Så det dere sier at å konvertere til fjær gjør den plush og fin?? Er det ingen grunn til å oppgradere demperen??
Jeg har både marzzocchi z1 coil (som er samme som rhytm 36 med coil) og fox 36 factory med Smashpot, så jeg har en viss erfaring med begge to, men jeg er ikke blant de som kjenner forskjell på enkeltklikk på bryterne, så du får ta med det i betraktningen.
Etter min mening er begge gaflene gode, men det virker som 36 med Smashpot ligger høyere i vandringen, og virker mere kontrollert når det går fort og blir rufsete. Z1 er minst like komfortabel og plush på "vanlig" sti. Det virker også som om z1 blåser lettere gjennom vandringa. Jeg tror egentlig ikke dette har med mangel på hydraulisk bottom out å gjøre, da dette skjer i midtre del av vandringa, ikke helt i bånn
Personlig så tror jeg egentlig at forskjellen ligger mest i demperenheten. Jeg synes det er vanskelig å finne helt riktig stilling på kompresjonsjusteringen på grip-enheten i Z1. Det virker som om det skjer nesten ingenting i første del av kompresjonsjusteringen, og deretter blir det veldig stor endring bare på minimal justering.
Nå vet jeg ikke hvor mye en original coil oppgradering koster, men jeg ville nok heller hatt det + oppgradert demper enn kun Smashpot. Vpg skal dessuten slutte å selge Smashpot, så det er ikke sikkert det er tilgjengelig med norsk leverandør så mye lengre.
Mulig det uansett koster mere enn det smaker å oppgradere både demper og fjær.
Nå vet jeg ikke hvor ivrig du er på å skru selv, men for den jevne hjemmemekaniker så er det helt kurant å bytte demperenhet og fjær selv. Å serve en grip enhet er litt mere fiklete (men langt fra umulig). Så du kan potensielt legge noen mekanikerkroner i potten til en ny demperenhet