICON_SMILE

Men spøk til side: Jeg levde lenge i den villfarelse at man ikke kan få slangebitt/gjennomslagspunktering (bedre kjent som snakebite/pinch flat) på slangeløst oppsett.

Vanligvis er det slangen som ved lavt trykk kommer i klemme mellom felgkant og dekk, og man får de to karakteristiske hullene, derav betegnelsen.

Men om man er uvøren nok, kan man altså ved lavt trykk på samme vis få selve dekket i klemme mellom felgkant og f.eks. stein.

Jeg burde hørt på våre venner stisyklistene, som vet alt om dette.

Re: Lappa tubeless dekk [Re: Johanl] #2671560 06/07/2021 07:07
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Godt spørsmål... Sepeda, hva pleier du å ha med deg på langtur utenfor allfarvei ? En lapp, ducktape, superlim, pluggesett og patron ? Greier du å få feste for en lapp med et grisete dekk og poppe opp, eller er det hjemmearbeid ?
Jeg har en lapp, ducktape, pluggesett, slange, pumpe og dekkspaker. Har vurdert en skvett guffe også. Må jeg av med dekket er slange mitt alternativ.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lappa tubeless dekk [Re: EmilZipp] #2671569 06/07/2021 07:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: EmilZipp
Sepeda, hva pleier du å ha med deg på langtur utenfor allfarvei?

ICON_SMILE

Jeg var i tvil om jeg skulle svare i denne tråden eller oppdatere i Ekstra slange med slangeløst, nødvendig?

Men siden du spør i denne tråden:

Man lærer som nevnt så lenge man lever. Utvikler seg over tid. Jeg har ingen fasit, så dette er kun mine valg. Andre velger annerledes.

I dag kjører jeg noenlunde slik:

Turer noen mil hjemmefra:

- Minipumpe med ventilverktøy festet på rammen
- Miniflaske med fersk og grov guffe (alltid!)
- Pluggesett

Om turen er røff, tar jeg gjerne for sikkerhets skyld med
- To spaker
- Reserveslange

(...men selv har jeg aldri hatt bruk for det etter at jeg gikk over til slangeløst. Til gjengjeld har jeg hjulpet medsyklister, og det er jo en bonus.)

Bikepacking over flere dager langt hjemmefra - kanskje annen landsdel, land eller verdensdel:

I tillegg til det ovennevnte, tar jeg gjerne med
- Lappesaker for slangeløst oppsett
- CO2-patron for å blåse på dekket slangeløst
- Neoprenlim for skotrekk og evt. utsiden av dekk.

Ducktape, som du nevner, er ikke dumt. Kanskje burde jeg inkludere det.

Sitat: Emilzipp
Greier du å få feste for en lapp med et grisete dekk og poppe opp, eller er det hjemmearbeid?

Jeg har altså gjort dette kun én gang, og det tok jeg som nevnt i ro og mak vel hjemme.

Man må fjerne guffe og fuktighet i dekket før man bearbeider gummien med sandpapir, lar limet tørke noen minutter og siden påfører lappen. Forutsatt at man har med tørt papir, klut e.l. burde det la seg gjøre ute på veien en fin, opplett dag, eller om man kommer seg under tak. Men når man punkterer i pøsende regnvær midt i gjørmete skauen uten ly i mils omkrets, er det gjerne mer utfordrende.

Sitat: Emilzipp
Må jeg av med dekket er slange mitt alternativ.

Om man får et hull eller en flenge i dekket som er så stor at fersk guffe og plugg ikke tetter, vil jeg også trolig velge slange fremfor å lappe dekket underveis. Men det avhenger av vær og omstendigheter. Ved første anledning ville jeg ha fjernet slangen og lappet dekket for å sette det opp slangeløst. om det så er hjemme, på hotellrom eller i telt før turen videre.

Beklager enda et langt innlegg. Jeg skylder på Emil.

Re: Lappa tubeless dekk [Re: Sepeda] #2671570 06/07/2021 07:46
Furu Offline
/Stig
/Stig
Men spøk til side:
Felgen må jo også ha fått seg en real trøkk. Hvordan gikk det med den?

Stig

Re: Lappa tubeless dekk [Re: Sepeda] #2671572 06/07/2021 07:50
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E

Beklager enda et langt innlegg. Jeg skylder på Emil.

Ok, jeg tar den :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lappa tubeless dekk [Re: Furu] #2671574 06/07/2021 07:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Furu
Felgen må jo også ha fått seg en real trøkk. Hvordan gikk det med den?

Mine nåværende hjul er solid håndbygget i Oslo, og felgene i både alu og karbon har heldigvis overlevd absolutt alt uten å bli hverken bulkete eller slått skjeve. Bank i bordet. Til forskjell fra diverse tidligere hjul med velklingende utenlandske merkenavn ICON_SMILE

Nå håper jeg vi får høre hvordan det går med Johanl, som etter bildet å dømme har en pen samling lekre blandeveisdekk.

Re: Lappa tubeless dekk [Re: Johanl] #2671583 06/07/2021 08:35
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg har også prøvd å lappe på innsiden av dekk og da med vanlige lappesaker med pussing og lim. Det går bra noen ganger, andre ganger ikke.

Når det ikke går bra så kommer det av for stor rift, dvs at det er for mange tråder i veven som er kuttet over. Kombinert med høyt trykk (for høyt i forhold til antall avkuttede tråder) så vil riften revne mer og mer og til slutt eksploderer dekket. Dette helt uavhengig om det er dekk og slange eller slangeløst oppsett.

På bildet til trådstarter ser det ut som at få tråder er kuttet over. Her ville jeg prøvd med lapp, men vært forskiktig med trykket for å se hvordan det utvikler seg. Dersom du klarer å vulkaniser gummien på utsiden vil det naturligvis gjøre reparasjonen bedre.

Re: Lappa tubeless dekk [Re: Johanl] #2671668 06/07/2021 16:38
J
Johanl Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Hej,
Tack för svar och förslag. Beställt tip top som förslaget.

Landade fel efter ett missbedömt bunny jump. Både däck och fälg fick en ordentlig smäll. Guffe överallt och all luft ur på 5 sec. Fälgen klarade sig lyckligtvis, även däcket ser ut av att vara ok med undantag av riffen visad över. Den gå heller inte helt genom så misstänker guffe och luft smet ut mellan däck och fälg.

Re: Lappa tubeless dekk [Re: tregil] #2671672 06/07/2021 17:40
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: tregil
Jeg har også prøvd å lappe på innsiden av dekk og da med vanlige lappesaker med pussing og lim. (...) Når det ikke går bra så kommer det av for stor rift, dvs at det er for mange tråder i veven som er kuttet over. Kombinert med høyt trykk (...) så vil riften revne mer og mer og til slutt eksploderer dekket.

Verdt å merke seg at det skal være en forskjell mellom lappesaker for slange og lappesaker for dekk i så måte.

Om lapper for slange:

...will stretch evenly in all directions.

Om lapper for dekk:

...prevents tearing damage and reinforces the tire at the point of injury.

Sitat: Johanl
Landade fel efter ett missbedömt bunny jump. (...) Den gå heller inte helt genom så misstänker guffe och luft smet ut mellan däck och fälg.

Her har det gått hardt for seg!

På norsk sier vi at dekket rapet ICON_SMILE Igjen noe vi kan lære mer om av stisyklistene.

Moderator  support, Valentino