Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dårlig søvn på Garmin

Dårlig søvn på Garmin #2671314 04/07/2021 10:30
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Hei,

Har i mange år slitt med dårlig søvn, både vanskelig å sove og vokner ofte igjennom natten. Ikke problemer med nattetissing. Har vært utredet for Søvnapne hvor konklusjonen var at jeg stopper å puste igjennom natten men at jeg ikke er i en risikogruppe, er 1968 modell og slank (vel ikke klatrer-tynning). Periodevis gjør jeg alt riktig mht forberedelse til søvn, fast leggetid, ikke tv/telefon, kaldt og mørkt på soverommet, stå opp og kjede meg når jeg vokner etc.

Har fått ny Garmin Fenix 6X Solar og den viser jo allverdens greier blant annet søvn. Jeg har etter noen netter null dyp søvn, 2/3 lett søvn og 1/3 REM søvn i tillegg til våken tilstand. Dyp søvn er tydeligvis svært viktig.

Noen tips og kan man stole på en Garmin klokke ?

https://www.aleris.no/her-finner-du-oss/tromso/tromso/sovnspesialist/om-sovn/

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: EmilZipp] #2671320 04/07/2021 12:26
torbis Offline
Ivrig
Ivrig
Normalt leverer Garmin klokkene meget god søvnmåling, men enkelte ganger presterer en dårlig programvareoppdatering å gjøre den mindre riktig.

Fenix 6X er veldig stor, og vil være utsatt for flere feilkilder em for eksempel Forerunner eller Venu modellene. Jeg sover for tiden med Garmin Enduro og Venu 2, og sistnevnte er definitivt den jeg stoler mest på, men begge er jevnt over meget gode.

Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: EmilZipp] #2671336 04/07/2021 17:39
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp

Noen tips og kan man stole på en Garmin klokke ?

Kortversjonen: nei du kan ikke stole på garmin eller andre wearables for den saks skyld. Aksellerometer samt avlesning av puls er ikke nok for å kunne spore søvnen på en troverdig måte. Har selv vært i søvnlaboratorium og der måler man f.eks hjerneaktivitet, oksygenmetning mm. som en klokke ikke har noen mulighet til å gjøre.

Her er en undersøkelse:
https://www.runnersworld.com/health-injuries/a35197904/are-sleep-trackers-accurate/

Her er ett sitat: "Most new wearables also track the sleep stages you cycle through throughout the night. But “in terms of tracking light, deep, and REM sleep, basically all of the devices performed at only a medium level of accuracy,” says Chinoy. Translation: There’s only about a 50-percent chance your data is accurate. “These devices really shouldn’t be looked at for sleep staging at this point,” Chinoy adds."

Lars-Erik
Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: EmilZipp] #2671337 04/07/2021 17:54
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har testet søvnmåler med Garmin Fenix 5S, og den er ubrukelig. Den trodde jeg sov da jeg var våken men lå helt rolig og avslappet.

Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: EmilZipp] #2671338 04/07/2021 17:56
Arne_And Offline
More than words
More than words
Somnofy (norsk!) måler søvnfasene kontaktløst og er såvidt jeg har skjønt omtrent like nøyaktig som de som brukes på sykehus for å utrede søvnapné. Somnofy koster litt da.

Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: EmilZipp] #2671340 04/07/2021 18:29
E
EmilZipp Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
E
Takk for svar…

Riktignok måler de nyeste inkl min åndedrett pr minutt (respirasjon), pulsoksymetri, pulsoksymetriakklimatiseting og faser i søvnen. Men om dataene ikke er korrekte nok og jeg i tillegg ikke vet hvordan jeg skal tolke det blir det jo mer for gøy.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: EmilZipp] #2671365 05/07/2021 06:24
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Bladde gjennom søvnoversikten i Garmin hos meg nå, og synes det virker som den treffer bra på når jeg sovner og når jeg våkner (bruker Fenix 5). Om den treffer på dyp søvn, lett søvn og REM aner jeg derimot ikke. Men søvnen stopper på det tidspunktet vekkerklokka ringer...

Ligger på rundt én time dyp søvn hver natt. Hørtes lite ut, hvis det er den søvnen som er viktigst.

