Sepeda, hva pleier du å ha med deg på langtur utenfor allfarvei?

Jeg var i tvil om jeg skulle svare i denne tråden eller oppdatere i
Ekstra slange med slangeløst, nødvendig?Men siden du spør i denne tråden:
Man lærer som nevnt så lenge man lever. Utvikler seg over tid. Jeg har ingen fasit, så dette er kun mine valg. Andre velger annerledes.
I dag kjører jeg noenlunde slik:
Turer noen mil hjemmefra:- Minipumpe med ventilverktøy festet på rammen
- Miniflaske med fersk og grov guffe (alltid!)
- Pluggesett
Om turen er røff, tar jeg gjerne for sikkerhets skyld med
- To spaker
- Reserveslange
(...men selv har jeg aldri hatt bruk for det etter at jeg gikk over til slangeløst. Til gjengjeld har jeg hjulpet medsyklister, og det er jo en bonus.)
Bikepacking over flere dager langt hjemmefra - kanskje annen landsdel, land eller verdensdel:I tillegg til det ovennevnte, tar jeg gjerne med
- Lappesaker for slangeløst oppsett
- CO2-patron for å blåse på dekket slangeløst
- Neoprenlim for skotrekk og evt. utsiden av dekk.
Ducktape, som du nevner, er ikke dumt. Kanskje burde jeg inkludere det.
Greier du å få feste for en lapp med et grisete dekk og poppe opp, eller er det hjemmearbeid?
Jeg har altså gjort dette kun én gang, og det tok jeg som nevnt i ro og mak vel hjemme.
Man må fjerne guffe og fuktighet i dekket før man bearbeider gummien med sandpapir, lar limet tørke noen minutter og siden påfører lappen. Forutsatt at man har med tørt papir, klut e.l. burde det la seg gjøre ute på veien en fin, opplett dag, eller om man kommer seg under tak. Men når man punkterer i pøsende regnvær midt i gjørmete skauen uten ly i mils omkrets, er det gjerne mer utfordrende.
Må jeg av med dekket er slange mitt alternativ.
Om man får et hull eller en flenge i dekket som er så stor at fersk guffe og plugg ikke tetter, vil jeg også trolig velge slange fremfor å lappe dekket underveis. Men det avhenger av vær og omstendigheter. Ved første anledning ville jeg ha fjernet slangen og lappet dekket for å sette det opp slangeløst. om det så er hjemme, på hotellrom eller i telt før turen videre.
Beklager enda et langt innlegg. Jeg skylder på Emil.