Redigert av Øyvind V; 05/07/2021 06:24.
Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: EmilZipp] #2671367 05/07/2021 06:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har sett mye på min klokke for å se på søvnen, men har sluttet litt med det. Den viser at jeg har maks 1 time, stort sett 45 min, dyp søvn i løpet av natten. Resten er lett søvn og litt REM. Merker på kroppen når jeg har sovet dårlig, så jeg tar det ikke så tungt lenger. Har en Forerunner 645 jeg tracker med, men

For innsovning har jeg fått god hjelp av mindfulness og guidet innsovningsprosess. Da sovner jeg på en god måte. Det er en intens (noen ganger "ubehagelig"/uvant) avslapning når man har lært seg prosessen. Kan anbefale Headspace-appen for dette (muligens jeg har en link du kan få for 2 ukers prøvetid - send evt. pm). Der har man både søvn-kurs (som tas på dagen), innsovningsrutiner (skru av kroppen) og "nødprogram" for natta. Både jeg og samboer har hatt nytte av det i perioder hvor søvn har vært en utfordring.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: EmilZipp] #2671371 05/07/2021 06:52
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Sitat: EmilZipp
Takk for svar…

Riktignok måler de nyeste inkl min åndedrett pr minutt (respirasjon), pulsoksymetri, pulsoksymetriakklimatiseting og faser i søvnen. Men om dataene ikke er korrekte nok og jeg i tillegg ikke vet hvordan jeg skal tolke det blir det jo mer for gøy.

Jeg har en Garmin Fenix 6 (utgaven med størst skjerm), og den er ikke til å stole på når det kommer til søvn hvis jeg holder det den sier opp mot hva et søvnlaboratorie måler. En må trolig også ha remmen så stramt at det er ubehagelig å ha den på skal den ha gode avlesninger gjennom hele natten. Synes det var en artig gadget den gangen jeg kjøpte den, men har ingen tro på at dette har et presisjonsnivå som kan brukes til stort, så klokka tas av når jeg skal sove.

Lars-Erik
Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: baronKanon] #2671377 05/07/2021 07:17
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
For innsovning har jeg fått god hjelp av mindfulness og guidet innsovningsprosess.

Kona slet med søvnproblemer i mange år. For henne ble yoga og mindfulness løsningen. Fast yogarutine hver kveld inkl. noen pusteøvelser.

Jeg abonnerer på The Sufferfest, hvor det i tillegg til sykkel- og styrkeøkter også er mye yoga, pusteøvelser og guided meditation. Problemet mitt er at jeg sovner etter tre minutter meditasjon, så jeg får ikke med meg innholdet ICON_SMILE

Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: Arne_And] #2671378 05/07/2021 07:18
A
Appelsin Offline
Ringrev
Ringrev
A
Sitat: Arne_And
Jeg har testet søvnmåler med Garmin Fenix 5S, og den er ubrukelig. Den trodde jeg sov da jeg var våken men lå helt rolig og avslappet.

Alle som dupper av påstår de ikke sov...

Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: Øyvind V] #2671380 05/07/2021 07:23
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Øyvind V
Problemet mitt er at jeg sovner etter tre minutter meditasjon, så jeg får ikke med meg innholdet ICON_SMILE

Er ikke det deilig? ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: baronKanon] #2671383 05/07/2021 07:45
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: baronKanon
Sitat: Øyvind V
Problemet mitt er at jeg sovner etter tre minutter meditasjon, så jeg får ikke med meg innholdet ICON_SMILE

Er ikke det deilig? ICON_SMILE

Jo, kjempedigg! Burde gjøre det mye oftere.

Re: Dårlig søvn på Garmin [Re: EmilZipp] #2671393 05/07/2021 08:29
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Landevei-podkast med Alpers sin stemme er veldig avslappende. Får sjelden med meg mange minuttene, så tar lang tid å komme gjennom en episode. Og det er jo bra med tanke på hyppigheten på nye epsioder.

Jeg sover generelt bra, men kan nokså plutselig ha perioder med dårlig søvn, typisk mye oppvåkninger gjennom natten.
Mitt aller viktigste tips er å aldri se på klokka i løpet av natten. Det er negativt både for de som ikke får sovnet og ser at de har ligget så lenge og fortsatt ikke sovnet, og for meg ved at man ser at man har våknet etter kort tid i senga. Minst ti år siden jeg passet på å ikke ha klokker jeg kan se på, det inkluderer klistrelapper over klokke på podkastmobil (altså gammel mobil, har aldri mobilen på soverommet).

Redigert av anonym22; 05/07/2021 08:34.

Moderator  support